Zieke kat? een echo? En dan??

28-10-2013 12:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is een jeweetwel kater en is net 13 jaar oud. Hij heeft blaasgruis gehad maar krijgt daar nu al jaren aangepast (droog)voer voor. Het is een super lief beestje dat ook graag bij mijn kinderen van 3 en 5 op schoot komt zitten. Ook heeft hij de laatste 6 jaar geen klachten gehad.

Kat wordt alleen niet graag opgepakt. Nu merkte ik laats wel dat ik hem mager vond worden en laatst had ik hem dus toch een keer opgepakt en toen schrok ik echt!

Ik ben afgelopen donderdag naar de dierenarts gegaan, die heeft hem nagekeken. Hij had een verhoogde hartslag van 180 (misschien stress?), zijn gebit was verder in orde en ze kon ook niets bijzonders voelen.

Ze had wel het idee dat hij het niet prettig vond toen ze aan zijn buik zat. Ze heeft toen bloed geprikt. Kosten hiervan; 130,-

Deze zelfde dag kreeg ik de uitslag, verhoogd percentage witte bloedcellen wat kan duiden op een ontsteking, maar het kan ook een tumor zijn... Ook had hij was last van bloedarmoede wat vaak als gevolg van ontsteking wordt gezien.

Dierenarts gaf aan nog niets te kunnen, ze dacht in eerste instantie dat het zijn schildklier was maar deze bleek zijn werk nog goed te doen.

Haar advies was een echo laten maken..... Dit kon niet in deze praktijk maar we moeten daarvoor naar een andere provincie.

Kosten van de echo 140,- euro.

Dan zijn we dus 270,- euro verder en hopelijk weten we dan meer... Maar dan moet het circus van medicatie/operatie nog starten......

Antibiotica geven ze niet meer, daar zouden strenge regels voor zijn.

Wat nu te doen? Ik heb nu sowieso het idee dat de extra aandacht het beestje ook goed doet. Ook geef ik hem nu iedere dag een zakje natvoer, naast de brokjes, dit eet hij veel beter. Ook komt hij weer aan in gewicht.....

Hij blijft ons nog gewoon opzoeken, en gaat niet op stille afgelegen plekjes liggen, ook wil hij nog wel naar buiten.

Help, help wat nu te doen???

Graag advies!
Wat voor regels zijn er tegen die antibiotica dan? Mijn dochter kreeg met een verhoogd percentage witte bloedcellen direct ab, zonder verdere diagnose. Als het gaat om resistentie lijkt dat me bij mensen een nijpender probleem dan bij dieren. Hoe sneu ook.

Andere dierenarts?
Helaas dragen dieren ook bacteriën die mensen ziek kunnen maken. En die kunnen ook resistent worden.

Ik snap idd niet waar je DA nu echt naar op zoek is. Als het een ontsteking is zouden ze hem iig een ontstekingsremmer kunnen geven.

Ik ben altijd erg blij met dit soort dingen dat onze kat verzekerd is . Sterkte!
Echo van de buikholte is geen slecht idee en het ab beleid is net zoals bij mensen, het wordt niet meer zomaar gegeven en zolang je niet weet wat er aan de hand is lijkt dat me ook verstandig
Via echo willen ze denk ik mogelijk plek van de ontsteking achterhalen. Ik zou die scan zeker laten uitvoeren. Je weet niet wat je dan te horen krijgt. Misschien inderdaad kanker of een ontsteking (acuut of chronisch). Dat zie je dan wel weer.

Niks doen omdat kat nog vrolijk overkomt, zou voor mij in elk geval geen optie zijn.
En er zullen hier ongetwijfeld mensen schrijven dat ze geen 270 euro voor hun huisdier hebben of over hebben. Die afweging moet je zelf maar maken.
Een kat laat pas in een laat stadium van ziekte zien dat hij last of pijn heeft. Zijn gedrag zegt dus niet zoveel. De dierenarts heeft al helder dat er in ieder geval iets mis is, dus daar kan hij best last van hebben.

Niets doen is geen optie. Je zult dus moeten kiezen tussen die echo en een eventueel vervolgtraject. Of je kiest samen met de dierenarts een alternatieve behandeling of euthanasie.

Jij bent de enige die weet of je het voor je dier over hebt of dat het je te ver gaat.
Ik heb hem net gewogen en hij is gewoon 1 kg. zwaarder dan vorige week!

Ik weet het ook niet meer.......die verhoogde witte bloedcellen kunnen duiden op een ontsteking...... het is ook zo vaag allemaal.

Ik zou ook denken van geef hem een kuurtje en als hij niet opknapt dan alsnog een echo maar dat kan dus niet.

MilaDila, het gaat m er meer om als hij met 270 euro van zijn klachten af is heb ik het er graag voor over. Maar wat als we dan nog niet veel wijzer zijn? Of wat als hij dan alsnog geopereerd moet worden?? Het houdt wel een keertje op...

We hebben helaas geen geldboom in de tuin...
Hij kan ook gewoon vocht vasthouden. Die kilo zegt niets.

Tja, garanties over de kosten van vervolgbehandeling na de echo zijn niet te geven. Daarvoor is nu juist die echo, om te bepalen wat er is...
tja.. ik ben van het type uit laten zoeken.. Toen onze hond erg ziek was heb ik er ook een vermogen aan uitgegeven .. Helaas bleek hij ongeneeslijk ziek en is hij overleden.. Heeft me hoop geld gekost, maar zou ik morgen zo weer doen als onze huidige hond het nodig heef.t.

Wat zegt de dierenarts verder ? Heeft hij geen enkel vermoeden ?

Wat is het beleid bij bijv. een tumor. Is operatie zinvol etc. dit zijn de vragen die wij gesteld hebben aan onze dierenarts toen bleek dat onze hond een gezwel had.. En je kan een indicatie vragen van de kosten bij de diverse scenario's.. WIj mochten, indien nodig, ook in termijnen betalen..

Sterkte
Mijn kat heeft net last gehad van een langdurige blaasontsteking. Ik heb toen ook een echo laten maken omdat het maar niet over ging.

De kosten waren 60 euro voor de echo en 30 voor consult. Dus 90 in totaal. Ik zou als ik jou was even rondkijken voor die echo!
Net dierenarts weer gebeld. Ik had vorige week al terug gebeld want had toen ook nog vragen. En ik zou vrijdag terug gebeld worden, maar dat is niet gebeurd. Ik had inderdaad vragen als waar moeten we rekening mee houden? Ook qua kosten medicatie en operatie..

Ook zou er nog overleg gepleegd worden over toch een operatie ipv echo en de voors en tegens hiervan...

Ik word nu weer terug gebeld, dus nog even geduld hebben....
Moeilijk hoor! Ik heb 3 jaar geleden hetzelfde aan de hand gehad met mijn kat. Ik ben wel overal met het beestje heen geweest, echo daarna operatie. Helaas was het voor mijn lieve pluizebuik te laat, en het heeft een hoop geld gekost, maar ik zou het zo weer doen! Ik heb in ieder geval het gevoel dat ik alles voor het beestje gedaan heb wat ik kon. Wie weet is het bij jouw kat wel heel makkelijk te behandelen en kan hij nog jaren mee?
quote:lisje77 schreef op 28 oktober 2013 @ 13:41:

Net dierenarts weer gebeld. Ik had vorige week al terug gebeld want had toen ook nog vragen. En ik zou vrijdag terug gebeld worden, maar dat is niet gebeurd. Ik had inderdaad vragen als waar moeten we rekening mee houden? Ook qua kosten medicatie en operatie..

Ook zou er nog overleg gepleegd worden over toch een operatie ipv echo en de voors en tegens hiervan...

Ik word nu weer terug gebeld, dus nog even geduld hebben....

Mogelijk is het iets kleins, wat op te lossen is met dieetvoer of (korte) medicatie-periode. Kan me haast niet voorstellen dat DA de uitkomst al durft of weet te voorspellen eigenlijk.

Ik denk dat kijkoperatie ook duurder is dan echo, maar misschien vergis ik me. Hoop dat DA je snel terugbelt.
Oops, ik had niet gelezen dat de echo nog móest gebeuren.

Sterkte met de kat TO!
Ik vind je heel reëel TO, want met die 270 euro weet je dus nog heel weinig....

Mijn broer zijn kat is paar jaar terug van het balkon gesprongen, totale kosten 800 euro...no sorry , maar dat wil en kan ik echt niet betalen.
Onze kat is paar weken terug heel ziek geweest. In totaal hebben we 1750 euro aan hem uitgegeven. Wat ik merkte is dat je steeds verder in het proces raakt. Hierdoor wordt 100 euro al snel 200 en zo verder. Omdat je dan nog niet weet wat er is ga je steeds verder.

Als ik van tevoren had geweten hoeveel het zou kosten had ik het denk ik niet gedaan. Het lastige is dat je dat niet van tevoren kan weten. Al vind ik 13 jaar wel een leeftijd dat ik niet teveel meer zou doen. Waar die van ons maar een paar jaar is.

Bij ons was het een kostbare ingreep die bijna nooit voorkomt. Inslapen was niet eens een optie volgens de da, omdat door die ingreep alles weer ok was. Toen dacht ik wel hoe moeten anderen dat dan betalen...
quote:EleaNora schreef op 28 oktober 2013 @ 13:38:

Mijn kat heeft net last gehad van een langdurige blaasontsteking. Ik heb toen ook een echo laten maken omdat het maar niet over ging.

De kosten waren 60 euro voor de echo en 30 voor consult. Dus 90 in totaal. Ik zou als ik jou was even rondkijken voor die echo!

Laatst het gebit van mijn hond laten schoonmaken, paar dierenartsen gebeld, prijsverschil van 100 euro tussen de goedkoopste en duurste.

TO, ik snap het probleem. Ook omdat het om een oudere kat gaat. Ik zou toch proberen om die antibioticakuur los te peuteren voordat je je in dure onderzoeken stort.
als je niet wilt betalen als er wat mis is met je dier, moet je ook geen dier nemen.
quote:shiningshadows schreef op 28 oktober 2013 @ 16:57:

als je niet wilt betalen als er wat mis is met je dier, moet je ook geen dier nemen.Oh, dat wist ik niet. Ik zal m'n kater vrijlaten op de Veluwe.
Met een echo kan je hopelijk zien waar de ontsteking zit en die kun je dan gericht behandelen. Ik zou vragen aan de da wat er gebeurt als er geen duidelijke uitslag is, geven ze dan alsnog antibiotica in de hoop dat het daar komt waar het nodig is?

Dan zou het vervolg dus kunnen zijn: gericht behandelen als het duidelijk is, of algemeen behandelen als het niet duidelijk is.

Dat hij nu 1 kg is aangekomen, is niet gek natuurlijk als jij hem allemaal lekkers geeft. Het is veel belangrijker om te weten waarom hij zoveel is afgevallen. Dat hoort niet. Ik zou die echo dus zeker laten doen.
Gisteravond dierenarts gesproken. We gaan toch eerst voor nog even aankijken met tatatadaaah een antibiotica kuurtje.....

Misschien suf van mij waarom ik niet heb doorgevraagd van waarom nu dan wel een ab kuurtje, maar ik was al lang blij.

Ook zij vond het een goed teken dat de kat zich weer iets beter lijkt te voelen en weer wat is aangekomen.

Zijn waardes waren ook niet zo ontzettend slecht dat de echo nu al zou moeten plaats vinden.

Mocht hij binnen 2 weken niet verder aansterken dat gaan we alsnog voor de echo.

Dus niet voor gelijk opereren want als er iets speelt met zijn lever of zijn gal dan kan ze dat niet met een operatie zien en ook niet behandelen...

Oh ja, onze kat zit al op een speciaal dieet, hij mag alleen specifiek voer (Royal Kanin Urinary)wat ik bij de dierenarts haal wat is voor katten die blaasgruis hebben gehad. Ik stop mijn kat niet vol met allerlei lekkers. Hij krijgt nu 1 zakje natvoer per dag en daarnaast droge brokjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven