Woningruil met koopwoning?

23-07-2013 14:06 26 berichten
Goedemiddag,

Wij zijn naar diverse mogelijkheden aan het kijken om onze woning in te ruilen voor een andere, even simpel gezegd.

Nu hebben we wel eens van woningruil gehoord maar wat ik me daar nou precies van moet voorstellen en hoe dit werkt?

Wij hebben nu een kleine eengezinswoning en zouden graag naar een appartement of andere gelijkvloerse woning met 2 slaapkamers willen.
Een kennis van mij heeft dit voorjaar zijn vrijstaand huis met zwembad geruild voor 'n vrijstaand huis met veel grond. Hij moest wel bijbetalen omdat dat andere perceel meer waard was.
Waar woon je? Wij wonen in een groot appartement met 3 slaapkamers en willen naar een eengezinswoning.
Ik neem aan dat het belangrijk is om daar een makelaar bij te betrekken en de woning naar keuze goed te laten onderzoeken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Dus gewoon aanpakken op de manier die je ook volgt als je een huis wilt kopen.
@Olivia1

Het gaat echt om een kleine eengezinswoning.

Met 2 slaapkamers en een kleine kamer die meer geschikt als kast is.

We zijn niet op zoek naar een groot appartement maar juist naar een vrij klein appartement. Denk aan max 75m2 ongeveer zoals ik er nu over denk.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een leuke buurt woont wil ik wel ruilen hoor! Waar woon je en waar wil je heen? Wij wonen in ruim appartement met 2 slaapkamers en heb ook al wel eens huizenruil bedacht. Maar op die sites moet je betalen en dat vind ik riskant.
*
Jammer dat is idd te klein, we hebben twee kinderen.

Ons appartement is (uit mijn blote hoofd) 90m2.
Is bij mijn kennis ook gewoon via de makelaar gegaan.
Ruilen kan natuurlijk net als gewoon kopen via de normale route van bouwkundig rapport etc. Maar om te ruilen heb je wel iemand nodig die dat ook wil...
Ik woon in de Zaanstreek.

Het gaat om een woning van ongeveer 90m2 met een kleine buitenruimte (geen echte tuin). Rustige buurt.

Grote opberg vliering en ruime schuur.
Wellicht totaal overbodig maar zomaar "ruilen" bestaat uiteraard niet. ook dan komen alle handelingen en kosten er net zo bij als bij verkoop en aankoop. Dus ook notariskosten, taxatiekosten, overdrachtsbelasting etc etc etc.

Wellicht ben ik giga mosterd maar wou het toch even zeggen.

Succes en hoe leuk zou het zijn als er een ruil via hier tot stand zou komen. Stel je voor dat er precies hier iemand is die zo en daar wil wonen waar jij woont en precies omgekeerd (kans klein maar je weet maar nooit.)
En waar wil je heen dan?
Jammer voor ons, want dat is helaas een beetje uit de richting!

Ik denk dat zoiets gewoon via een makelaar kan. Hebben die soms/vaak niet van die ruiltrajecten met woningen uit hun bestand of uit het bestand van collega-makelaars? Of je moet toevallig iemand die ook wil ruilen tegen het lijf lopen? Er zullen vast wel bemiddelingsbureaus zijn, maar hoe dat gaat (en welke te vertrouwen zijn?) weet ik niet.

Succes! Ik hoop dat je snel een goede ruilpartner zal gaan vinden!
Het is in deze tijd wel handig als je dat treft, want het is al moeilijk genoeg je huis te verkopen. Die kennis van mij was op zoek naar 'n huis met weilanden voor de paarden en hij zag dat huis te koop staan in hetzelfde dorp. Na 'n babbeltje met de eigenaar kwam ie erachter dat die mensen juist kleiner wilden gaan wonen en het onderhoud van het terrein wegens leeftijd niet meer goed aankonden. Was binnen 2 maanden rond.
@thaorchid:

Ja daar was ik mij wel bewust van.

We zijn op dit moment nog vooral in de oriëntatiefase.

De plaats op zich maakt niet zo heel erg veel uit. Graag in de buurt van groen, bos of park. Dichtbij openbaar vervoervoorzieningen. Liefst op max 1 uur met het ov vanaf Amsterdam Amstel ivm werk.
Hi cinderella,

wij wonen in een appartement en hebben een woningruil gedaan.

Stonden al 2,5 jaar te koop en wilden graag naar een eensgezinswoning. Wij zijn naar huizen gaan kijken die ons aanspraken, zeiden dan dat we interesse hadden maar alleen als die eigenaar ons appartement kocht.

We hadden gewoon een makelaar, maar je moet hier vooral zelf actief in zijn heb ik wel om me heen gezien en zelf ondervonden.

Schijnt dat Funda nu ook meer met woningruil gaat werken.
Lijkt me wel ideaal om van woning te ruilen in de huidige markt, zit niemand met dubbele lasten en moet het in principe snel rond kunnen zijn.
Kijk gewoon rond naar huizen van jouw keus die te koop staan en bel aan voor 'n praatje met de eigenaar. Kans bestaat dat ze zelf ook nog niets nieuws gekocht hebben omdat ze wachten tot hun eigen huis verkocht is en dan kun je ze proberen te interesseren voor jouw woning.
@elninjoo

Dat is wel een goed idee inderdaad.
Bij mij buren staat er in de folder en ook op funda dat ze interesse hebben in woningruil. Hebben trouwens nog geen kandidaat gevonden ervoor. Waarschijnlijk ook omdat ze naar een veel kleinere goedkopere woning willen en waarschijnlijk is de stap te groot. Succes
Zijn er onlangs nog mensen die een woningruil met koopwoningen hebben gedaan?

Wij hebben een eengezinswoning en zijn op zoek naar een ruim appartement met dakterras. Nou hebben we er een op het oog en gaan zaterdag het appartement bezichtigen maar ik vraag me af hoe de onderhandelingen over de ruil gaan.

Beide huizen staan "onder water" met de hypotheek.

Maar koop en verkoop je het huis dan tegen een hogere marktprijs en op die manier steek je netjes over ook met het bedrag wat je oude huis onder water stond oid?
quote:bikerlady schreef op 05 november 2013 @ 14:10:

Maar koop en verkoop je het huis dan tegen een hogere marktprijs en op die manier steek je netjes over ook met het bedrag wat je oude huis onder water stond oid?Het lijkt me dat je gewoon koopt en verkoopt tegen de huidige marktwaarde. Dat betekent dus dat je sowieso met een restschuld blijft zitten.
Pas goed op.. je word snel in de zeik genomen dus altijd een makelaar er bij halen! Succes :-)
Wij hebben toevallig net een woningruil gedaan, tenminste gisteren getekend.

We waren erg geïnteresseerd in dit huis en tijdens open-huizen dag kwamen we erachter dat de eigenaar toevallig een flat zocht in onze buurt. vorig jaar geboden maar kwamen we er niet uit, dit jaar weer geprobeerd en gelukt!

Maar realiseer me dat we echt geluk hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven