Wespennest weg laten halen?
zaterdag 28 juli 2018 om 13:19
Al de hele zomer zien we meer wespen dan normaal. Aan de schutting ook allemaal knaagsporen van wespen (bouwen een nest van houtpulp), dus we waren al op zoek naar een nest in de buurt.
Sinds een week of 5 kunnen we niet meer buiten eten. De wespen zijn (nog?) niet heel agressief, maar je bent dan toch wel de hele tijd bezig met wegwuiven van die beesten ipv daadwerkelijk iets in je mond stoppen.
Nu hebben we waarschijnlijk het nest ontdekt, althans, de in- en uitgang ervan. Het nest zit ergens in de houten daklijst boven ons balkon of dat van de buren. De ingang precies in het midden, bij de regenafvoerpijp.
Buurman heeft geen last gehad van de wespen: heeft buiten gegeten zonder ‘bezoek’ en durft ook rustig zijn was op te hangen op het balkon en vindt verdelgen niet nodig (want: nuttige beestjes).
Wij twijfelen: wij vinden beestjes ook nuttig en belangrijk maar wespen ook gewoon rotbeesten. Mijn ergste nachtmerries is dat ze zich uiteindelijk een weg naar binnen vreten.
Woningen zijn beide van dezelfde WBC, kosten voor verdelging en eventuele schade aan daklijst zijn niet voor rekening van ons of de buurman. Ik neig toch naar melden en vragen om een verdelger. Wat zouden jullie doen?
Sinds een week of 5 kunnen we niet meer buiten eten. De wespen zijn (nog?) niet heel agressief, maar je bent dan toch wel de hele tijd bezig met wegwuiven van die beesten ipv daadwerkelijk iets in je mond stoppen.
Nu hebben we waarschijnlijk het nest ontdekt, althans, de in- en uitgang ervan. Het nest zit ergens in de houten daklijst boven ons balkon of dat van de buren. De ingang precies in het midden, bij de regenafvoerpijp.
Buurman heeft geen last gehad van de wespen: heeft buiten gegeten zonder ‘bezoek’ en durft ook rustig zijn was op te hangen op het balkon en vindt verdelgen niet nodig (want: nuttige beestjes).
Wij twijfelen: wij vinden beestjes ook nuttig en belangrijk maar wespen ook gewoon rotbeesten. Mijn ergste nachtmerries is dat ze zich uiteindelijk een weg naar binnen vreten.
Woningen zijn beide van dezelfde WBC, kosten voor verdelging en eventuele schade aan daklijst zijn niet voor rekening van ons of de buurman. Ik neig toch naar melden en vragen om een verdelger. Wat zouden jullie doen?
zaterdag 28 juli 2018 om 13:27
zaterdag 28 juli 2018 om 13:40
Redelijk eensgezinde reacties, fijn, dank! Ik denk dat ik toch maar even melding doen bij de WBC.
Geen wesp te zien lijkt me wel een boude stelling met een nest op 4 meter afstand. Al zitten nu nog niet in hun opdringerige, zoete fase.
1 zorg minder!
Doen die ook wespen dan? Dat wist ik niet.
Geen wesp te zien lijkt me wel een boude stelling met een nest op 4 meter afstand. Al zitten nu nog niet in hun opdringerige, zoete fase.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 28-07-2018 13:45
20.96% gewijzigd
zaterdag 28 juli 2018 om 13:45
Ik ben een enorme natuurfreak en heb mijn tuin zo ingericht dat het voor bijen, hommels en vlinders één grote snoepwinkel is maar er zat hier een enorm groot wespennest onder de grond in een oude boomstronk en dat heb ik toch echt weg laten halen.
Ik kon er bijna niet meer in de buurt komen, ze werden dan heel agressief.
Afgelopen woensdag is de verdelger geweest, het bleek een nest te zijn van duizenden wespen, dus blij dat ik het weg heb laten halen. Een hele opluchting!
Ik kon er bijna niet meer in de buurt komen, ze werden dan heel agressief.
Afgelopen woensdag is de verdelger geweest, het bleek een nest te zijn van duizenden wespen, dus blij dat ik het weg heb laten halen. Een hele opluchting!
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zaterdag 28 juli 2018 om 13:47
Toevallig hadden wij hier hetzelfde in onze tuin. Aangezien de kinderen en honden er lopen hebben we een verdelger gebeld.
Nest weghalen doen ze pas na 1 jaar maar ze maken wel de beestjes dood. Heel lullig omdat het de natuur is , maar het is ook de natuur dat er gedood wordt
Met een dag was het minder en nu 2 dagen later zien we geen activiteit meer. Ze spuiten bij de opening een poeder naar binnen en dit is direct dodelijk. Kosten waren 59 euro en eventueel herhalen is gratis.
Gewoon doen, zeker als je niet buiten kunt zitten of eten. Is niet prettig en het is zo opgelost.
Succes!
Nest weghalen doen ze pas na 1 jaar maar ze maken wel de beestjes dood. Heel lullig omdat het de natuur is , maar het is ook de natuur dat er gedood wordt
Met een dag was het minder en nu 2 dagen later zien we geen activiteit meer. Ze spuiten bij de opening een poeder naar binnen en dit is direct dodelijk. Kosten waren 59 euro en eventueel herhalen is gratis.
Gewoon doen, zeker als je niet buiten kunt zitten of eten. Is niet prettig en het is zo opgelost.
Succes!
zaterdag 28 juli 2018 om 13:53
Wespen zijn zeer nuttig, ze eten enorm veel muggen en vliegen.
Toch zou ook ik het nest laten weghalen als het zo aan je gevel en bij je ramen zit.
Achterin mijn tuin zou ik het laten zitten, een beetje 'overlast' van dieren hoort erbij, vind ik.
nounou
zaterdag 28 juli 2018 om 14:14
Ze hebben ons waarschijnlijk idd flink geholpen dit jaar qua muggen!zazamaenade schreef: ↑28-07-2018 13:53Wespen zijn zeer nuttig, ze eten enorm veel muggen en vliegen.
Toch zou ook ik het nest laten weghalen als het zo aan je gevel en bij je ramen zit.
Achterin mijn tuin zou ik het laten zitten, een beetje 'overlast' van dieren hoort erbij, vind ik.
Maar een nest aan het huis vast vind ik inderdaad ook wat te dichtbij... zeker als ze straks op zoek gaan naar suiker nu de larven bijna volwassen zijn.
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga de WBC mailen.
zaterdag 28 juli 2018 om 14:15
Waarom zou je zelf gaan kloten, en risico lopen, als er gewoon een verdelger kan komen?Lopervanhiernaardaar schreef: ↑28-07-2018 14:04Je kunt bij Welkoop, BoerBond dat soort winkels ook zelf een spuitbus halen, en even in het nest spuiten. Moet je er wel makkelijk bij kunnen.
zaterdag 28 juli 2018 om 14:16
Mmmm bij mij 78 euroZoë26 schreef: ↑28-07-2018 13:47Toevallig hadden wij hier hetzelfde in onze tuin. Aangezien de kinderen en honden er lopen hebben we een verdelger gebeld.
Succes!
ik geef mn bek ook maar een douw
zaterdag 28 juli 2018 om 14:17
Dit is echt heel gevaarlijk. Ik heb (van grote afstand!) staan kijken hoe de verdelger zijn werk deed en vlak nadat hij het poeder in het nest had gespoten vlogen er ontzettend veel agressieve wespen om hem heen. Daar wil je echt niet zonder speciaal pak tussen staan.Lopervanhiernaardaar schreef: ↑28-07-2018 14:04Je kunt bij Welkoop, BoerBond dat soort winkels ook zelf een spuitbus halen, en even in het nest spuiten. Moet je er wel makkelijk bij kunnen.
Het wordt niet voor niets afgeraden het zelf te doen.
Ben blij dat ik er 60 euro tegenaan heb gegooid en het nest veilig verdelgd is. Had me dat echt niet zelf zien hoor. Mij te link.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zaterdag 28 juli 2018 om 14:17
Ze verdringen de bijen, die veel nuttiger zijn.zazamaenade schreef: ↑28-07-2018 13:53Wespen zijn zeer nuttig, ze eten enorm veel muggen en vliegen.
Weg met die dingen.