Wie rijdt er nog op een human powered fiets?

06-12-2025 15:56 299 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig ;) . Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.

Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.

Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
Solomio schreef:
06-12-2025 16:51
Viva, voor (moderne?) vrouwen met een mening.
Maar owee, al die moderne fratsen, nee, daar moeten ze niets van hebben.
Blijft grappig.

O ja, ik ben al aan mijn tweede elektrische fiets bezig, maar ik rijd op een 'normaal' tempo. Ik erger me kapot aan mensen die te hard fietsen.

Wat is te hard?
Reed ik in een scholieren file was ik tien jaar gelden de snelste op mijn gewone fiets. Nu ben ik de langzaamste op mijn electrische fiets.

Op weg naar werk fiets ik graag wat door. Zodra ik buiten de bebouwde kom kom gaat het tempo naar 25km/u. Dan haal ik hooguit nog twee of drie mensen in. Binnen de bebouwde kom, blijf ik vaak rond de 20km/u. Vind ik veiliger voor mezelf en de fietsers om mij heen. Kan me dan ook storen aan mensen die ruim onder de 15 km/u rijden.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik heb nog een gewone fiets. Ik heb zelf geen auto, dus het is ook mijn belangrijkste vervoermiddel. In mijn woonplaatst doe ik bijna alles op de fiets of lopend. De bus pak ik soms naar het station als ik veel mee moet nemen en niet op dezelfde dag terug ga. Ik laat mijn fiets liever niet 's nachts daar staan.

Afstanden tm 15 km vind ik prima om te fietsen. Ook naar mijn werk. Ik verklede mij dan op kantoor en dan droeg ik op de fiets iets makkelijks, waardoor ik ook niet snel zweette.

Elektrisch heb ik tot nu toe nooit overwogen. Misschien als ik ooit veel verder moet voor mijn werk (en de licatie slecht per ov te bereiken is) of als ik gezondheidsklachten krijg, dan ga ik het overwegen.

Natuurlijk heb ik een mening over gezonde mensen die 5 kilometer op een gewone fiets fietsen veel te ver vinden, maar die ga ik niet ventileren. Want mijn keus is mijn keus en jouw keus is jouw keus. Ik heb er verder geen last van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
jorchugh_jor schreef:
06-12-2025 16:40
En wie speelt er nog Stap Op?
Niet meer, hoewel ik het wel als volwassene ooit opnieuw heb gekocht. Goed dat je het zegt. Misschien vindt mijn kind het leuk.

Een gewone fiets heb ik ook, ik ga ook niet naar elektrisch zolang ik het niet nodig heb.
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2025 19:43
Mijn man rijdt ook elektrisch maar die houdt me prima bij, zonder remmen. Hij zet dan gewoon de versnelling op één.
Fijn. Bij mijn elektrische fiets met ondersteuning op 1 en versnelling op 7 (zwaarst) bleef ik moeten remmen. Had denk ik wel meer met kind te maken (kleine banden, had weinig haast) maar naast een kind fietsen doe ik liever niet electrisch
Ik heb een normale fiets voor de kleine stukjes en de boodschappen, maar als ik naar mijn werk ga met de fiets dan pak ik mijn elektrische. Ik vind 8.5 km toch net iets te gortig in de ochtend om dan ook nog op tijd te komen.

En ik train 3-4 keer per week dus ik kom wel aan mijn beweging.
Stressed is just desserts spelled backwards
Djessy schreef:
06-12-2025 17:38
Ik heb geen auto en ook geen elektrische fiets.
Ik doe alles op mijn normale fiets.
Ok, waar woon je? Platteland waar niks is of in een stad met alle voorzieningen dichtbij? Hoe ver fiets je naar werk?
Zou hier geen optie zijn om alles wat ik nu met ebike of auto doe op een gewone fiets te doen. Kinderen die 's avonds naar clubjes moeten etc. Zie het al voor me dat ik s avonds om 21.30 uur op m'n gewone fiets met slecht weer nog een kind moet ophalen ergens (en dan 2 uur eerder eerst heb gebracht) en dat kind dan ook nog 45min door donker en slecht weer naar huis moet fietsen.
Zo denk ik dat ieder z'n eigen situaties heeft. Hier genoeg situaties te bedenken waarbij we de auto nodig hebben. Ov is hier ook niet alles.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 06-12-2025 20:44
6.24% gewijzigd
Prei schreef:
06-12-2025 19:23
Ik kan er dan weer niet tegen dat men altijd met dat valse dilemma aankomt tussen e-bike en auto voor afstanden die men ook ook de gewone fiets kon afleggen. Het klopt dat het vooruitgang is dat als jij simpelweg te lui was om 5 km te fietsen en dat altijd met de auto deed en nu de e-bike pakt, maar het is en was altijd nog beter om het op de gewone fiets te doen. Ik zie ook vaak dat e-bike gebruikers vervolgens de gewone fiets nog minder gebruiken dan ze voorheen al deden.
Overigens heb ik niks tegen de e-bike en gebruik dat ding lekker als je hem wil gebruiken, maar laat dat soort onzin gewoon achterwege.

Ok rustig maar hoor. Ik weet toch zelf wat ik zie? Ik zie toch zelf een hoop mensen/collega's/vrienden die voor bijv 5-10-15km de auto pakken naar werk? Dat is gewoon zo. Of dat ik naar de supermarkt fiets op 6km afstand en ik allemaal dorpsgenoten daar zie met de auto. Zie jij veel mensen die op hun gewone fiets dagelijks die 10km fietsen? Ik zie ze amper op mijn werk, maar misschien ligt dat aan mijn omgeving. In mijn omgeving is het heel normaal om een auto te hebben. Ik ken niemand zonder auto.
Je hoeft mij niks te zeggen hoor, ik heb jarenlang 18km enkele reis naar school gefietst. Maar als ik nu kijk naar 40ers zijn er gewoon niet veel die dagelijks hun gewone fiets pakken voor iets langere afstanden. Dat ze dat wel moeten kunnen ben ik het mee eens, maar het gebeurt niet omdat ze het gemak van een auto hebben. En dan is het een feit dat als je een ebike hebt je dat dus wel makkelijker doet en dat men dus de auto laat staan. Ik heb het niet over mezelf. Als ik geen ebike had om welke reden dan ook zou ik eerder op de gewone fiets gaan dan met de auto. Mijn moeder doet nu ook alles op de ebike terwijl ze voorheen de auto pakte. Ze is nog fit en actief verder.
Ik vind het totaal niet nodig dat ik sportief bezig ben wanneer ik fiets. Zoals gezegd sport ik genoeg op andere manieren. Die fiets is mijn vervoersmiddel en geen sportmiddel en dan kies ik voor gemak om snel van a naar b te kunnen, om na een lange werkdag snel thuis te kunnen zijn omdat daar ook weer een gezin op me wacht, er gekookt moet worden etc. Dan heb ik geen zin meer tijd kwijt te zijn door met gewone fiets met windkracht 6 tegen te fietsen, 10km op een open landweggetje.

Maar goed, ieder z'n ding toch. Ik blij met de ebike, iemand anders blij met z'n gewone fiets. Vind het enkel onzin iedereen als lui te bestempelen die een ebike heeft maar nog wel fit is genieg is om op een gewone fiets te fietsen. Weet jij veel wat ze naast hun fietstocht nog meer doen qua beweging?

Als een gezond iemand voor een ebike kiest is men vaak, zie ook hier, veroordelend: je kan toch op een gewone fiets fietsen, waarom een ebike? Maar als diezelfde persoon met de auto ergens heen gaat heeft men daar veel minder mening over is mijn idee.
Bedoel ik zou nu lui zijn omdat ik de 10km naar werk op de ebike doe en niet op de gewone fiets, terwijl er zat collega's zijn die de afstand met de auto doen en daar wordt eigenlijk nooit zoveel over gezegd.
Ik kan de Schindelhauer Friedrich aanraden. Licht, riemaandrijving, 8 en 11 versnellingen, super kwaliteit. Wel heel duur. Maar voor mij het geld helemaal waard!
Ik heb zelfs sinds een jaar pas voor het eerst een fiets met versnellingen erop. Maar, ik fiets geen enorme afstanden, over het algemeen gewoon binnen de stad, boodschappen doen e.d. E-bike kan ik wel snappen als je echt flink ver moet of gezondheidsproblemen hebt, ik vind dat voor kleine eindjes niet nodig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nog op eigen kracht, maar ik ben ook bang om snel te gaan.
Het maakt me ook niet uit dat ik zo langzaam ben, ik kom er wel ( vrolijk als het mooi weer is, en inwendig mopperend bij harde wind en regen ; )
Het enige vervelende van e-bikes vind ik dat ik ze niet aan hoor komen.
.
Hier gewone fiets. Afgelopen najaar een aantal keer een e-bike geleend van iemand om een paar x per week 42 km te fietsen ,(naar werk en terug). Heerlijk was dat! Je beweegt wel, lekker buiten, maar je bent niet moe. Je voelt wel, dat je wat gedaan hebt, maar dat ligt misschien meer aan de afstand en duur...

Nu fiets ik dat af en toe op een gewone fiets. Inmiddels ook prima. Maar bij tegenwind mis ik die e-bike dan wel. Met een ebike voelt het, alsof je altijd wind mee hebt. Je benen bewegen een beetje maar het is geen échte inspanning.

De snelheid vind ik lekker op een ebike, maar alleen op de lange stukken, als het rustig is. Rondom de stad vind ik een ebike echt vreseljjk; je moet heel alert zijn en je bent de hele tijd aan het remmen en inschatten, niks aan. Ik werd daar nou wél moe van: niet de inspanning, maar dus de oplettendheid. Moe hoofd, niet die flow zoals je op een gewone fiets kunt hebben.

Kortom: gewone fiets voor mij!.
Tulpje22 schreef:
06-12-2025 20:39
Ok rustig maar hoor. Ik weet toch zelf wat ik zie? Ik zie toch zelf een hoop mensen/collega's/vrienden die voor bijv 5-10-15km de auto pakken naar werk? Dat is gewoon zo. Of dat ik naar de supermarkt fiets op 6km afstand en ik allemaal dorpsgenoten daar zie met de auto. Zie jij veel mensen die op hun gewone fiets dagelijks die 10km fietsen? Ik zie ze amper op mijn werk, maar misschien ligt dat aan mijn omgeving. In mijn omgeving is het heel normaal om een auto te hebben. Ik ken niemand zonder auto.
Je hoeft mij niks te zeggen hoor, ik heb jarenlang 18km enkele reis naar school gefietst. Maar als ik nu kijk naar 40ers zijn er gewoon niet veel die dagelijks hun gewone fiets pakken voor iets langere afstanden. Dat ze dat wel moeten kunnen ben ik het mee eens, maar het gebeurt niet omdat ze het gemak van een auto hebben. En dan is het een feit dat als je een ebike hebt je dat dus wel makkelijker doet en dat men dus de auto laat staan. Ik heb het niet over mezelf. Als ik geen ebike had om welke reden dan ook zou ik eerder op de gewone fiets gaan dan met de auto. Mijn moeder doet nu ook alles op de ebike terwijl ze voorheen de auto pakte. Ze is nog fit en actief verder.
Ik vind het totaal niet nodig dat ik sportief bezig ben wanneer ik fiets. Zoals gezegd sport ik genoeg op andere manieren. Die fiets is mijn vervoersmiddel en geen sportmiddel en dan kies ik voor gemak om snel van a naar b te kunnen, om na een lange werkdag snel thuis te kunnen zijn omdat daar ook weer een gezin op me wacht, er gekookt moet worden etc. Dan heb ik geen zin meer tijd kwijt te zijn door met gewone fiets met windkracht 6 tegen te fietsen, 10km op een open landweggetje.

Maar goed, ieder z'n ding toch. Ik blij met de ebike, iemand anders blij met z'n gewone fiets. Vind het enkel onzin iedereen als lui te bestempelen die een ebike heeft maar nog wel fit is genieg is om op een gewone fiets te fietsen. Weet jij veel wat ze naast hun fietstocht nog meer doen qua beweging?

Als een gezond iemand voor een ebike kiest is men vaak, zie ook hier, veroordelend: je kan toch op een gewone fiets fietsen, waarom een ebike? Maar als diezelfde persoon met de auto ergens heen gaat heeft men daar veel minder mening over is mijn idee.
Bedoel ik zou nu lui zijn omdat ik de 10km naar werk op de ebike doe en niet op de gewone fiets, terwijl er zat collega's zijn die de afstand met de auto doen en daar wordt eigenlijk nooit zoveel over gezegd.

Sjonge
Such fun!1
Verbena schreef:
06-12-2025 20:04
Wat is te hard?
Dat merk je prima op een fietspad. Niet iedereen rijdt even snel, en dat hoeft ook niet, maar de verschillen moeten niet te groot worden. En de meeste e-bikes kunnen ca 25 km/uur en dat is voor een normaal fietspad te hard.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Vandaag overigens een bericht in de krant dat het aantal verkeersongelukken weer toeneemt, met name fietsers gewond. Meer dan de helft daarvan zijn 60+’ers.
Such fun!1
Solomio schreef:
06-12-2025 22:07
Dat merk je prima op een fietspad. Niet iedereen rijdt even snel, en dat hoeft ook niet, maar de verschillen moeten niet te groot worden. En de meeste e-bikes kunnen ca 25 km/uur en dat is voor een normaal fietspad te hard.
Bwah, 25 per uur vind ik nog niet zo erg.

Wie wel een gevaar op een gewoon fietspad is zijn die speed-pedelecs die 45 halen.

je bent gewoon met een alternatieve scooter aan 't rijden te midden van een berg "slakken".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
06-12-2025 22:30
Bwah, 25 per uur vind ik nog niet zo erg.

Wie wel een gevaar op een gewoon fietspad is zijn die speed-pedelecs die 45 halen.

je bent gewoon met een alternatieve scooter aan 't rijden te midden van een berg "slakken".
Ik vind 25 km wel te hard op een fietspad, ik rij zelf max. 20 en als het druk is minder hard.
Speedpedelecs mogen in Nederland gelukkig binnen de bebouwde kom niet op het fietspad.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Een 'human powered fiets'. Echt, is dat de benaming tegenwoordig? Klinkt alsof het iets vreemds is. Ja, ik heb nog gewoon een normale fiets, met versnellingen. Gebruik 'm niet vaak, zoon wel.
wij slapen nooit.
Calamitycat schreef:
06-12-2025 22:38
Ik vind 25 km wel te hard op een fietspad, ik rij zelf max. 20 en als het druk is minder hard.
Speedpedelecs mogen in Nederland gelukkig binnen de bebouwde kom niet op het fietspad.

Dit!
Ik heb iemand voor mij onderuit zien gaan die heel hard moest remmen. Iemand met een auto sloeg rechtsaf en zag de fietser over het hoofd. Mevrouw op de fiets had geen erg in de remmende auto links van haar. Zij moet 25 km/u hebben gereden want ze had mij zojuist ingehaald en ik reed 22 km/u. Zij een de auto hebben elkaar niet geraakt. Zij viel doordat ze de macht over het stuur verloor. Wat een klap, was geen dokter of foto voor nodig om te zien dat haar arm gebroken was.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik doe en en en. Is het bij jullie zo zwart wit? Meeste Nederlanders gebruiken toch meerdere vervoersmiddelen afhankelijk van hun doel op dat moment

Een gewone fiets, een elektrische bakfiets, een gewone vouwfiets
En dan dagelijks de trein en soms de auto.

Voordeel van de elektrische bakfiets is dat ik er 2 kinderen én de rolstoel voor m’n kind in kan vervoeren. En het is de enige manier om dicht bij de basisschool te parkeren.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Ik! Vind het helemaal niet nodig zo n elektrische fiets en zou er alleen maar voor zorgen dat ik minder beweging heb.
Ik heb zelfs een niet-elektrische bakfiets waar ik mijn dochter mee naar de opvang breng. Ben ik altijd stiekem wel trots op tussen alle fancy urban arrows😁
Mademoiselle schreef:
06-12-2025 23:06
Ik! Vind het helemaal niet nodig zo n elektrische fiets en zou er alleen maar voor zorgen dat ik minder beweging heb.
Ik heb zelfs een niet-elektrische bakfiets waar ik mijn dochter mee naar de opvang breng. Ben ik altijd stiekem wel trots op tussen alle fancy urban arrows😁
Ah toch flauw zo’n oordeel. Ik kom gewoon niet vooruit met al m’n bagage zonder ondersteuning

Een vriendin van mij heeft reuma en kan door de ‘fancy bakfiets’ wel zelf de kinderen naar school brengen. Waarom een ander doet wat ie doet is niet altijd zichtbaar- kies gewoon wat voor jou werkt en wees daar dan trots op.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Vorig jaar twee normale fietsen gekocht. Een man in de winkel zei: je had een elektrische moeten kopen. Waarom zou ik? Kinderen naar school brengen, boodschappen doen, af en toe in het weekend een fietstochtje. Waar zou ik een elektrische voor moeten hebben dan? Nu beweeg ik nog een beetje op de fiets.
Jazeker!
Ik fiets op een antieke knaloranje vouwfiets met leren tasjes uit 1974, overigens alleen korte stukjes...
Hij fietst heerlijk en de kwaliteit van toen is niet kapot te krijgen.
Live long and prosper
Appletje schreef:
06-12-2025 16:53
Ik. Ik zie geen enkele reden om op zo'n elektrisch ding te gaan fietsen. De tijdsbesparing is minimaal en omdat je zo goed als niets doet op een elektrische fiets moet je extra gaan bewegen. Uiteindelijk kost het dus meer tijd dan een normale fiets.
Dat hoeft niet. Ik heb een half jaar geleden mijn oude fiets (20+ jaar) ingeruild voor een elektrische fiets en ik fiets veel vaker. Zo ga ik nu regelmatig op de fiets naar mijn werk, ervoor nooit. Maar ook voor andere ritten pak ik nu regelmatig de fiets in plaats van de auto.
Dus ik beweeg juist meer dan voor mijn elektrische fiets.
Ik heb ook een gewone fiets en een elektrische bakfiets. Die bakfiets zet ik dan in de laagste stand ondersteuning (tegenwind of bergop soms 1 stand hoger), maar dat trapt zwaarder dan de gewone zonder. Het is toch ruim 50 kg aan kind wat er instapt en dan de fiets zelf nog.

Ik fiets 9 km naar werk en halverwege zet ik de kinderen af op school. Die fietsen ook regelmatig zelf. Dan ga ik dus op mijn eigen fiets.

Ik vind het altijd wel lekker om even te trappen. Geen behoefte aan een elektrische fiets.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven