Wie durfde dit?

31-03-2010 08:51 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb laatst een nappaleren (lamsleer) broek gekocht, maar ben een paar kilootjes kwijt met als resultaat dat de broek een beetje te groot is nu, dat is niet mooi. Nu heb ik wel 's gelezen dat je leren kleding wel kunt wassen en dat het dan een beetje krimpt. Iemand ervaring hiermee?
Ik zou me heel goed laten voorlichten bij een goede zaak(miss waar je hem gekocht hebt)

Zou zo zonde zijn als je de broek verpestte.

Succes er mee.
Ik zou leer nooit wassen. Nooit.
Als je de broek gaat wassen, doe dat dan met een leerwasmiddel, te koop bij bijv. een ruitersportzaak. Wij wassen daarmee bijv. leren handschoenen of leren chaps. Maar of het met jouw broek ook kan weet ik niet.
Kun je hem niet beter een beetje in laten nemen? In elke stad zit wel een naaiatelier; kost wat meer dan wassen, maar dan kun je hem in ieder geval nog aan
Innemen lijkt me bij leer beter dan wassen. Ik denk niet dat leer krimpt.
Nee, niet doen. Dat wordt keihard, hij wordt twee maten kleiner maar ongebalanceerd kleiner, en de kleur van elk detail wordt verschillend. Hij wordt dus vooral erg lelijk.

Been there done that enz. Nog steeds een pluim voor het slachtoffer van mijn "hulp", die geen krimp gaf en heel aardig bleef..
Heb de vraag inmiddels gestelt bij de klantenservice. Even afwachten dus.

Lees nu bv. bij uwhulpinhuis.nl dat het wel kan: "Suède en leer

Een suède- of een leren jas/broek kan zo in de wasmachine. Maar voeg dan in plaats van wasverzachter babyshampoo toe in datzelfde bakje. Aanzetten op een wolwasprogramma. Na het wassen kan suède gewoon in de wasdroger. Een leren broek of jas laat je het door de lucht drogen."

Dilemma, dilemma...

Als ik het zou durven zou ik uiteraard een wolwas zonder centrifugeren doen. Ik wacht nog ff verder op ervaringsdeskundigen.
Aan welke prijs moet ik denken als ik iets laat innemen bij een kleermaker? Google helpt niet.
Niet in de wasmachine doen. Laten stomen.
quote:Groll schreef op 31 maart 2010 @ 09:27:

Nee, niet doen. Dat wordt keihard, hij wordt twee maten kleiner maar ongebalanceerd kleiner, en de kleur van elk detail wordt verschillend. Hij wordt dus vooral erg lelijk.

Been there done that enz. Nog steeds een pluim voor het slachtoffer van mijn "hulp", die geen krimp gaf en heel aardig bleef.. Oh oeps sorry, overheen gelezen. En als je 'm nou wast en dan direkt aantrekt? Tja, ik roep ook maar wat...Nu heb ik er ook niks aan want staat voor geen meter. Volgens mij word laten innemen ook een dure kwestie, daarbij moet er dan best veel worden bijgespijkerd: taille, bovenbenen enzo, maar ik kan wel 's vragen bij een naaiatelier.
Je kunt ook weer een paar kilootjes aankomen.
quote:Thila schreef op 31 maart 2010 @ 09:53:

Je kunt ook weer een paar kilootjes aankomen.Haha, dat komt dan altijd weer op de verkeerde plek.
quote:noahtb schreef op 31 maart 2010 @ 09:30:

Aan welke prijs moet ik denken als ik iets laat innemen bij een kleermaker? Google helpt niet.Heupen plus 20 cm bovenbenen kosten hier 12,50. Hoe meer bovenbeen je doet hoe duurder.
(Ik moest mijn positiebroeken laten innemen. Online besteld uit GB, dus de maat was een gokje )
Oh, dat valt mee! Ik heb een leren jasje dat bij de schouders en taille een paar cm moet worden ingenomen. Ik zat echt te denken aan tientallen euro's.

Dank je .
**
Ik zal sowieso naar de naaiman moeten als ik hem wil laten innemen he . Wassen durf ik niet aan te beginnen. Toch bedankt..

De broek was overigens niet van mij. Sorry TO voor het jatten van je topic, ik hou op hoor...
**
quote:noahtb schreef op 31 maart 2010 @ 10:11:

Ik zal sowieso naar de naaiman moeten als ik hem wil laten innemen he . Wassen durf ik niet aan te beginnen. Toch bedankt..

De broek was overigens niet van mij. Sorry TO voor het jatten van je topic, ik hou op hoor...Be my guest! Geeft toch niks, Noahtb.
quote:juno2001 schreef op 31 maart 2010 @ 09:47:

[...]

Oh oeps sorry, overheen gelezen. En als je 'm nou wast en dan direkt aantrekt? Tja, ik roep ook maar wat...Nu heb ik er ook niks aan want staat voor geen meter. Volgens mij word laten innemen ook een dure kwestie, daarbij moet er dan best veel worden bijgespijkerd: taille, bovenbenen enzo, maar ik kan wel 's vragen bij een naaiatelier.In dit geval ging het om een suede jasje. Het dingetje bleef rechtop overeind staan na het wassen (op de hand met een color wasmiddel) en drogen, alsof het karton was. De kleur was grotendeels weg. Dit was een jaar of 7 geleden, dus mogelijk zijn de tegenwoordige leren kledingstukken erop berekend. Dan zal het wel in het etiket staan. Meestal hangt er een kartonnen label aan, met een reserveknoop en instructies. Misschien heb je die nog ergens?
Ik durfde dit

Ik legde mijn leren broek regelmatig in een bad met lauwwarm water en wat wasverzachter. Ik liet hem een paar uur weken en spoelde hem daarna goed (!) uit. Daarna hing ik hem over het traphek om te drogen. Ging altijd prima, hij bleef mooi.
quote:pink11 schreef op 31 maart 2010 @ 10:28:

Ik durfde dit

Ik legde mijn leren broek regelmatig in een bad met lauwwarm water en wat wasverzachter. Ik liet hem een paar uur weken en spoelde hem daarna goed (!) uit. Daarna hing ik hem over het traphek om te drogen. Ging altijd prima, hij bleef mooi.

Aha! Ik denk dat ik dat ook ga durven.

Dankje!
Nat leer direct onder spanning zetten (dus aantrekken) gaat lubberen. Net als spijkerstof.

Het beste is echt gewoon in (laten) nemen.

Water, sop en leer zijn geen vriendjes.
quote:lonki schreef op 01 april 2010 @ 02:06:

Nat leer direct onder spanning zetten (dus aantrekken) gaat lubberen. Net als spijkerstof.

Het beste is echt gewoon in (laten) nemen.

Water, sop en leer zijn geen vriendjes.

(Oe, Johnny als Avatar: prettig!!! Dit terzijde.)

Nou, ik durfde 't volgende: broek in wasmachine, babyshampoo en beetje wasverzachter, 30 graden wolwas, niet centrifugeren. Nat opgehangen, nu bijna droog.

Broek ziet er prachtig uit, is ook soepel en niet verkleurd! Maar, i.d.d: niet gekrompen. Dus die ga ik in laten nemen.

weer wat geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven