Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:


Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)


Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-09-2021 17:51
In de energienota zit natuurlijk ook electra. Misschien wordt daar onevenredig veel van gebruikt. Oude koelkast, wasmachine etc die energie slurpen en die niet vervangen kunnen worden door gebrek aan geld. Het is natuurlijk vaak een spiraal waar mensen in zitten. Zelden een positieve.
Tel daarnaast ook nog maar warm water erbij.
Je moet nog kunnen douchen ook.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-09-2021 17:51
In de energienota zit natuurlijk ook electra. Misschien wordt daar onevenredig veel van gebruikt. Oude koelkast, wasmachine etc die energie slurpen en die niet vervangen kunnen worden door gebrek aan geld. Het is natuurlijk vaak een spiraal waar mensen in zitten. Zelden een positieve.

Van de regen in de drup hè. Zo bizar als die mevrouw kennelijk onder een of ander toezicht staat, want max 50 euro per week, dat haar leefonstandigheden kennelijk toch als voldoende worden geacht. En dat in een welvarend land als de onze.
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:43
Maar dan nog, hoe kom je aan 100 euro als je alleen soms gas gebruikt / verwarming aan hebt. Dan lijkt het alsof ze een veel te hoge prijs betaalt.
Vreemd idd er staat toch dat verwarming niet hoger staat dan 5c in de winter? Dan de 100 euro daar toch niet door komen?
Overigens doe ik al jaren mee aan deze challenge, ook toen ik er nog niet van wist :proud:

Mijn man is heel makkelijk, die roept al heel snel 'ach de stroom is toch al betaald'. Maar ik vind het uit milieu-oogpunt en zo toch wel belangrijk om het opendraaien der radiatoren zo lang mogelijk uit te stellen. En man is dan wel weer zo vriendelijk om voor mijn plezier een keer een trui aan te trekken :love:

In de zomer zet ik ook altijd een emmer buiten, om regenwater in op te vangen voor de plantjes.
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 25-09-2021 17:56
10.65% gewijzigd
Wissewis schreef:
25-09-2021 17:53
Tel daarnaast ook nog maar warm water erbij.
Je moet nog kunnen douchen ook.

Hier gaat warm water op gas meestal. Dus dat zit niet in het electradeel van haar nota.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog niet aan geweest sinds die sneeuwbui in april.
Meeste jaren toch wel half september een keer aan. Maar het is nog boven de 21 graden in huis.

Ik verbruik (volwassene, 2 kinderen, 2 honden) geen ruk en betaal maar €120 per maand.

Dit jaar ga ik voor een record. We hebben uggs, fleece, pyjama’s en de honden. 💪🏻
Alle reacties Link kopieren
Ik niet. Ga lekker stoken met mn pelletkachel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Andersom schreef:
25-09-2021 17:56
Hier gaat warm water op gas meestal. Dus dat zit niet in het electradeel van haar nota.
Bij mij niet hoor. Wij hebben geeneens een gasaansluiting. Wat dat betreft zijn wij onze tijd ver vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
25-09-2021 17:57
Ik niet. Ga lekker stoken met mn pelletkachel.

Jij rebel! ( getver, dat stinkt zo. Vind je dat niet vervelend?
lilalinda schreef:
25-09-2021 17:15
Wij hebben een huis uit eind 1800, met een energielabel Z ofzo
Na een tijdje helpen dekentjes inderdaad echt niet
Herkenbaar van mijn vorige huis. Grote kans dat ze je bevroren terugvinden onder zo’n dekentje als je te lang wacht met stoken. Het duurt dan ook altijd best lang voor het huis opgewarmd is als je te lang wacht met de verwarming aanzetten. Na vakantie in de winter en dus niet thuis geweest kroop ik in de verwarming.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
25-09-2021 17:57
Hier nog niet aan geweest sinds die sneeuwbui in april.
Meeste jaren toch wel half september een keer aan. Maar het is nog boven de 21 graden in huis.

Ik verbruik (volwassene, 2 kinderen, 2 honden) geen ruk en betaal maar €120 per maand.

Dit jaar ga ik voor een record. We hebben uggs, fleece, pyjama’s en de honden. 💪🏻
Ik heb trouwens een eengezinswoning met een inhoud van 130m2, 3 slaapkamers, zolder en open keuken. Boven gaat nooit de kachel aan. Douchen doen we met zo’n apparaat met een zielige ijsbeer. En alles draait op Hue met een app en tijdsloten.
Twee jaar geleden op het aanbod van de WvB ingegaan en voor een kleine huurverhoging de zolder laten isoleren.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
25-09-2021 17:57
Ik niet. Ga lekker stoken met mn pelletkachel.
Dat wil ik ook!
Staat heel Wallonië mee vol, vind ik heerlijk.
1000 voor 2 is echt niet heel veel hoor!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-09-2021 17:15
Wij hebben een huis uit eind 1800, met een energielabel Z ofzo
Na een tijdje helpen dekentjes inderdaad echt niet


Hier ook, we hebben wel dubbel glas, muren/vloeren geïsoleerd maar het blijft toch frisser dan in een nieuwbouwhuis. Ik zou overigens niet willen ruilen hoor, ik hou van mijn oude, tochtige huis ❤️
Ik doe altijd wel lekker kaarsjes aan, kruikje en dekentje op de bank maar op een zeker moment ontkom je er niet meer aan om de cv aan te zetten.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Ik kan wel goed merken dat het niet heel heet is geweest in de zomer, het is nu ook al veel frisser in huis. Wel jammer, omdat dan ook eerder de verwarming aan moet
Alle reacties Link kopieren
Ik had een discussie met een dame op Facebook die het altijd 5 graden in huis had in de winter, nooit een kachel aan en het raam open en dat vond ze prima te doen. De arme man die het bericht geopend had en zich ernstig zorgen maakte over komende winter stelde zich aan vond ze.
Ik vind 10 graden al Spartaans, dan kan ik niet werken thuis.
Ik ben van plan ook wat bewuster de kachel aan te slingeren, maar ik wil het wel behaaglijk hebben.
Pelletkachel en kaarsjes zijn toch ook niet gratis en niet klimaatneutraal?

En in de challenge om geen verwarming aan te doen is het natuurlijk gewoon valsspelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbruik ca 1600 kuub per jaar met twee personen, niet geïsoleerde tussenwoning, dus 1000 kuub vind ik echt niet veel. Ik heb nu een elektronische thermostaat, maar voorheen gewoon een draaiknop. Het streven was om alleen tussen 1 oktober en 1 mei te stoken. 1 oktober redde ik meestal wel, 1 mei werd meestal wat opgerekt :)
Lady*Voldemort schreef:
25-09-2021 17:55
Overigens doe ik al jaren mee aan deze challenge, ook toen ik er nog niet van wist :proud:

Mijn man is heel makkelijk, die roept al heel snel 'ach de stroom is toch al betaald'. Maar ik vind het uit milieu-oogpunt en zo toch wel belangrijk om het opendraaien der radiatoren zo lang mogelijk uit te stellen. En man is dan wel weer zo vriendelijk om voor mijn plezier een keer een trui aan te trekken :love:

In de zomer zet ik ook altijd een emmer buiten, om regenwater in op te vangen voor de plantjes.

Hier hebben man en kinderen het veel eerder een veel langer warm dan ik. Dus hier ook vest en een dekentje voordat de verwarming aan gaat.

Ik heb een regenton gekocht van 300 liter voor de tuin. Die heeft meer gekost dan ik er in tien jaar mee kan besparen maar planten hoeven geen leidingwater, vind ik dan. Inmiddels ook nog een regenton van 150 liter gekregen. Toen het vorig jaar echt warm was, waren ze beiden erg leeg....
Andersom schreef:
25-09-2021 18:17
Pelletkachel en kaarsjes zijn toch ook niet gratis en niet klimaatneutraal?

En in de challenge om geen verwarming aan te doen is het natuurlijk gewoon valsspelen.
Dit vind ik nou weer een beetje gezeur hoor.
KamilleT schreef:
25-09-2021 18:20
Ik verbruik ca 1600 kuub per jaar met twee personen, niet geïsoleerde tussenwoning, dus 1000 kuub vind ik echt niet veel. Ik heb nu een elektronische thermostaat, maar voorheen gewoon een draaiknop. Het streven was om alleen tussen 1 oktober en 1 mei te stoken. 1 oktober redde ik meestal wel, 1 mei werd meestal wat opgerekt :)

Zeker dit jaar, was mei nog koud. Ik had ergens in mei nog mijn winterjas aan.
Lady*Voldemort schreef:
25-09-2021 18:24
Dit vind ik nou weer een beetje gezeur hoor.

De kaarsjes wel, maar de pelletkachel geeft echt goed warmte, dat is hetzelfde als niet de cv aandoen maar wel de openhaard.
Alle reacties Link kopieren
Wij (2p+baby) verbruiken rond de 900 kuub per jaar. Huis uit 1900, maar op het enkele glasraam in de keuken na, dubbelglas (complete achterkant huis, boven en beneden). Zodra de zon schijnt, is het hier snel warm gelukkig. Wel oudere ketel (14 jaar). Maar zodra het een tijd heeft geregend (zeg, een goede natte week) dan merken we dat wel in huis, en zet ik de verwarming wel aan (als het buiten dus ook kouder is).

We zijn allebei het type "eerst een trui en wollen sokken aan", maar we gaan niet zitten kleumen (maar dus ook niet in een t-shirtje zitten met de kachel op 21).

Nog geen verwarming aangehad na de zomer! De voorgaande jaren redden we het steeds tot eind oktober zonder de kachel aan te hebben, we gaan zien hoe deze herfst verloopt :)
Alle reacties Link kopieren
Ik win, mijn verwarming staat nooit aan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook thuiswerkend en geen zin om in de kou te zitten. Ben dus ook al af want de verwarming is allang aangeweest. We besparen wel op andere dingen, want 25 zonnepanelen op het dak en 's avonds gaan meestal de houtkachels aan. Qua water voor de tuin 2 regenresevoirs van een paar duizend liter, dus dat scheelt ook. Ik ben erg voor duurzamer leven, maar wil het niet koud hebben in mijn eigen huis. Het is ook een heel groot (woonoppervlakte bijna 400m2) huis met hoge plafonds en als het er eenmaal koud is wordr het niet meer warm, dus dan toch maar stoken!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven