Welk hondenras? :)
maandag 28 oktober 2013 om 12:51
We hebben sinds twee maanden een heerlijk groot hoekhuis gekocht met een hoop grond, wat we nu nog aan het verbouwen zijn.
Ik als hondenliefhebber heb altijd gedacht, als we een groot huis hebben met veel ruimte wil ik een hond. Het liefst een grote, een lekkere lobbes!
Nu spreken mijn drie hondenrassen aan qua uiterlijk en karaktereigenschappen. Natuurlijk heeft ieder ras wel z'n nadelen, maar die zijn allemaal af te leren of bij te schaven.
Het gaat om deze drie:
- Bullmastif
- Newfoundlander
- Bordeauxdog
Ik vraag me af of iemand van jullie enige ervaring heeft met een van deze honden rassen? En zo ja hoe bevalt het?
Ik als hondenliefhebber heb altijd gedacht, als we een groot huis hebben met veel ruimte wil ik een hond. Het liefst een grote, een lekkere lobbes!
Nu spreken mijn drie hondenrassen aan qua uiterlijk en karaktereigenschappen. Natuurlijk heeft ieder ras wel z'n nadelen, maar die zijn allemaal af te leren of bij te schaven.
Het gaat om deze drie:
- Bullmastif
- Newfoundlander
- Bordeauxdog
Ik vraag me af of iemand van jullie enige ervaring heeft met een van deze honden rassen? En zo ja hoe bevalt het?
maandag 28 oktober 2013 om 13:01
Ik heb een BM en dat bevalt heel erg goed! Maar ik weet niet of je een beginner bent? Deze honden hebben echt ervaren baasjes nodig, want anders gaan ze met je aan de haal. Ze zijn van oudsher gefokt op het zelfstandig nemen van beslissingen en doen dat dus ook, als je ze niet goed genoeg onder controle hebt. En daar zijn ze net even wat te groot en sterk voor!
Houd er ook rekening mee dat ze erg duur zijn in het onderhoud. Alles moet in maat XXL aangeschaft worden. En ook bij de dokter wordt alles in grote hoeveelheden toegediend. Een verzekering voor ziektekosten is zeker geen overbodige luxe.
En als pup zijn ze al erg sterk, wat hen echte slopers maakt. Die van ons had in een uurtje alleen thuis het hele kozijn - incl zijramen - van de voordeur aan flarden gekauwd. Om over de diepe groeven van nagels in bijna alle deurkozijnen en muren nog maar te zwijgen, nav alle pogingen om de deuren zelf maar te openen. In een pas verbouwd huis, moet je je dus wel realiseren waar je aan begint.
Maar, als je dat allemaal geen punt vindt én ervaring hebt, dan kun je het overwegen.
Volgens mij lijken de BD's erg op de BM qua karakter, maar dat weet ik niet zeker.
Houd er ook rekening mee dat ze erg duur zijn in het onderhoud. Alles moet in maat XXL aangeschaft worden. En ook bij de dokter wordt alles in grote hoeveelheden toegediend. Een verzekering voor ziektekosten is zeker geen overbodige luxe.
En als pup zijn ze al erg sterk, wat hen echte slopers maakt. Die van ons had in een uurtje alleen thuis het hele kozijn - incl zijramen - van de voordeur aan flarden gekauwd. Om over de diepe groeven van nagels in bijna alle deurkozijnen en muren nog maar te zwijgen, nav alle pogingen om de deuren zelf maar te openen. In een pas verbouwd huis, moet je je dus wel realiseren waar je aan begint.
Maar, als je dat allemaal geen punt vindt én ervaring hebt, dan kun je het overwegen.
Volgens mij lijken de BD's erg op de BM qua karakter, maar dat weet ik niet zeker.
maandag 28 oktober 2013 om 13:18
ik denk dat als je denkt om aan een hond te beginner, dat je beter een Golden retriever kunt nemen
zie ook
http://www.dogbreedinfo.com/goldenretriever.htm
zie ook
http://www.dogbreedinfo.com/goldenretriever.htm
maandag 28 oktober 2013 om 13:22
Hoi Fasjon,
Ik kom uit een echt hondengezin en wij hebben toen ik klein was twee BM's gehad. We woonden toen wel op een plek waar vrij veel grond was. Het waren echt ontzettend lieve beesten maar je moet wel gelijk de baas zijn en overwicht hebben anders lopen ze over je heen. Mijn vader had ze volledig onder controle, en wij als kinderen ook redelijk, maar mijn moeder als "kattenmens" vond het niets. Ze liepen soms totaal over haar heen, trekten en wilde niet luisteren. Ik zou het echt alleen doen als je al ervaring met dit soort honden hebt. En het heel erg leuk vind en de tijd ervoor hebt. Zeker als pup breken ze de boel af als je niet de tijd neemt om ze op te voeden.
Wat ik ook een nadeel vond, achteraf, is dat best veel mensen bang voor ze waren. Veel familieleden vonden dat ze een agressieve kop hadden etc. Hierna hebben we Mechelse herders gehad en daar wat het precies hetzelfde verhaal, weer vonden mensen ze "eng". Nu hebben mijn ouders twee Bordercollies, totaal ander verhaal, iedereen heeft het over die "schatjes van honden" terwijl ze echt niet heel anders afgericht zijn. Dat is dus wel iets om in overweging te nemen.
Newfoundlanders heb ik geen ervaring mee, maar ik vind het wel prachtbeesten om te zien, ook een lieve uitstraling.
Ik kom uit een echt hondengezin en wij hebben toen ik klein was twee BM's gehad. We woonden toen wel op een plek waar vrij veel grond was. Het waren echt ontzettend lieve beesten maar je moet wel gelijk de baas zijn en overwicht hebben anders lopen ze over je heen. Mijn vader had ze volledig onder controle, en wij als kinderen ook redelijk, maar mijn moeder als "kattenmens" vond het niets. Ze liepen soms totaal over haar heen, trekten en wilde niet luisteren. Ik zou het echt alleen doen als je al ervaring met dit soort honden hebt. En het heel erg leuk vind en de tijd ervoor hebt. Zeker als pup breken ze de boel af als je niet de tijd neemt om ze op te voeden.
Wat ik ook een nadeel vond, achteraf, is dat best veel mensen bang voor ze waren. Veel familieleden vonden dat ze een agressieve kop hadden etc. Hierna hebben we Mechelse herders gehad en daar wat het precies hetzelfde verhaal, weer vonden mensen ze "eng". Nu hebben mijn ouders twee Bordercollies, totaal ander verhaal, iedereen heeft het over die "schatjes van honden" terwijl ze echt niet heel anders afgericht zijn. Dat is dus wel iets om in overweging te nemen.
Newfoundlanders heb ik geen ervaring mee, maar ik vind het wel prachtbeesten om te zien, ook een lieve uitstraling.
maandag 28 oktober 2013 om 13:24
maandag 28 oktober 2013 om 13:24
quote:Groenoog schreef op 28 oktober 2013 @ 13:18:
ik denk dat als je denkt om aan een hond te beginner, dat je beter een Golden retriever kunt nemen
zie ook
http://www.dogbreedinfo.com/goldenretriever.htmJa TO, wat is je "hondengeschiedenis"? Je kunt ook "eerst" een collie nemen, onze ervaring is daarmee heel goed en ze luisteren feilloos als je ze goed opvoed, ze vinden het leuk om voor je te 'werken".
zie ook
http://www.dogbreedinfo.com/goldenretriever.htmJa TO, wat is je "hondengeschiedenis"? Je kunt ook "eerst" een collie nemen, onze ervaring is daarmee heel goed en ze luisteren feilloos als je ze goed opvoed, ze vinden het leuk om voor je te 'werken".
maandag 28 oktober 2013 om 13:27
Ik heb 2 newfies. Onderschat ze niet! De vachtverzorging is een hoop werk en ze zwemmen héél graag en zijn dus vaak nat en vies.
Ze zijn heerlijke beesten maar erg eigenwijs zoals een echte Newfy betaamd.
Ik heb met beide honden puppycursus, jonge honden 1 + 2 gedaan.
Neem sowieso alleen een hond als je er voldoende tijd voor heb!
Ze zijn heerlijke beesten maar erg eigenwijs zoals een echte Newfy betaamd.
Ik heb met beide honden puppycursus, jonge honden 1 + 2 gedaan.
Neem sowieso alleen een hond als je er voldoende tijd voor heb!
maandag 28 oktober 2013 om 13:29
Mijn ouders hebben een BD en hij is echt de allerliefste hond op aarde. Hij doet geen vlieg kwaad, nou ja, tegen ons niet. S nachts zonder aankondiging hun huis binnenwandelen is geen aanrader. Verder voor visite en kinderen is hij heel erg lief en ligt vooral veel te slapen!
Het is een hele leuke hond maar als je geen ervaringen met honden hebt zou ik hem niet aanbevelen. Het is een hond met een flinke gebruiksaanwijzing en het is geen hond'je' wat je in huis neemt. Het is best wel veel hond!
Het is een hele leuke hond maar als je geen ervaringen met honden hebt zou ik hem niet aanbevelen. Het is een hond met een flinke gebruiksaanwijzing en het is geen hond'je' wat je in huis neemt. Het is best wel veel hond!
maandag 28 oktober 2013 om 13:32
quote:Groenoog schreef op 28 oktober 2013 @ 13:24:
en
http://www.bordeauxdogs.de/bordeauxdogs ... gone.htmEn deze beschrijving past de BM ook!
en
http://www.bordeauxdogs.de/bordeauxdogs ... gone.htmEn deze beschrijving past de BM ook!
maandag 28 oktober 2013 om 14:17
quote:Groenoog schreef op 28 oktober 2013 @ 13:18:
zie ook
http://www.dogbreedinfo.com/goldenretriever.htmAnders hebben we er hier misschien nog een in de aanbieding
Dilemma met onze hond
zie ook
http://www.dogbreedinfo.com/goldenretriever.htmAnders hebben we er hier misschien nog een in de aanbieding
Dilemma met onze hond
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
maandag 28 oktober 2013 om 14:23
maandag 28 oktober 2013 om 14:30
Zelf vroeger een kruising tussen een BD en American Stafford (reu) gehad. Was de liefste hond die ik ooit heb gehad. Voor de selectie van de nieuwe hond hebben wij destijds daarom ook weer gekeken naar BD (en BM). We hebben uiteindelijk gekozen voor een Cane Corso teefje, is misschien ook nog een alternatief? Het is een Italiaanse erfhond/veedrijver en past qua uiterlijk ook aardig in jouw rijtje. Het is een geweldige hond. Voor ons waren waakzaamheid (we wonen een beetje achteraf), gedrag richting kleine kinderen en omgang met andere honden (we hebben namelijk nog een kleine hond) erg belangrijk. Cane Corso kwam op al deze punten goed uit en blijkt in de praktijk ook echt aan alle wensen te voldoen. Het is een rustige, zelfverzekerde en waakzame hond. Ook hier geldt dat enige ervaring met honden gewenst is, al moet ik zeggen dat onze hond erg makkelijk is, dus je moet ook een beetje geluk hebben met het karakter. En denk ook goed na of je een reu of teef wilt. Kan behoorlijk schelen in omvang en karakter!
maandag 28 oktober 2013 om 14:31
Wij hebben een kruising bullmastiff boerboel.
Hij heeft me in zijn puberteit tot het uiterste weten te drijven met zijn streken en acties.
Nu is het een uiterst stabiele hond.
Hij is mijn maatje en heeft me ontzettend veel geleerd.
Over mezelf vooral, want wat je uitstraalt heb je vaak zelf helemaal niet door,maar een hond zoals een bullmastiff of boerboel pakken dat feilloos op.
Heel belangrijk om je dat te realiseren.
Oh en een puppycursus is echt nodig!
Hij heeft me in zijn puberteit tot het uiterste weten te drijven met zijn streken en acties.
Nu is het een uiterst stabiele hond.
Hij is mijn maatje en heeft me ontzettend veel geleerd.
Over mezelf vooral, want wat je uitstraalt heb je vaak zelf helemaal niet door,maar een hond zoals een bullmastiff of boerboel pakken dat feilloos op.
Heel belangrijk om je dat te realiseren.
Oh en een puppycursus is echt nodig!
maandag 28 oktober 2013 om 15:08
quote:steefschilder schreef op 28 oktober 2013 @ 14:12:
bullmastiff of boerboel, ik kan je vele adviezen geven. zit al 20jr in hondenafrichting, en heb verschillende rassen gehad. meer info: sikkenschilder@hotmail.comHonden"africhting" is zo 1980.
bullmastiff of boerboel, ik kan je vele adviezen geven. zit al 20jr in hondenafrichting, en heb verschillende rassen gehad. meer info: sikkenschilder@hotmail.comHonden"africhting" is zo 1980.
maandag 28 oktober 2013 om 15:20
http://www.gevaarlijkehonden.info/vecht ... eninfo.php
Ik zou persoonlijk nooit voor zo'n ras kiezen.
Ik zou persoonlijk nooit voor zo'n ras kiezen.