Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zondag 25 september 2022 om 11:05
Daar ga ik me eens in verdiepen. Bedankt voor de tip.LuciFee2022 schreef: ↑25-09-2022 09:36En een ontvochtiger aanschaffen?
We hebben een mobiele die ook de droge lucht lichtelijk verwarmt uitblaast. Was voor ons goedkoper om die om en om in bepaalde ruimtes te zetten dan die te gaan verwarmen tegen dat vocht.
zondag 25 september 2022 om 11:07
Tis geen wedstrijd.JuliaAgrippina schreef: ↑25-09-2022 10:30Dit, niet iedereen heeft een warm huis. Sommige woningen zijn oud en niet geïsoleerd. Onze woonkamer ligt op het zuidwesten, we hebben grote ramen en als de zon doorkomt, is het 's middags behaaglijk zonder verwarming aan.
Ik vind het leuk om te weten hoe het bij andere gaat. Ik doe hier goede tips op en je steunt elkaar met het uit houden van de verwarming.
zondag 25 september 2022 om 11:28
De tips vind ik handig ja. Heb ik zelf ook veel aan. Ik heb een werkkamer op het noordoosten en daar komt nooit de zon binnen, zelfs 's morgens vroeg niet, omdat het buurhuis net voor dat raam uitsteekt. In de zomer als het heet is, is dat wel fijn, maar in de winter niet. Door tips in dit topic heb ik vorige winter een infraroodpaneel aangeschaft voor onder mijn bureaublad en heb ik tijdens het typen geen ijskoude handen en voeten meer, de warmte straalt ook uit naar mijn voeten. Ik heb nu een keramisch kacheltje met 3 standen aangeschaft(zonnepanelen op het dak en op een panelenveld) als bijverwarming. Ik heb van de week al wel een aantal keren het infraroodpaneel aangehad en hoefde daaroor nog niet te stoken(stadsverwarming). Het is alleen geen verdienste om de verwarming niet aan te hoeven doen als bij iemand de kamertemperatuur al boven de 20 graden is zonder verwarming. Dan is het een kwestie van mazzel hebben. En iemand die van nature kouwelijk is, kan daar helaas ook niet zoveel aandoen. Ik zou het graag behaaglijk willen hebben bij een temperatuur van 19 graden. Als ik op de bank zit onder een gevoerd dekentje zal ik het nog wel uithouden. Ik zou het ook graag fijn willen hebben als ik bij iemand op bezoek kom die inderdaad niet warmer dan 17 graden stookt. Ik kwam vroeger weleens bij een schoonzus en zwager en die stookten niet onder de 18 graden. 17 graden vonden ze warm genoeg. Gevolg was dat ik helemaal verkleumd was na zo'n bezoek. Mijn zwager kon die temperatuur blijkbaar goed verdragen(daar ben ik jaloers op, aan de andere kant, ik kan de hitte in de zomer weer goed verdragen) , maar mijn schoonzus zat met een dik deken om zich heen. De moeder van mijn schoonzus hield vaak haar winterjas aan als ze op bezoek was bij haar dochter.watdachtjehiervan1 schreef: ↑25-09-2022 11:07Tis geen wedstrijd.
Ik vind het leuk om te weten hoe het bij andere gaat. Ik doe hier goede tips op en je steunt elkaar met het uit houden van de verwarming.
zondag 25 september 2022 om 12:15
bij mij wel, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn oven behoorlijk oud is en vrij lang bezig is met opwarmenLuciFee2022 schreef: ↑24-09-2022 22:07Ik kan stoven in de pan ( geen gas in deze wijk dus elektrisch koken, wat nu ook achterlijk duur gaat worden) of in de oven (ook elektrisch) of in mijn crockpot ( ook elektrisch). Snelst is op de kookplaat en de oven is het duurst..
Ben wel benieuwd of 4 uur op kookplaat of 5 uur in de slowcooker goedkoper is, ik maak altijd voor meerdere keren stoof of prutjes.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 25 september 2022 om 12:19
Oven is ook hier de duurste optie, sowieso maar ook al een oudje ook, 15 jaar oud. Gebruikt gewoon meeste stroom van die 3.
Vraag me af of verschil tussen stoofpan op plaat of de slowcooker nog wat uitmaakt, zal voor nieuwe bizar hogere tarief in januari vast nog wel 2x stoven. Kan ik mooi vergelijken daarna.
zondag 25 september 2022 om 12:27
Haha, dat is dan een gasoven zeker, de van mijn ouders is ook echt heul oud. Of toch elektrisch? Want dat is echt bizar lang en ws heel erg stroomvretend dan?.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 25-09-2022 12:28
9.29% gewijzigd
zondag 25 september 2022 om 12:28
Klopt daarom is dit topic fijn om te lezen!watdachtjehiervan1 schreef: ↑25-09-2022 11:07Tis geen wedstrijd.
zondag 25 september 2022 om 12:31
Was ook niet negatief bedoeld. Mij vallen gewoon de verschillen op. Onze woning is deels geïsoleerd en we verbruiken ook veel gas. Daarom is het interessant om te lezen hoe andere mensen het doen en het binnen hebben.JuliaAgrippina schreef: ↑25-09-2022 10:30Dit, niet iedereen heeft een warm huis. Sommige woningen zijn oud en niet geïsoleerd. Onze woonkamer ligt op het zuidwesten, we hebben grote ramen en als de zon doorkomt, is het 's middags behaaglijk zonder verwarming aan.
zondag 25 september 2022 om 12:40
elektrisch, maar het duurt echt bijna een uur om hem te verwarmen tot 220.LuciFee2022 schreef: ↑25-09-2022 12:27Haha, dat is dan een gasoven zeker, de van mijn ouders is ook echt heul oud. Of toch elektrisch? Want dat is echt bizar lang en ws heel erg stroomvretend dan?.![]()
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 25 september 2022 om 13:22
In een actualiteitenprogramma in BE werden een paar goede tips en weetjes gegeven;
De inboedel van je huis houdt warmte vast en geeft die heel langzaam af. Daarom is het goed om je huis kort maar heftig te luchten; Dus alles kort openzetten zodat de lucht ververst maar de 'meubels' niet afkoelen.
Vloerverwarming blijkt het zuinigste te zijn omdat je je huis van onderaf verwarmt en dus maximaal resultaat hebt van de stijgende warmte. Dag- en nachttemperatuur: 19 en 15 graden. Meer verschil verbruikt meer om weer op te warmen.
Douchen (in BE) kost 0,5 euro per drie minuten met een spaardouchekop. Met een regendouchkop is dat 2 euro.
Kleding kopen die niet gestreken hoeft te worden. (ben de 'prijs' vergeten, maar schrok ervan hoeveel die strijkbout verbruikt).
De inboedel van je huis houdt warmte vast en geeft die heel langzaam af. Daarom is het goed om je huis kort maar heftig te luchten; Dus alles kort openzetten zodat de lucht ververst maar de 'meubels' niet afkoelen.
Vloerverwarming blijkt het zuinigste te zijn omdat je je huis van onderaf verwarmt en dus maximaal resultaat hebt van de stijgende warmte. Dag- en nachttemperatuur: 19 en 15 graden. Meer verschil verbruikt meer om weer op te warmen.
Douchen (in BE) kost 0,5 euro per drie minuten met een spaardouchekop. Met een regendouchkop is dat 2 euro.
Kleding kopen die niet gestreken hoeft te worden. (ben de 'prijs' vergeten, maar schrok ervan hoeveel die strijkbout verbruikt).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zondag 25 september 2022 om 13:46
Dat zijn wel fijne tips. Strijken deed ik sowieso al niet, haha.OlleGrieze schreef: ↑25-09-2022 13:22In een actualiteitenprogramma in BE werden een paar goede tips en weetjes gegeven;
zondag 25 september 2022 om 13:58
Vloerverwarming, leuk zo'n tip.
Zal geld even gaan zoeken voor dat project. Incl nog wat geld voor een vloer erop die daarvoor geschikt is.
En wat apart voor de lekkages die bekenden hebben door combi stadsverarming en vloerverwarming, vooral die van mijn liefste vriendin, 3x moest die vloer en de grond naast huis open. het was al een bulk om te laten maken en leggen, maar die lekkages, poeh.
Zal geld even gaan zoeken voor dat project. Incl nog wat geld voor een vloer erop die daarvoor geschikt is.
En wat apart voor de lekkages die bekenden hebben door combi stadsverarming en vloerverwarming, vooral die van mijn liefste vriendin, 3x moest die vloer en de grond naast huis open. het was al een bulk om te laten maken en leggen, maar die lekkages, poeh.
zondag 25 september 2022 om 14:04
Was meer in de zin van ' Als je vloerverwarming hebt, ben je al goed bezig' en dus de tip op de dag- en nachttemperatuur niet teveel uit elkaar te trekken. Ik heb vloerverwarming dus vond dat wel fijn om horen.LuciFee2022 schreef: ↑25-09-2022 13:58Vloerverwarming, leuk zo'n tip.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zondag 25 september 2022 om 14:10
zondag 25 september 2022 om 14:13
Net als de rest van dingen die je wil drogen buiten de droger. Gewoon uithangen ergens?
Hier hangen ze uit op de kachel maar die staan niet aan, na een uur of wat is de theedoek droog genoeg voor de volgende vaat.
zondag 25 september 2022 om 14:21
Ik bedoel geen theedoeken die uit de was komen. We hebben geen droger en hangen alles op een rek in de garage.
Nee ik bedoel de theedoek waarmee ik in de keuken sta af te drogen, die is na gebruik steeds nat en die hing ik normaal in de winter over de verwarming heen om ze weer op te drogen. Dat mis ik nu.
Nee ik bedoel de theedoek waarmee ik in de keuken sta af te drogen, die is na gebruik steeds nat en die hing ik normaal in de winter over de verwarming heen om ze weer op te drogen. Dat mis ik nu.
zondag 25 september 2022 om 14:25
Ik las dat het tips waren dus dat is dan mijn reactie die opkomt, leuke tip maareh... .OlleGrieze schreef: ↑25-09-2022 14:04Was meer in de zin van ' Als je vloerverwarming hebt, ben je al goed bezig' en dus de tip op de dag- en nachttemperatuur niet teveel uit elkaar te trekken. Ik heb vloerverwarming dus vond dat wel fijn om horen.