Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Blauwbloemetje schreef:
29-09-2022 15:48
Dat is voor alleen douchen best veel. Wij zijn met vier personen en koken ook op inductie en hebben nog geen verwarming aan gehad. Dus alleen voor warm water gebruiken wij rond de 3-3,5 m3 per week, dus douchen, afwassen en poetsen. De kinderen douchen ook wel eens op bij sportvereniging.
Dus 2 m3 per dag voor twee personen is dan best wel veel. heb je een waterbesparende douchkop?
Volgens mij niet. Ik heb gezocht op bol.com maar er staat zoveel op, ik weet niet welke “echt” waterbesparend is en welke niet.

Wel stond de cv ketel ingesteld op 80 graden. Die heb ik nu vandaag teruggedraait naar 60, hopelijk scheelt dat iets.
Stientje schreef:
29-09-2022 10:40
Ik zat even naar de Noony's te kijken maar waarom moeten die dingen er uit zien alsof ze gemaakt zijn voor een 6 jarige? Ik ga daar echt niet in lopen, zelfs niet in huis..

Haha daarom heb ik ook een zwarte.😆😆.
TiumPerfectum schreef:
29-09-2022 13:51
Ik denk dat mensen met een variabel tarief misschien ook niet beseffen wat ze boven het hoofd hangt. Onze tarieven worden 1 oktober verhoogd en krijg net de mail binnen met de verhoging van 1 november. Dat prijsplafond is leuk maar wij wonen met 2 volwassenen en 3 kinderen in een huis van 209m2 uit 1946. Energielabel C dus nog redelijk na-geisoleerd maar dat verbruik van het prijsplafond ga ik niet redden.

Als ik over een paar maanden 4, 5 euro betaal per kuub en boven de euro voor elektriciteit kost het me nog veel meer dan nu zonder plafond. Ik denk dat veel mensen dit nog niet helemaal doorhebben. Wij betalen nu al 5x zoveel als afgelopen juni met ons vaste contract. Ik moet ook boodschappen doen voor 5 mensen die veel duurder zijn geworden, de lasten verzwaring TOV vorig jaar is zeker boven de 1000 euro per maand uitgekomen nu. Wij hebben echt een hoog inkomen maar dit soort klappen zijn nogal hard. Ook nog MKB'ers hier :(
Ik denk dat de meeste mensen dit juist heel goed doorhebben.
Hier ook een groot huis met energielabel B. Temperatuur in de woonkamer op 17 graden op een dag met vorst kost ons hier zo 12-15 m3 per dag. Ik hoop op een hele zachte winter.
De zon schijnt :cheer2:

Ik denk dat de meesten zich enorm bewust zijn van de hoge kosten. En dan is er nog de groep die het wel heeft opgevangen, maar er nog niet mee te maken krijgt. In mijn omgeving hebben er meerderen nog jarenlang een vast contract.
ayaka_chin schreef:
29-09-2022 14:00
Het is bij mij thuis nu ‘s ochtends 19 graden, overdag warmt het al heel snel op naar 21 graden. Nu zelfs 23 graden met de zon er op.

Alleen in de slaapkamer is het redelijk koud, maar daar ben ik alleen ‘s avonds en ‘s nachts dus daar doe ik sowieso al nooit de verwarming aan.

Ik verbruik alleen redelijk veel gas, zon 2m3 per dag voor 2 personen. We douchen allebei kort, verwarming nog niet aangehad, en koken doen we op inductie, dus ik weet niet zo goed waar dit vandaan komt.

Maar wat is voor jou kort douchen? En is dat 1 of meerdere keren per dag?
Of misschien heb je een energieslurpende CV ketel, ik weet er niet veel van maar er zijn denk ik zuinige en minder zuinige exemplaren.
Koffieverkeerd schreef:
29-09-2022 16:40

Ik denk dat de meesten zich enorm bewust zijn van de hoge kosten. En dan is er nog de groep die het wel heeft opgevangen, maar er nog niet mee te maken krijgt. In mijn omgeving hebben er meerderen nog jarenlang een vast contract.
En ik ben er maar wat blij mee dus de verwarming gaat zo op 19.
ñuca schreef:
29-09-2022 16:45
Maar wat is voor jou kort douchen? En is dat 1 of meerdere keren per dag?
Of misschien heb je een energieslurpende CV ketel, ik weet er niet veel van maar er zijn denk ik zuinige en minder zuinige exemplaren.

1 keer per dag per persoon, dus 2 keer 5 minuten per dag. In totaal voor twee personen dus 10 minuten, maximaal 15 minuten op dagen dat ik mijn haar was en een extra masker e.d. doe.
ayaka_chin schreef:
29-09-2022 16:56
1 keer per dag per persoon, dus 2 keer 5 minuten per dag. In totaal voor twee personen dus 10 minuten, maximaal 15 minuten op dagen dat ik mijn haar was en een extra masker e.d. doe.

Dan is het wel vreemd, dat je daarvoor zoveel gas verbruikt. Ik zou dan eens naar de ketel laten kijken.

Wij douchen trouwens om de dag, en ik zet ook de kraan uit tijdens inzepen. Vriend vindt dat te ver gaan maar ik ben het inmiddels gewend.
Ze schrijft hier boven al ergens dat ze vandaag de temperatuur van de ketel heeft verzet van 80 naar 60 graden.
Dat moet je wel gaan merken.
Moet steeds lachen als ik de titel lees.
Ik weet namelijk zeker dat ik win.
Ik denk dat ik al 5 jaar (als het niet langer is) geen verwarming aan heb gehad.
De "muur" tussen de verwarming en het balkon bestaat uit twee plaatjes multiplex van 5 mm dik met daartussen een ruimte van 8 cm waar in de jaren 80 glaswol heeft gezeten.
Bij de schilderwerken van 2020 is naar voren gekomen dat het glaswol volledig verteerd is en als een zielig hoopje onderin gezakt is.
Gelukkig wel grote ramen waardoor het op zonnige dagen wel opwarmt.
Verder helpen dikke sloffen, vesten en dekentjes me de winter wel door.
Ik heb het gelukkig nooit echt koud (zit nu ook nog alleen met een t-shirt aan) en voor echt koude dagen (16 graden) heb ik een straalkacheltje.

2024 een grote renovatie van de appartementen en dan hopelijk nieuwe kozijnen.
het gaat niet om winnen Granny
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
29-09-2022 17:28
het gaat niet om winnen Granny
Weet ik. Was sarcastisch bedoeld maar dat kwam blijkbaar niet door.
Granny71,zonder meer respect ervoor!
Maar mss kun je ons helpen door uit te leggen hoe je dat doet? Jezelf steeds meer leren wennen aan kou,of heb je sowieso altijd al goed tegen kou gekund?Of mss als een soort Michelin -mannetje verkleed, 3 wintermaanden lang ingepakt rondlopen?
Vraag blijft,why is the rum gone?
Nadeel met slechte isolatie is dat het vaak ook met vocht en tocht gepaard gaat.
Ik heb in een tochtig huis gewoond. Een windvlaag voelde je letterlijk binnen. Daar leek niet tegenop te verwarmen. Al was het 18 of 20 graden binnen het voelde nooit behaaglijk in de herfst/winter.
Nighttripper schreef:
29-09-2022 17:36
Granny71,zonder meer respect ervoor!
Maar mss kun je ons helpen door uit te leggen hoe je dat doet? Jezelf steeds meer leren wennen aan kou,of heb je sowieso altijd al goed tegen kou gekund?Of mss als een soort Michelin -mannetje verkleed, 3 wintermaanden lang ingepakt rondlopen?
Kan van nature goed tegen kou en absoluut niet tegen warmte. Ik lees hier temperaturen van 21 graden, daar moet ik echt niet aan denken. In mijn vorige (koop) huis stond hij ook maximaal op 19 graden.
Vorig jaar heb ik misschien 5 keer een vest aangetrokken over een t-shirt. En af en toe een dekentje.
Wel heb ik het "voordeel" dat ik door ziekte geen gevoel heb in mijn voeten dus het fenomeen koude voeten is mij onbekend.
Avage schreef:
29-09-2022 17:47
Nadeel met slechte isolatie is dat het vaak ook met vocht en tocht gepaard gaat.
Ik heb in een tochtig huis gewoond. Een windvlaag voelde je letterlijk binnen. Daar leek niet tegenop te verwarmen. Al was het 18 of 20 graden binnen het voelde nooit behaaglijk in de herfst/winter.
Klopt dat is hier ook het geval.
Plus dat de woningbouwvereniging in al haar wijsheid mechanische ventilatie aangelegd heeft en roosters die niet gesloten kunnen worden.
Zomers zuigt hij de warmte naar binnen en in de winter de kou.
In de huiskamer heb ik die dus maar dicht geplakt.
Granny,ok thnx! Hier bezig met een gecombineerde aanpak van steeds meer gewenning aan kou (koud afdouchen,kamer temperatuur iets lager e.d)..Dus vandaar dat ik het me afvroeg.Zelf een paar jaar geleden nav Wim-Hof training toch meer gekozen voor de weg van geleidelijkheid.En dat bevalt me goed.Maar je kunt altijd weer iets bijleren :-]
nighttripper wijzigde dit bericht op 29-09-2022 19:24
31.26% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
girasole3 schreef:
29-09-2022 17:10
Ze schrijft hier boven al ergens dat ze vandaag de temperatuur van de ketel heeft verzet van 80 naar 60 graden.
Dat moet je wel gaan merken.

Ja, maar ik zou dan denken aan een lek ofzo. Wij hebben de temperatuur hoger staan en verbruiken echt niet zoveel met alleen douchen
Nighttripper schreef:
29-09-2022 19:20
Granny,ok thnx! Hier bezig met een gecombineerde aanpak van steeds meer gewenning aan kou (koud afdouchen,kamer temperatuur iets lager e.d)..Dus vandaar dat ik het me afvroeg.Zelf een paar jaar geleden nav Wim-Hof training toch meer gekozen voor de weg van geleidelijkheid.En dat bevalt me goed.Maar je kunt altijd weer iets bijleren :-]
Het is, tenzij medisch, ook vaak gewenning en automatisme denk ik.
Ik sprak vanmorgen mijn huishoudelijke hulp en die keek nooit op de app om haar verbruik in de gaten te houden. Toen ze vandaag even keek bleek dat ze 3 euro kwijt was op een dag dat ze de verwarming aan had staan.
Daar schrok ze flink van.
Toen ik nog in een flat woonde hoefde ik ook nooit de verwarming aan te zetten want mijn buren boven, onder en naast mij stookten genoeg dat het bij mij binnen nooit koud was.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
29-09-2022 20:35
Toen ik nog in een flat woonde hoefde ik ook nooit de verwarming aan te zetten want mijn buren boven, onder en naast mij stookten genoeg dat het bij mij binnen nooit koud was.
Dat is niet de reden dat ik hem niet aanzet. Het zal in veel appartementencomplexen zo zijn maar hier gaat dat helaas niet op.
Koudste temperatuur was vorig jaar 15 graden en nu is het hier 18 graden.
granny71 schreef:
29-09-2022 20:39
Dat is niet de reden dat ik hem niet aanzet. Het zal in veel appartementencomplexen zo zijn maar hier gaat dat helaas niet op.
Koudste temperatuur was vorig jaar 15 graden en nu is het hier 18 graden.

Ja dat had ik gelezen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Koffieverkeerd schreef:
29-09-2022 16:40
Veel zon vandaag.
Dat merk ik vooral op het werk. Meer dan 25 graden zonder verwarming. :sun:
Heel grote ramen en toestellen die waarschijnlijk ook wat warmte afgeven.
De airco aanleggen vind ik ook zonde.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
Vandaag was het hier 15 graden in de ochtend. Na een dagje zon door de ramen werd het toch nog 16 graden. Ik vind het waterkoud. Maar eens berekend wat ik erop vooruitga als ik meer ga werken. Helaas maar enkele tientjes, omdat ik dan mijn toeslagen weer verlies.
X
anoniem_63e20ea8ea23a wijzigde dit bericht op 23-01-2023 19:22
Reden: Woop woop
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven