Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:


Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)


Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Andersom schreef:
25-09-2021 18:26
De kaarsjes wel, maar de pelletkachel geeft echt goed warmte, dat is hetzelfde als niet de cv aandoen maar wel de openhaard.
Pelletkachels zouden ze sowieso moeten verbieden. Ik heb helemaal geen longklachten of zo, maar als ik door zo'n straat fiets waar iedereen zo'n fijne pelletkachel brandt ga ik zowat dood. Echt hoor, dat kan nooit gezond zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook al bezig met de challenge! Hier ook na de vorige winter niet meer aan de verwarming gezeten. Nu 's avonds al een beetje een uitdaging. Soksloffen aan en wollen poncho, die pakken we er dan maar bij. O, en soms een hittepit in bed tegen de koude voeten.

Jaren 30-woning met natuurlijke ventilatie :proud: Wel dubbel glas enzo.

Wonen met z'n tweeën in bg-appartement. Jaren een rekening gehad van ongeveer 75 euro, maar sinds een paar jaar alleen maar stijgend. Nu 120 euro bij greenchoice. Ik krijg nu langzamerhand het idee dat de ketel misschien aan vervanging toe is...
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik doe wel mee!

Althans, niet perse om het zo lang mogelijk uit te stellen maar wel om er deze winter veel bewuster mee om te gaan. Ik vind het snel onbehaaglijk ik huis, dus zet de verwarming best snel aan. Al is het maar even om het vocht eruit te stoken.

Vorig jaar was het verbruik 1100 kuub (1 volwassenen, 2 kinderen, hoekwoning). Vind ik nog meevallen gezien al het thuiswerken en de strenge winter. Maar het huis is relatief nieuw en goed geïsoleerd, dus het moet wel minder kunnen. Nadeel is dat de meeste ramen op het Noorden zitten dus het huis wordt weinig opgewarmd door de zon.

Ik heb allemaal lekkere dekentjes voor op de bank en voor de kinderen onesies en sloffen in overvloed, dus voorlopig hoeft de verwarming nog niet aan.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
25-09-2021 18:56

Wonen met z'n tweeën in bg-appartement. Jaren een rekening gehad van ongeveer 75 euro, maar sinds een paar jaar alleen maar stijgend. Nu 120 euro bij greenchoice. Ik krijg nu langzamerhand het idee dat de ketel misschien aan vervanging toe is...
Maar is je verbruik ook gestegen? Of alleen de kosten?
Alle reacties Link kopieren
De houtkachel toch al paar keer aangehad. Ik weiger kou te lijden en ik weiger ook om me als een eskimo te moeten aankleden voordat de kachel aan mag. Ik hou van behaaglijkheid in mijn huis. Hebben een redelijk geïsoleerde oude hoekwoning.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-09-2021 18:58
Maar is je verbruik ook gestegen? Of alleen de kosten?

Ja, het verbruik ook. Al een keer met Greenchoice aan de lijn gehangen hoe dat toch kan, maar daar kreeg ik niet echt een overtuigend antwoord. Zeker omdat we best zuinig zijn. Vandaar dat ik nu aan de ketel denk.
Such fun!1
Lady*Voldemort schreef:
25-09-2021 18:52
Pelletkachels zouden ze sowieso moeten verbieden. Ik heb helemaal geen longklachten of zo, maar als ik door zo'n straat fiets waar iedereen zo'n fijne pelletkachel brandt ga ik zowat dood. Echt hoor, dat kan nooit gezond zijn.

En allesbranders ook. Hier in de buurt en aannemer die thuis zijn houtafval opstookt. Dat stinkt ook zo dat het nooit goed voor het milieu kan zijn. En dan wel trots zijn dat ze zo weinig gas gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
25-09-2021 19:01
Ja, het verbruik ook. Al een keer met Greenchoice aan de lijn gehangen hoe dat toch kan, maar daar kreeg ik niet echt een overtuigend antwoord. Zeker omdat we best zuinig zijn. Vandaar dat ik nu aan de ketel denk.
En niet ieder jaar is exact hetzelfde qua temperatuur natuurlijk. Afgelopen jaar duurde de winter een stuk langer dan de twee jaar daarvoor bijvoorbeeld. Het is ook best moeilijk jezelf aan een "jaarverbruik" te houden.
Wat ik trouwens altijd al doe is de verwarming uitzetten als iedereen onder de douche is geweest en tv zit te kijken. Dat is zo rond 20.00 uur en dan trekken we allemaal een trui aan en gaan we onder een fleece zitten. Heerlijk vind ik dat.
MarindaH schreef:
25-09-2021 19:01
Ja, het verbruik ook. Al een keer met Greenchoice aan de lijn gehangen hoe dat toch kan, maar daar kreeg ik niet echt een overtuigend antwoord. Zeker omdat we best zuinig zijn. Vandaar dat ik nu aan de ketel denk.

Mijn man houdt al jaren ons verbruik bij. Gas blijft al jaren min of meer gelijk. Verschillen zijn te verklaren door strenge of milde winter. Dit thuiswerken nu wel duidelijke stijging.

Electra stijgt elk jaar. Maar is ook verklaarbaar aan de hand van nieuwe (extra) apparaten en meer gebruik van die apparaten. Inmiddels heel veel led-verlichting en ook dit jaar weer een lichte stijging, door het vele thuiswerken, school online etc.
Alle reacties Link kopieren
Hier één van die half miljoen mensen. De fleecedeken heb ik er al bij gepakt. Ben wel een ontzettende koukleum. Gelukkig heb ik flink wat dekens. Onder de 15 graden in huis vind ik trouwens echt niet te doen. Zeker niet met thuiswerken.
Ik merk dat ik me echt niet kan ontspannen in een koud huis. Ik heb sowieso in de winter altijd een extra dik vest en pantoffels aan, maar als ik dan nog koude handen en/of voeten heb, dan gaat die kachel gewoon aan, helemaal als ik thuiswerk. Comfort vind ik ook veel waard.
Ik probeer wel op te letten met niet te lang/heet douchen en het daar dan een beetje mee te compenseren.
Maar een warm huis geeft me gewoon ook een behaaglijk 'thuis'gevoel, wat ik juist in de donkere wintermaanden extra belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:59
Jij rebel! ( getver, dat stinkt zo. Vind je dat niet vervelend?
Nee hoor, ik haat kou.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Pelletkachel ruik je niet, dus dat het buiten stinkt, dat kan niet eens.
En ik ga ook iedere avond in bad. Erg hė? We kunnen het betalen (en dan hebben we nog een sauna ook...)
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-09-2021 19:07
En niet ieder jaar is exact hetzelfde qua temperatuur natuurlijk. Afgelopen jaar duurde de winter een stuk langer dan de twee jaar daarvoor bijvoorbeeld. Het is ook best moeilijk jezelf aan een "jaarverbruik" te houden.

Bij Greenchoice krijg je een overzicht per maand. En natuurlijk houden we rekening met wat voor jaar het is geweest. Maar als je volgens het staatje ineens meer verbruikt dan een hoekwoning, terwijl ons gedrag hetzelfde is als voorheen... dan gaan we dus naar andere dingen kijken.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Hier staat de thermostaat op18 graden in de woonkamer. Maar het is nu 21 graden, we wachten af wanneer we gaan stoken. Geen gas, maar stadswarmte en verder alles elektrisch. Wel 5 jaar geleden alles A++++ gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Hier is mijn doel altijd de herfstvakantie halen zonder kachel.
Omdat ik een belangrijke angstig ben over die hoge kosten, hebben we toch vervroegd zonnepanelen besteld.
En gelukkig kunnen we ons dat veroorloven, daar ben ik me ook bewust van. Daarna, weer even de broekriem aantrekken en verder sparen.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
25-09-2021 19:31
Bij Greenchoice krijg je een overzicht per maand. En natuurlijk houden we rekening met wat voor jaar het is geweest. Maar als je volgens het staatje ineens meer verbruikt dan een hoekwoning, terwijl ons gedrag hetzelfde is als voorheen... dan gaan we dus naar andere dingen kijken.
Ja, dat is inderdaad dan wel een groot verschil!
Madeliefjees schreef:
25-09-2021 19:30
Pelletkachel ruik je niet, dus dat het buiten stinkt, dat kan niet eens.
En ik ga ook iedere avond in bad. Erg hė? We kunnen het betalen (en dan hebben we nog een sauna ook...)
Soms gaat het niet erom of je het kan betalen…

En ja die kachel ruik je echt wel.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
25-09-2021 19:33
Hier is mijn doel altijd de herfstvakantie halen zonder kachel.
Omdat ik een belangrijke angstig ben over die hoge kosten, hebben we toch vervroegd zonnepanelen besteld.
En gelukkig kunnen we ons dat veroorloven, daar ben ik me ook bewust van. Daarna, weer even de broekriem aantrekken en verder sparen.
Maar is het stroomverbruik dan zo hoog, dat je bang bent voor die kosten?
Wij zijn echt knieperds wat stroom betreft, we verbruiken echt weinig (maar hebben wel een airco en Amerikaanse koelkast, maar dan weer geen droger of vaatwasser of elektrische auto), dus we zullen niet snel overstappen op zonnepanelen, omdat het voor ons gewoon niet uit kan, of misschien nét.
Madeliefjees schreef:
25-09-2021 19:30
Pelletkachel ruik je niet, dus dat het buiten stinkt, dat kan niet eens.
En ik ga ook iedere avond in bad. Erg hė? We kunnen het betalen (en dan hebben we nog een sauna ook...)

Dat je het kunt betalen maakt toch geen zak uit?

We kunnen met zijn allen toch ook proberen de planeet nog een beetje leefbaar na te laten aan onze kinderen en hun kinderen en elke volgende generatie.

Omdat ik het kan betalen heb ik dus een regenton aangeschaft die ik in tien jaar hete zomers nog niet terug zal verdienen. Gewoon voor het milieu. Druppel op gloeiende plaat, maar als meer mensen dat doen bereiken we meer.
Alle reacties Link kopieren
De kachel mag aan na de Zuidlaardermarkt en moet weer uit met Pasen.

Wij hebben de Zuidlaardermarkt nog nooit gehaald, verwarmingstechnisch.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou voorstander kunnen zijn van schalen of treden in energie- en watergebruik zodat zuinig zijn baat.

Dat de tweede xxx kub gas of water die je gebruikt dubbel zo duur is als de eerste. En de derde nog duurder. Zodat onnodige grootverbruikers harder worden aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-09-2021 19:47
Ik zou voorstander kunnen zijn van schalen of treden in energie- en watergebruik zodat zuinig zijn baat.

Dat de tweede xxx kub gas of water die je gebruikt dubbel zo duur is als de eerste. En de derde nog duurder. Zodat onnodige grootverbruikers harder worden aangepakt.
Onhandig systeem.

Ik ken een kwekersbedrijf dat eerst bedrijventarief kreeg en enorm bezuinigd heeft op het energieverbruik.

Vervolgens kregen ze als dank het duurdere particuliere tarief doorgerekend omdat ze voor een bedrijf te weinig energie verbruikten...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
25-09-2021 19:53
Onhandig systeem.

Ik ken een kwekersbedrijf dat eerst bedrijventarief kreeg en enorm bezuinigd heeft op het energieverbruik.

Vervolgens kregen ze als dank het duurdere particuliere tarief doorgerekend omdat ze voor een bedrijf te weinig energie verbruikten...

Dat moet dus ook nog verder uitgewerkt, mijn idee is nog een rauw idee. Maar mensen met een 'watkanhetmijschelen'-houding moeten worden aangepakt.

Elke avond in bad, vind ik echt niet meer van deze tijd. Ook niet als je het kunt betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven