Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Alsjeblieft hier niet het 'hoe vaak gebruik jij je handdoek' debat! Daar zijn al genoeg topics over in de viva geschiedenis :whistle:

On topic, nog niet kouder dan 18,5 geweest. Warme kleding aan en het is prima zo.
"I love not Man the less, but Nature more..."
aardbei35 schreef:
15-10-2022 14:22
Ik douche 3x per week en gebruik elke douchebeurt een schone handdoek. Klinkt mij heel vies in de oren om een handdoek na het douche nog een keer te gebruiken. Ik veeg ook mijn tegelvloer in de badkamer nadat ik mezelf heb afgedroogd met de gebruikte handdoek na het douchen. Moet er niet aan denken zo'n handdoek nog eens te gebruiken. Heel vies.
+1
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ik vind het in huis best frisjes aanvoelen. Ik lig nu onder een dekentje en 2 katten, dus dat is wel aangenaam, maar rond mijn hals voelde het nog steeds koud. Ik heb nu een dikke sjaal omgedaan :facepalm: , misschien moet ik toch maar een losse kol aanschaffen ofzo.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
aardbei35 schreef:
Ik douche 3x per week en gebruik elke douchebeurt een schone handdoek. Klinkt mij heel vies in de oren om een handdoek na het douche nog een keer te gebruiken. Ik veeg ook mijn tegelvloer in de badkamer nadat ik mezelf heb afgedroogd met de gebruikte handdoek na het douchen. Moet er niet aan denken zo'n handdoek nog eens te gebruiken. Heel vies.

Nou, ik droog er niet de tegelvloer mee ( al zou ik dat wel moeten doen :P ) Maar ik droog wel tussen mn billen en vagina. Om nou de dag erna daarmee weer te beginnen bij mijn gezicht.. En ja je hebt gedoucht, maar er zitten daar slijmvliezen en altijd bacteria die daar van nature horen.
En die horen dus dáár en niet op mijn gezicht of armen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Lotus90 schreef:
15-10-2022 11:16
Ik doe ook mee. De prijsverhogingen moeten bij mij nog komen (per 1 november), maar ik ben erg geschrokken hoeveel hoger de energierekening is geworden bij de mensen om mij heen. Ik wil proberen tot en met november de verwarming uit te houden. En ik doe de afwas met koud water. Ik douche nu 2x per dag 5 minuten (1x per week in het weekend douche ik wat langer). En mijn dochtertje 1x per dag 5 minuten. Ik gebruik nu zoveel mogelijk het korte wasprogramma. En de handdoeken, washandjes & het beddengoed etc was ik minder heet. Op 60 graden ipv 90. Hopelijk maakt dit verschil!
Ik zou beginnen met minder te douchen.
aardbei35 schreef:
:hihi: kom op, denk je nou echt dat iemand een handdoek gaat hergebruiken waar ze de vloer mee hebben geveegd?
:bonk:

Ps daar hebben ze wissers voor uitgevonden
anoniem_6666bc69b907a wijzigde dit bericht op 15-10-2022 19:48
3.89% gewijzigd
Koekoek.
Irish_Wasser_Woman schreef:
15-10-2022 14:03

De grootste stroomverbruiker is de koelkast.
Ik heb snachts een verbruik van 0.06 kwh per uur. Dat is een relatief goedkope grote koelkast, tv en mediabox op standby en twee wekkerradio's.
Dat is in mijn geval een standaard (sluip)verbruik van 24 cent per dag. Ik denk niet dat het daadwerkelijk uitzetten van de mefiabox en televisie heel veel verschil gaat maken.
Hier tot nu toe nog geen verwarming aan gehad. Een extra warme deken besteld voor op de bank deze week en een panty met fleece stof aan de binnenkant (ik draag meestal jurkjes)prima te doen zo!
granny71 schreef:
15-10-2022 21:00
Ik heb snachts een verbruik van 0.06 kwh per uur. Dat is een relatief goedkope grote koelkast, tv en mediabox op standby en twee wekkerradio's.
Dat is in mijn geval een standaard (sluip)verbruik van 24 cent per dag. Ik denk niet dat het daadwerkelijk uitzetten van de mefiabox en televisie heel veel verschil gaat maken.
Onze koelkast verbruikt ruim 11 kwh per week. En dat weet ik, omdat dat het enige was, wat er aan was toen wij op vakantie waren. Er moet echt iets mee mis zijn :(
We hebben wel een flinke, maar volgens het boekje is het 0,8 per dag, das 5,6 per week.
15-10-2022 22:43
Onze koelkast verbruikt ruim 11 kwh per week.
Als ik 24 (uur) maal 7 (dagen) maal 0.06 (kWh per uur) doe kom ik op 10.8 kWh per week. Dus is mijn totale sluipgebruik bijna net zo hoog als jouw koelkast.
Is het zo'n Amerikaanse met ijsklontjes?
15-10-2022 22:43
Onze koelkast verbruikt ruim 11 kwh per week. En dat weet ik, omdat dat het enige was, wat er aan was toen wij op vakantie waren. Er moet echt iets mee mis zijn :(
We hebben wel een flinke, maar volgens het boekje is het 0,8 per dag, das 5,6 per week.

Misschien een keer ontdooien? Het schijnt zo te zijn dat als er teveel ijs aan de binnenkant van het vriesvak zit, de koelkast minder efficiënt wordt.
granny71 schreef:
15-10-2022 22:52
Als ik 24 (uur) maal 7 (dagen) maal 0.06 (kWh per uur) doe kom ik op 10.8 kWh per week. Dus is mijn totale sluipgebruik bijna net zo hoog als jouw koelkast.
Is het zo'n Amerikaanse met ijsklontjes?
Het is wel zo'n dubbele, maar geen ijsblokjes (of watertappunt of zo). 317 kwh is natuurlijk al veel per jaar, maar er zit echt een enorm vriesvak aan, dus dat weten we. Maar het blijkt dus het dubbele te zijn, en dat moeten ze gaan onderzoeken.

@Stientje; dat hoeft bij deze koelkast niet, dat schijnt ie zelf te regelen :) (er zit ook geen zichtbaar ijs)
16-10-2022 10:50
Het is wel zo'n dubbele, maar geen ijsblokjes (of watertappunt of zo). 317 kwh is natuurlijk al veel per jaar, maar er zit echt een enorm vriesvak aan, dus dat weten we. Maar het blijkt dus het dubbele te zijn, en dat moeten ze gaan onderzoeken.

Kijk eerst eens wat de testomstandigheden zijn waaronder de koelkast getest is. Als dit in een koude ruimte is geweest heeft de koelkast weinig hoeven te doen, jij hebt deze zomer tijdens de vakantie het verbruik gemeten, waarschijnlijk in de zomer met warm weer.
Het verschil tussen kamer temp en koelkast temp was toen waarschijnlijk veel groter waardoor de koelkast meer moest koelen, met als gevolg een veel hoger gebruik dan in de test.

Alle apparatuur wordt immers onder ideale omstandigheden getest.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopenvanhiernaardaar; wij waren weg toen het hier nog niet zo heet was, maar ook als ik naar het nachtelijk uurverbruik in februari en maart kijk, is dat exact hetzelfde. 's Nachts staat er ook niks aan wat stroom verbruikt.

En tuurlijk kan het verbruik iets afwijken van de "ideale" omstandigheden, maar het dubbele is natuurlijk absurt.
Vond fris maar de zon is er weer en het is nu 21 graden beneden.
Wat een lekkere temperaturen nog binnen bij een aantal van jullie!

Hier is het nu 18 graden, ook al een keertje 16,5 geweest 's ochtends maar ik heb het nog niet koud gehad en dus is de verwarming ook nog niet aan geweest.

Heb wel zojuist het beddengoed in de droger gestopt want die zal nu niet meer droog worden binnen een dag. De was van gisteren was ook nog niet helemaal droog.

Irish, staat je koelkast misschien op de koudste stand en/of heb je een superfrost stand die aanstaat? Dat kan ook meer energie kosten.
Merk wel dat het weer een stuk warmer is. Gisteren overdag 20 met de zon, gisteravond was het 19 graden en vanochtend 18,5. Normaal zakt hij dan naar 17. Top.
Vanmorgen voor het eerst de verwarming aangezet, op 19 graden.
Niet ivm de temperatuur maar vanmorgen toen ik beneden kwam, was de binnenkant van de ramen helemaal nat.
Het is dus blijkbaar erg vochtig in huis en ik hoop zo het vocht eruit te krijgen.
We hebben onlangs 2 nieuwe ramen met rooster aan de bovenkant lagen plaatsen en deze staan altijd open.

Iemand nog andere tips tegen het vocht?
Ik denk dat ik eerder alles ff had open gezet om het door de luchtstroom te laten drogen. Maar daar moet je wel tijd voor hebben, als je naar je werk moet, heeft 't weinig zin (of je moet het open kunnen laten staan).
puknijmegen schreef:
19-10-2022 08:38
Vanmorgen voor het eerst de verwarming aangezet, op 19 graden.
Niet ivm de temperatuur maar vanmorgen toen ik beneden kwam, was de binnenkant van de ramen helemaal nat.
Het is dus blijkbaar erg vochtig in huis en ik hoop zo het vocht eruit te krijgen.
We hebben onlangs 2 nieuwe ramen met rooster aan de bovenkant lagen plaatsen en deze staan altijd open.

Iemand nog andere tips tegen het vocht?
Als je dit vaak hebt misschien een luchtontvochtiger? Kost natuurlijk wel weer wat stroom maar dat is goedkoper dan gas en vochtige lucht krijg je nauwelijks warm gestookt dus moet je in de winter ook gaan schelen.
Gisteren door de zon weer naar 21,5 opgewarmd en wakker geworden met 19,8. De zon komt nu alweer bijna op de ramen dus gaat vandaag wel weer wat stijgen. Ik zie dat voor komende week de verwachting toch is dat de temperaturen gaan stijgen. De 6 nov van vorig jaar komt vooralsnog zonder moeite in zicht. Ik had het idee dat ik vorig jaar toch meer kou in huis had dus lijkt er op dat de isolatiemaatregelen hoe klein ook enorm hebben geholpen. En ja ik snap dat het er ook aan ligt wat de temperaturen en zonuren vorig jaar waren maar vooralsnog lijkt het echt warmer binnen. Vind het tot nu toe ontzettend aangenaam. Op het werk is de thermostaat wel een graad terug gezet, en het is daar heel slecht geisoleerd dus daar koelt het nu hard af vooral 's nachts. Maar die 20 graden vind ik daar wel koud terwijl het in mijn eigen huis lekker is. Typisch hoe dat gevoelsmatig toch anders is, maar het lijkt daar dus te tochten.

Erg fijn trouwens om de hele dag kou te lijden op het werk. Dan krijg je het bijna niet meer warm 's avonds.
Gisteren de hele dag deur en ramen opengezet en was de temperatuur in de woonkamer om 18.00 uur opgelopen tot 24,5 graden. Op dit moment wederom heerlijk weer, dus verwarming hoeft voorlopig nog niet aan ;-)
Live Life to the fullest
Ik heb een Stoov gekocht. Wat een heerlijk ding! Ik zet hem in de avond aan als ik op de bank zit. Had ik jaren eerder moeten hebben.
watdachtjehiervan1 schreef:
19-10-2022 13:24
Ik heb een Stoov gekocht. Wat een heerlijk ding! Ik zet hem in de avond aan als ik op de bank zit. Had ik jaren eerder moeten hebben.
Welke heb jij?
Live Life to the fullest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven