zelf gordijnen maken..

03-05-2010 16:21 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag voor de babykamer wil ik zelf, of eerlijk gezegd mijn moeder , de gordijnen laten maken.

Ik ga op zoek naar lichte gordijnen met turquoise stipjes op de markt. Hoe gaat het in zijn werking. HOeveel meer stof moet ik kopen dan omtrek raam? oude gordijnen hangen er nog.

en wat moet ik verder kopen? van die haakjes? er hangt al een roede.

de stof zal waarschijnlijk katoen en vrij licht zijn (worden volgens mij veel kussenhoesjes, lakentjes etc van gemaakt. kan iker zomaar stof voor erachter kopen? of zijn witte rolgordijntjes voor erachter handiger? of laten die ook veel licht/warme achter?

kortom: waar moet ik op letten?
Ligt aan de plooien die je er in wilt hebben. Als je vlinderplooien bv wilt hebben, zal je het dubbele van de afmeting van je raam moeten hebben. Als het dunne stof is heb je ook nog een soort van band nodig die je er aan de bovenkant opstrijkt zodat het allemaal wat steviger wordt ivm de plooien en de haakjes. Ik heb zelf van die insteekhaakjes gebruikt ipv innaaihaakjes, die waren me teveel werk. Het ligt er ook aan hoe goed je moeder kan naaien en hoe groot de ramen zijn. Ik zou als het echt een flinke raampartij is kiezen voor rolgordijntjes, eigenlijk sowieso, maar puur omdat ik te lui zou zijn om de gordijnen ook nog eens te gaan voeren. Als het niet van die hele grote gordijnen worden kan je er best voor kiezen om een mooie bijpassende stof te kiezen om te voeren.
Oh zat even te denken, die band die je er boven in naait heet vlieselineband. Voor een vlinderplooi heb je de breedte maal 2,5 nodig voor een normale plooi de breedte maal 2.
bedoel je met vlieselineband die band waar je ook de haakjes inzet? anders heb je ook nog band nodig waar je de haakjes inzet...die naai je aan de bovenkant vast...

zou idd uitgaan van 2,5 keer de breedte van het raam (of de breedte waar je de gordijnen wilt hebben)

je kunt natuurlijk ook extra stof kopen om zelf nog lakentjes/dekbedjes/andere dingen te naaien voor in de babykamer.

Ik zou zelf niet kiezen voor superdunne stof...dan hebben de gordijnen weinig functie...maar voor verduisterende stof....
Het ligt ook aan de breedte van je stof

Je moet de breedte van de rail opmeten. Als je een enkele plooi wilt heb je ongeveer 1,8 keer de breedte van de rail nodig. Je kunt het ook nog redden met 1,5 keer, maar dan worden de plooien weer kleiner. Voor een vlinderplooi moet je uitgaan van 2,5 keer de breedte.

Deel dit getal door de breedte van de stof, dan weet je hoeveel banen je moet hebben.

De lengte van deze banen hangt af van de hoogte van het raam. Hierbij meet de vanaf de bovenkant van de rail naar beneden, tot waar je het wilt hebben.

Dus, stel je raam is 1,50 meter breed. Voor een enkele plooi is de breedte dan 1,50 x 1,8 = 2,7 meter. Dit deel je door 1,40 = 1,9. Dan kun je er wel van uitgaan dat je 2 banen nodig hebt. Als het raam dan bijvoorbeeld 1,20 meter hoog is, heb je 2 banen van 1,20 meter nodig, dus 2,40 meter.

Hou er wel rekening mee dan je per baan ongeveer 20 cm extra moet nemen voor de plooien, wil je het er mooi in hebben. Dan kom je totaal dus op 2,80 meter.

Je kunt inderdaad vlieseline band gebruiken, daarbij moet je elke plooi er zelf in stikken. Er bestaat ook hakenband, dat is band met allemaal 'zakjes' en dat naai je gewoon recht op de stof. De gordijnhaken hebben dan 2 pootjes, het ene pootje haak je in een zakje (het is niet echt een zakje maar kom zo niet op een beter woord), het andere pootje in een zakje iets verderop. Zo ontstaat vanzelf een plooi en hoef je niet alles er zelf in te zetten. Maar dat hangt weer minder mooi

Een dunne stof laat inderdaad veel licht door, je kunt er nog een voering achter hangen, dat scheelt al heel veel.

Succes!
dank jullie wel.!

wat ik niet begrijp van je sommetje is dat je het door 1,40 moet delen... waarom is dat?
Ik denk omdat de stof 1,40 breed is...
Precies!

Je meet de breedte van de rail en daarvoor heb je een bepaald aantal meters voor nodig, in banen (al zijn er ook weer stoffen die veel breder zijn, maar ik denk dat het soort stof wat jij zoekt niet zo breed te krijgen is). Je moet dus eigenlijk weten hoeveel banen je nodig hebt om op de goede railbreedte te komen.
Ik hou altijd rekening met 1/3 meer stof. Ik kies dan voor normale plooi. Als je heftige plooi wil, dan misschien de helft meer kiezen.

Verder heb je gordijnband nodig (net zoveel als de breedte van je gordijnen). Die kun je vaak wel een beetje op kleur kopen. Maar zwart/wit en bruin is altijd wel te verkrijgen.

En bij gordijnband horen haakjes. 15 tot 20 haakjes per raam misschien? Aan het eind van je rail moet je ook een "stopper" hebben. Anders glijen je haakjes er zo weer vanaf . Eh, een roede is trouwens voor lussen en niet voor haakjes. Dus wat gaat het worden?

Als het voor een babykamer is, zou ik zelf kiezen voor een verduisteringsmogelijkheid. Bijvoorbeeld een (wit) verduisterend rolgordijn erachter. En de gordijntjes dan voor de mooi.

p.s. vouwgordijnen zelf maken is ook vrij eenvoudig. En vind ik zelf leuker. Heb er net weer eentje af en ben tevree

Enjoy
maar kan ik achter lap stof ook andere dikkere stof plakken als verduistering? of is dat niet mooi? ik verwacht dat de stof die ik uitkies niet echt dik zal zijn... dus denk niet dat dat eigenlijk mooi is en dat we daarom beter voor rolgordijntjes kunnen gaan als verduistering..

die haakjes en gordijnband ook allemaal op de lapjesmarkt verkrijgbaar? haakjes denk ik niet maar wel bij hema lijkt me..
Ik denk niet dat de gordijn onderdelen op een lapjesmarkt te krijgen is, in ieder geval niet bij de markten waar ik geweest ben, maar bij Hema kun je vast wel wat vinden.

Je kunt de dunnere stof voeren met verduisteringsstof, dat 'plak' je er met de naaimachine achter

Het kan prima hoor, ik zie regelmatig gevoerde gordijnen voorbij komen en het ziet er altijd goed uit, helemaal niet lelijk. Het is natuurlijk wel weer meer werk, zou je even met je moeder moeten overleggen of het te doen is.

Trouwens, als je goede witte verduisteringsstof koopt, laat dat geen licht door hoor! Let wel op dat je dan echt verduisteringsstof koopt als je het 100 % wilt verduisteren. Warmte weet ik zo niet, het zal altijd iets schelen natuurlijk.
Voeren kan natuurlijk altijd. Ik hou er persoonlijk niet zo van, omdat ik het net gedaan heb bij een vouwgordijn en het gaf gedoe in de vouwen. Maar bij rechttoe-rechtaan gordijnen is het niet moeilijk. Ik zou dan wel voor een wit achtergordijn kiezen. Zeker als je eigenlijke stofje dun is. Je wilt niet dat een kleurtje je mooie stofje verstoort.

Ik koop trouwens meestal wel mijn spullen op de markt. De meesten hebben wel fournituren spul hoor. Anders even vragen aan de marktman/vrouw wie er op de markt staat die het wel verkoopt. Dat weten ze meestal wel van elkaar.

Maar gordijnband en vlieseline zijn zulke basisdingen. Haakjes weet ik niet, maar verkoopt de hema zeker wel. In een doosje, per 30 ofzo?

Tip, meet niet alleen letterlijk je raam op, maar meet vanaf het punt waar ze komen te hangen. Vaak hangen de gordijnen wel wat breder dan alleen vanaf het raam. Als je een breder raam hebt, is het wel mooi om de gordijnen in 2-en te maken (met in het midden dus het opentrek gedeelte). Als het een klein raampje is, kun je kiezen voor een gordijn uit 1 stuk.
Koop trouwens geen stof met teveel elasticiteit erin. Dat trekt bij het naaien. Maar daar kan de marktpersoon je echt wel wat over uitleggen (stel dus je vragen).
meiden, super thanks voor jullie adviezen!! Ik neem ze allemaal mee morgen naar de stofjesmarkt!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven