wie maakt zelf kleding?

09-09-2014 19:59 17 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met zelf kleding te maken.

Nu ben ik benieuwd of er nog meer mensen op dit forum zijn die dit ook doen. Ik zou het leuk vinden om ideeën, tips en andere zaken met elkaar te delen.

Eerste vraag is wie werkt er zonder patronen en hoe ga je dan te werk.

Bedankt voor het lezen en reageren
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf kleding, maar nog niet van dien kwaliteit dat ik het ook buitenshuis durf te dragen

Ik maak ze met patronen en zit op les.
Zonder patroon kun je niets knippen je hebt dus altijd een patroon nodig. Ik maak ze wel vaak zelf. Je moet dan wel weten wat je doet.

Een patroon is trouwens helemaal niet duur hoor en als je een basis stuk koopt dan kun je die overtekenen en zelf aanpassen (bv broek wijder, smaller)

Er is te veel waar je op moet letten. Stofrichting, soorten stof, ik zou dus als ik jou was gewoon in een buurthuis een naaicursus gaan doen.
Ik maakte wel altijd mijn kleding(ben coupeuse )maar nu ik 4 dagen per week op een atelier werk maak ik bijna niks meer voor mezelf.Als ik thuis kom ben ik uitgenaaid ......
c'est le ton qui fait la musique
Heb je de luie naaister al ontdekt?

http://www.bol.com/nl/p/jurk-zo/1001004004730007/
In kleding naaien ben ik niet zo goed, ik krijg dan standaard rare kragen en scheve naden en zo. Wel brei ik veel, en ik heb dus zo af en toe zelf gebreide sokken (binnenshuis), en ik wil binnenkort een trui breien.
Kom eens kijken op het andere topic: welk kledingstuk ben je aan het maken
Ik ben wel aan het naaien, maar heb me nog niet aan,kledingstukken gewaagd.... ik hou het voor nu nog even op potlodenrollen, knuffels en babyspulletjes ook leuk!!
Ik naai ook graag zelf kleding. Wel altijd met patronen. Vind zelf de patronen van Vogue erg mooi. Wel iets duurder dan Burda bijvoorbeeld, die ik overigens ook veel heb, maar het geld zeker waard. Beschrijving perfect (in het Engels wel) en echt mooie kleren.
Ik zal hoppala even deze kant op sturen.
Ik! Maar ik kom veel te weinig toe aan kleding voor mezelf.

Patronen teken ik zelf. Of ik maak een bestaand iets na. Voor mijn zoontje maak ik wel heel veel. Behalve broeken eigenlijk, los van een verdwaalde joggingsbroek.

Ik maak eigenlijk alles. Ons beddengoed, jassen en allerlei andere dingen die ik niet kan noemen omdat ik dan te herkenbaar ben. Laat ik het er op houden dat wat ik maak, ook te koop is.

En ik heb mezelf leren naaien! Voor de finishing touch heb ik hier en daar wel een lesje genomen inmiddels. Maar als ik weer even op weg ben kan ik het weer zelf.
Hebben jullie ook een lock? Het is een flinke uitgave maar zit in dubio over een babylock die zichzelf afstelt, lijkt me echt zo handig!

on topic, 20% van mijn kleren zijn denk ik zelfgemaakt. Vaak de shirtjes en jurkjes. Broeken heb ik me nog niet aan gewaagd. Mijn zoon heeft enkele zelfgemaakte shirtjes, moet dringend weer eens gaan zitten.
Hey wat leuk dat er zoveel anderen zijn die ook zelf kleding maken, bedankt voor de tip van het boek, misschien ga ik die wel aanschaffen.

ik ben nu bij een mevrouw die naai les geeft dus ik ga wel eerst goed leren om sowieso een basis aan te leggen en misschien daarna wel zelf lopen prutsen.

Jurkje

Ik hoop dat jullie de link kunnen openen dat is het jurkje wat ik wil maken.

uiteindelijk wil ik graag 2de hands kleding vermaken zoals Jillian Owens.
Ik maak ook kleding zelf, maar heb er helaas nu even weinig tijd voor. Mis het echt. Liggen wel al stoffen klaar voor als ik wél weer tijd heb.

Heb ook een lockmachine. Beste aankoop ooit (naast koffieapparaat en stoomstrijkijzer, maar dat terzijde).

Je link naar het jurkje doet het niet boterhammie.
quote:boterhammie schreef op 10 september 2014 @ 12:39:

Hey wat leuk dat er zoveel anderen zijn die ook zelf kleding maken, bedankt voor de tip van het boek, misschien ga ik die wel aanschaffen.

ik ben nu bij een mevrouw die naai les geeft dus ik ga wel eerst goed leren om sowieso een basis aan te leggen en misschien daarna wel zelf lopen prutsen.

Jurkje

Ik hoop dat jullie de link kunnen openen dat is het jurkje wat ik wil maken.

uiteindelijk wil ik graag 2de hands kleding vermaken zoals Jillian Owens.Bedoel je deze?

Hey Nina bedankt dat is hem inderdaad, vanavond ga ik de stoffen knippen dus ik hoop dat het iets moois wordt. Ik heb voor zwarte stof gekozen omdat dat altijd te dragen is.

Ik wil nog even wachten met het kopen van een naaimachine tot ik dat onder de knie heb.

Wat zouden jullie als tweede kledingstuk aanbevelen om te maken? Ik zat zelf aan een broek te denken.
Een lockmachine heb ik zelf niet. Vraag me inderdaad ook af of mensen dat een goede investering vonden. En hoe veel gebruik je hem daadwerkelijk? Ik bedoel, afwerken kan ik ook prima op mijn gewone naaimachine. Maar misschien is het een kwestie ook van 'wat je niet gewend bent, mis je ook niet' en 'als je hem eenmaal geprobeerd hebt, wil je niet meer zonder'?

Ik naai vooral jurken (vind ik het leukst ) rokjes en broeken. Shirtjes eigenlijk niet zo. Ik zou als tweede kledingstuk dan ook vooral iets maken wat je leuk vindt . Op patronen staan altijd niveaus aangegeven, dus dan kan je iets makkelijks kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven