Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
LilacWine schreef:
28-09-2022 22:41
Wat is het bij de meesten van jullie nog warm. Hier de hele avond 16 graden.
Op kantoor had ik het erg warm.
Hier ook hoor. Mijn ouders klaagden dat het fris was met 19,5 graad. Ik vind het verschil met vorige week toen het hier ook nog 19 was erg groot... gelukkig zit ik veel op werk.
Juliette schreef:
28-09-2022 22:17
Kijk eens voor een Noony of Oodie.
Ik had na het douchen een vest aan maar na een half uur kreeg ik het best koud. Noony uit de kast gehaald en binnen 5 minuten heb ik het weer lekker warm.
Het is zo slecht voor je gezondheid om het koud te hebben. Ook mentaal doet het wat met me.
Ik vind het pure armoe maar mijn cv wil ik ook zo min mogelijk aan. Het is nu 18,5 hier. Ik ben alleen in de weekenden hele dag thuis dan wil ik de cv aanzetten. Door de week voor de paar uurtjes in de avond vrl niet.

Net heb ik even gegoogeld, misschien moet ik dit ook maar doen. De elektrische deken staat al op mijn lijstje en ook de (grote) ventilator om de was te drogen. Het doet zeker mentaal wat met je. Voordat het kouder werd had ik altijd wel zin om naar huis te gaan, om lekker een avondje op de bank tv te kijken of zo. Ik vind mijn huis aangenaam en gezellig.
Nu zie ik ertegenop om thuis te zijn. Op mijn werk is het veel warmer dan in mijn huis. De mensen die ik ken besparen ook energie, in woonhuizen vind ik het nu niet fijn.
Ik word er somber van, een beetje kwijnerig.
Op mijn laptop zie ik dat het hier buiten 2 graden is...
Het is hier 5 graden buiten, en moet straks hele dag buiten zijn in bos (iets met school hulpouder en activiteit met kinderen). Ik vind die 18,5 graden hier binnen momenteel nog behaaglijk :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
29-09-2022 07:44
Het is hier 5 graden buiten, en moet straks hele dag buiten zijn in bos (iets met school hulpouder en activiteit met kinderen). Ik vind die 18,5 graden hier binnen momenteel nog behaaglijk :mrgreen:

Als het maar droog en een beetje zonnig is en je bent in beweging dan is het buiten wel lekker!
GroenTuintje schreef:
Het warmt snel op naar 14/15 graden.
18 graden en het voelt prima . Heerlijk fris niet koud. Verwarming gaat nog lang duren voor die aangaat.
GroenTuintje schreef:
Schapenvacht mee en gaan!
Ik heb in totaal pas 1 dag de verwarming een paar uurtjes aangehad. Momenteel is het 19 graden in huis en dat is goed te doen. Hier op kantoor staat de verwarming goed open en nu heb ik het veel te warm :-D . Jammer dat het centraal geregeld wordt, anders had ik hem uitgezet.
18,1 nu in de woonkamer, ik doe de houtkachel aan. 14 op de slaapkamers. Ik moet zeggen dat ik het gister ook koud had met de kinderen naar bed brengen, ik zit altijd nog een tijdje bij ze en mn vingers waren echt koud.

Maar pre gaskachel en Cv tijdwerk moest iedereen het doen met een houtkacheltje, het idee alleen al :cry:
De houtkachel is juist onze redding nu
's Avonds heerlijk warm in de woonkamer, overdag is het hier nauwelijks 15/16 graden brrrr....

MAar wat een armoe idd....dat we in Nederland allemaal bij 16/17/18 graden in onze huizen zitten te kleumen :-(
op zich is het natuurlijk ergens goed dat we ons weer even bewust worden van ons energieverbruik met het oog op het klimaat enzo....vroeger dacht ik echt niet na over de verwarming, ja ik zette m natuurlijk niet s nachts op 21 graden, Maar ik ging ook niet zitten vernikkelen van de kou.
Als we dan een keer een duur jaar hadden moesten we mss eind van het jaar 80 euro bijbetalen ofzo...ja dat soort bedragen kan ik prima hebben.
Niet 1250 euro zoals afgelopen jaar.....
Weet je wat het ook is....ik zou mss nog kunnen leven met deze prijzen als ze overal zo hoog waren. Maar dat is dus weer niet zo
Wij betalen in Nederland, as usual, weer de hoogste prijzen van heel Europa.
Waarom gas bij de buren in Belgie de helft kost per m3 van wat wij betalen?

Net als dat benzine hier altijd de hoofdprijs kost.
Ik vind het anti-overheidssentiment dat gaande is wel gevaarlijk, maar soms snap ik ook wel waar het vandaan komt.
Ugli schreef:
28-09-2022 23:12
Heb je een kruik Lientje? Voor mij scheelt dat echt de wereld. Noony, Oodie of de Primarkse Snuddie zijn ook aanraders. Ik had vanochtend een snuddie aan maar trok hem na een half uur uit want ik smolt, en ik ben een koukleum. :P

Die van Primark ken ik niet. Zijn die ook net zo warm? ik vind ze zo fijn. Ik heb de Noony maar kan er ook geen shirt onder doen, veel te warm. Een dun hemd is al genoeg. Vorig jaar gekocht en geen spijt van.
Lieneke schreef:
29-09-2022 07:18
Net heb ik even gegoogeld, misschien moet ik dit ook maar doen. De elektrische deken staat al op mijn lijstje en ook de (grote) ventilator om de was te drogen. Het doet zeker mentaal wat met je. Voordat het kouder werd had ik altijd wel zin om naar huis te gaan, om lekker een avondje op de bank tv te kijken of zo. Ik vind mijn huis aangenaam en gezellig.
Nu zie ik ertegenop om thuis te zijn. Op mijn werk is het veel warmer dan in mijn huis. De mensen die ik ken besparen ook energie, in woonhuizen vind ik het nu niet fijn.
Ik word er somber van, een beetje kwijnerig.
Op mijn laptop zie ik dat het hier buiten 2 graden is...

Bol.com verkoopt ze ook en niet goed dan mag je het terugsturen. Ben hier geen voorstander van maar goed, de optie is er wel. Ik weet niet of de Noony shop dit ook doet.
Ze zijn lomp maar zitten heel fijn. Ik ben 165 en komen bij mij net op mijn knieën. Voordeel tov electrische deken op de bank is dat je deze aanhoudt en niet onder een warme deken vandaan hoeft om naar de wc te gaan. Waar het al zo koud is.
anoniem_651d1f4cc2d79 wijzigde dit bericht op 29-09-2022 09:50
0.00% gewijzigd
Shanti_Vivanti schreef:
29-09-2022 09:22
De houtkachel is juist onze redding nu
's Avonds heerlijk warm in de woonkamer, overdag is het hier nauwelijks 15/16 graden brrrr....

Tot je geen hout meer kunt kopen. Schijnt nu al schaars te zijn.
nausicaa schreef:
28-09-2022 23:13
Maar ik ga het niet koud zitten hebben als dat niet strict noodzakelijk is (en zolang ik het kan betalen, is het dat dus niet).
Dit. Mijn zeer bemiddelde, bejaarde ouders zitten momenteel in hun huis te kleumen bij <18°C. Echt, doe normaal.
RikM schreef:
29-09-2022 09:41
Tot je geen hout meer kunt kopen. Schijnt nu al schaars te zijn.
En de ellende is dat mensen dan van alles in die kachels gooien...
Java schreef:
29-09-2022 09:48
Dit. Mijn zeer bemiddelde, bejaarde ouders zitten momenteel in hun huis te kleumen bij <18°C. Echt, doe normaal.
Wat triest. En oudere mensen hebben het vaak al kouder, doordat ze minder spieren en minder vet hebben. Dat zag ik bij mijn schoonvader, die kon kou goed hebben toen hij jonger was, maar toen bij boven de 90 was, had die het altijd koud.
Het is hier nu 16 graden. Weinig zon ook de laatste dagen.
We gaan met de thermostaat niet verder naar beneden. Tot 1 oktober houden we het op 15 graden in de nacht en 16 graden overdag. Dat betekent dat de verwarming af en toe aangaat.
lisa2 schreef:
29-09-2022 10:25
Het is hier nu 16 graden. Weinig zon ook de laatste dagen.
We gaan met de thermostaat niet verder naar beneden. Tot 1 oktober houden we het op 15 graden in de nacht en 16 graden overdag. Dat betekent dat de verwarming af en toe aangaat.
Is 16 graden de moeite waard? Mij lijkt dat verschil zo klein.
Ik ga juist morgen even de verwarming aanzetten, tegen het 'gewone' dure tarief. Ff de leidingen warm laten lopen voor het gigatarief ingaat.
Such fun!1
Juliette schreef:
29-09-2022 09:32
Die van Primark ken ik niet. Zijn die ook net zo warm? ik vind ze zo fijn. Ik heb de Noony maar kan er ook geen shirt onder doen, veel te warm. Een dun hemd is al genoeg. Vorig jaar gekocht en geen spijt van.

Ik zat even naar de Noony's te kijken maar waarom moeten die dingen er uit zien alsof ze gemaakt zijn voor een 6 jarige? Ik ga daar echt niet in lopen, zelfs niet in huis..
Ugli schreef:
29-09-2022 10:30
Is 16 graden de moeite waard? Mij lijkt dat verschil zo klein.
Je bedoelt tussen 15 en 16. Weet ik eigenlijk niet. In bed heb ik het niet echt koud. Overdag loop ik al denk 2 weken te vernikkelen. Het is gewoon te koud, maar ik wil in ieder geval niet voor 1 oktober de verwarming hoger zetten. We hebben een plat dak waardoor het in de zomer heel warm kan worden en in de winter wordt het dus heel koud (deels geïsoleerd huis uit 1975). Ik denk dat ik in oktober de verwarming op 17 ga zetten.
Java schreef:
29-09-2022 09:48

Het is ook wel een beetje een ding aan het worden bij mensen die de rekening nog prima kunnen betalen om extreem zuinig te gaan doen. Ik ben bang dat dat deels ook averechts gaat werken, want sommige mensen zullen er gezondheidsproblemen van krijgen. Dat is toch zonde als het niet nodig is?
Helemaal mee eens.
Een stuk bewustwording is prima, maar ik vind wel dat sommige mensen echt compleet doorslaan.
nausicaa schreef:
28-09-2022 23:13
Hartstikke leuk die dekentjes en zo, maar als ik koude handen en een koude neus heb, voel ik me nog steeds gewoon koud. Bovendien moet ik om de haverklap opstaan om iets te regelen voor mijn peuter, en dan is die deken weer weg. Diezelfde peuter heeft overigens blauwe lipjes als ze met haar Duplo aan het spelen is bij 18 graden op de thermostaat. En ja, we hebben gewoon gedegen kleding (goede trui, sokken/sloffen geen dun broekje) aan.

Dus hier gaat gewoon de kachel aan. Ik let echt wel op, heb een klokthermostaat, dus stook sowieso niet als ik naar mijn werk ben, zet hem extra uit als ik in het weekend weg ga, hij gaat s avonds om 21u omlaag. Radiator ventilatoren gekocht, allemaal ok. Maar ik ga het niet koud zitten hebben als dat niet strict noodzakelijk is (en zolang ik het kan betalen, is het dat dus niet).

Als ik kleine kinderen zou hebben zou ik zeker ook de verwarming gewoon aanzetten. Maar wij zijn met 2 volwassenen (en een kat, maar die ligt hier lekker in een warme deken) en hebben dus alleen verantwoordelijkheid voor onszelf. En we zoeken nu echt de grens op van wat nog te doen is. Niet omdat we het echt niet kunnen betalen maar omdat de prijs zo hoog is. We vinden dat zonde van het geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven