Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Hier was het vanmorgen 15 graden. Gek genoeg heb ik het totaal nog niet koud gehad en ik hoor de rest van het gezin er ook niet over. Ik wacht dus nog even met de verwarming. We kunnen het best betalen (maar dan wel van spaargeld), maar ik vind het gewoon te zonde. Geef ons zuurverdiende geld liever uit aan andere zaken.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk. Op zich is koude niet ongezond, mits het niet al te vochtig wordt.
ñuca schreef:
29-09-2022 11:11
Als ik kleine kinderen zou hebben zou ik zeker ook de verwarming gewoon aanzetten. Maar wij zijn met 2 volwassenen (en een kat, maar die ligt hier lekker in een warme deken) en hebben dus alleen verantwoordelijkheid voor onszelf. En we zoeken nu echt de grens op van wat nog te doen is. Niet omdat we het echt niet kunnen betalen maar omdat de prijs zo hoog is. We vinden dat zonde van het geld.
Wij zetten de verwarming lager omdat de termijnbedragen veel te hoog worden en vanaf 1 jan 2023 nog hoger zullen zijn.
We hebben veel gasverbruik door ons deels geïsoleerde woning uit 1975 en kunnen daar op korte termijn niet veel aan veranderen dan alleen bezuinigen op het gas. We zijn met 2 mensen en 2 katten. Ons spaargeld aanspreken vind ik ook zonde.
Stientje schreef:
29-09-2022 10:48
Het is ook wel een beetje een ding aan het worden bij mensen die de rekening nog prima kunnen betalen om extreem zuinig te gaan doen. Ik ben bang dat dat deels ook averechts gaat werken, want sommige mensen zullen er gezondheidsproblemen van krijgen. Dat is toch zonde als het niet nodig is?

Ik geloof echt dat die groep niet zo groot is.

Als mensen echt kou gaan lijden is dat bijna altijd omdat ze wel moeten. En ik geloof wel dat die groep helaas groter is dan mensen die dat niet hoeven.
Ik heb zon, dus warmt het alweer op. vanochtend 20.5 graad beneden, nu 21 graden met deur op kier.
Het is/lijkt boven wel kouder, maar de zon verwarmt nu ook de 2 slaapkamers van de kinderen.

Nog geen verwarming nodig.
Het was hier vanochtend 18 graden en nu omhoog gekropen naar 18,5.
Ik werk thuis en heb echt koude handen.
Gique schreef:
29-09-2022 11:19
Hier was het vanmorgen 15 graden. Gek genoeg heb ik het totaal nog niet koud gehad en ik hoor de rest van het gezin er ook niet over. Ik wacht dus nog even met de verwarming. We kunnen het best betalen (maar dan wel van spaargeld), maar ik vind het gewoon te zonde. Geef ons zuurverdiende geld liever uit aan andere zaken.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk. Op zich is koude niet ongezond, mits het niet al te vochtig wordt.
Hier ook vanochtend 14,8 nu warmt het wel wat op door de zon en is het 16,2. Heb me er op ingesteld en ook hier valt het me mee tot op heden.
Shanti_Vivanti schreef:
29-09-2022 09:25
Weet je wat het ook is....ik zou mss nog kunnen leven met deze prijzen als ze overal zo hoog waren. Maar dat is dus weer niet zo
Wij betalen in Nederland, as usual, weer de hoogste prijzen van heel Europa.
Waarom gas bij de buren in Belgie de helft kost per m3 van wat wij betalen?

Net als dat benzine hier altijd de hoofdprijs kost.
Ik vind het anti-overheidssentiment dat gaande is wel gevaarlijk, maar soms snap ik ook wel waar het vandaan komt.
Ik hoorde gisteren ook op tv dat wij in principe voldoende hebben maar ja een Europa, dus ons gas gaat ook naar het buitenland voor een lagere prijs dan wat wij er voor betalen.
lisa2 schreef:
29-09-2022 11:30
Wij zetten de verwarming lager omdat de termijnbedragen veel te hoog worden en vanaf 1 jan 2023 nog hoger zullen zijn.
We hebben veel gasverbruik door ons deels geïsoleerde woning uit 1975 en kunnen daar op korte termijn niet veel aan veranderen dan alleen bezuinigen op het gas. We zijn met 2 mensen en 2 katten. Ons spaargeld aanspreken vind ik ook zonde.

Precies, het "kunnen betalen" betekent bij ons ook de buffer aanspreken. En dat doen we liever niet zo snel.
Wij zitten in een nog ouder huis, ook deels geïsoleerd. Nu slaat de CV al bij een max van 15 graden heel vaak aan. Afgelopen winter zakte de temperatuur 's nachts ondanks de isolatie naar 12 graden. We hebben daarom de thermostaat (nog een ouderwetse draaiknop) op 10 staan, alleen dan slaat hij nooit aan.
Hier was het vannochtend nog 19. Pff 12 graden, dat lijkt me echt de hel.
Wat ik me afvraag met vloerverwarming. Kan ik niet beter stabiel op 20 graden houden dan te koud laten worden en weer uiteindelijk toch te stoken omdat het toch te koud gaat worden?
Niet meer dan 2 graden verschil aanhouden bij vloerverwarming, want het duurt uren voor hij bijgewarmd is als hij 4-5 graden moet bijwarmen.
Ja dacht ik ook. Thx!
Neehoor, ik heb ook vloerverwarming en warmt snel op. Duurt bij ons tenminste geen uren hooguit 1 uur.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
29-09-2022 12:28
Neehoor, ik heb ook vloerverwarming en warmt snel op. Duurt bij ons tenminste geen uren hooguit 1 uur.
Oh, bij mij was dat wel zo.
Overal is te lezen dat je bij vloerverwarming niet meer dan 2 graden verschil moet aanhouden om het meest efficiënt te verwarmen.
Nou dan zal ik wel een uitzondering wezen :D Laat jij 'm lekker op hetzelfde.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Stientje schreef:
29-09-2022 10:48
Het is ook wel een beetje een ding aan het worden bij mensen die de rekening nog prima kunnen betalen om extreem zuinig te gaan doen. Ik ben bang dat dat deels ook averechts gaat werken, want sommige mensen zullen er gezondheidsproblemen van krijgen. Dat is toch zonde als het niet nodig is?
Ik denk dat mensen met een variabel tarief misschien ook niet beseffen wat ze boven het hoofd hangt. Onze tarieven worden 1 oktober verhoogd en krijg net de mail binnen met de verhoging van 1 november. Dat prijsplafond is leuk maar wij wonen met 2 volwassenen en 3 kinderen in een huis van 209m2 uit 1946. Energielabel C dus nog redelijk na-geisoleerd maar dat verbruik van het prijsplafond ga ik niet redden.

Als ik over een paar maanden 4, 5 euro betaal per kuub en boven de euro voor elektriciteit kost het me nog veel meer dan nu zonder plafond. Ik denk dat veel mensen dit nog niet helemaal doorhebben. Wij betalen nu al 5x zoveel als afgelopen juni met ons vaste contract. Ik moet ook boodschappen doen voor 5 mensen die veel duurder zijn geworden, de lasten verzwaring TOV vorig jaar is zeker boven de 1000 euro per maand uitgekomen nu. Wij hebben echt een hoog inkomen maar dit soort klappen zijn nogal hard. Ook nog MKB'ers hier :(
Ugli schreef:
29-09-2022 12:04
Hier was het vannochtend nog 19. Pff 12 graden, dat lijkt me echt de hel.

Normaal gesproken zetten we de verwarming in de winter alleen 's nachts helemaal uit. Dan hebben we nergens last van want lekker warm in bed. Oh en als we niet thuis zijn is hij ook uit want dan is het nergens voor nodig. Overdag ging hij al nooit hoger dan 19. Dat is in dit kleine huis echt voldoende. Nu zijn we aan het uitproberen op welk punt we het overdag echt niet meer te doen vinden. Het is nog niet kouder geweest dan 15 in huis, en dat is nog steeds met kleding op te lossen. Dus we wachten nog even af.
Het is bij mij thuis nu ‘s ochtends 19 graden, overdag warmt het al heel snel op naar 21 graden. Nu zelfs 23 graden met de zon er op.

Alleen in de slaapkamer is het redelijk koud, maar daar ben ik alleen ‘s avonds en ‘s nachts dus daar doe ik sowieso al nooit de verwarming aan.

Ik verbruik alleen redelijk veel gas, zon 2m3 per dag voor 2 personen. We douchen allebei kort, verwarming nog niet aangehad, en koken doen we op inductie, dus ik weet niet zo goed waar dit vandaan komt.
's Nachts staat thermostaat op 16. 's Morgens even naar 18,5 en dan naar 18 (werk vanuit huis). Ik ga het niet kouder later worden. Alles in huis wordt dan koud en klam en straalt (ook meubels en harde vloeren) weer kilte af, waardoor verwarmen alleen maar langer duurt.
LuciFee2022 schreef:
29-09-2022 11:44
Ik geloof echt dat die groep niet zo groot is.

Als mensen echt kou gaan lijden is dat bijna altijd omdat ze wel moeten. En ik geloof wel dat die groep helaas groter is dan mensen die dat niet hoeven.
Er zit een groot deel in deze ellende door de hoge (onbetaalbare) prijzen, maar ook nog wel een redelijk deel zal het nog wel kunnen betalen maar zal minder luxueus kunnen doen..
TiumPerfectum schreef:
29-09-2022 13:51
Ik denk dat mensen met een variabel tarief misschien ook niet beseffen wat ze boven het hoofd hangt. Onze tarieven worden 1 oktober verhoogd en krijg net de mail binnen met de verhoging van 1 november. Dat prijsplafond is leuk maar wij wonen met 2 volwassenen en 3 kinderen in een huis van 209m2 uit 1946. Energielabel C dus nog redelijk na-geisoleerd maar dat verbruik van het prijsplafond ga ik niet redden.

Als ik over een paar maanden 4, 5 euro betaal per kuub en boven de euro voor elektriciteit kost het me nog veel meer dan nu zonder plafond. Ik denk dat veel mensen dit nog niet helemaal doorhebben. Wij betalen nu al 5x zoveel als afgelopen juni met ons vaste contract. Ik moet ook boodschappen doen voor 5 mensen die veel duurder zijn geworden, de lasten verzwaring TOV vorig jaar is zeker boven de 1000 euro per maand uitgekomen nu. Wij hebben echt een hoog inkomen maar dit soort klappen zijn nogal hard. Ook nog MKB'ers hier :(
ik denk dat juist mensen die weten dat ze een variabel contract hebben heel goed beseffen wat hun boven het hoofd hangt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
29-09-2022 14:13
ik denk dat juist mensen die weten dat ze een variabel contract hebben heel goed beseffen wat hun boven het hoofd hangt
Dat denk ik ook. De meeste wel.
rosanna08 schreef:
29-09-2022 14:13

Ja inderdaad, en daarom houden wij de thermostaat uit. Het ergste moet nog komen.
ayaka_chin schreef:
29-09-2022 14:00

Ik verbruik alleen redelijk veel gas, zon 2m3 per dag voor 2 personen. We douchen allebei kort, verwarming nog niet aangehad, en koken doen we op inductie, dus ik weet niet zo goed waar dit vandaan komt.
Dat is voor alleen douchen best veel. Wij zijn met vier personen en koken ook op inductie en hebben nog geen verwarming aan gehad. Dus alleen voor warm water gebruiken wij rond de 3-3,5 m3 per week, dus douchen, afwassen en poetsen. De kinderen douchen ook wel eens op bij sportvereniging.
Dus 2 m3 per dag voor twee personen is dan best wel veel. heb je een waterbesparende douchkop?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven