Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
20 graden hier nog binnen, prima met mijn nieuwe Falke cosy socks :A:
Ik ben maar eventjes buiten geweest en het voelde wel lekker zo met het zonnetje.

Zo te zien wordt het guur morgen, benieuwd hoeveel het af gaat koelen in huis.
"I love not Man the less, but Nature more..."
jellycups01 schreef:
25-09-2022 17:42
Nu 19 graden in de woonkamer, een oud (redelijk geïsoleerd) jaren 20 herenhuis. De verwarming is nog niet aangeweest. Van de week was het in de woonkamer 18 graden en dat vond ik nog goed te doen.

Geen idee hoe we het vinden als het nog kouder wordt, we zullen zien. Voorheen stookten we altijd op 19 graden, ook op de meeste slaapkamers, maar daarmee zouden we nu flink boven het energieplafond uitkomen.

Het enige waar ik mee zit is dat de was nu slecht droog wordt, kamers genoeg om op te hangen maar zonder verwarming schiet het niet op. En de droger drie keer per week aan zetten is ook niet erg besparend.
Ik zet een ventilator aan naast de was, dan droogt de was best vlot.
GroenTuintje schreef:
25-09-2022 18:28
Zo’n luchtontvochtiger lijkt mij ook wel wat. Heeft iemand tips welke zuinig en niet al te duur is?
Dit zou ik ook graag willen weten.
Ik krijg het van een likeurtje vaak wel warm, ook warme handen en voeten, maar ja, ik kan dat vanwege mijn gezondheid niet dagelijks doen.
JuliaAgrippina schreef:
25-09-2022 19:51
Dit zou ik ook graag willen weten.
Ik ook! Gisteren handdoeken gewassen en voor het eerst sinds tijden vond ik het te koud om het raam open te zetten. Daardoor liep de luchtvochtigheid in huis snel op en op een gegeven moment krijg ik er ook gewoon echt last van (benauwd, hoofdpijn). Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Maar de droger aanzetten wil ik echt niet. Ik heb ook nog eens een wasdroogcombinatie (wat blijkbaar echt mega niet zuinig is, maar toen ik dat ding kocht was ik daar helemaal niet mee bezig).
Ik heb vast nog wel wel ergens linkjes van 2 die wij hebben. Zal vanavond eens zoeken wel ook alweer waren. Eentje kwam sowieso van de warmteservice, de kleinere met wieltjes voor kleine ruimte.

Maar ik moet wel zeggen... wij hebben nu 7 panelen( hopelijk meer volgend jaar) En hebben al jaren dure stadsverwarming en megavocht in dit huis, de was werd al aantal winters niet droog zonder droger en ventilator en we hadden in slaapkamers ineens schimmel op kozijnen en zelfs 2 muren.

Dan is zo'n ontvochtiger die af en aan aangezet werd in zo'n ruimte, een betaalbare optie ipv overal alles hoog te stoken, wat ook niet echt hielp, het bleef vochtig, ook met goed ventileren enz.

Als echt om de was op zolder gaat maar verder geen nattige ramen of steeds klamme koude kamers hebt, dan is wel fijn maar misschien niet voor iedereen de meest economische keuze.

Maar wel de optie bekijken waard denk ik. kan veel verwarming en drogerbeurten schelen.
Hoe doen jullie het als je bezoek krijgt?

Het is hier max 18 graden overdag en dat is voor mij prima maar vind ik niet zo gastvrij.
Avage schreef:
25-09-2022 21:33

Het is hier max 18 graden overdag en dat is voor mij prima maar vind ik niet zo gastvrij.
Vragen of ze extra sokken meenemen. Bij mn ouders draag ik altijd dubbele sokken vanwege de kou haha
Avage schreef:

Dat zou ik graag vantevoren willen weten, dan weet ik of ik wel of niet kan komen. Voor mij zou het te koud zijn. Dan houd ik mijn jas aan en handschoenen aan als je tenminste niet een paar graden hoger wilt stoken. Maar ik denk dat ik dan gewoon niet zou komen. Zitten in mijn jas vind ik niet zo gezellig en ontspannen.
urim schreef:
25-09-2022 19:49
Ik zet mijn was buiten als het niet regent. Droogt nog prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Avage schreef:

Ik stem altijd een beetje met mijn bezoek af als ze er zijn (normaal ook, want het verschilt echt wat mensen een prettige temperatuur vinden). Dus ik zou vragen "vind je het te fris?" en dan evt wel de verwarming aanzetten, anders vind ik het ook niet fijn voor het bezoek.
Girafjes schreef:
25-09-2022 21:37
Vragen of ze extra sokken meenemen. Bij mn ouders draag ik altijd dubbele sokken vanwege de kou haha
In een ouder / kind relatie vind ik dat echt wel anders.
Ik vraag vrienden echt niet of ze extra sokken of weet ik wat meenemen. Ongeveer 1x per 2 maanden heb ik hier ‘s avonds een vergadering. In dit soort gevallen zet ik gewoon de verwarming hoger.
Moet wel zeggen dat wij niet super vaak bezoek krijgen, dus het is qua kosten wel te overzien.
Socie schreef:
25-09-2022 21:52
Ik stem altijd een beetje met mijn bezoek af als ze er zijn (normaal ook, want het verschilt echt wat mensen een prettige temperatuur vinden). Dus ik zou vragen "vind je het te fris?" en dan evt wel de verwarming aanzetten, anders vind ik het ook niet fijn voor het bezoek.
Denk dat ik dit doe, tenzij het nog lager dan 18 graden is dan geef ik hem sowieso van tevoren een tikje. Vind het anders zelf ook te fris en ik ga niet onder mijn dikke deken zitten als ik bezoek heb.
JuliaAgrippina schreef:
25-09-2022 21:48
Dat zou ik graag vantevoren willen weten, dan weet ik of ik wel of niet kan komen. Voor mij zou het te koud zijn. Dan houd ik mijn jas aan en handschoenen aan als je tenminste niet een paar graden hoger wilt stoken. Maar ik denk dat ik dan gewoon niet zou komen. Zitten in mijn jas vind ik niet zo gezellig en ontspannen.
Dat is natuurlijk jouw goed recht om niet te gaan. Maar aan de andere kant vind ik het ook best erg als ik het zo lees. Ik denk dan serieus heb je met 18 graden buiten ook handschoenen aan?
En bij iemand niet op bezoek gaan terwijl tijd met elkaar door brengen ook meer waarde heeft doordat het te koud is vind ik niet echt "aardig".
Er zullen nu veel meer mensen zijn die niet hoger dan 18 graden kunnen stoken en zelfs mensen waar de verwarming niet boven 16 graden komt. Ik zou daarom echt niet weg blijven maar begrijp het volledig met deze prijzen dat dat niet kan.

Ik zou zeggen geef mij maar een kop lekkere warme thee als ik het koud heb. En ik kleed mij gewoon warmer en neem sloffen mee of dikke wollen sokken. En ik weet zeker dat er eventueel ook wel een fleece deken is.
Blijf in jezelf geloven !
urim schreef:

Werkt dat? Hier duurt het inmiddels drie dagen voor de was om te drogen, dat schiet echt niet op.
urim schreef:

Thx, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik ook eens uitproberen
Avage schreef:

Ja, dat vind ik ook wel lastig. Er zijn mensen in mijn omgeving die al hebben aangegeven echt niet in de kou te willen zitten en gewoon te gaan stoken zoals ze normaal deden. Dikke kans dat ze het dan niet aangenaam vinden bij ons in huis. Dus misschien dat ik dan tijdelijk toch maar wat ga opstoken…Of vooraf waarschuwen warme kleding aan te trekken :) .

Maar 18 graden vind ik inmiddels heel acceptabel hoor, dat is het nieuwe 19 graden :sun:
Avage schreef:

Hier klagen ze meer over dat het altijd zo warm is (zonder dat de kachel aan is) :proud: . Het wordt hier nooit koud en met nog meer mensen stijgt de temperatuur nog harder. :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Ik zou het meer dan prima vinden om sloffen mee te nemen en een dekentje te lenen, zeker met een kop dampende thee/koffie/chocomel in mijn handen. Gezellig juist.
05-2019 schreef:
25-09-2022 22:38
Dat is natuurlijk jouw goed recht om niet te gaan. Maar aan de andere kant vind ik het ook best erg als ik het zo lees. Ik denk dan serieus heb je met 18 graden buiten ook handschoenen aan?
En bij iemand niet op bezoek gaan terwijl tijd met elkaar door brengen ook meer waarde heeft doordat het te koud is vind ik niet echt "aardig".
Er zullen nu veel meer mensen zijn die niet hoger dan 18 graden kunnen stoken en zelfs mensen waar de verwarming niet boven 16 graden komt. Ik zou daarom echt niet weg blijven maar begrijp het volledig met deze prijzen dat dat niet kan.

Ik zou zeggen geef mij maar een kop lekkere warme thee als ik het koud heb. En ik kleed mij gewoon warmer en neem sloffen mee of dikke wollen sokken. En ik weet zeker dat er eventueel ook wel een fleece deken is.
Als het buiten koud is en ik zit binnen in een ruimte stil bij een temperatuur van 18 graden dan zal ik echt een jas aanhouden. Ik ben gewoon een koukleum. Ik zit gewoon niet ontspannen, sterker nog, ik krijg last van mijn spieren als ik het koud heb en dat is ook niet gezellig.
Het is wat het is, ik zou het vooral vervelend vinden dat als de gastheer/vrouw het ook koud heeft en wat Lemoos zegt, het kan ook gezelligheid brengen.
Ik heb wel eens mijn eigen kruik meegenomen naar mensen die het altijd steenkoud hadden in huis. Ach het went :-P)
Voor iedereen een groene tuin
Ik zou mij eerder minder op mijn gemak voelen als mensen puur voor mijn komst lopen te stoken wat ze eigenlijk niet kunnen betalen. Doe mij dan maar een dekentje met een warme kop thee.
GroenTuintje schreef:
26-09-2022 00:02
Ik heb wel eens mijn eigen kruik meegenomen naar mensen die het altijd steenkoud hadden in huis. Ach het went :-P)
Ik ken alleen maar een echtpaar dat dus niet hoger dan 17 graden in de winter en als het even kan, vermijd ik bezoekjes gedurende de winter. Het is familie(schoonzus en zwager) De rest stookt warm genoeg(voor mij). in het verleden heb ik daar mijn jas een keer aan moeten trekken omdat het me te koud werd en ik hier niet op voorbereid was(ik was nog niet zolang in de familie. We zijn toen niet lang gebleven, ik kreeg koude handen en voeten(had ik al gevoerde winterschoenen en wollen sokken aan) en ik kreeg het daardoor nog kouder. Mijn schoonzus zat zelf onder een dik deken en hun kinderen hadden meerdere truien over elkaar heen.
JuliaAgrippina schreef:
26-09-2022 00:13
Ik ken alleen maar een echtpaar dat dus niet hoger dan 17 graden in de winter en als het even kan, vermijd ik bezoekjes gedurende de winter. Het is familie(schoonzus en zwager) De rest stookt warm genoeg(voor mij). in het verleden heb ik daar mijn jas een keer aan moeten trekken omdat het me te koud werd en ik hier niet op voorbereid was(ik was nog niet zolang in de familie. We zijn toen niet lang gebleven, ik kreeg koude handen en voeten(had ik al gevoerde winterschoenen en wollen sokken aan) en ik kreeg het daardoor nog kouder. Mijn schoonzus zat zelf onder een dik deken en hun kinderen hadden meerdere truien over elkaar
Serieus? Met 17 graden loop ik zonder jas buiten in een sweatshirt en jeans. Ik kan nog in een t-shirt rond hobbelen met die temperatuur. Helaas man niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven