Welke brokken voor pup
dinsdag 26 mei 2020 om 09:52
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum, maar lees al wel een tijdje mee. Nu ben ik zelf op zoek naar tips.
We hebben een pup van bijna 6 maanden (bichon frisé). Ze weegt nu 1975 gram.
Ik ben op zoek naar goede (graanvrije) brokken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Kregen bij de fokker royal canin, de dierenarts raadde Hills' vet essentials aan, nu krijgt ze Edgard&Cooper maar ze eet momenteel bijna geen brokken meer. De Edgard&Cooper brokken zijn ook wel erg groot voor zo'n klein hondje.
De reden dat ik iets anders zoek is vooral dat ze regelmatig diarree heeft.
Verder is ze enorm actief, speelt de hele dag, is zindelijk behalve als ze echt aan de diaree is (zoals vanmorgen een ongelukje in de bench).
Lees over Orijen e.d., maar ik zie daar allemaal grote zakken voer van, vandaar dat ik eerst wat ervaringen van anderen zou willen lezen voordat ik een nieuw merk ga introduceren.
Alvast bedankt !
Groetjes anjer30
We hebben een pup van bijna 6 maanden (bichon frisé). Ze weegt nu 1975 gram.
Ik ben op zoek naar goede (graanvrije) brokken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Kregen bij de fokker royal canin, de dierenarts raadde Hills' vet essentials aan, nu krijgt ze Edgard&Cooper maar ze eet momenteel bijna geen brokken meer. De Edgard&Cooper brokken zijn ook wel erg groot voor zo'n klein hondje.
De reden dat ik iets anders zoek is vooral dat ze regelmatig diarree heeft.
Verder is ze enorm actief, speelt de hele dag, is zindelijk behalve als ze echt aan de diaree is (zoals vanmorgen een ongelukje in de bench).
Lees over Orijen e.d., maar ik zie daar allemaal grote zakken voer van, vandaar dat ik eerst wat ervaringen van anderen zou willen lezen voordat ik een nieuw merk ga introduceren.
Alvast bedankt !
Groetjes anjer30
dinsdag 26 mei 2020 om 18:40
Ik heb kort in een dierenwinkel gewerkt en ik weet dat Acana en Orjien wel kleine verpakkingen hebben hoor! https://petsplace.nl/orijen-whole-prey- ... 0-pps.html van 340 gram bijvoorbeeld.
Verder hoorde ik ook dat van Edgard & Cooper sommige honden en katten het gewoon écht niet lusten. Mijn katten halen er ook de neus voor op.
Verder hoorde ik ook dat van Edgard & Cooper sommige honden en katten het gewoon écht niet lusten. Mijn katten halen er ook de neus voor op.
dinsdag 26 mei 2020 om 18:52
Ben ik helemaal met je eens Arnica.....zolang honden stront, dooie vis, dooie konijnen, mensenstront en weet ik wat wat nog meer wegvreten, zal het wel meevallenmet hun gevoelige maagjes.Arnica25 schreef: ↑26-05-2020 18:37Wat heb je dan precies geleerd? En juist omdat het maag-darmstelsel anders functioneert, kunnen honden heel wat meer hebben dan mensen. Gezonde honden zijn net kliko's. Naar mijn mening raakt een maag juist van streek door oud en nieuw voer te mengen en kweek je ook kieskauwers. En dat is echt geen hogere wiskunde maar een kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik denk dat de hond van to meer last zal hebben van de 3 maandelijkse wormkuur (beter is ontlasting te laten controleren of er inderdaad wormen zijn) wat per slot gewoon gif is dan van voer.
Hier krijgen de honden versvlees, overgebleven eten van ons, brokken. Geen vaste tijden en geen vaste hoeveelheden. Het is voor hen elke dag weer een verrassing wat er op het menu staat. Ontwormen doe ik zelden...kom zelden bij de DA en na 5 jaar worden de honden nog zelden in geent.
dinsdag 26 mei 2020 om 23:34
Heb je daar wetenschappelijk bewijs van dat brokken en vers vlees samen geven gevaarlijk is? Het is namelijk volkomen achterhaald. Ik ken ook best veel mensen die brokken en vlees door elkaar geven en ik zie alleen maar gezonde, vrolijke honden die ook nog eens lachend een hap paardenstront wegwerken en daar niks van hebben.MRES schreef: ↑26-05-2020 18:11Ai, dat is wel een link advies wat je hier geeft. Dat het bij jou altijd goed is gegaan is heel fijn voor jou, maar dat is hetzelfde als zeggen dat roken niet schadelijk is want je opa rookte als een ketter en is toch 94 geworden.
Brokken en vers vlees verteren heel anders. Daar moet je zo min mogelijk tussen switchen maar er moet sowieso minimaal 12 uur tussen zitten. Er zijn ook mensen die, om de kosten te drukken, smorgens om 8.00 uur brokken geven en savonds om 18.00 uur vers vlees. Dat is gewoon gevaarlijk en je hebt héél veel mazzel als dat goed gaat.
Dank je. Niet dat ik zonnodig mijn gelijk moet hebben maar om te stellen dat brokken en vers vlees door elkaar geven ronduit gevaarlijk is, gaat mij te ver zonder wetenschappelijk bewijs. Ontwormen doe ik ook zeer zelden, een pipetje alleen in het tekenseizoen en dat zijn er hooguit 2 per jaar en eens in de paar jaar laat ik ze titeren. Ik denk persoonlijk dat je je niet zo druk moet maken met wat je in die kliko's mikt maar dat je beter kritisch kunt kijken aan wat je onwillekeurig aan gif op je honden aanbrengt of in laat nemen en in plaats van klakkeloos enten beter af en toe kunt laten titeren. Ik vind het niet zo vreemd dat veel honden allergieën hebben, overenten, ontwormen en elke maand een pipet in de nek zijn daar echt wel debet aan.kataravrouw schreef: ↑26-05-2020 18:52Ben ik helemaal met je eens Arnica.....zolang honden stront, dooie vis, dooie konijnen, mensenstront en weet ik wat wat nog meer wegvreten, zal het wel meevallenmet hun gevoelige maagjes.
Hier krijgen de honden versvlees, overgebleven eten van ons, brokken. Geen vaste tijden en geen vaste hoeveelheden. Het is voor hen elke dag weer een verrassing wat er op het menu staat. Ontwormen doe ik zelden...kom zelden bij de DA en na 5 jaar worden de honden nog zelden in geent.
dinsdag 26 mei 2020 om 23:57
Oké, ons werd dat wel aangeraden door de dierenarts omdat de hond ook een allergische reactie had. Onder het mom van ‘resetten’ alles uit zijn lichaam.sunshineandblueskies schreef: ↑26-05-2020 13:23Dit zou ik niet doen. De zuurtegraad van de maag past zich namelijk aan, aan OF brokken OF vlees. Als je nu wisselt naar vlees en dan weer terug naar brok krijg je waarschijnlijk alleen maar meer ellende. 'De klap van ander voer' is niet goed verwoord. Wisselen van brok naar vlees is een veel grotere stap (en grotere belasting voor de maag) dan wisselen van brok merk 1 naar brok merk 2. Overstappen van merk 1 naar merk 2 dient trouwens ook geleidelijk te gebeuren (in ongeveer 7-14 dagen) in plaats van de een op de andere dag een nieuw merk te gaan voeren. Daarnaast bestaat zoiets als 'resetten' door middel van wisselen naar vlees helemaal niet.
Stoppen met de brokken/ voeding waar veel inzit. Alleen maar vers vlees (voor honden) en natuurlijk lettend op de voedingsbehoeften. De hond is daar nu redelijk al van opgeknapt, dus sta daar zelf wel achter. Maar bij ons ging het dan op aanraden en begeleiding van de DA.
Bij mijn paard wel zelf, en net zo gedaan. Vreselijke eczeem, alles ontgift en troep eruit. Vervolgens op een streng natuurlijk dieet. Ook dat is nu onder controle.
TO, deel alleen onze ervaring en misschien tips. Wij hebben met onze hond ook heel lang lopen zoeken. Uiteindelijk gaat hij nu erg goed op de gluten vrije farmfood brokken. Succes!
woensdag 27 mei 2020 om 10:47
Arnica25 schreef: ↑26-05-2020 18:37Wat heb je dan precies geleerd? En juist omdat het maag-darmstelsel anders functioneert, kunnen honden heel wat meer hebben dan mensen. Gezonde honden zijn net kliko's. Naar mijn mening raakt een maag juist van streek door oud en nieuw voer te mengen en kweek je ook kieskauwers. En dat is echt geen hogere wiskunde maar een kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik denk dat de hond van to meer last zal hebben van de 3 maandelijkse wormkuur (beter is ontlasting te laten controleren of er inderdaad wormen zijn) wat per slot gewoon gif is dan van voer.
Oh, jij bent er zo een. Laat maar, daar ga ik mijn energie niet in steken
Nee heb je, ja kun je krijgen.
woensdag 27 mei 2020 om 11:27
Wat is er in jouw ogen tegen op ontlastingonderzoek ivm wormen dan?sunshineandblueskies schreef: ↑27-05-2020 10:47Oh, jij bent er zo een. Laat maar, daar ga ik mijn energie niet in steken![]()
Mij is geleerd dat ontwormingsmiddelen max 60 uur werkzaam zijn. Geverifieerd bij meerdere dierenartsen, die geven (soms met forse tegenzin) toe dat dit waar is.
Als een hond daarna in aanraking komt met wormen kan hij/zij dus gewoon besmet raken met wormen. Maw, preventief ontwormen is eigenlijk een beetje vergelijkbaar is met blind schieten in de hoop iets te raken.
Mijn persoonlijke ervaring is verder dat mijn hond met gevoelige maag/darmen (door oa een zware Giardia besmetting als pup) flink ziek kon worden van ontwormingsmiddelen. Ik ben dus overgegaan op ontlastingsonderzoek.
woensdag 27 mei 2020 om 14:14
Oprecht geinteresseerd....waarom zou een hondemaag van streek raken als je , zoals jij zegt, oud en nieuw voer geeft?sunshineandblueskies schreef: ↑27-05-2020 10:47Oh, jij bent er zo een. Laat maar, daar ga ik mijn energie niet in steken![]()
Mijn ervaring met honden magen is dat ze erg veel kunnen verstouwen, de meest gore dingen wegvreten, en toch mooie drollen kunnen draaien.
woensdag 27 mei 2020 om 20:37
Ik heb deze ervaring ook. Als pup giardia gehad daarna een bak ellende. Ik heb vanaf 5 maanden laten testen en ze vinden eigenlijk nooit iets. Dierenarts vind hem er altijd goed uit zien, hij is letterlijk springlevend/blij en zijn ontlasting is altijd goed.Yasha schreef: ↑27-05-2020 11:27Wat is er in jouw ogen tegen op ontlastingonderzoek ivm wormen dan?
Mij is geleerd dat ontwormingsmiddelen max 60 uur werkzaam zijn. Geverifieerd bij meerdere dierenartsen, die geven (soms met forse tegenzin) toe dat dit waar is.
Als een hond daarna in aanraking komt met wormen kan hij/zij dus gewoon besmet raken met wormen. Maw, preventief ontwormen is eigenlijk een beetje vergelijkbaar is met blind schieten in de hoop iets te raken.
Mijn persoonlijke ervaring is verder dat mijn hond met gevoelige maag/darmen (door oa een zware Giardia besmetting als pup) flink ziek kon worden van ontwormingsmiddelen. Ik ben dus overgegaan op ontlastingsonderzoek.
Toch behoorlijk wat wormkuren kunnen besparen.
Met titeren is ook weinig mis. Ik ken meerdere mensen waar de entstof niet aangeslagen was en dus na de enting nog steeds geen antistoffen hadden. Als je dat goed doet is dat een goede toevoeging. Anders loopt dus zonder dat je het weet je hond nog onbeschermd rond. Mijn hond werd doodziek van de eerste cocktail: overgeven en diarree. Zo erg dat als je het ene net opgeruimd had het volgende begon. Drie dagen geduurd toen bij de dierenarts een spuit voor de misselijkheid en allemaal aangepast voer, wat weinig deed voor hem. Dus laten titeren om ellende te voorkomen.
woensdag 27 mei 2020 om 20:46
Mijn hond kan niet tegen krokante brok. (En de brokken die jij noemt, zijn allemaal krokant) Allergieen, darmontsteking etc. Ik ben toen overgestapt op Farmfood. Dit is een geperste brok. Let op: overstappen van krokant naar geperst is een vak apart, lees alsjeblieft de info op de website van Farmfood. Ik combineer de brok met KVV. Geperste brokken zijn goed te combineren met KVV. Krokante brok mogen niet (zomaar) gemengd worden met KVV.
Qua merken vind ik Farmfood, Kivo en Prins (geperst) goed spul. KVV geef ik van Smuldier, Farmfood en Kivo. Verder voer ik nog los zalmolie, af en toe een eitje etc.
Qua merken vind ik Farmfood, Kivo en Prins (geperst) goed spul. KVV geef ik van Smuldier, Farmfood en Kivo. Verder voer ik nog los zalmolie, af en toe een eitje etc.
donderdag 28 mei 2020 om 00:40
Mijn hond krijgt ook vers en brokken. Geen problemen, ze doet het goed.MRES schreef: ↑26-05-2020 18:11Ai, dat is wel een link advies wat je hier geeft. Dat het bij jou altijd goed is gegaan is heel fijn voor jou, maar dat is hetzelfde als zeggen dat roken niet schadelijk is want je opa rookte als een ketter en is toch 94 geworden.
Brokken en vers vlees verteren heel anders. Daar moet je zo min mogelijk tussen switchen maar er moet sowieso minimaal 12 uur tussen zitten. Er zijn ook mensen die, om de kosten te drukken, smorgens om 8.00 uur brokken geven en savonds om 18.00 uur vers vlees. Dat is gewoon gevaarlijk en je hebt héél veel mazzel als dat goed gaat.
donderdag 28 mei 2020 om 00:45
De zuren in een hondenmaag maken zelfs dat ze bedorven vlees kunnen verteren.kataravrouw schreef: ↑27-05-2020 14:14Oprecht geinteresseerd....waarom zou een hondemaag van streek raken als je , zoals jij zegt, oud en nieuw voer geeft?
Mijn ervaring met honden magen is dat ze erg veel kunnen verstouwen, de meest gore dingen wegvreten, en toch mooie drollen kunnen draaien.