Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
girasole3 schreef:
28-09-2022 18:07
Het lijkt mij stug dat je bij 19 graden net zo vernikkelt als bij 16 graden.

Precies. En het huis wordt ook minder vochtig.
girasole3 schreef:

Ik wel, alles onder de 20 graden vind ik onaangenaam, tenminste thuis. Ik ijsbeer handenwringend rond, echt lekker zitten lukt me niet, of het nu 19 of 16 graden is. Ik ben nogal mager, misschien ligt het daaraan, ik ben altijd kouwelijk geweest.
Dus ja, dan maar helemaal de verwarming uit, dat spaart tenminste nog geld uit. Geen idee hoelang ik deze ellende volhoud hoor. Erg stoer wanneer het je lukt blij te leven bij lagere temperaturen in huis. Mij lukt het niet.
Slanke en dunne mensen hebben het inderdaad wel vaker koud dus op zich zou dat kunnen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Dus dan ga je 's avonds ineens van 16 naar 22 stoken alleen maar om je lichaam verwarmen en daarna slapen. Dan kan je nog beter een warme douche nemen en dan in bed.

Of als het blijkbaar toch uit kan, zet dan gewoon lekker de hele dag de verwarming aan op 20, of vanaf de middag en dan vanaf een uur of 19 weer uit en dan lekker vroeg naar bed. Ik denk dat je net zo duur uit bent.

Als ik hier 's morgens even een half uurtje de kou uit de kamer stook is het de hele ochtend aangenaam.
avage wijzigde dit bericht op 28-09-2022 18:28
1.33% gewijzigd
girasole3 schreef:

Inderdaad. Aan 19 graden kan je makkelijk wennen, maar 16 graden is voor de meeste mensen toch een brug te ver
Stientje schreef:
28-09-2022 18:28
Inderdaad. Aan 19 graden kan je makkelijk wennen, maar 16 graden is voor de meeste mensen toch een brug te ver

Voor mij structureel 19 graden ook al hoor Stientje, daar ben ik nu wel achter. Helaas.
Ik kan niet in andermans portemonnee kijken maar als ik de hele dag letterlijk zit te rillen van de kou zou ik kijken of ik ergens anders kan besparen en dan gewoon gaan verwarmen.
Avage schreef:
28-09-2022 18:31
Ik kan niet in andermans portemonnee kijken maar als ik de hele dag letterlijk zit te rillen van de kou zou ik kijken of ik ergens anders kan besparen en dan gewoon gaan verwarmen.

Op den duur ga ik dat ook doen, het gaat natuurlijk nog veel kouder worden. Zolang ik het volhoud doe ik het op deze manier. Maar wanneer de temperaturen echt onder de pakweg 10 graden dalen dan gaat de verwarming aan, het lukt me niet mezelf zo te harden dat ik dat ook aankan. Ik probeer nu wat uit te sparen, handenwringend ijsberen is niet fijn, maar dat overleef ik nog wel.
Mijn huis is niet klein, dus ik vrees de stookkosten wel.
Vanochtend was het fris boven (ook omdat raam in badkamer staat standaard op de haak) maar beneden nog steeds 20 graden, in loop van de dag was er wat zon tussen de buien door en is nu nog 22 graden thuis.

Ik heb wel alle wollen sloffen gezocht voor de kinderen en nog wat Falke sokken
(ook fijn) besteld voor ons.
LuciFee2022 schreef:
28-09-2022 18:44
Vanochtend was het fris boven (ook omdat raam in badkamer staat standaard op de haak) maar beneden nog steeds 20 graden, in loop van de dag was er wat zon tussen de buien door en is nu nog 22 graden thuis.

Ik heb wel alle wollen sloffen gezocht voor de kinderen en nog wat Falke sokken
(ook fijn) besteld voor ons.

Ik zag de temperaturen bij jou al voorbijkomen en ik ben jaloers! Woon je wel in Nederland?
Lieneke schreef:
28-09-2022 18:50
Ik zag de temperaturen bij jou al voorbijkomen en ik ben jaloers! Woon je wel in Nederland?

Nogmaals, niets om jaloers over te zijn dan heel misschien nu even een maandje of 3/4. Huis blijft nog even warm na zomer en zon op zuiden zonder schaduw achter en een klein huisje.

De rest van jaar is het de hel. :roll:
En daardoor hebben we hogere elektraverbruik in de zomer, verbruik die sowieso al hoger is omdat de oven, kookplaat en unit op elektra gaan. Geef mij maar een koel huis elders.. :-D

NH.
LuciFee2022 schreef:
28-09-2022 18:55
Nogmaals, niets om jaloers over te zijn dan heel misschien nu even een maandje of 3/4. Huis blijft nog even warm na zomer en zon op zuiden zonder schaduw achter en een klein huisje.

De rest van jaar is het de hel. :roll:
En daardoor hebben we hogere elektraverbruik in de zomer, verbruik die sowieso al hoger is omdat de oven, kookplaat en unit op elektra gaan. Geef mij maar een koel huis. :-D

NH.

Ai, begrijp ik, dat is ook niet fijn. In de zomer heb ik een heerlijk koel huis, ook wanneer het tropisch is. Dan is het buiten 35 graden en hier binnen 24,5 ofzo.
Stientje schreef:
28-09-2022 18:28
Ja, denk dat dat wel te koel is.

En het ene huis is droog koel en andere vochtig of tochtig, ook al andere beleving.
Lieneke schreef:
28-09-2022 18:58
Ai, begrijp ik, dat is ook niet fijn. In de zomer heb ik een heerlijk koel huis, ook wanneer het tropisch is. Dan is het buiten 35 graden en hier binnen 24,5 ofzo.
Kijk, daar word ik jaloers van. :heart:
Met kruik nog aardig kunnen overleven vandaag. Toch een elektrische deken voor op de bank besteld, voor als de echte winter intreedt.

Na koken is het weer wat opgewarmd en een kaarsje aan. Tis wat.
Such fun!1
Fuck it. Ik heb de kachel een tik gegeven. Ik voel me niet topfit en weiger om in de kou te zitten. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn tarief nog te behappen is (1.69). Maar toch tikt het best aan.
Af. Hier heeft vriend vanmorgen de cv aangezet. Van 17 naar 19 gestookt, wel rustig met 40 graden water. De rest van de dag weer uit.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Hier is het nu 17° C .
Ik heb vanavond op de bank gelegen onder een deken, 2 katten en met een kruik. Ik heb het nu heerlijk warm. :-)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Hier beneden is het 's ochtends iets van 16.5 graden. Dan doe ik mijn ochtendjas over mijn pyjama aan, met badstofsokken en drink ik warme thee. Helpt meteen. Met het zonnetje erbij is het dan zelfs te heet. Vervolgens mijn zoontje wakker maken. Die krijgt warme melk en hij stribbelt altijd nogal tegen tijdens het aankleden, waardoor ik het nog warmer krijg. Hij krijgt een fleecevest aan en krijgt het warm van het spelen. Overdag thuis draag ik ook altijd een fleecevest over mijn gewone kleren heen. Als ik dan ga schoonmaken of iets dergelijks gaat dat vest weer uit. Ik wandel altijd naar de supermarkt achter de kinderwagen, ook daar krijg ik het meestal heet van. En slapen doe ik met sokken en een fleecedeken over mijn dekbed.
Ik heb dus nog geen verwarming nodig gehad, maar mijn man zit op kantoor en hij begint nu wel naar de verwarming te verlangen als hij thuis komt.
Groetjes!
Lieneke schreef:
28-09-2022 18:16
Ik wel, alles onder de 20 graden vind ik onaangenaam, tenminste thuis. Ik ijsbeer handenwringend rond, echt lekker zitten lukt me niet, of het nu 19 of 16 graden is. Ik ben nogal mager, misschien ligt het daaraan, ik ben altijd kouwelijk geweest.
Dus ja, dan maar helemaal de verwarming uit, dat spaart tenminste nog geld uit. Geen idee hoelang ik deze ellende volhoud hoor. Erg stoer wanneer het je lukt blij te leven bij lagere temperaturen in huis. Mij lukt het niet.

Kijk eens voor een Noony of Oodie.
Ik had na het douchen een vest aan maar na een half uur kreeg ik het best koud. Noony uit de kast gehaald en binnen 5 minuten heb ik het weer lekker warm.
Het is zo slecht voor je gezondheid om het koud te hebben. Ook mentaal doet het wat met me.
Ik vind het pure armoe maar mijn cv wil ik ook zo min mogelijk aan. Het is nu 18,5 hier. Ik ben alleen in de weekenden hele dag thuis dan wil ik de cv aanzetten. Door de week voor de paar uurtjes in de avond vrl niet.
Hier nog steeds 20 graden in de woonkamer. Vanochtend 19 graden, ik weet niet of het hier zonnig is geweest maar het warmt nog een beetje op.
Daarnet een mail gekregen dat ze morgen de verwarming aanleggen dus ik verwacht dat die overmorgen warm zullen aanvoelen.

Nu heb ik het wel koud. Lekker warm van het sporten maar ijskoude billen. ;-D
Dat blijft nog wel enkele uren zo. Ik moet eens op zoek naar mijn kersenpitkussen. Misschien helpt dat nog wat.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
Wat is het bij de meesten van jullie nog warm. Hier de hele avond 16 graden.
Op kantoor had ik het erg warm.
Heb je een kruik Lientje? Voor mij scheelt dat echt de wereld. Noony, Oodie of de Primarkse Snuddie zijn ook aanraders. Ik had vanochtend een snuddie aan maar trok hem na een half uur uit want ik smolt, en ik ben een koukleum. :P
ugli wijzigde dit bericht op 28-09-2022 23:14
57.39% gewijzigd
Hartstikke leuk die dekentjes en zo, maar als ik koude handen en een koude neus heb, voel ik me nog steeds gewoon koud. Bovendien moet ik om de haverklap opstaan om iets te regelen voor mijn peuter, en dan is die deken weer weg. Diezelfde peuter heeft overigens blauwe lipjes als ze met haar Duplo aan het spelen is bij 18 graden op de thermostaat. En ja, we hebben gewoon gedegen kleding (goede trui, sokken/sloffen geen dun broekje) aan.

Dus hier gaat gewoon de kachel aan. Ik let echt wel op, heb een klokthermostaat, dus stook sowieso niet als ik naar mijn werk ben, zet hem extra uit als ik in het weekend weg ga, hij gaat s avonds om 21u omlaag. Radiator ventilatoren gekocht, allemaal ok. Maar ik ga het niet koud zitten hebben als dat niet strict noodzakelijk is (en zolang ik het kan betalen, is het dat dus niet).
Hier ook nog steeds behaaglijk zonder kachel aan. 19,7 graden in woonkamer. De zon heeft nog geschenen vandaan. Morgen en overmorgen warmer en nog zonniger. We hebben grote ramen op het zuiden dus warmt heel snel op hier. Al is het huis ook heel goed geïsoleerd.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven