welke raskat

11-12-2011 13:09 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke raskat praat graag en blijft het liefst dicht bij huis rondscharrelen?
?
Waarom lees je je niet eerst eens in in de diverse rassen ipv op een forum vragen welke kat je zou moeten nemen?
Siamesen praten graag. Maar verder eens met Feeks.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wij hebben schattige Brits Korthaar katten. Die hoeven niet naar buiten, blijven lekker in de tuin. Knuffels van de eerste soort, lekker speels en zijn wel in voor een babbel. Ze zijn het altijd met ons eens
De meeste dieren asiels (asielen?) zitten vol met lieve katten die nog een baasje zoeken.
quote:feeks schreef op 11 december 2011 @ 13:14:

Waarom lees je je niet eerst eens in in de diverse rassen ipv op een forum vragen welke kat je zou moeten nemen?

Dat dus.

Mijn Garfield-plaatje was meligheid hoor. Maar je vraag is zó ontzettend vaag. 'n Raskat, die je buiten wil laten lopen. Dat is in veel gebieden op z'n zachtst gezegd onverstandig. En er zijn rassen die wat vocaler zijn aangelegd dan andere rassen, maar hoeveel 'n kat gaat kletsen is geen kwestie van rasstandaard.
quote:doeiiiii schreef op 11 december 2011 @ 13:09:

Welke raskat praat graag en blijft het liefst dicht bij huis rondscharrelen?

Ieder ras heeft zijn leuke en minder leuke kanten, dus daar moet je je echt even in gaan verdiepen. Wellicht helpt deze lijst met rasbeschrijvingen je wat op weg:

Rassen en hun omschrijving (van Kattenplaza)

En vergeet niet dat een kat ook een individueel karakter heeft en dan kan het zijn dat je "rustige" raskat een avonturier is of je "knuffelige" raskat een afstandelijk en schuw beestje.

Maar om op je vraag terug te komen: Siamezen en Abessijnen zijn rastechnisch gezien echte "praters", maar gaan vaak wel graag op stap (als ze naar buiten mogen). Een Pers is echt een binnenkat of een kat voor kleine uitstapjes en houdt ook van gezelligheid, maar is weer geen prater en zo heeft iedere raskat zijn eigen voors en tegens.
Siamees.
Wij hebben ooit een Britse korthaar uit het asiel gehaald (check de websites, er zitten er genoeg in de asiels) en die kletste werkelijk de oren van je kop. Maar deze kat was ook behoorlijk avontuurlijk ingesteld en was met grote regelmaat de hort op. Ze is zelfs een weekje weggeweest en toen heeft ze, bleek achteraf, bij een ander gezin gewoond. Of dit een poging tot diefstal is geweest weet ik niet maar weet wel dat raskatten populair zijn en rustig van de straat geplukt worden.

Daarnaast, mijn moeder heeft nu een gewone huis-tuin-en-keukenkat en dat is ook een enorme kletsmajoor, erg gezellig beest! Hoeft dus niet rasafhankelijk te zijn. Het handigst is om er een uit een asiel te halen, dan weet je gelijk wat voor karakter het beestje heeft en of het aanhankelijk is en lekker kletst. Succes en hopelijk vind je gauw een leuk vriendje!
hier kwam geen plaatje tevoorschijn vandaar mijn vraagteken

Bedankt voor de reacties. Er is zoveel te lezen, dan ben ik komende weken nog niet klaar. Ik dacht om eerst een basisoverzicht te krijgen vraag ik dit hier. Verdieping komt daarna wel. Het was trouwens niet bedoeld als een vraag om daarna met de antwoorden zo een kat aan te schaffen. Voorlopig hebben we nog genoeg huisdieren Eerder interesse of zo een kat bestaat. Ik ben me bewust van diefstal op raskatten, vandaar juist de buiten-vraag.
Iedere kat heeft een eigen karakter. Waarom persé een raskat? Ik heb van alles gehad, maar een karakter is over het algemeen niet gerelateerd aan ras of geslacht. Het zijn net mensen.

(Waarom een raskat? Koop er dan in vredesnaam echt alleen een bij een blablabla erkend fokker enzo voor de hoofdprijs, of in het asiel. Check echt heel goed van tevoren of het een echte fokker is en niet een of ander illegaal dierenmishandelent oostblokverhoudinghuisvrouwnepfokker.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Maine Coon.
Mijn Perzen kletsen ook wel, maar (gelukkig) niet zo veel als Siamezen. Verder zijn Perzen erg mensgericht, wat bij de ene zelfs leidde tot ontzettende eenkennigheid. Bij gebrek aan die ene persoon kwam ie wel aandacht halen bij een ander, maar nooit op dezelfde manier.

Beide Perzen zijn doorgaans wel daar te vinden waar 'hun' mensen zijn. En allebei wachten ze je op als ze door hebben dat je in de buurt bent.

Ze zijn wat lui aangelegd en hebben doorgaans snel de huisregels door.

Nadeel van een Pers is wel dat ie veel vachtverzorging nodig heeft. Liefst iedere dag kammen en als een Pers wat last heeft met zijn ontlasting is een bad of douchebeurt meestal echt nodig. Daarnaast hebben ze vaker gebitsproblemen dan katten zonder platte neus.

Volgens mijn DA zou een HTK kat goedkoper zijn dan een Pers, maar op zich heb ik daar niet zoveel ervaring mee. Iedere kat mankeert weleens iets en moet ontwormd, ontvlooid en ingeënt.

En een feit is dat HTK katten doorgaans ouder worden dan raskatten. Maar ook dat is relatief, want als je je kat buiten laat, loopt ie weer meer risico op een vroegtijdige dood...
Kijk ook even bij www.dierenasiels.com en dan linksboven kijken onder zoek kat, en vervolgens ras: anders kortharig of ras: anders langharig en dan zie je alle raskatten die nu ergens in Nederland in een asiel zitten.
reactie op Flame; toch merk ik wel typische trekjes aan de Perzen die ze beiden hebben en die ook in de boekjes staan beschreven. Natuurlijk hebben ze ook hun eigen karaktertrekken en er zullen heus totale uitzonderingen op zijn, maar juist dat typische relaxte Perzen-karakter, mensgerichtheid en hun uiterlijk zijn voor mij redenen om het bij Perzen te houden.
De "gezelligste" raskat die ik overigens heb gehad was een Britse Korthaar. (Ozzy! ) Helaas nu bijna een jaar dood. Spontaan doodgebleven voor onze neus, nog geen 4 jaar. Maar niemand van de Britse Korthaar eigenaren die ik ken had ooit zo'n karakte rmeegemaakt. Die was echt uniek in zijn soort. Veel te kort, helaas.
quote:laabje80 schreef op 11 december 2011 @ 13:30:

Wij hebben ooit een Britse korthaar uit het asiel gehaald (check de websites, er zitten er genoeg in de asiels) en die kletste werkelijk de oren van je kop. Maar deze kat was ook behoorlijk avontuurlijk ingesteld en was met grote regelmaat de hort op. Ze is zelfs een weekje weggeweest en toen heeft ze, bleek achteraf, bij een ander gezin gewoond. Of dit een poging tot diefstal is geweest weet ik niet maar weet wel dat raskatten populair zijn en rustig van de straat geplukt worden.

Daarnaast, mijn moeder heeft nu een gewone huis-tuin-en-keukenkat en dat is ook een enorme kletsmajoor, erg gezellig beest! Hoeft dus niet rasafhankelijk te zijn. Het handigst is om er een uit een asiel te halen, dan weet je gelijk wat voor karakter het beestje heeft en of het aanhankelijk is en lekker kletst. Succes en hopelijk vind je gauw een leuk vriendje!

Hier 2 Britten die niet echte praters zijn, wel antwoorden als ik vraag of ze wat willen eten of als ik vraag of ze lief zijn.

En mijn vuilnisbakje die kletst de hele dag door, soms enig, soms als hij zich bemoeid met mijn telefoongesprekken minder.

Wat wel leuk is, hij kletst bij alles wat hij doet maar heeft ook voor alles een ander geluidje dus ik weet precies wat hij waar aan het doen is in huis. Ik heb een tijdje gehad dat hij om 4 uur snachts ging praten als hij voor het raam zat in de slaapkamer, dat is gelukkig voorbij. Het is wel gezellig een kletsende kat. Hoewel ik het gekrijs van siamesen niet tegen kan. Dat vind ik niet kletsen maar gewoon gruwelijk gekrijs. Dus het ene kletsen is het andere ook nog niet eens.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:fozziebear schreef op 11 december 2011 @ 13:39:

reactie op Flame; toch merk ik wel typische trekjes aan de Perzen die ze beiden hebben en die ook in de boekjes staan beschreven. Natuurlijk hebben ze ook hun eigen karaktertrekken en er zullen heus totale uitzonderingen op zijn, maar juist dat typische relaxte Perzen-karakter, mensgerichtheid en hun uiterlijk zijn voor mij redenen om het bij Perzen te houden.Die klopt zeker! Maar geen garantie toch? (Love cats!)
En op de site kittentekoop.nl staan ook herplaatsers. Dan heb je wel een raskat, maar wel weer eentje die om wat voor reden dan ook overbodig is geworden...
Geen garantie als je een kitten neemt, maar daar ben ik niet zo van. Dus ik heb tot nu toe altijd wat oudere herplaatsers genomen, waarvan ik dus wel eerst een beschrijving had.
Hier ook 2 britjes, een grijze en een silver tabby. Ze hebben 2 totaal verschillende karakters, maar overall lijken ze wel op de rasbeschrijving, rustig, lief, sociaal. De 1 is echt een buitenkat (alleen in de tuin) en gaat zijn eigen gang, de ander is heel erg gericht op ons en antwoordt als je iets tegen hem zegt. Het zijn schatjes.

Voegt niets toe aan wat anderen al hebben gezegd, maar ik grijp elke gelegenheid aan om over ze te kunnen praten
erg leuk om jullie kattenverhalen te lezen. Bedankt voor alle informatie, verhalen en links.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven