Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
maandag 7 november 2022 om 16:40
Ik had 'm vroeger op 21 en nu op 17,5. Valt me enorm mee, zelfs als ik aan het werk ben achter de laptop. Als ik moe ben krijg ik het wel snel koud, maar dan pak ik mijn electrische dekentje en zet die eventjes aan. Die is maar 160 watt op de hoogste stand, maar ik heb hem op halve kracht staan of nog minder.PlayingTheAngel schreef: ↑07-11-2022 15:52Wij zetten nu af en toe de verwarming kort aan, maar warmen dan op tot 18 graden. Lijkt niet warm, maar het voelt al veel warmer als de radiatoren warmte uitstralen. Tot 19 graden of 20,5 zoals ik vroeger deed kan ik me niet meer voorstellen! Heb nu fleece vest aan, omdat ik een schrijvend beroep heb, dus veel stil zit. Onze onafhankelijke kat komt nu altijd bij me op de bank liggen als ik daar werk, extra kruikje. Als ik aan keukentafel gaan zitten staat ze te miauwen![]()
.
maandag 7 november 2022 om 16:41
Dat ligt ook aan je tarieven en vooral of je panelen (genoeg) hebt of niet maar als je die niet hebt, dan is bijna altijd verwarmen elektrisch meestal duurder dan gas, ook nu nog. En helemaal als je daardoor over je elektra plafond gaat.
Dat was toch wel duidelijk?
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 07-11-2022 16:44
18.55% gewijzigd
maandag 7 november 2022 om 17:13
Mijn voorschot was gestegen tot 680 euro, dat motiveert wel hoor. En mijn hypotheekrente is variabel, die is ook al verdubbeld. Maar daar klaag ik verder niet over, jarenlang bijna niks betaald. Geen kinderen dus dat is geen probleem.LuciFee2022 schreef: ↑07-11-2022 16:41Ik ga trouwens niet in 17,5 graad zitten. Of mijn kinderen daar huiswerk in laten maken... of ik moet geen eten of andere noodzakelijke lasten meer kunnen betalen. Dan wel.
.
dinsdag 8 november 2022 om 08:58
Hier is het 23 graden, daarnet nog 24.
2 chauffages liggen aan, allebei geblokkeerd, ik krijg ze niet uit.
Ik heb net gebeld voor een interventie. Hopelijk komen ze volgende week.
Vorig jaar zijn ze ook gekomen en hebben ze 1 van de 2 gedeblokkeerd. Die draaiknop zit nu weer muurvast.
Die van de badkamer hebben ze zo gelaten, want dat was lekker warm.
Ik wil gewoon verwarming die ik zelf kan regelen.
Ik heb net gebeld voor een interventie. Hopelijk komen ze volgende week.
Vorig jaar zijn ze ook gekomen en hebben ze 1 van de 2 gedeblokkeerd. Die draaiknop zit nu weer muurvast.
Die van de badkamer hebben ze zo gelaten, want dat was lekker warm.
Ik wil gewoon verwarming die ik zelf kan regelen.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
dinsdag 8 november 2022 om 17:00
Volgens mij is het meer een stuk bewustwording dan winnen of verliezen.
Overigens de laatste tijd ook meerdere keren in het nieuws dat je niet lager moet gaan dan 17 graden, niet goed voor je huis en je gezondheid.
dinsdag 8 november 2022 om 17:04
Ik denk dat het ervan afhangt hoe vochtig het is. Als het hier vochtig gaat worden, gaat de verwarming aan. Ook als het 17 of 18 graden is. Maar gelukkig is mijn huis niet snel vochtig. Het is niet extreem goed geïsoleerd, maar het 'ademt' wel goed.
.
dinsdag 8 november 2022 om 18:49
Klaar hier, de thermostaat zegt 18, maar het voelt zo koud en kil. Dus nu op 20 gezet en even kijken of een uurtje aan de kilte eruit haalt.
Ik heb ook laatst een radiatorventilator geplaatst. Ik ben benieuwd wanneer die aanslaat en of dat verschil maakt!
Ik heb ook laatst een radiatorventilator geplaatst. Ik ben benieuwd wanneer die aanslaat en of dat verschil maakt!
"I love not Man the less, but Nature more..."
dinsdag 8 november 2022 om 22:15
Ik heb geen ketel om uit te trekken.Koffieverkeerd schreef: ↑08-11-2022 09:09Ik had vorig jaar een ketel die op hol sloeg. Daardoor werd het stikheet dus de stekker eruit getrokken. Ja, dat is fris. Maar beter dan een sauna vond ik.
Afwachten tot ze het komen oplossen...
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
dinsdag 8 november 2022 om 22:33
Nou zoals verwacht nog steeds de verwarming niet aan. Dekentje zelfs nauwelijks nog nodig, af en toe een keer op de voetjes. Heb ook nog de nood optie kruik
Tot nu toe in november nog geen gas gebruikt, ik douche 3x per week ergens anders en ben ook met koken inmiddels super knieperig mijn gas eerder uit aan het gooien als het water kookt bijv en dan laat ik het met deksel op de pan lekker ff doorkoken. En ik kook vaak voor 2 dagen of zelfs een grote pan voor vaker en vries dan in. Denk dat ik onder die 8 m3 van vorig jaar ga blijven.
Ik ga sowieso voor half deze maand zoneer verwarming aan, dat is nog een weekje en dat moet ik wel halen denk ik.
Ik ga sowieso voor half deze maand zoneer verwarming aan, dat is nog een weekje en dat moet ik wel halen denk ik.
woensdag 9 november 2022 om 08:51
Wij hebben nu 2 x ´s avonds de cv op laten warmen tot 18 en hem dan weer uitgezet. Tegelijk ging ik dan koken en daarmee warmde het nog iets verder op tot 19,5. De rest van de avond bleef het warm genoeg voor ons zonder de verwarming opnieuw aan te zetten.
Ik wilde eigenlijk nog wat langer volhouden maar als het tot 15 graden zakt in huis word ik gewoon chagrijnig en voel ik me niet lekker omdat ik het koud heb.
Ik wilde eigenlijk nog wat langer volhouden maar als het tot 15 graden zakt in huis word ik gewoon chagrijnig en voel ik me niet lekker omdat ik het koud heb.
woensdag 9 november 2022 om 08:52
woensdag 9 november 2022 om 09:06
Zo doen wij het ook. De badkamer is dan ook lekker warm voor het douchen.ñuca schreef: ↑09-11-2022 08:51Wij hebben nu 2 x ´s avonds de cv op laten warmen tot 18 en hem dan weer uitgezet. Tegelijk ging ik dan koken en daarmee warmde het nog iets verder op tot 19,5. De rest van de avond bleef het warm genoeg voor ons zonder de verwarming opnieuw aan te zetten.
woensdag 9 november 2022 om 09:43
Gisteren was het 17 graden, maar m'n moeder kwam op bezoek, en de zon ging een beetje schijnen, dus werd het al snel 18 graden, en zelfs m'n koukleum moeder vond het aangenaam! Heel fijn dus
In de avond vonden man en ik het wel kil worden, maar trui en dekentje op de bank en dat was helemaal prima
Zoon had de hele dag warme handen, dus zolang hij er niet onder lijdt, kan de cv nog uitblijven
In de avond vonden man en ik het wel kil worden, maar trui en dekentje op de bank en dat was helemaal prima
Zoon had de hele dag warme handen, dus zolang hij er niet onder lijdt, kan de cv nog uitblijven
woensdag 9 november 2022 om 09:48
Ik dacht dat die grens bij 15 lag voor wat betreft vocht en schimmel.
Ik heb nog nooit s nachts de temp op 17 gehad en ben nog gezond (voor zover ik weet)
woensdag 9 november 2022 om 12:57
Er is een groot verschil tussen gewoon s nachts de kachel niet aan hebben, en dus dan een lagere temperatuur maar overdag gewoon opwarmen en een huis dat nooit opwarmt.
Het is vreselijk moeilijk om er onderzoek naar te doen, maar de onderzoeken die er zijn, lijken aanwijzingen te geven dat mensen bij wie de standaardtemperatuur in de woning onder de 18 is, meer gezondheidsproblemen hebben.
Er is overigens niet 1 temperatuur waarbij vocht en schimmel ineens een probleem zijn. Het hangt af van zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur (en ook nog welke materialen). En lagere temperaturen maken het risico groter. Als je mazzel hebt, en de luchtvochtigheid is heel laag, dan is het waarschijnlijk geen probleem voor je huis als het 12 graden is. Als je een extreem hoge luchtvochtigheid hebt, is 25 graden nog niet genoeg om de boel droog te krijgen.
woensdag 9 november 2022 om 13:41
Als je standaard temperatuur altijd onder de 18 is kan je ook verwachten dat iemand helemaal geen verwarming heeft of te arm is om de verwarming/kachel hoog te zetten. Dan heb je meestal nog andere problemennausicaa schreef: ↑09-11-2022 12:57Er is een groot verschil tussen gewoon s nachts de kachel niet aan hebben, en dus dan een lagere temperatuur maar overdag gewoon opwarmen en een huis dat nooit opwarmt.
Het is vreselijk moeilijk om er onderzoek naar te doen, maar de onderzoeken die er zijn, lijken aanwijzingen te geven dat mensen bij wie de standaardtemperatuur in de woning onder de 18 is, meer gezondheidsproblemen hebben.
Of is dat onderzoek gesponsored door Eneco?
woensdag 9 november 2022 om 14:52
Scheelt natuurlijk wel als je niet de hele ruimte verwarmt maar gewoon een klein kacheltje naast je aan doet.LuciFee2022 schreef: ↑07-11-2022 16:41Dat ligt ook aan je tarieven en vooral of je panelen (genoeg) hebt of niet maar als je die niet hebt, dan is bijna altijd verwarmen elektrisch meestal duurder dan gas, ook nu nog. En helemaal als je daardoor over je elektra plafond gaat.