wie werkt met een huishoudschema??

14-04-2008 10:03 24 berichten
Mijn vraag zegt al genoeg natuurlijk, werken jullie met een huishoudschema, en werkt dat??

Ik ben niet zo'n huishoudster, geef dat eerlijk toe, stel alles uit tot de volgende dag.. Werk 2 dagen per week, dochter gaat 3 dagdelen naar de psz, dus tijd genoeg om te poetsen zou je zeggen. De ochtenden dat dochter op de psz is vind ik heerlijk, heb ik even tijd om rustig met en kop koffie even te forummen, of eens rustig een bakje koffie bij een vriendin te doen. Smiddags vraagt dochterlief de nodige aandacht, en word er dus ook weinig gepoetst, en savonds ben ik eigenlijk te moe om iets te doen. Elke avond voor ik naar bed ga denk ik, zo, en morgen ga ik heel de woonkamer eens grondig poetsen, en de volgende ochtend heb ik op mijn manier weer andere 'belangrijkere'dingen te doen :-$

Moet zeggen dat ik dochters kamer wel structureel bijhoud, die is altijd opgeruimd en schoon.

(Ik ben een poos behoorlijk depressief geweest, en toen deed het huishouden me helemaal niks natuurlijk, en daar pluk ik dus nu de vruchten van, NOT. Ik moet gewoon weer een ritme krijgen, en dat vind ik eigenlijk best moeilijk)

Wie o wie heeft het ideale huishoudschema, en kan me zeggen of het ook werkelijk werkt??!!



(en nu ga ik de woonkamer stofzuigen ;-) )
Ik heb een schema, maar dat is meer omdat mijn vriend totaal niet ziet als er iets vies is, en dus ook nooit uit zichzelf zou poetsen of opruimen. Om ruzie en ergernis te voorkomen (ik voel me net zijn moeder als ik hem moet zeggen dat hij moet poetsen) hebben we een schema opgesteld.



Ik moet zeggen, hij houdt zich er keurig aan, ik iets minder. Maar op zich vind ik het wel makkelijk. Niet denken, gewoon doen, zeg maar.



Vriendinnen lachen me trouwens wel uit, als ze ons schemaatje zien hangen op het prikbord ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo zeer een echt schema maar ik schrijf op een deur (beschildert met bordverf) wat ik de volgende dag gedaan wil hebben. Dat werkt voor mij heel overzichtelijk. Aan het eind van de dag geeft het mij een heel goed gevoel als het bord leeg is... (ik heb gemerkt dat rust in mijn huis ook rust in mijn kop betekent.. dat is prettig voor iemand met adhd..)
Alle reacties Link kopieren
hoe oud is je dochter? kan je haar betrekken bij het huishouden? mijn zoon helpt me altijd, heeft een eigen doekje, en drentelt altijd met een lege emmer achter me aan als ik bezig ben.
Juist Shyte, rust in je huis, dat is wat ik graag wil bereiken, maar kan me er op een of andere manier gewoon niet toe zetten, weet niet wat dat is. Heb hier ook nog een emmertje schoolbordverf staan, mss wel een heel goeie tip, zal ongetwijfeld motiverend werken om af te kunnen strepen!



Dochter is 3 en een half, en kan dus rustig meehelpen! Ze heeft zo'n speelgoed schoonmaaktrolley, dus het begin is er ;-)
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar.....stel alles uit tot de volgende dag. Als we visite krijgen is wel altijd alles keurig opgeruimd en spik en span.....maar anders.

In de Allerhande van deze week is een schoonmaakspecial toegevoegd, ik wilde hem gaan lezen, misschien staat daar wel een schema in.....

Wat shyte zegt herken ik wel: Rust in huis is rust in mijn kop

( en dat zonder ADHD )
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er een spelletje van maken met haar, zo kan je met haar erbij de schoonmaak doen, en in de tijd dat zij op de psz zit gewoon lekker je eigen ding doen. Lijstje maken is idd wel handig. Zou ik ook eens moeten doen ;-)
Wat je zou kunnen doen:



Op maandag (ofzo) stofzuigen, dweilen, en de keuken doen, wassen draaien

dinsdag badkamer en plee, was vouwen

woensdag boodschappen en was strijken

donderdag plee en badkamer aflappen, iets groots opruimen

vrijdag boodschappen voor weekend, evt nog een was draaien



etc.



Een schema kan werken, maar je moet het wel aanpassen op je eigen leven. Wij zijn veel weekenden weg, en de weekenden dat we niet weg zijn hebben we logees. Ik wil op maandag dus vooral wassen, maar ook boodschappen doen omdat of alles op is of alles niet meer vers. Maar als jij op zaterdag met je Lief boodschappen doet, hoeft dat dus niet. Als je zelf twee avonden sport, zal je tussentijds willen wassen, etc etc etc. Het ligt er helemaal aan wat wie doet en wanneer.



Zoveel werk is het huishouden niet. Als je in een normaal huis woont en je bent met z'n drieen of vieren, en je hebt zelfs de luxe van kindloze tijd, da zou ik die optimaal benutten. Zonder kind in de buurt poets je een hoop meer. Is het een idee om jezelf na het poetsen te belonen met rustige koffie en forumtijd?
Alle reacties Link kopieren
Ja wij hebben een schema. Wij zijn met 5 en de oudste is 5. We hebben de kinderen ook betrokken in het schema, beneden alle speelgoed opruimen voor er naar boven gegaan wordt om te slapen. En een keer in de week de eigen kamer opruimen.



Wij hebben een schema omdat het huishouden na mijn laatste zwangerschap op een dieptepunt was beland. Nu hebben we een lijst wat er op een dag gedaan moet worden en diegene die het gedaan heeft zet de datum erop.



We hebben ook uit de allerhande (nog te krijgen bij ah) van deze maand een schoonmaakschema gehaald en die is ook erg handig.



Het werkt bij ons prima.
Alle reacties Link kopieren
Ooit gehoord van flylady? www.flylady.org! Er is ook een variant van waarbij je NL-mailtjes krijgt. Het werkt wat mij betreft erg goed!
uhm, heb je niet gewoon een schop onder je kont nodig, i.p.v. een schema?
Abs, het is makkelijker jezelf onder je kont te schoppen als je iets van een schema/ routine hebt.



Ik bedoel: 'de woonkamer een grote beurt geven': wat is dat meer dan zorgen dat het opgeruimd is, evt met een plumeau langs het plafond en de muren rennen, een lappie over kastjes en tafeltjes halen, en stofzuigen/dweilen? Da's niet meer dan 2 uur werk.

Het opruimen en het bedenken waar je wat moet opruimen is het lastigste. Dat is wel redelijk simpel op te lossen met een rit naar de ikea en daar een berg plastic bakken halen, die een keer serieus organiseren (post? Geopend en gelezen, maar geen actie? In een bak. Wel actie ondernemen? Bij de telefoon leggen ofzo. Speelgoed? een paar bakken, soort bij soort, de rest opruimen of wegbergen. Boeken in de kast, keukenzooi in de keuken, etc. etc etc. Zorgen dat alles een plek heeft.)



Voor 'boven' is het makkelijk om daar ook gewoon een set schoonmaakzooi te hebben: in weer zo'n ikea bak wat schoonmaakdoekjes, oude theedoeken (of hydrofielen), sponzen, schuursponzen, allesreiniger, ontkalker, bleek en glassex, en je kan altijd 'even snel' iets doen. Beneden de stofzuiger, boven de swiffer, dat werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een flylady fan.

Ideaal voor degenen onder ons die geen geboren huisvrouwen zijn.
tilalia2 schreef op 14 april 2008 @ 11:15:

Abs, het is makkelijker jezelf onder je kont te schoppen als je iets van een schema/ routine hebt.

Dat is waar.
Alle reacties Link kopieren
Is een werkster geen goede oplossing? Ik ben zelf namelijk tot de conclusie gekomen dat ik nu eenmaal heel slecht ben in het huishouden, dus voor ons was dat echt een ideale oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Huishoudplaza.nl
Alle reacties Link kopieren
http://groups.msn.com/Huishoudmail



Hier kun je elke dag een paar huishoudtaken per mail ontvangen. Er staan ook tips bij hoe je dingen het beste aan kunt pakken. Ook wordt er geloof ik 1x per week een weekschema gestuurd. Misschien is het iets voor je.



Ik had me er eens aangemeld, maar voor mij werkt zo'n schema niet echt, voor jou misschien wel!
Alle reacties Link kopieren
Mijn schema werkt fantastisch: op maandag en vrijdag komt de huishoudster langs en het enige wat wij moeten doen is tussendoor een beetje zorgen dat de chaos niet te groot wordt. Voor de rest begin ik niet aan schema's want het is nog veel deprimerender als je een schema hebt hangen met dingen die je allemaal niet gedaan hebt.

Mijn motto is ook: plannen vallen altijd in het water dus waarom plannen?
Alle reacties Link kopieren
,
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een schoonmaakster voor de grote klussen, en de kleinere dingen doe ik elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan een grote voorjaarsschoonmaak begonnen,ik weet alleen niet wanneer die af komt.Ben eerst namelijk flink alle kamers,zolder en kelder aan het uitmesten.Ik gooi,geef en verkoop nu alles wat ik toch niet meer gebruik en dat is veel,erg veel.Maar als dat klaar is ben ik ook veel sneller klaar met schoonmaken want hoe minder spullen hoe sneller het gaat.Heb ook een hoop manden en kratten gekocht.Mijn man heeft namelijk de hele kelder en garage/schuur volstaan met gereedschap en spul,maar hij is nu alles aan het sorteren in kratten en wat weg kan kan weg,of verkopen op marktplaats.Het halve huis ligt nu overhoop maar het komt goed.En dan ga ik ook maar eens een schema maken :-))
Alle reacties Link kopieren
Tips die ik geleerd heb van Flylady zijn o.a. doe alles in 15 minuten segmenten. Ik begin de dag met 15 minuten in de keuken, 15 minuten met wasgoed, 15 minuten puinruimen. De badkamer gebeurt iedere ochtend even vlug nadat ik uit de douche kom. Een schone wc schoonmaken is zo gebeurd, dus als ik dat iedere dag even doe heeft de wc geen kans om vuil te worden.



Nog een hele goede tip is om af en toe even het hele gezin in te schakelen, dit doe ik bij voorkeur op zondagmiddag als de chaos dreigt terug te keren. Als we dan met zijn vieren even 15 minuten aanpakken zit het huis er weer perfect uit en kunnen we daarna met zijn allen wat leuks doen.



Nog een tip, bekijk welke je plekken thuis je "hotspots" zijn, plekjes waar altijd een berg rommeltjes ligt. Als je die eenmaal hebt opgeruimd controleer die plekken dan 3x per dag en ruim de nieuws spulletjes die daar vanuit het niets weer zijn terecht gekomen gelijk op.



Wat ze ook altijd zegt tegen flybabies is dat het niet allemaal in één dag moet, dit is vooral voor de super chaoten onder ons. Het is niet in één dag een puinhoop geworden dus je hoeft het ook niet in één dag weer op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ooit een schema aan de binnenkant van een keukenkastje hangen. Dat werkte perfect. Nu wonen we in een groter huis, kind erbij en hiephoi: een werkster. Die doet maandag alle grote klussen. De rest van de week stofzuig ik op de dagen dat er iemand thuis is geweest. keuken hou ik dagelijks bij, opruimen iedere avond als kind naar bed is, was opvouwen/strijken op woensdagavond, wassen draaien zo gauw de mand vol is. En eigenlijk ziet het huis er dan altijd redelijk netjes uit. En schoonmaken kan ook prima met een kind om je heen, toch? Mijn zoontje vindt de stofzuiger helemaal het einde, laatst zag ik hem trouwens ook over de tafel wrijven, toen ik aan het stoffen was, haha. Die kleintjes vinden het nog geweldig ook als ze mogen helpen (gaat later wel over, vrees ik).



Het is echt een kwestie van alles bijhouden en niet laten verzanden in enorme stapels of smerigheid. En als je maar 2 dagen werkt en je kind ook nog eens 3 ochtenden op de psz zit, moet dat toch wel lukken. Ga gewoon eerst als je haar hebt weggebracht even een half uur of een uur door je huis en de rest van de tijd heb je vrij voor jezelf. Of regel ook een werkster, dat scheelt helemaal een hoop werk.
..
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik heb mijn eigen planning wat betreft huishouding, en hou me daar ook aan. Doe woensdag toilet, douche en slaapkamers/overloop uitgebreid, dus soppen en dweilen/stofzuigen. En dan na het koken woensdag de keuken. Vrijdag dan de woonkamer, inclusief beestenhok.

Nou is mijn huis niet zo groot, en woon ik alleen. Hou er wel van dat mn huis netjes en schoon is, idd ook een opgeruimder hoofd daardoor.



Wassen doe ik dan gewoon als de mand vol is, dan direct ophangen, als het droog is niet laten hangen maar opvouwen en opruimen. En daarnaast tussendoor de woonkamer nog eens stofzuigen, tafel/kasten/vensterbank afnemen als ik vind dat dat nodig is. Ach, en de keuken hou ik tussendoor ook bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven