ziek konijn

14-12-2010 18:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn is weer eens op leven na dood geweest( echt, inmiddels een heel duur konijn)

Waarschijnlijk een parasiet ofzo.

Anyway, na veel medicatie en zorg is ze stabiel.

Alleen vrees ik dat er restverschijnselen overblijven.

Ze wankelt nog door haar kooi heen.

Komt er ook niet meer uit( echt zielig vind ik dat)

Valt af en toe nog om als ze vanuit liggen opstaat.

Is niet meer volledig zindelijk( plast nog wel op haar toiletbakje,maar keutelt er niet maar door haar hele kooi heen).

De fut is er gewoon uit.

Dierenarts had al gewaarschuwd dat ze wellicht niet meer de oude gaat worden, maar vind dit toch wel sneu een wankel leven in een hok doorbrengen.

Verder eet ze goed, wast zich en ligt vooral veel te liggen( heeft geen pijn ofzo meer)

Kent iemand dit, komt dit ook niet meer goed?
Yep, onze Flappie had dat ook. (of was het Snuffie?).

Afijn, Flap had een oorontsteking gehad (volgens de konijnendokter) en daardoor was zijn evenwichtsorgaan niet meer wat het zou moeten zijn.

Na een maandje kon hij wel weer redelijk normaal rondlopen maar zijn koppie is altijd scheef blijven staan. Hij liep daardoor voornamelijk rondjes ( en dat is geen grapje....)
ier hoe oud is het knijn en wat heeft ze?
Heeft je konijn geen E. cuniculi? Toevallig had mijn zus laatst een konijn die dat had. Had, want is inmiddels overleden. Het is iets wat veel konijnen altijd bij zich dragen, maar vaak niet tot uiting komt. Net als wij herpes bij ons kunnen dragen zonder een koortslip te krijgen.

klik

Sterkte met het beestje
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
bij scheve kop denk ik eerder nog aan e. cuniculi. Heeft ze panacur gehad? Want anti biotica helpt nl. niet
Konijn is twee en een half jaar oud Meds. Nog lange genoeg te gaan eigenlijk( en waagt ze het dat niet te doen na al die honderden euro's die er in zitten, grrr! )

Vermoedelijk is het idd E. cuniculi geweest.

Begon met heftig schudden van haar hoofd en verlammingsverschijnselen.

Andere vermoedelijke oorzaken zoals oorontsteking e.d zijn uitgesloten.

Ze is een paar dagen ter observatie bij de dierenarts gebleven.

En heeft daarna allerlei medicatie gehad( waaronder ook voor cunicili).

Inmiddels zijn we wel twee maanden verder dus heb niet veel hoop dat het nog beter gaat worden dan dit.

Maar misschien kan dat nog wel? en is dit een beetje leefbaar voor haar zo?

Ze heeft dan wel geen pijn meer.
Schreef hoofd had ze idd, dat is nu wel bijgetrokken inmiddels.

Maar ze kan haar evenwicht minder goed behouden.
quote:iry schreef op 14 december 2010 @ 19:09:

Konijn is twee en een half jaar oud Meds. Nog lange genoeg te gaan eigenlijk( en waagt ze het dat niet te doen na al die honderden euro's die er in zitten, grrr! )

Vermoedelijk is het idd E. cuniculi geweest.

Begon met heftig schudden van haar hoofd en verlammingsverschijnselen.

Andere vermoedelijke oorzaken zoals oorontsteking e.d zijn uitgesloten.

Ze is een paar dagen ter observatie bij de dierenarts gebleven.

En heeft daarna allerlei medicatie gehad( waaronder ook voor cunicili).

Inmiddels zijn we wel twee maanden verder dus heb niet veel hoop dat het nog beter gaat worden dan dit.

Maar misschien kan dat nog wel? en is dit een beetje leefbaar voor haar zo?

Ze heeft dan wel geen pijn meer.Check even wat ze gehad heeft, want veel dierenartsen zijn helaas niet goed op de hoogte van konijnenziekten. Panacur is het enige middel dat helpt, en men wil nog wel eens gewone anti biotica geven
Ze heeft eerst antibiotica gehad en nog iets en daarna panacur.

De dierenarts twijfelde aan nog meer onderzoeken omdat het ook veel stress opleverd.

En gezien de symptomen het wel sterk op een parasiet leek, de medicatie voor geschreven.

In onze praktijk zit overigens wel een konijnenkenner.
Ik denk dat je beestje geen pijn heeft, maar het konijn wat ik kende was zo erg verlamd dat het geen leven meer voor hem was. Erg opletten met urinebrand als ze zelf de plas niet meer op kunnen houden!
konijnen keutelen trouwens nooit op een vast plek ier, het is een manier van ruimte afbakenen. Plassen doen ze wel op een vaste plek en daar zullen de meeste keutels ook liggen, maar ze keutelen ook echt in de ruimte, ziek of gezond maakt niet uit
Dat kon ze eerst ook idd niet meer Juniper maar dat gaat nu weer goed.
Oh gelukkig maar!
quote:meds schreef op 14 december 2010 @ 19:14:

konijnen keutelen trouwens nooit op een vast plek ier, het is een manier van ruimte afbakenen. Plassen doen ze wel op een vaste plek en daar zullen de meeste keutels ook liggen, maar ze keutelen ook echt in de ruimte, ziek of gezond maakt niet uit

Klopt dat deed ze ook wel, maar het meeste toch op haar toilet, nu daar helemaal niet meer maar echt alles door het hele hok heen.

Niet dat ze daar zelf last van heeft( ik ook niet trouwens) maar het is wel een verandering.
Ga even frum onder de douche kieperen.
Je kunt je afvragen of dit nog wel een volwaardig konijnleven is Iry.

Kan ze niet ook nog extra lusteloos en eenzaam zonder partner zijn?
Ik heb mijn E. cuniculi konijntje laten inslapen. Uiteraard eerst geprobeerd met Panacur, wat in eerste instantie enigszins leek aan te slaan of misschien wilde ik dat graag zo zien. Na een paar dagen ging het helaas weer bergafwaarts. Z'n ontlasting veranderde, hij kon zichzelf niet meer schoonhouden. Kon niet meer zelf eten en drinken, ik moest hem dus dwangvoederen. Het ergste vond ik echter dat ie bij ieder stapje dat hij zette omrolde (360 graden) en dan grote moeite had weer overeind te komen... om bijna direct weer om te vallen. Dat vond ik geen waardig leventje meer dus heb ik hem met pijn in het hart laten gaan. Ik wil je niks aanpraten Iry maar mocht je konijn verder achteruit gaan in plaats van herstellen denk dan alsjeblieft aan haar welzijn.
Tsja.. volwaardig?

Het is geen natuurgetrouw konijnenleven inmiddels natuurlijk.

Eerst al bijna doodverklaard maar wonder boven wonder kregen we haar weer tot leven. Toen verloor ze haar metgezel.

Is van buiten verhuisd naar binnen( kon toen een tijd niet naar buiten en het is alleen ook veel gezelliger binnen waar ze meer aandacht krijgt).

Nu weer erg ziek en zal waarschijnlijk niet de oude worden.

Wat een bewogen leven kan een konijn hebben .

Ik zal haar niet snel in laten slapen, mits ze echt pijn heeft en echt geen leven.

Want inmiddels is het wel duidelijk dat dit konijn een sterke overlevingsdrang heeft( wat wel bijzonder is).

Alleen vind ik het nu wel sneu ja, nu ze niet meer levendig door de kamer sjeest( en mijn plinten kapot knaagt maar dat was meer sneu voor mij).

Ik hoop dat dat nog een beetje terug komt, al wordt het geen gesjees meer maar wat gelanterfanter door de kamer.
Wat triest trouwens cynba.

Dat is zeker niet meer waardig. Nijn hier zit er wel wat beter bij dan dat.
Meds heeft gelijk. Panacur is heel belangrijk voor een konijn met E. cuniculli. Dit medicijn moet echt weken lang achter elkaar gegeven worden.
ah gosie dat is echt zielig.. en nog zo jong.

Lastig hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven