Wie is wat aan het breien?

16-09-2013 13:26 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het 'wie is wat aan het haken' topic, ben ik erg benieuwd of er hier ook dames breien en wat jullie dan zoal maken?

Ben zelf onlangs begonnen om een rokje te breien, erg benieuwd of t ook echt wat wordt!
Sinds kort aan het breien (deze week eigenlijk pas)

Gaat heel erg traag wel. Ik heb nu dikke pennen en ben een lekkere losse colshawl aan het breien. Zwart met een glittertje erdoorheen.
Leuk polkadot! Welkom bij de breiverslaafden.

Je wordt vanzelf sneller!
Bedankt voor je tip ReinRoef! En gefeliciteerd met je dochter! Zij heeft vast ook over een paar weken nog wel plezier van een wiegedeken.

De prijs voor woord van de week gaat wat mij betreft naar gerondbreigepriegel

Ik heb nog geen rondbreien gedaan, is het wat?

Mijn col vordert niet echt, heb het uitgehaald. Ik vond m te breed, ben opnieuw begonnen.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Inderdaad, welkom bij de club Polkadot, het is zeker verslavend

Rondbreien, ligt er aan... Zelf doe ik het dus op de 'ouderwetse' manier met vijf naalden, ik heb daar van die kortere naaldjes voor (ongeveer 20 cm) en ik vind het leuk :-) Wel opletten zo af en toe of je geen naalden verliest, maar vaak valt dat mee. Met zo'n rondbreinaald, daar kan ik dan weer niets van. Maar ik ga binnenkort bij iemand langs die het me misschien wel kan leren
Ik brei nu ook met vijf korte naalden en als je eenmaal op gang bent is het wel te doen. Maar dit patroon begint met 8 steken verdeeld over vier naalden, dat was bijna niet mogelijk! Ik ben zo'n 6 keer overnieuw begonnen.
Ik ben juist verslaafd aan rondbreinaalden! Rondbreien vind ik ideaal, gaat lekker snel, je hoeft alleen maar recht te breien, op de boorden na dan. Maar ook rechte lappen brei ik op rondbreinaalden, lekker korte naaldjes, handig in de trein en meer dan plek zat voor je steken. Ik ben met een heleboel tegelijk bezig: verjaardagskadootje, (trui) moet dinsdag klaar zijn (gaat niet lukken), en nog een berg ideeën voor Sinterklaas (2 mutsen en een sjaal) en ik was nog bezig met een jurk. Hoe bedoel je :verslavend?
Het patroon van het aapje is te googlen. Het is van 'zij maakt het' en de aap heet Jacobus. Heerlijk patroon, gewoon breien wat er staat en tádaaaa daar word een aap geboren. Ze worden uit een stuk gebreid dus gelukkig weinig afwerkwerk!

twee van de aapjes die ik tot nu toe heb gebreid. De rooie is helaas opgegeten door de hond...
O leuk die aapjes Wollensok!

Na mijn col brei ik een beertje denk ik ( mijn favoriete kraamcadeau) of babysokjes/slofjes. En dan ga ik me misschien maar eens verdiepen in rondbreien!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Hier een beertje dat ik gebreid heb

o, wat leuk, die apen en beer! Als alle truien, sjalen en mutsen af zijn........
quote:MissMartine schreef op 26 oktober 2013 @ 18:12:

Ik brei nu ook met vijf korte naalden en als je eenmaal op gang bent is het wel te doen. Maar dit patroon begint met 8 steken verdeeld over vier naalden, dat was bijna niet mogelijk! Ik ben zo'n 6 keer overnieuw begonnen.

Inderdaad, ik heb er al aardig wat ervaring op zitten met die dingen, maar als je maar een paar steken op hebt staan is het lastig!

Nou ben ik nogal van de beenwarmers, ideaal, je begint met 60 steken en dat blijven 60 steken, niets geen paar steken die je zo verliest
Ik ben nu twee aapjes tegelijkertijd aan het breien, steeds een stukje bij de een en dan een stukje bij de ander ^^

Voor mijn vriend zijn verjaardag wilde ik een aapje breien met handjes en voetjes in het zwartwitte voetbalpatroontje, maar dat vind meneer niet genoeg.. hij wil er een met een PSV shirt en broek! Dus ik ben heeeel hard aan het nadenken hoe ik dat ga doen
Om even terug te komen op mijn probleem van rondbreien met weinig steken: ik heb een truc ontdekt! Het heet de magic loop techniek, met google vind je zo wat filmpjes want ik kan hier niet gemakkelijk uitleggen waarom het handig is, maar dat is het echt!

Mn olifant is bijna af, alleen nog in elkaar zetten.
Magic loop snap ik dus echt niks van haha

Ik heb 1 van de twee aapjes waaraan ik was begonnen af, en ondertussen ben ik er ook aan een begonnen op naalden 1.25.. Geen idee waarom ik mezelf dat aandoe :D
1.25? Kun je dat nog zien? Wordt wel vast heel mooi, ik merk dat je bij mijn olifant er toch een hoop vulling doorheen ziet.
haha nee, bij 1,5 had ik al bijna een vergrootglas nodig, steken tellen moet ook echt vlak onder de lamp anders zie ik het niet.

Om te zorgen dat je de vulling er niet doorheen ziet kun je dunnere naalden gebruiken dan voor de wol aangegeven is. Ik speel daar nog een beetje mee, als je te dunnen naalden gebruikt word het heel stug. Aapjes van sokkenwol voor naalden 2,5 - 3 brei ik op naalden 2 of 2,5. Wol voor 3,5 - 4 op 2,5 of 3 etc..
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7TFVZ3UR.jpg

De blauwe is gebreid van sokkenwol op naalden 2,5, de grijze van Margaretha (?) wol van de Hema, op naalden 1,5 (edit)
anoniem_180505 wijzigde dit bericht op 05-11-2013 13:30
Reden: Foutje
% gewijzigd
Leuk die aapjes! Ik ben ook heel benieuwd naar de olifant

Mijn truc: ik brei met pluizige wol, dan zie je er ook minder vulling doorheen!
Hier is alvast hoe het eruit hoort te zien:http://knithacker.com/html/knithacker/w ... phants.jpg

Ik zal later eens kijken of ik een foto van mn eigen prestatie kan uploaden.
Pluizige wol vind ik meestal dan weer minder mooi..
Hoi,

Het breien heeft even stilgelegen, maar nu de naalden weer opgepakt. Ik ben met het voorpand van een trui bezig. Ik snap alleen onderstaande aanwijzing niet (ik ben een beginnende breister):

..bij een totaalhoogte van 47 cm voor de halsopening de middelste 19 steken afkanten en beide zijden afzonderlijk afwerken. Aan de halskant aan weerszijden 3 x 1 st in elke naald afkanten, in elke 2e naald 1x1 st afkanten, vervolgens in elke 4e nld 2 x1 steek afk.

Iemand die mij kan uitleggen (uitschrijven) wat ik hier moet doen?
je breit tot 47 cm, dan kant je de middelste 19 steken af, dat wordt je hals. Dan aan elke kant van de hals afkanten: ik check zulk soort verhalen altijd met de hoeveelheid steken die ik had en dan over moet houden. Heb je die aantallen? Dat verklaart nl altijd heel veel, zonder die informatie is het een beetje koffiedik kijken
Bedankt! De middelste steken afkanten, heb ik inmiddels uitgevogeld en gebreid. Ik had oorspronkelijk 64 steken. Nu dus minus 19.

Wat ik nog niet snap is de rest. Ik heb heel internet al afgezocht, maar ik snap het gewoon niet
Leuk hoor breien. Ik ben een poef aan het breien. Lekker snel, 3 kleuren op naalden nummer 8.
quote:melkboer schreef op 04 januari 2014 @ 17:51:

Leuk hoor breien. Ik ben een poef aan het breien. Lekker snel, 3 kleuren op naalden nummer 8.

Meld zich ook even.

Op welke naalden brei jij die poef? Ik kan nl nergens een poef breien vinden. Ik brei alleen rechts (kan meerderen en minderen). Verder doe ik loomknitten, breien zonder naalden.

Deze tas heb ik in vorige winter/lente gemaakt (naald 12 geloof ik).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven