Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Hier nu 18 graden binnen zonder verwarming, maar hebben de afgelopen dagen de verwarming wel 1x per dag kort aangehad.
Heb een fijne trui en sjaal om en dan heb ik het zelfs warm! Had ik niet verwacht.

Wij hadden een schema ingesteld (overdag uit, 's avonds op 19 graden), maar heb het schema nu uitgeschakeld. Eens kijken of we het de komende dagen prettig kunnen houden zonder verwarming. Zeker nu de komende dagen wat minder koud en wat meer zon hebben.
Shanti_Vivanti schreef:
28-09-2022 14:45
Bij ons is het s morgens nu 14 graden en dan slaat de verwarming dus aan
Ik weet niet waarom ons huis zo snel koud is.
We hebben t best redelijk geisoleerd, maar het wordt op dit moment echt niet warmer meer dan 16/17graden overdag met deze temperaturen buiten.

De woonkamer ligt wel op het noorden en vangt niet veel zon....de bovenverdieping wel onder het dak dus daar is het vaak wel ietsje warmer
Hier is het ‘s ochtends ook 14 graden en overdag niet warmer dan 16 a 17 graden. Wij hebben twee onder één kapper uit de jaren 50, maar wel volledig vernieuwd en naar binnen toe geïsoleerd. Alleen de vloer moet nog een keer vernieuwd worden (want isolatie hangt her en der los) en ik wil nog ensuite deuren, om de ruimtes kleiner te maken en dus makkelijker warm te krijgen.
Maar ja…. Daar heb ik nu even geen geld voor.
Stientje schreef:
28-09-2022 15:15
Huh? Ik wist niet dat Rutte een energiebedrijf had tegenwoordig...

.
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 28-09-2022 16:25
44.03% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Stientje schreef:
28-09-2022 15:15
Huh? Ik wist niet dat Rutte een energiebedrijf had tegenwoordig...
Ik heb mijn bericht aangepast, zou jij jouw quote ook even aan willen passen?
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
rosanna08 schreef:
28-09-2022 15:35
ik gok dat je met Rutten onze minister-president Rutte bedoelt... Die wordt echt niet rijker van jouw energierekening hoor
Dat klopt, excuus dat ik zijn naam even verkeerd gespeld heb. Zou je je quote aan willen passen? Ik heb mijn bericht inmiddels gewijzigd, het was niet mijn intentie om hier een discussie aan te wakkeren…. En daar heb ik ook geen zin in.
Hendrikje106 schreef:
28-09-2022 16:25
Dat klopt, excuus dat ik zijn naam even verkeerd gespeld heb. Zou je je quote aan willen passen? Ik heb mijn bericht inmiddels gewijzigd, het was niet mijn intentie om hier een discussie aan te wakkeren…. En daar heb ik ook geen zin in.
Als je daar geen zin in hebt, moet je misschien ook geen onzin op schrijven.
Verder, goed dat je de kachel uit laat, om welke reden dan ook.
72jelle wijzigde dit bericht op 28-09-2022 16:55
0.33% gewijzigd
Brrrr, ik zit hier met mijn jas aan in 17,5 graden.
Elke dag voel ik me een stukje onaangenamer, kouder, ongelukkiger haast.
We zijn blijkbaar verwend. Hier wil ik geen sport van maken, ik vind het he-le-maal geen fijne sport!!! :cry:

Vanaf 20.00 uur doe ik hier een uurtje de verwarming flink aan (22 graden omdat ik dan totaal verkleumd ben), anders doe ik geen oog dicht in dat klamme bed.
Lieneke schreef:
28-09-2022 16:35
We zijn blijkbaar verwend. Hier wil ik geen sport van maken, ik vind het he-le-maal geen fijne sport!!! :cry:

Vanaf 20.00 uur doe ik hier een uurtje de verwarming flink aan (22 graden omdat ik dan totaal verkleumd ben), anders doe ik geen oog dicht in dat klamme bed.
Denk dat je de kachel overdag beter iets warmer kan zetten. Ineens de verwarming op 22 graden zetten kost meer energie dan dat je overdag iets warmer gaat stoken.
Hier 21 graden. Vloerverwarming staat op 18 graden. Nog niet hoger gezet.
Lieneke schreef:

Leg een elektrische deken onder je deken een half uurtje voor je gaat slapen en ga een avondwandeling maken. Dan stap je met stromend bloed in een heerlijk voorverwarmd bed.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Roerdomp schreef:
28-09-2022 16:39
Denk dat je de kachel overdag beter iets warmer kan zetten. Ineens de verwarming op 22 graden zetten kost meer energie dan dat je overdag iets warmer gaat stoken.

Maar ook bij 18, 19 graden voel ik me niet prettig, vandaar dat ik de verwarming maar gewoon uitzet. Ik zou ook bij iets hogere temperaturen, ben ik bang, toch flink moeten stoken in de avond om weer een beetje mens te worden...
Kleinezon schreef:
28-09-2022 16:43
Leg een elektrische deken onder je deken een half uurtje voor je gaat slapen en ga een avondwandeling maken. Dan stap je met stromend bloed in een heerlijk voorverwarmd bed.

Ja, ik ben bang dat ik toch een elektrische deken moet gaan kopen, dit is gewoon niet te doen. Wandelen doe ik al, want in huis is het niet uit te houden voor me...
Het is hier nu 18.5 omdat het raam de hele dag wijd openstaat, ivm man die nogal iets heftigs kookt en die lucht gaat anders blijven hangen. Maar ik vind het niet koud? Gewoon vest aan en prima
72Jelle schreef:
28-09-2022 16:32
Als je daar geen zin hebt, moet je misschien ook geen onzin op schrijven.
Verder, goed dat je de kachel uit laat, om welke reden dan ook.
Oke, het was gezellig in dit topic maar ik vind het wel mooi geweest hier. :bye:
Lieneke schreef:
Leg gewoon een elektrische deken in je bed en zet die even aan dan stap je na 15 min in een super lekker warm bed. Hoef je ook niet je hele woning te stoken.
Avage schreef:
28-09-2022 17:12
Leg gewoon een elektrische deken in je bed en zet die even aan dan stap je na 15 min in een super lekker warm bed. Hoef je ook niet je hele woning te stoken.
Of een heerlijke hete kruik
Nog iemand tips welke elektrische deken? Ik wilde de lifegoods elek.deken bestellen maar die is uitverkocht. Vindt ze ook aardig prijzig.
Ik heb echt te doen met al die mensen die in de kou zitten.

Het is wel zo dat je beter je cv op constante temperatuur kan laten dan flink opstoken dat kost meer gas da constante temperatuur.

Ik ben echt blij met de houtkachel
Het is hier in huis wel 20 graden maar voelt kil dus gaat de kachel aan. Ik ben ook wel verwend.
Ik hou echt van behaaglijkheid in mijn huis.
Lieneke schreef:

Daar heb ik een elektrische onderdeken voor . Even 10 minuten aan voordat je je bed instapt en dan is het bed voor mij warm genoeg om heerlijk te ontspannen. Bij Lidl gekocht vorig jaar en dat was een hele nuttige uitgave
Ik heb zojuist de verwarming even aangedaan, even kijken of hij het nog doet en ja er kraakt en borrelt van alles :-D Ik zet em zometeen mooi weer uit, het voelt bijna illegaal 😅
Lieneke schreef:
28-09-2022 16:48
Maar ook bij 18, 19 graden voel ik me niet prettig, vandaar dat ik de verwarming maar gewoon uitzet. Ik zou ook bij iets hogere temperaturen, ben ik bang, toch flink moeten stoken in de avond om weer een beetje mens te worden...

Jouw redenaties gaan mijn verstand weer eens te boven :bonk: zet gewoon die verwarming aan.
eva-luna schreef:
28-09-2022 17:59
Jouw redenaties gaan mijn verstand weer eens te boven :bonk: zet gewoon die verwarming aan.
Volgens mij zegt ze "bij 19 graden vernikkel ik ook, dus dan kan ik net zo goed gratis vernikkelen". Ik snap die redenatie wel haha.
Het lijkt mij stug dat je bij 19 graden net zo vernikkelt als bij 16 graden.
Ugli schreef:
28-09-2022 18:03
Volgens mij zegt ze "bij 19 graden vernikkel ik ook, dus dan kan ik net zo goed gratis vernikkelen". Ik snap die redenatie wel haha.

Jij begrijpt het! :-)
girasole3 schreef:
28-09-2022 18:07
Het lijkt mij stug dat je bij 19 graden net zo vernikkelt als bij 16 graden.
Er komt toch een moment dat je niet harder kan bibberen dan dat je nu bibbert? Dus dan is in 10 graden zitten net zo kak als 13 of 7?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven