Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
nausicaa schreef:
09-11-2022 12:57
Er is een groot verschil tussen gewoon s nachts de kachel niet aan hebben, en dus dan een lagere temperatuur maar overdag gewoon opwarmen en een huis dat nooit opwarmt.
Het is vreselijk moeilijk om er onderzoek naar te doen, maar de onderzoeken die er zijn, lijken aanwijzingen te geven dat mensen bij wie de standaardtemperatuur in de woning onder de 18 is, meer gezondheidsproblemen hebben.

Er is overigens niet 1 temperatuur waarbij vocht en schimmel ineens een probleem zijn. Het hangt af van zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur (en ook nog welke materialen). En lagere temperaturen maken het risico groter. Als je mazzel hebt, en de luchtvochtigheid is heel laag, dan is het waarschijnlijk geen probleem voor je huis als het 12 graden is. Als je een extreem hoge luchtvochtigheid hebt, is 25 graden nog niet genoeg om de boel droog te krijgen.
Dat hoeft geen oorzakelijk verband te zijn, er kan natuurlijk ook nog een andere factor de oorzaak van beide zijn, zoals armoede.
X
anoniem_63e20ea8ea23a wijzigde dit bericht op 23-01-2023 19:30
Reden: Woop woop
0.00% gewijzigd
nausicaa schreef:
Er is een groot verschil tussen gewoon s nachts de kachel niet aan hebben, en dus dan een lagere temperatuur maar overdag gewoon opwarmen en een huis dat nooit opwarmt.
Het is vreselijk moeilijk om er onderzoek naar te doen, maar de onderzoeken die er zijn, lijken aanwijzingen te geven dat mensen bij wie de standaardtemperatuur in de woning onder de 18 is, meer gezondheidsproblemen hebben.

Er is overigens niet 1 temperatuur waarbij vocht en schimmel ineens een probleem zijn. Het hangt af van zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur (en ook nog welke materialen). En lagere temperaturen maken het risico groter. Als je mazzel hebt, en de luchtvochtigheid is heel laag, dan is het waarschijnlijk geen probleem voor je huis als het 12 graden is. Als je een extreem hoge luchtvochtigheid hebt, is 25 graden nog niet genoeg om de boel droog te krijgen.
ben wel benieuwd naar die onderzoeken, want er zijn nog wel een aantal variabelen te bedenken die (mede)verantwoordelijk zijn, zoals laag inkomen enz
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nausicaa schreef:

Ik heb echt nul verstand van dit soort dingen. Maar als je de verwarming uitlaat en elke dag goed ventileert regelmatig ramen open. Dan is het toch niet slecht of zie ik nu iets verkeerds qua vocht schimmel of whatever.
Alelszz schreef:
09-11-2022 18:10
Ik heb echt nul verstand van dit soort dingen. Maar als je de verwarming uitlaat en elke dag goed ventileert regelmatig ramen open. Dan is het toch niet slecht of zie ik nu iets verkeerds qua vocht schimmel of whatever.
De afgelopen tijd is de luchtvochtigheid buiten vrij hoog. Dan kun je ventileren wat je wilt, maar dat verlaagt de vochtigheid in huis niet.
Elodea schreef:
09-11-2022 15:03
Dat hoeft geen oorzakelijk verband te zijn, er kan natuurlijk ook nog een andere factor de oorzaak van beide zijn, zoals armoede.
Absoluut, en daarom schreef ik ook heel bewust niet dat de temperatuur ervoor zorgde dat hun gezondheid slechter was. Uiteraard is in die onderzoeken meegenomen dat beiden gelinkt zijn aan armoede, slechtere voeding enz. Daarom is het ook moeilijk te onderzoeken, omdat je daarvoor moet corrigeren.
Wauw, ik zie in het maandelijks overzicht dat het gemiddelde verbruik voor ons type woning 93 kuub gas was.

Wij kwamen uit op 8....
Hij staat hier standaard op 15 graden en de verwarming is aangeslagen :-o ben ik nu af :)
Ik zit voor oktober wel boven gemiddeld. 0.49GJ of 14m3 tegen buurtgemiddelde van 0.34Gj of 10m3. Ik heb in oktober 1 middag + avond de verwarming aan gehad, mijn verbruik van de maanden daarvoor was ook 0.34GJ, dus dan hebben mijn buufjes de verwarming uitgelaten.
Ugli schreef:
10-11-2022 09:16
Ik zit voor oktober wel boven gemiddeld. 0.49GJ of 14m3 tegen buurtgemiddelde van 0.34Gj of 10m3. Ik heb in oktober 1 middag + avond de verwarming aan gehad, mijn verbruik van de maanden daarvoor was ook 0.34GJ, dus dan hebben mijn buufjes de verwarming uitgelaten.
Een gemiddelde van 10m3 in oktober? Dat is echt wel heel laag in jouw buurt! Dan zullen er ook wel veel mensen gewoon gasloos zijn, of niet?
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-11-2022 10:12
Een gemiddelde van 10m3 in oktober? Dat is echt wel heel laag in jouw buurt! Dan zullen er ook wel veel mensen gewoon gasloos zijn, of niet?
Iedereen is gasloos, ik ook. Ik reken het alleen om. En iedereen heeft dus de verwarming uitgelaten op mij na. :P Dat is wat er staat, buurtgemiddelde voor mijn type woning. Ik weet niet of ze ook het aantal personen meenemen want in sommige van deze huizen wonen paartjes of mensen met kids en ik ben alleen.
Ugli schreef:
10-11-2022 10:15
Iedereen is gasloos, ik ook. Ik reken het alleen om. En iedereen heeft dus de verwarming uitgelaten op mij na. :P Dat is wat er staat, buurtgemiddelde voor mijn type woning. Ik weet niet of ze ook het aantal personen meenemen want in sommige van deze huizen wonen paartjes of mensen met kids en ik ben alleen.
Ik begrijp het toch niet helemaal; hoe kun je gas verbruiken, als je gasloos bent? Als je gasloos woont, dan gaat je verwarming toch niet op gas?
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-11-2022 10:18
Ik begrijp het toch niet helemaal; hoe kun je gas verbruiken, als je gasloos bent? Als je gasloos woont, dan gaat je verwarming toch niet op gas?
Nee, die gaat op restwarmte geproduceerd door een centrale. En dat wordt berekend in GJ, dus ik heb 0.49 GJ verbruikt. 1 GJ staat gelijk aan 30m3 gas, dus ik reken het om want niemand zegt GJ iets hier op dit forum en zo kan ik een beetje meevergelijken in mijn verbruik (al is het niet helemaal 1 op 1).
Wij zijn af. Dochter en ik hebben corona en vooral ik heb het ijskoud. Dus de verwarming even op 20 gezet om op te warmen. Na een uurtje weer uit gedaan.

In oktober hebben we 65 m3 gas minder gebruikt van vorig jaar. Dus dat is al een goede besparing.
abc wijzigde dit bericht op 10-11-2022 10:27
24.44% gewijzigd
Pffff ik heb maandag de kachel een paar uurtjes op 18.5 gezet. Kijk ik in de app, kost gewoon 15 euro met ons huidige tarief. Dat is toch ook niet echt grappig meer.
Stressed is just desserts spelled backwards
Elodea schreef:
10-11-2022 09:00
Wauw, ik zie in het maandelijks overzicht dat het gemiddelde verbruik voor ons type woning 93 kuub gas was.

Wij kwamen uit op 8....

Gaat dat over oktober? Oktober was natuurlijk uitzonderlijk warm. Dan is het niet zo gek dat je ver onder het gemiddelde uitkomt.
16.5 hier in huis, dat is echt wel fris. Als de kinderen vanmiddag thuis zijn dan draai ik hem even een uurtje naar 18. Boven nooit verwarming aan, dus al met al gaat het goed, zitten op ongeveer de helft van totaalverbruik (stroom en gas) dat Oxxio voorspelde.
Wij zijn ook af. Vanmorgen was het 17 graden. Weliswaar elektrisch verwarmd (zonnenpanelen) maar verwarming is verwarming. Wel na een uur weer uitgezet toen het 18 graden was.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Dit jaar oktober vergeleken met vorig jaar minder dan 4x de hoeveelheid gas verbruikt! CV staat alleen aan wanneer het koud is, maar vaak stoken we de houtkachel. We wonen vrij, dus niemand die daar last van heeft.
fratsenenfritsels schreef:
10-11-2022 10:54
Dit jaar oktober vergeleken met vorig jaar minder dan 4x de hoeveelheid gas verbruikt! CV staat alleen aan wanneer het koud is, maar vaak stoken we de houtkachel. We wonen vrij, dus niemand die daar last van heeft.
Behalve het milieu dan (maar ik zou het ook doen hoor :P).
nerdopviva schreef:
10-11-2022 10:25
Gaat dat over oktober? Oktober was natuurlijk uitzonderlijk warm. Dan is het niet zo gek dat je ver onder het gemiddelde uitkomt.
Bij mij neemt hij het 2022 gemiddelde van de buurt, dus dat hoeft niet veel te zeggen. Al kan ik me niet voorstellen dat dit jaar mensen voor 90m3 hebben lopen stoken in oktober.
Ugli schreef:
10-11-2022 10:20
Nee, die gaat op restwarmte geproduceerd door een centrale. En dat wordt berekend in GJ, dus ik heb 0.49 GJ verbruikt. 1 GJ staat gelijk aan 30m3 gas, dus ik reken het om want niemand zegt GJ iets hier op dit forum en zo kan ik een beetje meevergelijken in mijn verbruik (al is het niet helemaal 1 op 1).
Ah, nu ik je zo lees, herinner ik me dat je het er wel eens eerder over hebt gehad :) Dank voor de (extra) uitleg!
Ik zie de gasprijs hier per dag wel weer stijgen..... Pfffff... Morgen al één euro (incl btw, maar ex de rest) terwijl het van de week op 30 cent stond..... Blij dat voorlopig de zon weer even schijnt!
fratsenenfritsels schreef:
10-11-2022 10:54
Ik vind hout ook erg duur. We hebben nog wat zelf gekapt hout van de vorige bewoners liggen, maar die voorraad slinkt snel. En verder ben ik zo een zak hout per dag van 6 euro kwijt.
PamelaCourson1 schreef:
10-11-2022 11:42
Ik vind hout ook erg duur. We hebben nog wat zelf gekapt hout van de vorige bewoners liggen, maar die voorraad slinkt snel. En verder ben ik zo een zak hout per dag van 6 euro kwijt.
Als je het los moet kopen en zeker nu is het duur. We hadden nog heel veel liggen van vorige jaren, grotendeels van eigen terrein waar een hoop grote eikenbomen zijn gekapt en gekloofd plus iets van 2 kuub wat we 3-4 jaar geleden hadden gekocht. Maar dat moet je natuurlijk ook kwijt kunnen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven