Werk van de werkster

26-06-2014 19:57 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds vandaag een werkster.

Ze is vandaag 3 uur geweest. Ze hoeft alleen de bovenverdieping te doen, omdat we beneden nog aan het verbouwen zijn. (3 kamers, badkamer, toilet en overloop). Plus ze zou strijken (wassen doe ik zelf).

Ik ben zelf niet zo'n ster in schoonmaken en daarbij hebben man en ik een fulltime baan. Vandaar de werkster. Nu heeft ze in 3 uur tijd gestofzuigd, het toilet schoongemaakt en in de badkamer het bad + de wastafels. De douche dus niet. Ze heeft ook niet gedweild en ook de trap niet gezogen.

Over 1 wasmand (zo een) strijken heeft ze 1,5 uur gedaan schreef ze op (en ze heeft alle shirtjes binnenstebuiten opgevouwen?).

Is het vreemd dat ik dit weinig werk vind voor 3 uur tijd? Of is dit gewoon heel redelijk?

Ik vind eigenlijk dat ze best nog had mogen dweilen, de douche had mogen meenemen bij de badkamer en de trap had moeten zuigen. Maar als ze echt 1,5 uur over 1 mand was heeft gedaan om te strijken had ze daar misschien geen tijd meer voor. Maar volgens mij strijk ik 1 mand sneller weg. En de shirtjes binnenstebuiten opvouwen? Is dat iets wat meer mensen doen, heeft dat een reden? Vond ik zo gek.

Uiteraard zal ik het nog wel aankaarten volgende week, maar ik wil ook geen zeur zijn. Misschien is het gewoon heel redelijk?

Wat vinden jullie?
Ik zou de taken die je van haar verwacht een keertje zelf doen en dan de tijd klokken. Dan heb je een beetje een tijd en een beeld van wat redelijk is.
Mijn mening is dat ze gewoon de hele badkamer helemaal had moeten doen en niet maar half.

Shirtjes binnenstebuiten opvouwen vind ik raar. En 1,5 uur over zo'n mand doen niet normaal.

In 3 uur had ze alles moeten kunnen doen.

Maar misschien kan ze niet zo goed strijken en kun je dat beter zelf doen.
Nou, daar zou ik echt niet blij mee zijn. Ik vind het ook echt superweinig.
Am Yisrael Chai!
Daarnaast vind ik het inderdaad vreemd dat ze wel het bad doet en de wastafel, maar niet de douche of even dweilen. Fijner is het als taken afgemaakt worden. Dus de badkamer schoon en dan misschien iets anders niet, dan taken half. Althans dat vind ik fijner
Da's best weinig idd in drie uur tijd. En de shirtjes binnenstebuiten opvouwen? Huh?!

Ik zou even met haar gaan zitten...
Misschien had ze voor de eerste keer heel veel werk ( jij bent er niet zo'n ster in, zeg je zelf ) om aangekoekt vuil weg te werken?

Houdt een kamer doen ook in dat ze de ramen meteen zeemt, boven op alle kasten stoft, deuren nat af neemt, de plintjes stoft, de bedden verschoont , het plafond ragt, etc.?

Iedereen vouwt anders op. Wees blij dat ze je goed binnenstebuiten strijkt.

Zaten er veel overhemden bij?

Als ik een badkamer moet schoonmaken die in mijn ogen een héle goede beurt nodig heeft ( kranen ontkalken, etc. ) dan doe ik daar ook langer over dan een dat ik " een lekker soppie geef " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb in de thuiszorg gewerkt en in 3 uur moesten wij een heel huis doen,inclusief de extra dingen als ramen wassen of keukenkastjes uitsoppen bijvoorbeeld.

Maar het was de eerste keer dus ik zou haar even laten wennen maar wel duidelijk afspreken wat je gedaan wilt hebben.
Lijkt mij ook niet kloppen. Maar heb je vooraf het lijstje gegeven met wat er allemaal gedaan moet worden of ben je er vanuit gegaan dat ze dat zelf wel zou zien?
Dat ligt eraan, hoe ze alles doet. Met de Franse slag of heel precies. Sommige mensen stofzuigen overal om heen, andere halen alle spullen die op de grond staan eerst weg.

Ik heb ooit bij een 'vriendin' schoongemaakt en die wilde ook dat ik alle was streek, maar daar was ik ook 1,5 uur mee bezig. Je wil het niet verknallen, dus doe je voorzichtig.

Zelf zou ik de strijk niet laten doen, maar gewoon goed laten schoonmaken.
Help iedereen een handje
Tenzij je een kast van een huis hebt en een balzaal als badkamer vind ik het erg weinig. Als zij echt zo langzaam is met strijken zou ik haar niet meer laten strijken. Anderhalf uur over 1 mand schiet niet echt op met drie uur per week.

Als ik zie dat mijn hulp met zes uur per week een heel huis kan runnen (ok, wij zijn ook vaak weg dus heel erg vies kan het niet worden, zelf stofzuig ik ook iedere dag). Dat is inclusief 3/4 van de was uithangen, strijken en vouwen. Als ik thuis kom, hangen er briefjes met instructies (hoelang een bepaald product nog moet intrekken, of er iets in de week staat dat uitgespoeld moet worden, etc). Nu is mijn hulp een kei in gestructureerd te werk gaan en kan ze ook van die speciale dingen zoals in 1 handbeweging een t-shirt opvouwen. Dus ik ben redelijk verwend.
In de thuiszorg deed ik ook een heel huis in 3 uur, maar dan werd alles wel globaal gedaan. Strijken en was opvouwen deed ik overigens niet, niet vanwege een speciale reden, maar het werd nooit gevraagd. Ik denk dat dat wel voor veel vertraging zorgt. Misschien dat deel zelf oppakken?
Haha aan strijken heb ik de grootste hekel dus dat is nou juist wel iets wat ik haar wil laten doen. We kennen haar via via, geen ontevreden dingen over gehoord, dus we gingen er vanuit dat het wel goed zat.

Maar inderdaad, misschien is ze veel tijd kwijt geweest met wennen, alles zoeken, enz.

En nee het was hier zeker geen smeerboel hoor. Kranen drogen wij altijd af en de douche en vloer trekken we droog na het douchen. Bad droog ik ook af. Gewoon om overmatig boenen te voorkomen, want daar heb ik zelf ook een hekel aan.

En bed verschonen hoeft ook niet, doen we zelf.

We hebben inderdaad niet specifiek aangegeven wat ze dan precies moest doen. Ik zal het nog wel eens wat duidelijker aangeven.
quote:lemoos2 schreef op 26 juni 2014 @ 20:11:

Tenzij je een kast van een huis hebt en een balzaal als badkamer vind ik het erg weinig..

Of een heel vol huis ( een kamer vol frutsels en meubeltjes en speelgoed ) of een huis waar heel veel moet gebeuren vanwege lang niets aan gedaan.

Als de werkster bijvoorbeeld bedacht heeft dat ze tussen je radiator gaat stoffen, of je lamellen af gaat soppen, of je luxaflex eens aan gaat pakken, dan snap ik wel waar die tijd in is gaan zitten.

De kans bestaat dat zij heel veel tijd heeft besteed in iets waar jij nooit erg in hebt ( en het dus ook niet ziet nu het schoon is ).
In 3 uur doe ik veel meer. Is je huis zo groot? Of gewoon normaal?
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ik had hetzelfde ` probleem`. Vandaag is ze voor het laatst geweest;).

Ik zou haar de volgende keer direct op aanspreken of duidelijke taken geven wat je gedaan wilt hebben.

Je gaat je hier namelijk erg aan irriteren, tenminste had ik. Zij had ook 3 uur voor een klein appartement en deed het met de franse slag zonder de extra taken. Ik vond dit ook te weinig. Ik heb een ander gezocht iig.

Maar ik zou het niet aankijken.
Ze heeft een lijstje gemaakt met wat ze gedaan heeft. Wat ik in mijn OP gezet heb, dat heeft ze dus gedaan.
Hoi ik heb een werkster 4 uur per week!!

Daarin doet ze mijn gehele huis!! Van 400m3

Woonkamer

Keuken

Wc badkamer

3 slaapkamers en zolder

En elke week iets extra ramen lappen koelkast etc etc

Doet ze altijd iets leuk op de kinderkamers bijv: poppenhuis opnieuw inrichten of iets

Alles grondig: al het tegelwerk oven plintjes hoekjes echt supermens

Dus in 3 uur alleen een bovenverdieping moet makkelijk kunnen
Stond er veel - stoffig - speelgoed ? Daar was ik altijd heel veel tijd aan kwijt. Overslaan doe je als aangenomen hulp namelijk ook niet gauw, maar dat soort dingen houdt enorm op.

Misschien heeft ze wel héél lang staan boenen op je trapleuning en de spijltjes. ( ook zoiets wat niet iedereen op merkt maar wat na verloop van tijd behoorlijk smutzig wordt ).
quote:dikkiedik1980 schreef op 26 juni 2014 @ 20:20:

Hoi ik heb een werkster 4 uur per week!!

Daarin doet ze mijn gehele huis!! Van 400m3

Woonkamer

Keuken

Wc badkamer

3 slaapkamers en zolder

En elke week iets extra ramen lappen koelkast etc etc

Doet ze altijd iets leuk op de kinderkamers bijv: poppenhuis opnieuw inrichten of iets

Alles grondig: al het tegelwerk oven plintjes hoekjes echt supermens

Dus in 3 uur alleen een bovenverdieping moet makkelijk kunnenHmmm.. ik zou dan weer mn twijfels hebben bij een schoonmaakster die voor 15 euro per uur met het poppenhuis gaat zitten spelen..
Nee we hebben geen gigantisch huis. Wel vrijstaand, maar echt geen villa. En daarbij hoeft ze alleen boven te doen.
quote:prulletje schreef op 26 juni 2014 @ 20:19:

Ze heeft een lijstje gemaakt met wat ze gedaan heeft. Wat ik in mijn OP gezet heb, dat heeft ze dus gedaan.

Jullie zijn het verbouwen, dus het zal boven best stoffig zijn.

Het ligt er maar aan hoe grondig ze geweest is; trapleuning ( en daar moet je op boenen, hoor, als dat zelden wordt gedaan ) met spijlen, plinten, deuren af nemen, op elke kast klimmen, luxaflex, en dat soort dingen, of dat ze op ooghoogte heeft gestoft.
Pfoe ik werk al 14 jaar in de thuiszorg , huishoudelijk en ik herken het wel een beetje.

Vooral in huizen waar de eigenaars zelf niet zo van het schoonmaken zijn , kan alles wat langer duren. En ja ik heb regelmatig dat ik anderhalf uur met een wasmand vol bezig ben. Ligt er helemaal aan wat je erin heb.

De meeste bejaarden willen graag hun lakens gestreken.. Liefst zonder valse vouwen erin..

Geloof me, 3 lakens en ik ben ruim een half uur verder...
@BGB: ja, zou ook nog kunnen. Kan mij wel indenken dat als je allemaal glazen planchetten hebt bezaaid met honderden miniatuurflesjes parfum dat je wel even bezig bent.

@prulletje: ik zou eens om de tafel gaan zitten en bespreken wat je graag gedaan zou hebben. Wat voor jullie belangrijk is. Welke producten zij graag gebruikt, wat jullie zelf doen en dus niet nog eens gedaan hoeft te worden, etc.
Ik vind het niet weinig. Sowieso is ze pas voor het eerst geweest, dus dan is het logisch dat ze nog even de snelste manier moet vinden. Het strijken kost ook veel tijd. Hangt er wel een beetje vanaf wat er zoal in die mand lag, maar met een overhemd ben je zo 5 minuten bezig. Ik denk dat ze de shirtjes heeft opgevouwen zoals ze ze aantrof. Ik was en vouw ook binnenstebuiten want het kost minder tijd om elke ochtend 1 shirtje goed te vouwen, dan om bij het opvouwen alles buitenstebuiten te keren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven