Wondje door kat
maandag 13 januari 2020 om 10:39
Hoi,
Kat lag net lekker te slapen op mijn benen, draait zich om en valt er af. Klauw uit en blijft lekker in 1 been hangen.
Zit nu een stuk vel los, niet heel diep maar meer dan een schaafwond zeg maar, een soort hapje eruit. Heb het schoongemaakt met water en een pleister er op. Vraag me af, moet ik er betadine o.i.d. op doen of is alleen reinigen met water voldoende? Doet geen pijn nu en het bloed ook niet meer.
Heb geen betadine meer in huis namelijk, anders ga ik zo even langs de drogist.
Kat lag net lekker te slapen op mijn benen, draait zich om en valt er af. Klauw uit en blijft lekker in 1 been hangen.
Zit nu een stuk vel los, niet heel diep maar meer dan een schaafwond zeg maar, een soort hapje eruit. Heb het schoongemaakt met water en een pleister er op. Vraag me af, moet ik er betadine o.i.d. op doen of is alleen reinigen met water voldoende? Doet geen pijn nu en het bloed ook niet meer.
Heb geen betadine meer in huis namelijk, anders ga ik zo even langs de drogist.
maandag 13 januari 2020 om 10:44
Het is nu helaas te laat. Als je onmiddellijk de ambulance had gebeld ipv een topic openen dan was je nu in het ziekenhuis geweest en hadden ze je been nog kunnen redden. Nu zal het er binnen drie dagen afvallen. Dat of je krijgt rabiës. Maar daar hebben ze gelukkig wel een spuitje voor.
Met andere woorden, stel je niet zo verschrikkelijk aan zeg.
Ps : en val hier alsjeblieft, alsjeblieft je arme huisarts niet mee lastig.
Met andere woorden, stel je niet zo verschrikkelijk aan zeg.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 10:45
10.71% gewijzigd
maandag 13 januari 2020 om 10:45
Hier wel een binnenkat, hij weet niet hoe snel hij weer naar binnen moet rennen als ik hem eens meeneem naar buiten
Toch maar even betadine halen dan.
Huisarts lijkt me niet nodig voor een klein wondje, al zal ik het wel even in de gaten houden hoe het geneest
maandag 13 januari 2020 om 10:47
Officieel schijn je de huisarts te moeten bellen voor wondjes veroorzaakt door een kat. Dan krijg je een tetanus prik.
Het zou ook gauw gaan ontsteken.
In de praktijk valt het wel mee.
Ik heb wel eens mijn hele armem open gehad omdat ik mijn kat die kwijt was geweest van de staat had geplukt en hij onderweg naar huis in paniek raakte en ik niet los wilde laten om te voorkomen dat hij weer kwijt was.
Was toen bang voor littekens Masr je ziet er niets meer van. Ook wel eens het zelfde meegemaakt als jij hierboven beschrijft en ook dat genas probleemloos.
Ik heb wel eens mijn hele armem open gehad omdat ik mijn kat die kwijt was geweest van de staat had geplukt en hij onderweg naar huis in paniek raakte en ik niet los wilde laten om te voorkomen dat hij weer kwijt was.
Was toen bang voor littekens Masr je ziet er niets meer van. Ook wel eens het zelfde meegemaakt als jij hierboven beschrijft en ook dat genas probleemloos.
maandag 13 januari 2020 om 10:48
Vorige keer gaf ik 'n snoepje en beet hij per ongeluk in mijn vinger (hij is nogal lomp
maandag 13 januari 2020 om 10:49
Als het flink bloedde, niks meer aan doen, dan is het wel schoon. Anders zou ik er zelf toch wat betadine overheen mikken. Maar goed, ik heb dat spul gewoon standaard in huis.
Onze katten komen overigens ook buiten. Ze manicuren hun pootjes regelmatig, maar niet 8x per dag. Wat iemand al zei; niet altijd het schoonste deel.
Onze katten komen overigens ook buiten. Ze manicuren hun pootjes regelmatig, maar niet 8x per dag. Wat iemand al zei; niet altijd het schoonste deel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 13 januari 2020 om 10:50
Voor een katten krab ? Serieus ??
maandag 13 januari 2020 om 10:50
Top, dat klinkt goed. Vind het ook overdreven om te bellen voor een tetanusprik. Ik hou t wel even in de gaten, is ong. 1.5 cm open dus het is ook niet mega.sugarmiss schreef: ↑13-01-2020 10:47Officieel schijn je de huisarts te moeten bellen voor wondjes veroorzaakt door een kat. Dan krijg je een tetanus prik.
Fijn dat je er geen littekens aan over gehouden hebt, ze kunnen soms flink krabben ja!
maandag 13 januari 2020 om 10:51
Met zo´n kat in huis zorg je toch gewoon dat je tetanusvaccinatie op orde is? Ga even na wanneer de laatste was, je moet ze eigenlijk elke tien jaar herhalen. Zeker met huisdieren in huis nog best een goed plan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 13 januari 2020 om 10:53
Ik ga inderdaad sowieso even kijken wanneer hij verloopt. Denk dat het rond de 8/9 jaar geleden is maar kan ook 10 zijn. Inderdaad een goed plan om hem dan weer te verlengen.
maandag 13 januari 2020 om 10:53
Na een flinke krab van onze hond moest ik een tetanus prik, vandaar!
En ze vraagt toch medisch advies?
Daar is de huisarts voor.
maandag 13 januari 2020 om 11:04
Daar kun je om lachen maar dat wordt geadviseerd ,ik wist het ook niet tot een bekende van me werd gekrabt ,die heeft een tetanus-injectie gekregen .Ik heb zelf katten en vaker een kras via spelen , nu ook waarvan eentje een beetje ontstoken is want dat is wel vaak bij die wondjes ,dat gaat altijd zo over maar je zult net de pech hebben
maandag 13 januari 2020 om 11:04
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/inf ... en/tetanus
Tetanus krijg je door een beet, niet door een nagel
gewoon schoonmaken en eventueel ontsmetten TO en houdt het een beetje in de gaten
gewoon schoonmaken en eventueel ontsmetten TO en houdt het een beetje in de gaten
maandag 13 januari 2020 om 11:06
Nou, ik ben die keer nog niet vergeten dat er een kat vastzat in het kiepraam. Om haar eruit te krijgen liep mijn man dusdanige krabben op dat we naar de eerstehulppost moesten. Onderweg was een ongeluk gebeurd en we mochten er eigenlijk niet door, totdat de politieagent mijn man zag...
Als je dieren in huis hebt is het bijhouden van de tetanus gewoon een goed plan.
maandag 13 januari 2020 om 11:08
Tetanus kun je oa oplopen via straatvuil en dat kan weer onder de nagels van je huisdier zitten. Vandaar dat bij een krabwond vaak ook Tetanus wordt gegeven.lilalinda schreef: ↑13-01-2020 11:04https://rijksvaccinatieprogramma.nl/inf ... en/tetanus
maandag 13 januari 2020 om 11:09
maandag 13 januari 2020 om 11:10
Tetanus krijg je doordat (straat)vuil een wond inkomt.lilalinda schreef: ↑13-01-2020 11:04https://rijksvaccinatieprogramma.nl/inf ... en/tetanus
Kan ook van een nagel, of van een vuile spijker waar je in trapt. Alles waar vuil op/onder kan zitten.
Ik moest toen echt meteen een tetanus prik.
maandag 13 januari 2020 om 11:10
Geen idee hoe die krabben eruit zagen, klinkt heftiger dan de OP.Ceylon schreef: ↑13-01-2020 11:06Nou, ik ben die keer nog niet vergeten dat er een kat vastzat in het kiepraam. Om haar eruit te krijgen liep mijn man dusdanige krabben op dat we naar de eerstehulppost moesten. Onderweg was een ongeluk gebeurd en we mochten er eigenlijk niet door, totdat de politieagent mijn man zag...
Als je dieren in huis hebt is het bijhouden van de tetanus gewoon een goed plan.
Het gaat hier om een klein wondje doordat de nagel bleef hangen.
Dat gaat nergens over.
En we zijn als het goed is allemaal ingeënt en dat is voldoende voor nu, tenzij je een heftige beet hebt van een dier. Dan absoluut even de huisarts bellen. Dan is inenting mogelijk noodzakelijk.
Dit van TO vind ik een beetje overdreven.
maandag 13 januari 2020 om 11:11
dat weet ik, maar katten maken hun poten direct schoon. En helemaal, als de kat al ligt te slapen (voor het slapen poetsen ze) loopt TO echt geen tetanus op van een krabNummer*Zoveel schreef: ↑13-01-2020 11:08Tetanus kun je oa oplopen via straatvuil en dat kan weer onder de nagels van je huisdier zitten. Vandaar dat bij een krabwond vaak ook Tetanus wordt gegeven.
Je krijgt een tetanusprik als je buiten een krab oploopt van een (onbekende) kat
maandag 13 januari 2020 om 11:11
Wat een slecht advies... De huisartsassistente kan zelf triëren wie er een afspraak moet krijgen of niet, als je belt met dit verhaal zullen ze je met alle liefde tips geven, daar zijn ze voor. Daar komt bij dat TO VANDAAG nog een afspraak moet maken om haar tetanusvaccinatie te updaten als deze langer dan 10 jaar geleden is. Dat is geen kwestie van: och we zien wel en het loopt wel los. Tetanus is een absolute rotziekte en je weet niet wat er allemaal onder de nagels van je kat zit.Francien2019 schreef: ↑13-01-2020 10:44
Occam's razor