Zeggenschap huurbazin over balkon ?

vrijdag 23 april 2010 om 17:08
Hi allemaal, ik zit even met een vraagje:
Ik huur een appartement met balkon. Dit balkon ziet er heel gezellig uit, plantjes, tafeltje en stoelen etc.
Alleen in 1 hoek is het afgezet met een soort hekje voor mijn katten.
Om te voorkomen dat de katten via de reling alsnog langs dat hekje kunnen, heb ik een paar laminaatplanken schuin er tegenaan gezet.
Nu belt mijn huurbazin net, om te melden dat het toch wel "zo'n zootje" is, en of ik het wil weghalen.
Nou nee dus, want dit werkt perfect.
Ze zei het echt op een toontje waar mijn nekharen recht van overeind gingen staan, dat het zo'n zootje is met "al dat gaas" en planken enzo.
Ergens heeft ze een punt, het ziet er ook niet uit, maar het werkt wel voor mij en mijn katten. En verder hou ik het balkon goed bij, en leuk het elk jaar op met plantjes, bloemen etc, dus het ziet er verder allemaal heel verzorgd uit.
Ze wil het weg hebben, omdat ze het zelf niet zo mooi vind als ze langs loopt, en stel je voor wat de buren wel niet vinden... Ik reageerde een beetje geirriteerd, en toen hing ze de telefoon op...
Nu ben ik benieuwd: heeft een huurbaas/bazin recht van spreken over wat je wel of niet op het balkon zet ?
Want zij kan het wel niet mooi vinden (het staat ook niet echt mooi) maar kan me mij verplichten om het weg te halen ?
Bedankt alvast !
Ik huur een appartement met balkon. Dit balkon ziet er heel gezellig uit, plantjes, tafeltje en stoelen etc.
Alleen in 1 hoek is het afgezet met een soort hekje voor mijn katten.
Om te voorkomen dat de katten via de reling alsnog langs dat hekje kunnen, heb ik een paar laminaatplanken schuin er tegenaan gezet.
Nu belt mijn huurbazin net, om te melden dat het toch wel "zo'n zootje" is, en of ik het wil weghalen.
Nou nee dus, want dit werkt perfect.
Ze zei het echt op een toontje waar mijn nekharen recht van overeind gingen staan, dat het zo'n zootje is met "al dat gaas" en planken enzo.
Ergens heeft ze een punt, het ziet er ook niet uit, maar het werkt wel voor mij en mijn katten. En verder hou ik het balkon goed bij, en leuk het elk jaar op met plantjes, bloemen etc, dus het ziet er verder allemaal heel verzorgd uit.
Ze wil het weg hebben, omdat ze het zelf niet zo mooi vind als ze langs loopt, en stel je voor wat de buren wel niet vinden... Ik reageerde een beetje geirriteerd, en toen hing ze de telefoon op...
Nu ben ik benieuwd: heeft een huurbaas/bazin recht van spreken over wat je wel of niet op het balkon zet ?
Want zij kan het wel niet mooi vinden (het staat ook niet echt mooi) maar kan me mij verplichten om het weg te halen ?
Bedankt alvast !
vrijdag 23 april 2010 om 17:21

vrijdag 23 april 2010 om 17:25

vrijdag 23 april 2010 om 17:38
Nee helaas niet AlbusInAlbis, het hekwerkje op zich is heel mooi, met groen aardbeiennet, wat wegvalt tegen de achtergrond, en wat je bijna niet ziet.
Alleen sluit dat hekwerkje aan op de reling, als ze op de reling springen, kunnen ze zo voorbij dat hekje aan de andere kant van het balkon komen.
Vandaar dat ik daar 4 plankjes laminaat er tegenaan heb gezet, is glad, dus kunnen ze niet opklimmen. En steekt iets uit boven de reling, dus kunnen ze ook niet overheen.
Nu ik dit typ, bedenk ik me ineens dat ik daar wellicht een doorzichtige plexiglas plaat tegenaan kan zetten ipv het laminaat.(we hebben op het werk vast wel wat reststukken)
Dat ziet er natuurlijk mooier uit.
Feit blijft natuurlijk dat ze niet zo raar moet reageren...
Alleen sluit dat hekwerkje aan op de reling, als ze op de reling springen, kunnen ze zo voorbij dat hekje aan de andere kant van het balkon komen.
Vandaar dat ik daar 4 plankjes laminaat er tegenaan heb gezet, is glad, dus kunnen ze niet opklimmen. En steekt iets uit boven de reling, dus kunnen ze ook niet overheen.
Nu ik dit typ, bedenk ik me ineens dat ik daar wellicht een doorzichtige plexiglas plaat tegenaan kan zetten ipv het laminaat.(we hebben op het werk vast wel wat reststukken)
Dat ziet er natuurlijk mooier uit.
Feit blijft natuurlijk dat ze niet zo raar moet reageren...
vrijdag 23 april 2010 om 17:41
Snoopy, mijn voorbeeld was eerder om aan te geven dat de huisbaas wel een puntje zou kunnen hebben, zoals jezelf ook al aangeeft. Er zal vast wel een regel zijn in het recht die luidt: huurder mag de boel niet ontsieren. Als je er niet uitkomt met je huisbaas dan zal de rechter erover moeten oordelen. Wil je de situatie echt op de spits drijven? Temeer omdat je zelf aangeeft dat het er niet uit ziet?
Zij reageert 'raar', jij reageert 'koppig', genoeg voor een episode van de rijdende rechter
Zij reageert 'raar', jij reageert 'koppig', genoeg voor een episode van de rijdende rechter
vrijdag 23 april 2010 om 18:27
Ik heb ooit een appartement van een woningbouwvereniging gehuurd en ik mocht inderdaad ook niet zomaar alles op mijn balkon doen. Ik mocht bijvoorbeeld geen wasrekje buiten hangen aan de railing. Bloembakken moesten naar binnen toe wijzen etc.
Of dat bij particuliere verhuur anders is, weet ik niet. Misschien een vraag voor het juridisch loket.
Of dat bij particuliere verhuur anders is, weet ik niet. Misschien een vraag voor het juridisch loket.

vrijdag 23 april 2010 om 18:45
Haha, de rijdende rechter, zie het al voor me 
Maar idd, ik reageer ook koppig, daar heb je gelijk in JohnnyCake. (mijn sterrenbeeld is Stier )
Wil het idd niet op de spits drijven, relatie is al niet zo geweldig (maar beter als mijn beide buurtjes, die ook van haar huren, zij kunnen haar wel schieten hihi)
Ik ga het even proberen met plexiglas, dat springt wat minder in het oog.
Wat jij zegt, Visje28, daarover had ik ook al iets gevonden via google, en deze planken steken iets uit boven de reling, dus zal ze wel in het gelijk worden gesteld.

Maar idd, ik reageer ook koppig, daar heb je gelijk in JohnnyCake. (mijn sterrenbeeld is Stier )
Wil het idd niet op de spits drijven, relatie is al niet zo geweldig (maar beter als mijn beide buurtjes, die ook van haar huren, zij kunnen haar wel schieten hihi)
Ik ga het even proberen met plexiglas, dat springt wat minder in het oog.
Wat jij zegt, Visje28, daarover had ik ook al iets gevonden via google, en deze planken steken iets uit boven de reling, dus zal ze wel in het gelijk worden gesteld.
vrijdag 23 april 2010 om 19:07
Misschien is het handig om de huisbazin nog even te bellen. Ze heeft waarschijnlijk niet zo'n goed gevoel overgehouden aan het gesprek. Als ik jou was zou ik je excuses aanbieden voor het verloop van het gesprek en vertellen dat je bezig bent met een oplossing (en dat als ze nog een goede oplossing weet je daar graag aan mee wilt werken). Dat kan veel ergernis bij haar en daarmee problemen voor jouw voorkomen.

vrijdag 23 april 2010 om 19:39
Ik snap wat je bedoelt Kaatje, maar ik ga echt niet mijn excuses aanbieden. Zou niet weten waarvoor. Ja, ik reageerde wat geirriteerd, maar de manier waarop zij de vraag stelde verdiende nu niet echt een schoonheidsprijs.
Zij hing de telefoon op daarna, niet ik.
Heb haar nog een sms gestuurd dat ik de planken ga vervangen voor plexiglas, en gezegd dat ik het vervelend vond dat ze de telefoon erop gooide, maar daar kreeg ik een pissige sms op terug.
Dat ze zo haar best doet voor haar huurders en stank voor dank krijgt, zucht...
Tja, er zit nog veel meer achter, wat niet direct hier mee te maken heeft, maar waar mijn buren ruzie over hebben gekregen met haar. Te lang verhaal om even hier te vertellen.
Dus bedankt voor je tip hoor Kaatje, vind het op zich een goed voorstel, en lief dat je meedenkt , maar ik ben bang dat ik er even niets mee kan in dit geval.
Zij hing de telefoon op daarna, niet ik.
Heb haar nog een sms gestuurd dat ik de planken ga vervangen voor plexiglas, en gezegd dat ik het vervelend vond dat ze de telefoon erop gooide, maar daar kreeg ik een pissige sms op terug.
Dat ze zo haar best doet voor haar huurders en stank voor dank krijgt, zucht...
Tja, er zit nog veel meer achter, wat niet direct hier mee te maken heeft, maar waar mijn buren ruzie over hebben gekregen met haar. Te lang verhaal om even hier te vertellen.
Dus bedankt voor je tip hoor Kaatje, vind het op zich een goed voorstel, en lief dat je meedenkt , maar ik ben bang dat ik er even niets mee kan in dit geval.
zondag 25 april 2010 om 15:16
Ik zou wel een schot willen plaatsen tussen de balkons van de buren en de mijne, maar het mag niet. Zelfs geen plantenrek met klimplanten, vooral omdat dit de zon verhindert voor de buren. Vrij zitten doe je dus eigenlijk nooit. Als het mooi weer is zet ik tijdelijk een scherm neer. Terwijl dit appartement echt van mij is. Je kan de planten niet even water geven of iemand ziet je en begint een praatje aan te knopen. In bikini zitten is dus ook uitgesloten, laat staan in ondergoed lopen.
zondag 25 april 2010 om 15:48
Ik mag ook een aantal dingen niet op mijn balkon (huurapp. dure segment). Bv. was over de balustrade heen hangen, bloembakken aan de buitenkant en mijn balkon afschermen met gaas of rieten matten. De was mag alleen op een rekje hangen dat op het balkon staat. En de sociale controle is hier groot vanwege de vele ouderen. Maar het is hier heerlijk wonen.

zondag 25 april 2010 om 15:55
zondag 25 april 2010 om 19:52
Is normaal dat een VVE bijvoorbeeld zoals eerder gezegd duidelijk is over wat wel en niet op een balkon thuishoort (schotels/wasgoed etc), omdat het anders een visuele vuilnisbelt kan worden.
Vrij logisch dat de eigenaresse daar over contact opneemt.
Oplossing: wees creatief en verzin een minder opvallende/zichtbare manier om de katten af te rasteren.
Vrij logisch dat de eigenaresse daar over contact opneemt.
Oplossing: wees creatief en verzin een minder opvallende/zichtbare manier om de katten af te rasteren.

zondag 25 april 2010 om 20:37
Ik ga komende week eens op zoek naar een plexiglas plaat ter vervanging van die planken.
Op mijn werk staan altijd veel restplaten, heb de maat al opgenomen, er zal vast wel wat tussenzitten
Denk nu dat ze idd gelijk heeft, en heb geen zin in verder "gezeur"
@Paloma: als je kan aantonen dat je al 12 jaar huur betaalt, d.m.v. bankafschriften, is dat ook rechtsgeldig, en heb je dezelfde huur/woonbescherming als ieder ander.
Op mijn werk staan altijd veel restplaten, heb de maat al opgenomen, er zal vast wel wat tussenzitten
Denk nu dat ze idd gelijk heeft, en heb geen zin in verder "gezeur"
@Paloma: als je kan aantonen dat je al 12 jaar huur betaalt, d.m.v. bankafschriften, is dat ook rechtsgeldig, en heb je dezelfde huur/woonbescherming als ieder ander.

maandag 26 april 2010 om 19:26
quote:snoopy1969 schreef op 25 april 2010 @ 20:37:
@Paloma: als je kan aantonen dat je al 12 jaar huur betaalt, d.m.v. bankafschriften, is dat ook rechtsgeldig, en heb je dezelfde huur/woonbescherming als ieder ander.Ik heb er geen verstand van en je zal wel gelijk hebben. Toch blijf ik het vaag vinden; je kunt toch niet zomaar een huis/kamer gaan verhuren zonder enige vorm van contract te overleggen?
@Paloma: als je kan aantonen dat je al 12 jaar huur betaalt, d.m.v. bankafschriften, is dat ook rechtsgeldig, en heb je dezelfde huur/woonbescherming als ieder ander.Ik heb er geen verstand van en je zal wel gelijk hebben. Toch blijf ik het vaag vinden; je kunt toch niet zomaar een huis/kamer gaan verhuren zonder enige vorm van contract te overleggen?

dinsdag 27 april 2010 om 17:52
Tja, het is idd raar dat ik geen contract heb. Ben er 12 jaar geleden gaan wonen, en dat ging nu eenmaal zo met deze appartementjes. Was eigendom van kroegbaas, en die was vrij makkelijk. Helaas is deze (lieve) man 10 jaar geleden overleden, en we (huurders van 3 appartementen) hebben er eigenlijk nooit meer om gevraagd. Wellicht naief.
Maar ik heb het een paar jaar geleden bij de huurcommissie nagevraagd, en die zeiden dat een bankafschrift waarop je kan aantonen dat je huur betaalt, dus ook rechtsgeldig is, en je dan dus valt onder de huurbescherming.
Anyway, het stuk acrylaat is besteld, was even te groot om het bij de reststukjes op het werk te zoeken (90 x 100 cm) dus heb het maar gekocht, kon het tegen schappelijke prijs kopen (inkoop + 10 %) en heb nu voor EUR 35,= een mooi stuk acrylaat. Moet even op maat gezaagd worden en morgen is het klaar.
Dan kunnen de laminaatplanken weg, en toont het weer mooier
Maar ik heb het een paar jaar geleden bij de huurcommissie nagevraagd, en die zeiden dat een bankafschrift waarop je kan aantonen dat je huur betaalt, dus ook rechtsgeldig is, en je dan dus valt onder de huurbescherming.
Anyway, het stuk acrylaat is besteld, was even te groot om het bij de reststukjes op het werk te zoeken (90 x 100 cm) dus heb het maar gekocht, kon het tegen schappelijke prijs kopen (inkoop + 10 %) en heb nu voor EUR 35,= een mooi stuk acrylaat. Moet even op maat gezaagd worden en morgen is het klaar.
Dan kunnen de laminaatplanken weg, en toont het weer mooier