Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
vrijdag 14 oktober 2022 om 11:12
Wat een vreemde redenatie. Als het volgende week gaat vriezen zet je ook nu vast de verwarming aan? Het wordt volgend jaar weer zomer. Kun je ook op wachtenPlayingTheAngel schreef: ↑14-10-2022 10:3316,5 nu, wel echt fris, maar omdat het volgende week weer warmer wordt wil ik nu niet toe gaan geven![]()

.
vrijdag 14 oktober 2022 om 12:23
Ik denk ook zo, die paar dagen tot volgende week wanneer het warmer gaat worden zijn nog wel te overbruggen.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man

vrijdag 14 oktober 2022 om 15:47
Ik heb het nu voor het eerst echt koud in huis. Waterkoud. Ons huis is snel vochtig ook. En ik ben heel moe. Dan heb ik het ook sneller koud.
Hele drukke ochtend gehad. Ik lig nu in mijn dikke vest op bed bij te komen met een elektrische kruik.
De verwarming laat ik uit. Tot zeker 1 november is mijn streven.
Hele drukke ochtend gehad. Ik lig nu in mijn dikke vest op bed bij te komen met een elektrische kruik.
De verwarming laat ik uit. Tot zeker 1 november is mijn streven.
vrijdag 14 oktober 2022 om 16:21

vrijdag 14 oktober 2022 om 19:47
Dat telt niet mee wat mij betreft zonnebloem! Jij bent niet af maar zorgzaam naar je schoonzus toe. Dus vanavond die verwarming weer uit en ze is niet aan geweestgirasole3 schreef: ↑14-10-2022 16:21Het is hier 19 graden, prima voor mij.
Vanavond gaat de verwarming wel aan, schoonzus en zwager komen op bezoek. Mijn schoonzus heeft borstkanker en is best veel afgevallen waardoor ze het heel snel koud heeft. Comfort voor haar vind ik toch net even belangrijker dan een paar m3 gas.

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
vrijdag 14 oktober 2022 om 19:50
Ik ook.
Ondanks het druilerige weer is het niet vochtig in huis en heb ik prima thuis zitten werken zonder extra laagjes of dekentjes. Volgens mij hebben de 3 directe buren hun verwarming aan en dat voel ik (denk ik) in mijn huis.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
vrijdag 14 oktober 2022 om 19:52
vrijdag 14 oktober 2022 om 20:08
Lief, dankjewel.OlleGrieze schreef: ↑14-10-2022 19:47Dat telt niet mee wat mij betreft zonnebloem! Jij bent niet af maar zorgzaam naar je schoonzus toe. Dus vanavond die verwarming weer uit en ze is niet aan geweest![]()

zaterdag 15 oktober 2022 om 11:16
Ik doe ook mee. De prijsverhogingen moeten bij mij nog komen (per 1 november), maar ik ben erg geschrokken hoeveel hoger de energierekening is geworden bij de mensen om mij heen. Ik wil proberen tot en met november de verwarming uit te houden. En ik doe de afwas met koud water. Ik douche nu 2x per dag 5 minuten (1x per week in het weekend douche ik wat langer). En mijn dochtertje 1x per dag 5 minuten. Ik gebruik nu zoveel mogelijk het korte wasprogramma. En de handdoeken, washandjes & het beddengoed etc was ik minder heet. Op 60 graden ipv 90. Hopelijk maakt dit verschil!

zaterdag 15 oktober 2022 om 11:20
Ohja, ik heb fleecepakken & thermo ondergoed gekocht voor mezelf en mijn dochtertje. Warme sokken. En warme pyjama’s & slaapzakken voor mijn dochtertje. Deze winter ben ik van plan om haar bedje te verwarmen met kruiken als het echt heel koud wordt. Ons (huur) appartement is niet geïsoleerd en zo lek als een mandje (vooroorlogs monumentaal grachtenpand). Dus stoken was altijd al ontzettend zonde van het geld.
zaterdag 15 oktober 2022 om 12:53
De wasmachine gebruikt stroom, geen gas. Ik zou zeker wel af en toe op 90 graden wassen, dat houdt je machine schoner en dan verbruikt hij bij alle andere beurten ook minder energie.Lotus90 schreef: ↑15-10-2022 11:16Ik doe ook mee. De prijsverhogingen moeten bij mij nog komen (per 1 november), maar ik ben erg geschrokken hoeveel hoger de energierekening is geworden bij de mensen om mij heen. Ik wil proberen tot en met november de verwarming uit te houden. En ik doe de afwas met koud water. Ik douche nu 2x per dag 5 minuten (1x per week in het weekend douche ik wat langer). En mijn dochtertje 1x per dag 5 minuten. Ik gebruik nu zoveel mogelijk het korte wasprogramma. En de handdoeken, washandjes & het beddengoed etc was ik minder heet. Op 60 graden ipv 90. Hopelijk maakt dit verschil!
Je hoeft natuurlijk niet 6x per week zo heet te wassen, als ik lees hoeveel je doucht, ben je misschien ook van het type ‘een handdoek moet na 1x in de was?’. Dan levert iets minder vaak douchen en handdoeken een paar keer gebruiken meer op dan niet meer op 90 graden wassen.

zaterdag 15 oktober 2022 om 14:02
Jeetje, als ik hier op het forum lees hoeveel mensen in de kou (moeten) zitten, word ik daar echt een beetje verdrietig van......
Hier was het nog niet onder de 19 graden geweest, kwam er gister achter waarom; de vloerverwarming slaat automatisch aan als de temperatuur onder de 19 graden zakt, is blijkbaar nog een instelling van het voorjaar die manlief had ingesteld in de home app (lekker dom van me
). Ik ben dus waarschijnlijk al een tijdje af.
Vandaag overdag was het hier 19 graden en ik heb het dan gewoon echt koud, zeker omdat ik zaterdagochtend altijd actief buiten bezig ben en dan snel af koel als ik stil ga zitten. Had een trui aan en zat onder een dekentje (waarvan onze pup dacht dat het een spelletje was om deze af te pakken
) en nog steeds koud. Getwijfeld of ik de gashaard even aan zou zetten om de woonkamer snel te verwarmen of om toch maar de algehele temperatuur op 20 graden te zetten (via de vloerverwarming) en heb voor het laatste gekozen. Wel alleen voor de benedenverdieping, de andere 2 verdiepingen zijn nog uit en blijven dat voorlopig ook wat mij betreft. Heb nu in de app gezet dat het verwarmen tot 20:00 uur hoeft, daarna houden we het nog wel even warm, huis is heel goed geïsoleerd. We krijgen ook vrienden over de vloer die komen eten en 's avonds nog wat langer blijven, dus daarvoor is het ook wel fijn als het 20 i.p.v. 19 graden is. Die hebben zelf altijd standje sambal in huis, dus dan is 19 graden ook wel erg koud. Voor het geld hoeven we het niet te laten, maar ik weiger om nu in deze gekte 21 of 22 graden te stoken.
Hier was het nog niet onder de 19 graden geweest, kwam er gister achter waarom; de vloerverwarming slaat automatisch aan als de temperatuur onder de 19 graden zakt, is blijkbaar nog een instelling van het voorjaar die manlief had ingesteld in de home app (lekker dom van me

Vandaag overdag was het hier 19 graden en ik heb het dan gewoon echt koud, zeker omdat ik zaterdagochtend altijd actief buiten bezig ben en dan snel af koel als ik stil ga zitten. Had een trui aan en zat onder een dekentje (waarvan onze pup dacht dat het een spelletje was om deze af te pakken

zaterdag 15 oktober 2022 om 14:03
Bovendien verbruikt een wasmachine ongeveer 0,5 kwh met 60 graden. Daar loop je dus sowieso niet op leeg....
De grootste stroomverbruiker is de koelkast. (die van mij iig wel, ik heb een onderzoek in laten stellen door de fabrikant, want 1,6 kwh per dag is een beetje overdreven, zeker als in de gebruiksaanwijzing 0,8 staat). In ons geval is het 1/3 van ons jaarverbruik.....
De grootste stroomverbruiker is de koelkast. (die van mij iig wel, ik heb een onderzoek in laten stellen door de fabrikant, want 1,6 kwh per dag is een beetje overdreven, zeker als in de gebruiksaanwijzing 0,8 staat). In ons geval is het 1/3 van ons jaarverbruik.....
zaterdag 15 oktober 2022 om 14:06
Jawel, op natte oppervlakten gaan bacteriën groeien. Er wordt aangeraden na 2x gebruiken voor de douche de handdoek te vervangen i.v.m overmatige bacterie groei.Koffieverkeerd schreef: ↑15-10-2022 13:14Na het douchen ben je schoon dus een handdoek wordt dan niet vies. Gewoon uithangen en laten drogen voor de volgende douchebeurt. Ik doe dagen met een handdoek.
zaterdag 15 oktober 2022 om 14:22
Ik douche 3x per week en gebruik elke douchebeurt een schone handdoek. Klinkt mij heel vies in de oren om een handdoek na het douche nog een keer te gebruiken. Ik veeg ook mijn tegelvloer in de badkamer nadat ik mezelf heb afgedroogd met de gebruikte handdoek na het douchen. Moet er niet aan denken zo'n handdoek nog eens te gebruiken. Heel vies.