Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
lisa2 schreef:
25-09-2022 14:21
Ik bedoel geen theedoeken die uit de was komen. We hebben geen droger en hangen alles op een rek in de garage.
Nee ik bedoel de theedoek waarmee ik in de keuken sta af te drogen, die is na gebruik steeds nat en die hing ik normaal in de winter over de verwarming heen om ze weer op te drogen. Dat mis ik nu.
Ik hang ze gewoon hele jaar over de radiator, worden vanzelf wel droog voor de volgende vaat.

Maar anders hang je ze uit, waar je normaal de was uithangt. Ergens op een rek. Toch?
Zo, ik heb een vetbed voor onze kat(ze is 18) besteld. En ik heb voor mezelf een verwarmingsmat voor onder mijn voeten voor in de werkkamer besteld. Op die manier hoop ik het voor mezelf behaaglijker te maken zonder de verwarming hoger aan te zetten in de winter.
lisa2 schreef:
25-09-2022 14:21
Ik bedoel geen theedoeken die uit de was komen. We hebben geen droger en hangen alles op een rek in de garage.
Nee ik bedoel de theedoek waarmee ik in de keuken sta af te drogen, die is na gebruik steeds nat en die hing ik normaal in de winter over de verwarming heen om ze weer op te drogen. Dat mis ik nu.
Die hangen wij gewoon over de verwarming, ook als deze uit staat :) Is de volgende ochtend vaak zga droog hoor!
Ik doe niet aan afdrogen. Hier droogt de vaat in het rek tot ik iets weer nodig heb of meer afwas heb.
Taskmaster schreef:
25-09-2022 15:16
Ik doe niet aan afdrogen. Hier droogt de vaat in het rek tot ik iets weer nodig heb of meer afwas heb.
Haha, ik ook niet (tenzij ik iets sneller weer nodig heb). En strijken doe ik ook niet, ik ben 2 jaar geleden verhuist, en ik dénk dat mijn strijkbout mee gekomen is, maar ik weet het niet zeker :proud: .
Het is nu 19 graden in huis en het was even 20 graden.

Nu voelt het wel wat kil door de regenbui. Maar met mijn hoge tarieven denk ik er niet aan om de cv aan te doen. Ik draag gewoon een dik vest en een sjaal.

Wasgoed hang ik op zolder.

Maar het kan ook gewoon buiten op een rekje. Ook in de herfst/winter. Bij droog weer en wat wind droogt het buiten het snelst.
Ik heb de achterdeur op een haak van 20 cm, het is 23 graden is huis, komt echt door de zon. Boven is in kamer van de zieke oudste ook lekker warm, gordijn stuk omhoog en kamer was zo warm.
Ik ben ook positief verbaasd. Ik dacht dat mijn huis best koud was, maar dat ligt dus overduidelijk aan mezelf. A.s. schoondochter werkt in de zorg en vond het hier lekker gisteren avond. Na aansluiting van mijn co meter inclusief temperatuur en vochtigheidsmeter, zie ik nu 22 graden staan. Ik heb het nu ook niet meer koud. Ik denk dat het meer die abrupte overgang is geweest. Beetje mijn lijf en een beetje psyche.

Ik ga dus ook zeker nog geen verwarming aanzetten. Ook nog niet gedaan.
Nu 19 graden in de woonkamer, een oud (redelijk geïsoleerd) jaren 20 herenhuis. De verwarming is nog niet aangeweest. Van de week was het in de woonkamer 18 graden en dat vond ik nog goed te doen.

Geen idee hoe we het vinden als het nog kouder wordt, we zullen zien. Voorheen stookten we altijd op 19 graden, ook op de meeste slaapkamers, maar daarmee zouden we nu flink boven het energieplafond uitkomen.

Het enige waar ik mee zit is dat de was nu slecht droog wordt, kamers genoeg om op te hangen maar zonder verwarming schiet het niet op. En de droger drie keer per week aan zetten is ook niet erg besparend.
Hier staat de tuindeur open maar ik heb ook hard in de tuin gewerkt dus daarom heb ik het zelf nu warm.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ik was vanmiddag even in de stad en daar liepen mensen met korte broeken en hemdjes. :-[ Ik met mijn herfstjas.
Ik zit ook met de was. Die wordt gewoon niet goed droog zonder de verwarming aan in dit seizoen. Zeker de handdoeken doen er te lang over en gaan muf ruiken. Denk dat ik daarvoor toch maat de droger 1x per week aanzet…
Dat droogprobleem heb ik ook, ik gebruik iedere dag wel twee washandjes en een handdoek, voorheen legde ik die ook op de verwarming en kon ik ze keihard en droog in de wasmand mikken. Nu blijven ze langer dan een dag nat.
Misschien bestaat er een miniwasrekje wat je aan de verwarming in de badkamer kan hangen?
RikM schreef:
25-09-2022 17:44
Ik was vanmiddag even in de stad en daar liepen mensen met korte broeken en hemdjes. :-[ Ik met mijn herfstjas.
Dat zijn dezelfden die in het hele vroege voorjaar al gaan joggen in korte broeken terwijl de meerderheid nog met das om en handschoenen op de fiets zitten.
smulrol schreef:
25-09-2022 13:27
Dan is een nieuwe oven qua investering toch snel terugverdiend?
klopt, die staat ook zeker op de nominatie, maar nog even geen geld
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Stientje schreef:
25-09-2022 17:49
Ik zit ook met de was. Die wordt gewoon niet goed droog zonder de verwarming aan in dit seizoen. Zeker de handdoeken doen er te lang over en gaan muf ruiken. Denk dat ik daarvoor toch maat de droger 1x per week aanzet…
Ook hier zou even kijken of een zuinige ontvochtiger af en toe ergens aan, dan niet energie-armer is.
RikM schreef:
25-09-2022 17:44
Serieus? Ik had een adidas hoodie aan en mijn winterjas. Op de fiets was het ook niets te warm.
Het was hier ook gewoon t-shirt weer. Tenminste eerder vanmiddag. :-D
hier ook, ik had wel een regenjas aan, maar had het daar flink warm in
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ow, dat had ik vroeger ook altijd zo heet in, of in een poncho op een festival, zo vies, al zat je stil, heel warm.

Misschien een tip voor als je echt die kachel niet aan wil doen, poncho van 80 cent aantrekken in huis. :sun:
Zo’n luchtontvochtiger lijkt mij ook wel wat. Heeft iemand tips welke zuinig en niet al te duur is?
Voor iedereen een groene tuin
LuciFee2022 schreef:
25-09-2022 18:23
Ow, dat had ik vroeger ook altijd zo heet in, of in een poncho op een festival, zo vies, al zat je stil, heel warm.

Misschien een tip voor als je echt die kachel niet aan wil doen, poncho van 80 cent aantrekken in huis. :sun:

Komt ze nu mee. Heb net voor tachtigduizend euro aan elektrische dekens en andere zooi besteld. :calimero:
RikM schreef:
25-09-2022 18:31
Komt ze nu mee. Heb net voor tachtigduizend euro aan elektrische dekens en andere zooi besteld. :calimero:
Wat bier en een jointje erbij en je hebt helemaal heet de hele dag. ;-) Maar zonder ook hoor met zo'n ding aan. :lol:
RikM schreef:
25-09-2022 18:31
Wow, ga je die elektrische dekens op de vloer leggen alszijnde vloerverwarming.
Lekker decadent :P
Ik wilde hem hier toch even delen, omdat ik er zo ok moest lachen. Ik was vandaag in een grote woonwinkel, en blijkbaar wilde een man zijn vrouw heel graag overtuigen van een warmtepomp. Uiteindelijk hoorde ik hem zeggen: ja, maar dan heb je verder dus wel gratis warmte! Waarop zijn vrouw antwoordde: hoezo, het kost dan toch stroom? Waarop zijn briljante antwoord was: Ja, maar afgezien van de stroom is het helemaal gratis!!! :facepalm:
Gezien het gezicht van zijn echtgenote vond ze dat net zo’n idiote opmerking als ik. Ja, afgezien was de kosten van gas heb ik ook gratis verwarming. Maar ja, daar heb je weinig aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven