Wie rijdt er nog op een human powered fiets?
zaterdag 6 december 2025 om 15:56
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig
. Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.
Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.
Wie nog meer en waarom?
Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.
Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
zaterdag 6 december 2025 om 18:38
Een fiets is natuurlijk een geniale uitvinding. Met relatief weinig moeite jezelf zo snel en comfortabel kunnen verplaatsen.
De huidige fiets kwam in 1885 al op de markt en is sindsdien niet essentieel veranderd.
Voor sommige mensen is de elektrische fiets een uitkomst. En kan het ook gezondheidswinst en winst voor het milieu opleveren.
Voor weer anderen is het niet zo. Voor sommige (niet alle) jongeren levert bijvoorbeeld een fatbike gezondsheidsverlies op.
Voor mijzelf geldt: ik geniet eigenlijk altijd wel van fietsen. Een elektrische fiets is voor mij alleen maar nadelig. Gezondsheidsverlies en ook extra kosten.
Maar dat is voor een ander dus weer anders.
Maar dat een elektrische fiets per definitie vooruitgang betekent in alle omstandigheden en voor iedereen lijkt me niet kloppend. Dit in tegenstelling tot het wasbord. De wasmachine is een heel ander soort uitvinding.
zaterdag 6 december 2025 om 18:43
Zo'n lichte fiets kan schelen he?GriebusDus schreef: ↑06-12-2025 18:41Ik trap ook nog zelf, aangezien ik verder niet aan sport doe is dat mijn enige vorm van inspanning. Heb met mijn zere gewrichten mezelf nu wel getrakteerd op een heel lichte fiets met 11 versnellingen, heerlijk!
Toen ik een nieuwe fiets nodig had twijfelde ik wel over een elektrische. Maar toen ik eenmaal op een goede lichte fiets een proefrondje maakte, vond ik een elektrische vooralsnog helemaal onzin.
zaterdag 6 december 2025 om 18:44
Ik rijd nu op een normale fiets, maar ben wel aan het kijken voor een elektrische. Vooral ook omdat de fiets mijn hoofdvervoersmiddel is. Ik kan dan ook voor afspraken verder weg de fiets pakken. Verder kan ik niet "rustig" fietsen. Dus het feit dat ik overal overhit en bezweet aankom vind ik zelf ook niet heel prettig
.
zaterdag 6 december 2025 om 18:45
Ach, jij bent zo'n wielrenner?Almdudler schreef: ↑06-12-2025 17:21Vriend en ik hebben beiden een gewone fiets. Wel een fiets met een sportieve zit, maar dat past ook volledig bij hoe snel we willen fietsen.
We hebben verder 5 sportfietsen mtb/race/gravel in de garage staan, dus het zou echt van de zotte zijn als we als stadsfiets wel een elektrische zouden hebben.
Ik kreeg laatst in een topic een sneer omdat ik een elektrische fiets bestempelde als ‘niet zelf trappen…’
Nou, ik kreeg laatst een elektrische fiets mee als leenfiets bij de fietsenmaker… op een e-bike hoef je echt nagenoeg niks te doen. En snel gaan ze ook niet![]()
Graftak!
zaterdag 6 december 2025 om 18:54
Ik wil ook een lichte fiets
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 6 december 2025 om 19:03
Ik fiets op een gewone fiets, maar alleen korte eindjes naar de supermarkt, naar de stad 2 kilometer, ...
Als ik ooit van werk verander en mijn werk is op redelijke fiets-afstand of ik beslis ineens om elk weekend mee te fietsen met man die tochten van 40 km maakt koop ik een elektrische fiets.
In mijn geval zou die elektrische fiets dus wel "winst" betekenen, want ik fiets nu weinig. En mijn man springt op dat moment een gat in de lucht dat ik eindelijk een keer mee-fiets
.
(Man fietst op een normale fiets. Aan minstens 25 per uur. Die kan ik dus niet bijhouden. En ook geen enkele ambitie daartoe op dit eigenste moment. Los nog van dat je mij kan opvegen na 10 km.)
Als ik ooit van werk verander en mijn werk is op redelijke fiets-afstand of ik beslis ineens om elk weekend mee te fietsen met man die tochten van 40 km maakt koop ik een elektrische fiets.
In mijn geval zou die elektrische fiets dus wel "winst" betekenen, want ik fiets nu weinig. En mijn man springt op dat moment een gat in de lucht dat ik eindelijk een keer mee-fiets
(Man fietst op een normale fiets. Aan minstens 25 per uur. Die kan ik dus niet bijhouden. En ook geen enkele ambitie daartoe op dit eigenste moment. Los nog van dat je mij kan opvegen na 10 km.)
wissewis wijzigde dit bericht op 06-12-2025 19:04
16.81% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 6 december 2025 om 19:14
Hier een artikel voor wanneer een elektrische fiets een goed idee is voor je gezondheid:
https://www.parool.nl/ps/wat-doet-de-e- ... ~bdf665e1/
Ikzelf heb een gewone. Ik fiets altijd naast zoon, dus wel zo eerlijk. Wel een beetje jammer dat hij me er de laatste tijd gigantisch uit fietst.
Ikzelf heb een gewone. Ik fiets altijd naast zoon, dus wel zo eerlijk. Wel een beetje jammer dat hij me er de laatste tijd gigantisch uit fietst.
•
zaterdag 6 december 2025 om 19:17
Bij de meeste elektrische fietsen kun je de mate van ondersteuning instellen. Als je em dan op maximaal zet hoef je idd nauwelijks iets te doen. Maar je kunt em ook lager instellen en dan moet je zelf ook nog wat doen.Almdudler schreef: ↑06-12-2025 17:21Vriend en ik hebben beiden een gewone fiets. Wel een fiets met een sportieve zit, maar dat past ook volledig bij hoe snel we willen fietsen.
We hebben verder 5 sportfietsen mtb/race/gravel in de garage staan, dus het zou echt van de zotte zijn als we als stadsfiets wel een elektrische zouden hebben.
Ik kreeg laatst in een topic een sneer omdat ik een elektrische fiets bestempelde als ‘niet zelf trappen…’
Nou, ik kreeg laatst een elektrische fiets mee als leenfiets bij de fietsenmaker… op een e-bike hoef je echt nagenoeg niks te doen. En snel gaan ze ook niet![]()
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 6 december 2025 om 19:18
Ik heb ook een stadsfiets en niet eens versnellingen. Die mis ik wel echt als het hard waait of als ik een brug over moet.
Had ooit een hele goeie stadsfiets met versnellingen, een nieuwe, dus die zette ik altijd binnen in de gang. Toen moest ik een keer naar de garage en kreeg ik een leenfiets mee. Moest thuis even iets pakken en dacht, straks wordt die leenfiets nog gejat. Dus ik mijn eigen fiets even buiten tegen de voordeur aangezet en de leenfiets in de gang. Gauw naar boven gelopen, kom ik terug en ja hoor, zie ik een busje wegrijden en mijn goeie fiets was ook weg…
sorry nogal off topic maar dat zit me nog steeds dwars en ik mis die fiets echt haha
Had ooit een hele goeie stadsfiets met versnellingen, een nieuwe, dus die zette ik altijd binnen in de gang. Toen moest ik een keer naar de garage en kreeg ik een leenfiets mee. Moest thuis even iets pakken en dacht, straks wordt die leenfiets nog gejat. Dus ik mijn eigen fiets even buiten tegen de voordeur aangezet en de leenfiets in de gang. Gauw naar boven gelopen, kom ik terug en ja hoor, zie ik een busje wegrijden en mijn goeie fiets was ook weg…
zaterdag 6 december 2025 om 19:19
Ik fietste ook op mijn elektrische fiets naast mijn kinderen. Je kunt em prima zo instellen dat je een 'normaal' tempo aanhoudt.Frizz schreef: ↑06-12-2025 19:14Hier een artikel voor wanneer een elektrische fiets een goed idee is voor je gezondheid:
Ikzelf heb een gewone. Ik fiets altijd naast zoon, dus wel zo eerlijk. Wel een beetje jammer dat hij me er de laatste tijd gigantisch uit fietst.![]()
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 6 december 2025 om 19:19
La_Galette schreef: ↑06-12-2025 19:08Ik heb en - en. Gewone fiets pakken ik voor kortere ritten naar de supermarkt. Naar mijn werk is zo'n 10 km, daarvoor pak ik de e-bike.
Vanwege de snelheid, of het gemak? Mijn werk is dus ook op zo'n 11 km afstand, maar de fietsrit vind ik best oké. Alleen als het heel erg regent, dan ga ik met het ov, duurt even lang.
Such fun!1
zaterdag 6 december 2025 om 19:23
Ik kan er dan weer niet tegen dat men altijd met dat valse dilemma aankomt tussen e-bike en auto voor afstanden die men ook ook de gewone fiets kon afleggen. Het klopt dat het vooruitgang is dat als jij simpelweg te lui was om 5 km te fietsen en dat altijd met de auto deed en nu de e-bike pakt, maar het is en was altijd nog beter om het op de gewone fiets te doen. Ik zie ook vaak dat e-bike gebruikers vervolgens de gewone fiets nog minder gebruiken dan ze voorheen al deden.Tulpje22 schreef: ↑06-12-2025 17:29[...]
Nou ja, ik kan er gewoon slecht tegen dat men zegt: nee hoor ik fiets gewoon op een gewone fiets, begin echt niet aan een ebike. Maar dan wel voor bijna alles de auto pakken. Dan is het toch gezonder/beter voor het milieu alsnog die ebike te kopen en de auto wat vaker te laten staan? Ik ken zoveel mensen die met de ebike eerder besluiten op de fiets te gaan en de auto laten staan. Zo ook mijn man, s avonds regelmatig vergadering op 10km verderop. Pakt altijd de auto. Nu een ebike en fietst nu regelmatig.
Waar ik woon woon je overal best ver vandaan. Even de stad in? 10km verderop. Hoeveel mensen uit ons dorp daar de auto voor pakken.. Ik pak de ebike.
Overigens heb ik niks tegen de e-bike en gebruik dat ding lekker als je hem wil gebruiken, maar laat dat soort onzin gewoon achterwege.
Daarnaast vind ik de e-bike top voor mensen die er een hebben vanwege medische redenen. Een oud-collega van me zou nooit meer kunnen fietsen vanwege haar knie, maar doet nu alsnog ruim 10 km woonwerkverkeer enkele reis op de e-bike.
Zelf heb ik geen e-bike en ook geen auto, maar wel verschillende bestemmingen op 10 km afstand (werk, fysio), dus ik 'moet' wel op de gewone fiets. Een e-bike zie ik niet zitten zo lang die afstand nog goed op eigen kracht lukt, omdat ik waarschijnlijk zelf ook niet immuun ben voor die luiheidsvalkuil. Dat stel ik daarom het liefst zo lang mogelijk uit.
Eigenlijk idem voor een auto, maar daar gaan we ondertussen wel naar kijken ivm familieomstandigheden. Mijn werk is gelukkig in de binnenstad zonder parkeergelegenheid, dus die fietskilometers blijf ik ook dan wel maken.
zaterdag 6 december 2025 om 19:23
Frizz schreef: ↑06-12-2025 19:14Hier een artikel voor wanneer een elektrische fiets een goed idee is voor je gezondheid:
Ikzelf heb een gewone. Ik fiets altijd naast zoon, dus wel zo eerlijk. Wel een beetje jammer dat hij me er de laatste tijd gigantisch uit fietst.![]()
Leuk artikel. En des te blijer dat ik trap!
Such fun!1
zaterdag 6 december 2025 om 19:33
zaterdag 6 december 2025 om 19:43
zaterdag 6 december 2025 om 19:50
zaterdag 6 december 2025 om 19:50
Ik heb beide. Electrische fiets voor voornamelijk woon-werkverkeer en voor fietsen met partner. Eindelijk hoef ik niet met hijgend achter hem aan te trappen en hoeft hij niet steeds in te houden voor mij.
Voor in en om huis heb ik nog een tien jaar oude, human-powerd-bike. Alles tot ongeveer vier/vijf km trap ik zelf. Flinke fietstassen dus handig voor sport, voor boodschappen etc. Heel soms fiets ik er ook verder op, voor speciale momenten. Of neem ik hem mee, achterop de auto.
Voor in en om huis heb ik nog een tien jaar oude, human-powerd-bike. Alles tot ongeveer vier/vijf km trap ik zelf. Flinke fietstassen dus handig voor sport, voor boodschappen etc. Heel soms fiets ik er ook verder op, voor speciale momenten. Of neem ik hem mee, achterop de auto.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 6 december 2025 om 19:53
Ik gebruik mijn E-bike alleen voor de langere afstanden en als ik met mijn man ga fietsen die er ook een heeft vanwege zijn gezondheid.
Maar de gewone fiets gebruik ik toch het meest omdat ik vind dat ik iedere dag in beweging moet komen. En verder moet iedereen het zelf weten of ze elektrisch willen rijden of op een gewone fiets. Al dat commentaar hierop, ik kan het niet meer horen!
Ik moest wel even nadenken over de topic titel: human powered fiets, in eerste instantie dacht ik, wat is dit voor een fiets
.
Maar de gewone fiets gebruik ik toch het meest omdat ik vind dat ik iedere dag in beweging moet komen. En verder moet iedereen het zelf weten of ze elektrisch willen rijden of op een gewone fiets. Al dat commentaar hierop, ik kan het niet meer horen!
Ik moest wel even nadenken over de topic titel: human powered fiets, in eerste instantie dacht ik, wat is dit voor een fiets
e-biker wijzigde dit bericht op 06-12-2025 19:58
14.48% gewijzigd
zaterdag 6 december 2025 om 19:54
Ik heb een Batavus Dinsdag met riem en 11 versnellingen. Echt een heerlijke fiets.GroenTuintje schreef: ↑06-12-2025 18:54Ik wil ook een lichte fietswelke zijn aan te raden? Ik heb nu dus zo’n zware omafiets
zaterdag 6 december 2025 om 20:03
Gemak. Als ik een beetje doortrap dan red ik de snelheid ook wel maar een paar jaar geleden dacht ik; laat ik mezelf eens verwennen met een elektrische fiets. Beste aankoop ooit
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in