Welke brokken voor pup

26-05-2020 09:52 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum, maar lees al wel een tijdje mee. Nu ben ik zelf op zoek naar tips.

We hebben een pup van bijna 6 maanden (bichon frisé). Ze weegt nu 1975 gram.
Ik ben op zoek naar goede (graanvrije) brokken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Kregen bij de fokker royal canin, de dierenarts raadde Hills' vet essentials aan, nu krijgt ze Edgard&Cooper maar ze eet momenteel bijna geen brokken meer. De Edgard&Cooper brokken zijn ook wel erg groot voor zo'n klein hondje.

De reden dat ik iets anders zoek is vooral dat ze regelmatig diarree heeft.
Verder is ze enorm actief, speelt de hele dag, is zindelijk behalve als ze echt aan de diaree is (zoals vanmorgen een ongelukje in de bench).
Lees over Orijen e.d., maar ik zie daar allemaal grote zakken voer van, vandaar dat ik eerst wat ervaringen van anderen zou willen lezen voordat ik een nieuw merk ga introduceren.

Alvast bedankt ! :-)
Groetjes anjer30
Ik gebruik voor mijn kleine hond Wolf of Wilderness, dat is graanvrij.
Die koop ik bij Bitiba of Zooplus. Het 'probeerpakket' koop ik, dat zijn 5 zakken van1 kg in 5 verschillende smaken.
Het voordeel van de kleine zakken is dat het niet gauw oud wordt, ik bewaar één aangebroken zak ik een goed afsluitbaar blik.

Het zijn niet echt kleine brokjes, (beetje plat en 1,5 cm in doorsnee) maar volgens mij heeft een hond de tandjes gekregen om te kauwen.
(Mijn hond heeft trouwens nauwelijks meer tanden, maar hij krijgt het goed weg ~maar dat terzijde).

Als je overgaat op een andere brok is het raadzaam dat geleidelijk te doen, dus te mengen met de oude brok.
Van te vaak en te snel wisselen krijgen ze ook wel diarree. Waarom ben je niet doorgegaan met Royal Canin? Als het hondje eenmaal gewend en zindelijk is, kun je altijd nog overstappen op ander voer.
Mijn hond eet de brokken van Canagan nu al jaren. Dit is graanvrij voer en zij doet het er erg goed op.
nerdopviva schreef:
26-05-2020 10:31
Van te vaak en te snel wisselen krijgen ze ook wel diarree. Waarom ben je niet doorgegaan met Royal Canin? Als het hondje eenmaal gewend en zindelijk is, kun je altijd nog overstappen op ander voer.
Royal Canin is vooral erg duur voor de 'kwaliteit' van het voer. Duur voer vind ik niet erg, maar brokken met minder dan 10% vlees zijn vooral vulmiddel.

Wisselen van brok doe ik inderdaad niet in een keer, maar eerst mengen met de oude brok.
Niet teveel wisselen inderdaad. Bij een pup begin je meestal gewoon met wat ze bij de fokker hebben gekregen. Wil je iets anders gaan geven dan probeer je langzaam over te stappen op wat anders door steeds meer andere brokjes bij de brokjes die pup kent te mengen. Eet pup steeds minder dan vind hij de brokken vast niet lekker en dan probeer je langzaam iets anders tot je er een vind die pup lekker vind. Maar het is dus niet handig om steeds een ander merk te pakken. Honden kunnen ook kieskeurig zijn en die eten net zo goed iets niet als ze het niet lekker vinden.

Hier krijgen de honden voornamelijk Fokker (is een merk) brokken en dan aangepast op leeftijd. Soms een ander brokje er tussen die hond ook lekker vind maar te duur is om helemaal te geven. Hond lust geen royal canin en toen hij een zak won bij een of andere wedstrijd ging die naar een andere hond in de familie die die wel lekker vond,
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 10:45
23.00% gewijzigd
Wees voorzichtig met het voeren van graanvrije brokken. Er is een link gelegd tussen taurine tekorten bij honden en graanvrije brokken.
Ze kunnen hierdoor een ernstige hartafwijking krijgen.

Zie hier voor meer info.
Ik zou eerst een willen weten waarom mijn jonge hond van 6 maanden (is geen pup meer) regelmatig diarree heeft. Heb je al eens laten testen op Giardia? Natuurlijk raadt je dierenarts Hill's aan. Dat verkopen ze zelf, is peperduur en daar verdienen ze goed aan. Zelf geef ik mijn honden vanaf dat ik ze bij de fokker ophaalde kvv (vers vlees) dus met brokken kan ik je niet helpen. Maar een goede brok (voor zover dat bestaat want voor mij zijn brokken pepernoten met toevoegingen) is een brok waar je hond het goed op doet dus je zal een beetje moeten uit proberen.
TsumTsum schreef:
26-05-2020 10:37
Niet teveel wisselen inderdaad. Bij een pup begin je meestal gewoon met wat ze bij de fokker hebben gekregen. Wil je iets anders gaan geven dan probeer je langzaam over te stappen op wat anders door steeds meer andere brokjes bij de brokjes die pup kent te mengen. Eet pup steeds minder dan vind hij de brokken vast niet lekker en dan probeer je langzaam iets anders tot je er een vind die pup lekker vind. Maar het is dus niet handig om steeds een ander merk te pakken. Honden kunnen ook kieskeurig zijn en die eten net zo goed iets niet als ze het niet lekker vinden.
Dat klopt helemaal :) ze heeft vanaf 9 weken Hills' gegeten (op aanraden van de dierenarts) maar daar was haar ontlasting ook erg dun van. Vandaar dat we overgegaan zijn op Edgard&Cooper, graanvrij (en onze kat eet ook dat merk, doet het daar goed op). Maar ook heeft ze regelmatig diarree van (vooral in combi met natvoer) en ze lijkt de brokjes niet heel lekker te vinden.

Vind het een hele zoektocht ;-) vooral omdat ze al niet heel hard groeit.
(Hondje is trouwens voor de zekerheid helemaal nagekeken + ontlasting ook, is helemaal gezond, geen parasiet o.i.d.)
Yasha schreef:
26-05-2020 10:39
Wees voorzichtig met het voeren van graanvrije brokken. Er is een link gelegd tussen taurine tekorten bij honden en graanvrije brokken.
Ze kunnen hierdoor een ernstige hartafwijking krijgen.

Zie hier voor meer info.
Oh dank! Dat ga ik even goed doorlezen.
Zoals hierboven genoemd kan te veel en te snel wisselen van voeding voor diarree zorgen, maar er zijn tal van andere dingen die diarree veroorzaken bij puppies. Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Ik lees hierboven het advies dat als een pup steeds minder eet hij de brokken minder lekker vindt en dat je dan iets anders moet zoeken totdat je iets hebt gevonden wat de pup wel lekker vind. Dat is bijna nooit zo. Pups houden ook van uitproberen (zeker als ze 6 maanden zijn). Ik heb het in de praktijk zo vaak gezien, pups die slecht gingen eten na een week nieuw voer, dat steeds opnieuw deden en de baasjes bleven maar met nieuwe merken/smaakjes aankomen. Dan werd geadviseerd om toch eens door te zetten met het voer en na drie weken werd het zonder problemen gegeten.

Hoe vaak op een dag krijgt de pup eten? En krijg ze een bepaalde tijd om te eten (bijv 30 minuten) en haal je het voer dan weg? Of laat je het de hele dag staan in de hoop dat ze eet?

Is er een reden dat je per sé graanvrije brokken wilt?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Onze hond kwam rond die periode in pubertijd (middelgroot ras) en eten werd een issue (schijnt bij veel honden rond die leeftijd te zijn). Ontlasting was ook vaak diarree (maar hij heeft in eerste maanden wel giardia gehad).
We zijn overgestapt op vers vlees. Nooit meer diarree, nooit meer moeite met eten. Echt een verademing.
Hier deden ze het goed op Orijen. Acana en Applaws werd hier ook met smaak gegeten.
Wolf of the wilderness gingen ze hier vreselijke winden van laten, Taste of the wild lustten ze ook.
Onze vorige hond, zeer groot ras, zat op Royal Canin maar vond het niet echt lekker en zijn vacht werd dof. Hill's hoefde hij helemaal niet. Na een periode van verschillende brokken zijn we de barf-methode gaan voeren. Hij was toen anderhalf. Maar het balanceren en portioneren van zijn voer was wel een werk. We hadden er ook een extra vriezer voor en bestelden karkassen, nekken, pens, vlees etc. op voorraad. Je kan ook kant-en klare rollen kopen, maar voor een grote hond werd dat wel duur. Zelf samenstellen was goedkoper. Maar goed dat was een hond van 60-70 kg.

Onze huidige hond, 30 kg, zit op brokken van het merk Prins. Daar doet hij het goed op, zijn vacht is mooi en hij eet ze graag. Wel zo makkelijk. :-)
Ze is vorige week ontwormt (volgens schema).

I.p. krijgt ze 3x per dag eten, laat het ongeveer een half uurtje staan en dan haal ik het weg. Vandaag heeft ze nog niets op, graaft een beetje in het voerbakje maar laat alles liggen.

Graanvrij is niet persé een vereiste maar wel iets waar veel vlees in zit en weinig loze vulmiddelen.
Onze honden hebben het altijd goed gedaan op de brokken van Renske. Nu helaas een hond met verteringsproblemen dus overgestapt op vers vlees van oervoer aangevuld met Renske golddust. Oervoer is niet persé een aanrader, zeker één van de beste maar wel buiten proportioneel duur. Helaas zijn de problemen zelfs met dit voer nog niet over, dus we gaan nu starten met een eliminatiedieet.
Over het algemeen zorgt een beetje graan juist voor stevige ontlasting. Een enkele hond heeft er moeite mee maar het lijkt onderhand wel mode om je hond graanvrij te voeren. Super commercieel natuurlijk ook als je ziet hoe groot dat op die zakken gedrukt staat.

Ik voer een aantal jaar Eden aan mijn hond. Die heeft in het begin giardia gehad en reageert daarom lang niet overal goed op. Op deze brok doet hij het perfect, en ik ben tevreden met de samenstelling. 80% vlees, 20% groente en fruit. Ook geen vleesmeel maar vers of gedroogd.

Op voerwijzer.nl kun je trouwens merken vergelijken en samenstelling bekijken.
Royal canin vind ik ook waardeloos, en ik vind dat ze ervan gaan stinken. Edgard en cooper vind ik ook een beetje commercieel en qua samenstelling niet geweldig ondanks stevige prijs. Er zit maar heel weinig vlees in en smaakmakers waar honden slecht op kunnen reageren.
anjer30 schreef:
26-05-2020 11:58
Ze is vorige week ontwormt (volgens schema).

I.p. krijgt ze 3x per dag eten, laat het ongeveer een half uurtje staan en dan haal ik het weg. Vandaag heeft ze nog niets op, graaft een beetje in het voerbakje maar laat alles liggen.

Graanvrij is niet persé een vereiste maar wel iets waar veel vlees in zit en weinig loze vulmiddelen.

Thanks voor je uitleg. Dat klinkt in ieder geval prima.
Mijn eigen hond krijgt overigens Sanimed voer. Dat is (naar mijn weten) het enige merk waarnaar wetenschappelijk onderzoek is gedaan (en is ook alleen verkrijgbaar bij de dierenarts). Ze heeft een paar keer Giardia gehad en gevoelige darmen, maar dit merk krijgt ze al van pup af aan en is altijd heel goed gegaan. Misschien de moeite waard om je daarin te verdiepen.
Miss mosterd, maar kijk eens op voerwijzer.nl, daar kan je alle brokken vergelijken😇

Ik ben daardoor zelf over gestapt op Acana, echt een heel goede brok, waar mijn honden het super op doen..
Onze hond kreeg ook met een maand of 6 steeds vaker diarree en over langere periodes. Was geen gardia. Dierenarts vermoedde een gluten allergie dus zijn destijds overgestapt op gluten vrije farmfood brokken om te proberen hoe dat ging. Onze hond knapte er echt helemaal van op. En zijn ontlasting is weer normaal.

Wat je misschien ook kan proberen is even tijdelijk op vers vlees overstappen en goede kluifjes zoals bullepeesjes. Kan ze lichaam weer even ‘resetten’ ipv gelijk weer de klap van ander voer. (Ik weet niet of dat voldoende is voor je hond, maar mijn ouders kregen het toen als tip mee van de DA na allergische reacties. Was wel al wat ouder.

Ik weet niet of je dentasticks of dergelijke geeft? Maar ook dat is echt rommel.
Flowert123 schreef:
26-05-2020 13:09
Onze hond kreeg ook met een maand of 6 steeds vaker diarree en over langere periodes. Was geen gardia. Dierenarts vermoedde een gluten allergie dus zijn destijds overgestapt op gluten vrije farmfood brokken om te proberen hoe dat ging. Onze hond knapte er echt helemaal van op. En zijn ontlasting is weer normaal.

Wat je misschien ook kan proberen is even tijdelijk op vers vlees overstappen en goede kluifjes zoals bullepeesjes. Kan ze lichaam weer even ‘resetten’ ipv gelijk weer de klap van ander voer. (Ik weet niet of dat voldoende is voor je hond, maar mijn ouders kregen het toen als tip mee van de DA na allergische reacties. Was wel al wat ouder.

Ik weet niet of je dentasticks of dergelijke geeft? Maar ook dat is echt rommel.

Dit zou ik niet doen. De zuurtegraad van de maag past zich namelijk aan, aan OF brokken OF vlees. Als je nu wisselt naar vlees en dan weer terug naar brok krijg je waarschijnlijk alleen maar meer ellende. 'De klap van ander voer' is niet goed verwoord. Wisselen van brok naar vlees is een veel grotere stap (en grotere belasting voor de maag) dan wisselen van brok merk 1 naar brok merk 2. Overstappen van merk 1 naar merk 2 dient trouwens ook geleidelijk te gebeuren (in ongeveer 7-14 dagen) in plaats van de een op de andere dag een nieuw merk te gaan voeren. Daarnaast bestaat zoiets als 'resetten' door middel van wisselen naar vlees helemaal niet.
sunshineandblueskies schreef:
26-05-2020 13:23
Dit zou ik niet doen. De zuurtegraad van de maag past zich namelijk aan, aan OF brokken OF vlees. Als je nu wisselt naar vlees en dan weer terug naar brok krijg je waarschijnlijk alleen maar meer ellende. 'De klap van ander voer' is niet goed verwoord. Wisselen van brok naar vlees is een veel grotere stap (en grotere belasting voor de maag) dan wisselen van brok merk 1 naar brok merk 2. Overstappen van merk 1 naar merk 2 dient trouwens ook geleidelijk te gebeuren (in ongeveer 7-14 dagen) in plaats van de een op de andere dag een nieuw merk te gaan voeren. Daarnaast bestaat zoiets als 'resetten' door middel van wisselen naar vlees helemaal niet.
Nooit iets van gemerkt of in mijn omgeving van gehoord. Mijn honden krijgen altijd vers vlees maar in de vakantie ben ik wel makkelijk met brokken (gewoon goedkoop merk). Ze poepen prima niks aan de hand. Ook aan geleidelijk overstappen doe ik nooit. Ik heb hier heel wat opvangers en herplaatsers gehad die ik in een keer overzette op ander voer. Geen enkele hond heeft daar problemen mee gehad. Ik geloof juist dat er eerder problemen komen van geleidelijk overstappen. Een hond kan heel wat hebben. Wij eten ook wel eens een patatje mayonaise en de volgende dag weer verse groenten. Doe je ook niet geleidelijk.
Arnica25 schreef:
26-05-2020 15:09
Nooit iets van gemerkt of in mijn omgeving van gehoord. Mijn honden krijgen altijd vers vlees maar in de vakantie ben ik wel makkelijk met brokken (gewoon goedkoop merk). Ze poepen prima niks aan de hand. Ook aan geleidelijk overstappen doe ik nooit. Ik heb hier heel wat opvangers en herplaatsers gehad die ik in een keer overzette op ander voer. Geen enkele hond heeft daar problemen mee gehad. Ik geloof juist dat er eerder problemen komen van geleidelijk overstappen. Een hond kan heel wat hebben. Wij eten ook wel eens een patatje mayonaise en de volgende dag weer verse groenten. Doe je ook niet geleidelijk.

Wat een onzin redenering zeg. De maag van een hond werkt heel anders dan die van de mens. Het voedingspatroon van een hond met dat van een mens vergelijken slaat natuurlijk nergens op. Het is fijn dat het bij jou altijd goed is gegaan. Helaas is dat lang niet altijd zo; ik heb het in de praktijk vaak genoeg gezien. En ik heb ervoor geleerd.
Arnica25 schreef:
26-05-2020 15:09

Ai, dat is wel een link advies wat je hier geeft. Dat het bij jou altijd goed is gegaan is heel fijn voor jou, maar dat is hetzelfde als zeggen dat roken niet schadelijk is want je opa rookte als een ketter en is toch 94 geworden.
Brokken en vers vlees verteren heel anders. Daar moet je zo min mogelijk tussen switchen maar er moet sowieso minimaal 12 uur tussen zitten. Er zijn ook mensen die, om de kosten te drukken, smorgens om 8.00 uur brokken geven en savonds om 18.00 uur vers vlees. Dat is gewoon gevaarlijk en je hebt héél veel mazzel als dat goed gaat.
sunshineandblueskies schreef:
26-05-2020 16:23
Wat een onzin redenering zeg. De maag van een hond werkt heel anders dan die van de mens. Het voedingspatroon van een hond met dat van een mens vergelijken slaat natuurlijk nergens op. Het is fijn dat het bij jou altijd goed is gegaan. Helaas is dat lang niet altijd zo; ik heb het in de praktijk vaak genoeg gezien. En ik heb ervoor geleerd.
Wat heb je dan precies geleerd? En juist omdat het maag-darmstelsel anders functioneert, kunnen honden heel wat meer hebben dan mensen. Gezonde honden zijn net kliko's. Naar mijn mening raakt een maag juist van streek door oud en nieuw voer te mengen en kweek je ook kieskauwers. En dat is echt geen hogere wiskunde maar een kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik denk dat de hond van to meer last zal hebben van de 3 maandelijkse wormkuur (beter is ontlasting te laten controleren of er inderdaad wormen zijn) wat per slot gewoon gif is dan van voer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven