Welke temperatuur cv is het zuinigst?

14-03-2010 19:22 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg dit weekend de eindafrekening van het gas en dat was eventjes schrikken. Naar aanleiding daarvan vroeg ik me af of ik het wel goed doe met de cv. Ik heb de cv op 18 staan als ik thuis ben.

Als ik naar bed ga draai ik hem naar 12 graden. Meestal zet ik hem 's ochtends niet aan, hij gaat dus pas aan als ik na mijn werk thuiskom. Twee dagen per week ben ik overdag wel thuis, dan zet ik hem 's ochtends al naar 18 en daar blijft hij dan de hele dag op. Iedere ochtend doe ik even de ramen open om goed frisse lucht binnen te laten.

Ik zet de cv lager ongeveer een uur voordat ik ga slapen.

Ik heb de radiatoren op de gang en in de slaapkamer dichtgedraaid, en hou gewoon de deur naar de gang dicht zodat de warmte in de kamer beneden blijft.

Dit gaat dus niet over of 18 warm is of ijskoud. Ik vraag me gewoon af wat het meest zuinig met energie zou zijn:

- is naar 12 draaien het zuinigst, of moet de temperatuur hoger blijven zodat naar 18 toe stoken niet zo veel gas kost?

- is het slim om de radiatoren in de kamers waar ik toch niet zit en de gang uit te draaien? Of kost het dan meer energie om de woonkamer/keuken te verwarmen omdat de rest van het huis 'koud' is?

Ik heb overigens dubbel glas en goeie isolatie, dus daar valt geen zuinigheidswinst te behalen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
even tussendoor, we hebben dit jaar wel een record koude winter gehad. dat scheelt dus ook.

p.s ik ben nog aan het duimen
Ja als ik jullie voorschotten zo lees sloeg wat ik betaalde echt nérgens op. Is met de eindafrekening meteen veranderd en zo ongeveer verdubbeld. Maar als ik kijk wat jullie nu betalen is mn nieuwe voorschot realistisch en mn oude gewoon absurd laag.
Ik heb begrepen dat als je naar bed gaat je de thermostaat het beste kunt terug zetten zo rond de 17/18 graden....en dus niet "helemaal" terug naar 12 graden(of nog lager).Want dan ben je onvoordelig uit.
Bettyboob, van wie of wat had je dat begrepen? Want VROM adviseert dus 13 graden.

18 is de normale stand voor mij, dus dat zou geen terugzetten zijn.

Dat zegt VROM er overigens niet bij, wat zij normale overdagstand vinden... Zou toch eigenlijk handiger zijn als ze zouden zeggen: zet m 's nachts 5 graden lager, ofzo.
http://forum.fok.nl/topic/1118065
Ventileer je wel genoeg? Ik weet niet of het effect van 's-ochtends even de ramen openzetten voldoende is.
Ik heb laatst ergens gelezen (meen in een informatieve folder over energieverbruik, maar het kan ook gewoon hier op het forum zijn geweest) dat het genoeg is om 's ochtends alles 15 minuten tegen elkaar open te zetten. Dan is alle lucht ververst en zijn de muren etc. nog niet afgekoeld. Als je dan de ramen sluit warmen de muren de lucht weer op en hoef je relatief weinig bij te stoken.

Daarbij gaan ze er geloof ik wel vanuit dat je de ventilatieroosters netjes open hebt staan!
quote:Spijker schreef op 14 maart 2010 @ 21:51:

Ja als ik jullie voorschotten zo lees sloeg wat ik betaalde echt nérgens op. Is met de eindafrekening meteen veranderd en zo ongeveer verdubbeld. Maar als ik kijk wat jullie nu betalen is mn nieuwe voorschot realistisch en mn oude gewoon absurd laag.Als je wilt weten of je gasverbruik normaal is, heeft het niet zo veel zin om de hoogte van de voorschotten te vergelijken. In het voorschot zijn behalve het verbruik ook nog andere zaken zoals netwerkkosten en meterkosten verwerkt. De hoogte daarvan hangt o.a. af van de regio waarin je woont en je netbeheerder. Daarnaast hanteert iedere leverancier andere prijzen en is er ook nog verschil tussen variabel en vast tarief, dag- en nachttarief etc. Je kunt wel je verbruik in m3 gas vergelijken met mensen die qua type woning, isolatie van de woning, oppervlakte, aantal personen, aantal uren dat er gestookt wordt en dat soort zaken in een enigszins vergelijkbare situatie zitten als jij.

Ik denk dat je het best goed doet. 's Winters alleen stoken in de ruimtes waar je veel tijd doorbrengt en in de overige ruimtes radiatoren dichtdraaien is van grote invloed op het verbruik.
quote:Spijker schreef op 14 maart 2010 @ 19:22:

- is naar 12 draaien het zuinigst, of moet de temperatuur hoger blijven zodat naar 18 toe stoken niet zo veel gas kost?

- is het slim om de radiatoren in de kamers waar ik toch niet zit en de gang uit te draaien? Of kost het dan meer energie om de woonkamer/keuken te verwarmen omdat de rest van het huis 'koud' is?

.Hier kun je heel makkelijk antwoord op krijgen door de verschillende mogelijkheden een paar dagen uit te proberen en dan de meterstanden bij te houden.
Okee, ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar:

Over heel 2008 heb ik weet-al-niet-meer-welk-bedrag per maand betaald. Te veel, kreeg een flink bedrag terug begin 2009. Was te hoog ingeschat. Heb dat jaar de temperatuur overdag en 's nachts op 15 gehad en 's avonds op 20. Ging in 2009 ¤ 157 betalen, dus het daadwerkelijke verbruik in 2008 gedeeld door 11 maanden. Woon trouwens in een slecht geisoleerde éénsgezinswoning met de verwarming boven helemaal uit behalve badkamer en benedenverdieping.

Ik zag absoluut op tegen de eindafrekening over 2009 vanwege de strenge winter en het feit dat ik warmer ben gaan stoken. Ik ben geen aansteller, maar nadat ik mijn beide katten elke keer tegen de verwarming aantrof, heb ik afgelopen winter de temperatuur overdag en 's nachts op 17 gehouden en 's avonds op 20. Resultaat: Krijg wederom een fiks bedrag terug en de herberekening geeft nu ¤ 108 per maand.

Geen idee of het daadwerkelijk ligt aan de hogere temperatuur, maar behalve dat ik het vele malen prettiger vind is mijn energierekening dus ook lager. Ik doe het niet anders meer!
Of het behaaglijk aanvoelt in huis hangt van twee zaken af:

(1.) Warmtestraling: als de muren koud zijn stralen ze weing warmte uit. (Wat minder wetenschappelijk dan stralen ze 'kou' uit)

(2.) De temperatuur van de lucht.

Je hebt het koud als of de lucht en/of de wanden koud zijn. Als een huis is afgekoeld kun je de lucht heel snel verwarmen, de wanden niet. Daarom wordt vaak aanbevolen om de temperatuur bij korte afwezigeheid (werk, slapen) niet onder de 17 graden te laten zakken, dan stralen de wanden genoeg warmte uit en als dan de lucht opgestookt wordt voelt het snel behaaglijk.

Tot zover het verhaal over behaaglijkheid.

Als je kijkt naar wat goedkoop is dan is het heel simpel: je energierekening wordt bepaald door het gemiddelde temperatuurverschil dat jij aanlegt tussen binnen en buiten. Af laten koelen is wel goedkoper dan een temperatuur handhaven. Als jij je lekker voelt met 18 als je er bent en 12 als je er niet bent: gewoon doen.

Maar IK kom pas een biertje drinken als het 20 graden is...
Ben ik overigens de enige die die knipogende bespaarman op de reclame hier niet uit kan staan?

Ligt het aan mijn gepeperde en zeker niet besparende rekening? Of is het gewoon een naar mannetje?
quote:Spijker schreef op 15 maart 2010 @ 20:07:

Ben ik overigens de enige die die knipogende bespaarman op de reclame hier niet uit kan staan?

Ligt het aan mijn gepeperde en zeker niet besparende rekening? Of is het gewoon een naar mannetje?Ik vind 'm eng

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven