wie stelt dit beeld voor ?

01-07-2010 09:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag dames,

mijn vader herstelt dit beeld voor iemand, die niet weet wie het voorstelt en in welke houding, dus ook wat dat geheel samen betekent.

weet iemand van jullie het ?

alvast heel erg bedankt

ptt

( heb uitgebreid gegoogled )

Het komt me bekend voor.

Het is geloof ik een gekroonde boedha. Ik ga ff googlen op die handen.

Misschien staat hier meer:

http://www.museumkennis.nl/lp.nnm/museu ... 00119.html

en ook:

http://akaijashop.nl/pagina90a.html

Twee handen voor de borst met de wijsvingers en duimtoppen tegen elkaar gedrukt.

Deze houding symboliseert het draaien (oftewel het in beweging zetten) van het Wiel van de Leer. Deze houding zie je vooral bij beelden die de historische boeddha voorstellen op het moment van de eerste prediking
Hier kun je ook nog op zoeken:

Dharmachakra

With each hand, the index finger and thumbtouch to form a circle. This gesture symbolizes the time when the Buddha first told his companions of his enlightenment.

The two circles represent the Wheel of Dharma, or the teaching of Buddha. The hands are held in front of the heart to signify that this teachings come from the heart.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Deze lijkt ook zoiets te doen:

Heb ik toch nog wat opgestoken tijdens de godsdient les

The Buddha's First Sermon

The Enlightened One gave his first public sermon in the Deer Park at Sarnath, near Benares, setting in motion the wheel of the Dharma (or spiritual law) as he expounded the doctrine of the Four Noble Truths and the Eightfold Path. This first sermon is represented by the Dharmachakra Mudra, a two-handed gesture symbolizing the setting in motion of a wheel. This mudra is also used to show the Buddha in his role as a teacher.
thanks, ik ga even doorgooglen.
De linkerhand van jou beeld is niet gesloten Vishnu. Bij het beeld van TO wel.
De houding is een mudra, de stand van de handen is belangrijk.

Een mudra is een bepaalde houding van de hand die van dienst is tijdens het uitvoeren van o.a. meditatie. Soms is het nut van een mudra, dat de concentratie beter vast gehouden kan worden. Het zorgt voor beter doorstromen van de prana-energie tussen de ene en de andere vingers. Op andere momenten is een mudra puur praktisch van nut gezien vingers dan een neusgat afsluiten wanneer het de bedoeling is dat er door het andere neusgat ingeademd wordt.

Het kan alleen een houding van een of beide handen zijn, waarbij de mudra's voornamelijk worden beoefend tijdens het mediteren. Volgens de yogaleer stroomt er prana uit de vingertoppen die van de ene naar de andere vinger geleid kan worden, door de vingers tegen elkaar aan te houden. De vijf vingers hebben een verschillende betekenis:

0. Duim: de duim staat voor de goddelijke energie. Het is het symbool voor wilskracht dat niet geconditioneerd is door karma.

1. Wijsvinger: de wijsvinger wordt in verband gebracht met Jupiter en staat symbool voor het ego en expansie. De energieën zouden worden beheerst door onbewuste patronen.

2. Middelvinger: de middelvinger symboliseert de kracht van Saturnus. Door deze vinger zou het meest door karma geconditioneerde energie stromen en wordt daarom alleen gebruikt voor mudra's waarvoor sterke stabiliserende krachten nodig zijn.

3. Ringvinger: de ringvinger symboliseert de energieën van de zon die betrekking hebben op de kracht van een individu.

4. Pink: de pink wordt geassocieerd met Mercurius en wordt gerelateerd aan het ontwikkelen van het intellect en zaken.

Duim raakt de top van de wijsvinger

Opent de wortelchakra, en beweegt meer energie naar de benen en het onderlichaam. Maakt je kalmer en meer geconcentreerd.

Duim raakt de top van de middelvinger

Bevordert geduld.

Duim raakt de top van de ringvinger

Energie, stabiliteit en zelfvertrouwen.

Duim raakt de top van de pink

Intuïtie en gevoel
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
ah zo, jas, thanks.
quote:Maja82 schreef op 01 juli 2010 @ 09:26:

De linkerhand van jou beeld is niet gesloten Vishnu. Bij het beeld van TO wel.Wilde net een ander plakken ik zag het.
Er bestaan ook mudraboeken waarin allerlei houdingen uitgelegd worden. Er zal ongetwijfeld nog wel meer te vertellen zijn over deze houding.
thanks jas, later vandaag ga ik weer zoeken naar wat het beeld betekent.
De ene hand lijkt gehouden als Guyan/Gyan mudra

klik hier voor uitgebreide uitleg

De andere als de shani mudra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven