Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
RP7 schreef:
27-09-2022 22:34
Maar die gevelverlichting he, ik zie dat steeds meer en meer maar ik vraag me ook steeds meer af waarom je dat zou doen. Iedereen klaagt over dure energie, dan is dat toch het eerste dat je uitzet? Zo'n onzinnige buitenverlichting...

Om inbrekers af te schrikken… daarom heb ik ze iig aan mijn achtergevel. En het kost ook weinig, ik gebruik als ik 24 uur niet thuis ben maar iets van 1,2 kWh per etmaal in totaal. Die paar lampen maken het verschil niet hoor.
RP7 schreef:
Maar die gevelverlichting he, ik zie dat steeds meer en meer maar ik vraag me ook steeds meer af waarom je dat zou doen. Iedereen klaagt over dure energie, dan is dat toch het eerste dat je uitzet? Zo'n onzinnige buitenverlichting...

Om inbrekers af te schrikken… daarom heb ik ze iig aan mijn achtergevel. En het kost ook weinig, ik gebruik als ik 24 uur niet thuis ben maar iets van 1,2 kWh per etmaal in totaal. Die paar lampen maken het verschil niet hoor.
TiumPerfectum schreef:
27-09-2022 22:17
Ik heb een p1 meter besteld om straks ons verbruik precies te kunnen volgen. Ik kan nu al zien dat ik tijdens daltarief (23:00 - 07) ergens tussen de 3 en 5 kWh verbruik per nacht. Dit is zonder het draaien van apparaten alleen gevelverlichting en alle apparaten die dus altijd aangesloten zijn. Weten anderen hoeveel dat bij hun is?

Dit lijkt me wel veel. Ik gebruik 1,2 kWh per etmaal als ik er niet ben (koelkast, modem, buitenlampen en nog wat kleine dingen)
Brrr fris om 5u ´s ochtends in de badkamer.
Vroeger zette ik dan het elektrische vuurtje aan terwijl ik ging ontbijten. Nu laat ik het even 1 à 2 minuten en dan is de ergste kilte eruit.
Dat zal wel 20 minuten schelen met vroeger.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
RP7 schreef:
Inderdaad om inbrekers af te schrikken. Wonen in een wijk waar veel ingebroken wordt. Oprit is ongeveer 20 meter dus ook echt donker zonder verlichting. Verlichting achtertuin heb ik wel uitgezet (geen achterom) alsmede de extra koelvries.
Stientje schreef:
27-09-2022 22:52
Dit lijkt me wel veel. Ik gebruik 1,2 kWh per etmaal als ik er niet ben (koelkast, modem, buitenlampen en nog wat kleine dingen)
Ik snap er ook echt niets van. Ik heb wel een broyeur in de kelder staan die het water van de wasmachine wegpompt en we hebben oudere vloerverwarming die gekoppeld is aan de CV en nu dus uit staat. Zo'n standaard ventilatiesysteem.
TiumPerfectum schreef:
28-09-2022 08:21
Inderdaad om inbrekers af te schrikken. Wonen in een wijk waar veel ingebroken wordt. Oprit is ongeveer 20 meter dus ook echt donker zonder verlichting. Verlichting achtertuin heb ik wel uitgezet (geen achterom) alsmede de extra koelvries.
Ja oke, maar ik zie het hier ook echt bij de meest standaard rijwoningen met aan alle kanten buren. Of bedrijfspanden die dan beter kunnen investeren in een deugdelijk alarm. Ik vraag me sowieso af of ze zich, als ze echt willen, laten afschrikken door een lamp.
TiumPerfectum schreef:
28-09-2022 08:24
Ik snap er ook echt niets van. Ik heb wel een broyeur in de kelder staan die het water van de wasmachine wegpompt en we hebben oudere vloerverwarming die gekoppeld is aan de CV en nu dus uit staat. Zo'n standaard ventilatiesysteem.
Ik heb gelezen dat de pomp van een oudere vloerverwarming zelfs veel verbruikt als hij uit staat.
Stientje schreef:
27-09-2022 22:52
Ik ongeveer 1 kWh per etmaal als ik er niet ben. (Met Boiler) … ik zit gemiddeld op een verbruik van 5 kWh per dag en dat is dan douchen, koken etc. Doe ik de was - vaatwasser aan kom ik tegen de 7kwh op een dag aan.
TiumPerfectum schreef:
Ik heb een p1 meter besteld om straks ons verbruik precies te kunnen volgen. Ik kan nu al zien dat ik tijdens daltarief (23:00 - 07) ergens tussen de 3 en 5 kWh verbruik per nacht. Dit is zonder het draaien van apparaten alleen gevelverlichting en alle apparaten die dus altijd aangesloten zijn. Weten anderen hoeveel dat bij hun is?
Hier ook veel minder.

Is je gevelverlichting al LED en/of aan te passen naar een lager wattage / bewegingssensor / solar?

Overigens kun je je ook aanmelden bij sites als Enerlogic (er zijn er meer, kijk maar op Milieucentraal) dan zie je je verbruik ook. Gratis met een vertraging van een dag.
RP7 schreef:
28-09-2022 08:28
Ja oke, maar ik zie het hier ook echt bij de meest standaard rijwoningen met aan alle kanten buren. Of bedrijfspanden die dan beter kunnen investeren in een deugdelijk alarm. Ik vraag me sowieso af of ze zich, als ze echt willen, laten afschrikken door een lamp.
Ik heb me laten vertellen dat ze juist dankbaar gebruik maken van dat licht, die inbrekers. Advies van de politie was hier om alleen verlichting toe te passen als er ook voldoende sociale controle is. Datzelfde zou gelden voor licht binnen aanhouden als je weg bent, en dat je dat zeker niet op een vaste tijdklok moet doen.

Vreemd genoeg hangen er in de naastgelegen gemeente posters van de politie met tips om inbrekers te weren met als 2e tip: laat je verlichting branden als je niet thuis bent. In deze tijden wel een wat aparte tip, zeker in een wat armere arbeidersgemeente.
De temperatuur in huis is hier nu gezakt naar 18,5 graden.
Het wordt steeds frisser. Het gaat snel. Jammer dat we geen warme nazomer hebben. Ik kleed me maar zo warm mogelijk aan met wollen sloffen aan mijn voeten.
Kleinezon schreef:
27-09-2022 22:31
Dit kan niet. Watt = joule per seconde.
10-15 watt is gebruikelijker. 0,25 kWh per dag kan wel.
Je leest het, natuurkunde is niet m'n sterkste kant :-D Ik had het er gisteren met m'n man over, en al die watt, kilowatt, kwh. We gingen het even uitrekenen voor een jaar, pfff, raakte helemaal in de war. Maar je hebt gelijk! Kwh idd :)
TiumPerfectum schreef:
Dat is wel veel. Hier tussen de 2,5 kwh en de 6 kwh per 24 uur. En zoals je hierboven ergens kon lezen, verbruikt m'n koelkast 1,5.
Dus gemiddeld 4 kwh in acht uurtjes, terwijl je zegt dat er niks "draait" is echt veel.
We hebben enkele avonden de kachel aangedaan, want het werd erg koud en klammig in huis. Ik heb een vrijstaande oude woning...
Pas geleden heb ik thermoshirts gekocht. Dat, in combinatie met een warme plaid en wollen sloffen, zorgt dat ik het totaal niet koud heb bij 19 graden.
Voor velen was dit misschien al gewoon, maar voor mij is dit echt een enorme verandering. Ik vind warmte een stukje comfort. Nog steeds hoor, alleen ligt het nu meer aan mijn kleding, dan aan de warmte van de kamer zelf.
Ik werk veel thuis, dan doe ik nog een plaid over mijn benen, ook heb ik vingerloze fleecehandschoenen (ik heb echt snel koude handen) dat scheelt veel.
O zo klinkt het wel erg haha.
Wel grappig hoe persoonlijk dat is, toulouse_74. Ik vind deze kou juist een stukje comfort, eindelijk weer nachten zonder gezweet. :jump:
Procne schreef:
27-09-2022 22:49
Hier is het inmiddels ook 16 graden binnen gecombineerd met hoge luchtvochtigheid, dus ik vrees dat ik morgen toch de verwarming moet aanzetten :'(
Hier hetzelfde. Ik wilde iig tot 2 oktober de verwarming uit laten, maar het wordt nu echt heel oncomfortabel.
Jellybean schreef:
28-09-2022 09:20
Wel grappig hoe persoonlijk dat is, toulouse_74. Ik vind deze kou juist een stukje comfort, eindelijk weer nachten zonder gezweet. :jump:
Het is ook echt personen inderdaad want hier in ons blok zijn ook mensen die de verwarming inmiddels aan hebben.
En dat had ik voorheen ook, maar merk dat ik het nu minder snel koud heb sinds ik vorig jaar bewust minder en minder hoog ben gaan stoken.
Procne schreef:
27-09-2022 22:49
Hier is het inmiddels ook 16 graden binnen gecombineerd met hoge luchtvochtigheid, dus ik vrees dat ik morgen toch de verwarming moet aanzetten :'(
Hoge luchtvochtigheid is voor mij idd ook een heel belangrijke factor.Koudere binnentemperatuur ben ik inmiddels wel meer aan gewend.En dat hoeft niet perse slecht te zijn.Een hoge luchtvochtigheid in huis is dat wel (mede door licht astma hier)
Daarom hier ook alleen maar gecombineerde temperatuur-hygro-meters in huis.
nighttripper wijzigde dit bericht op 28-09-2022 10:02
0.37% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Jellybean schreef:
28-09-2022 08:42
Ik heb me laten vertellen dat ze juist dankbaar gebruik maken van dat licht, die inbrekers. Advies van de politie was hier om alleen verlichting toe te passen als er ook voldoende sociale controle is. Datzelfde zou gelden voor licht binnen aanhouden als je weg bent, en dat je dat zeker niet op een vaste tijdklok moet doen.

Vreemd genoeg hangen er in de naastgelegen gemeente posters van de politie met tips om inbrekers te weren met als 2e tip: laat je verlichting branden als je niet thuis bent. In deze tijden wel een wat aparte tip, zeker in een wat armere arbeidersgemeente.

Het zal afhangen van waar je woont. Hier in de stad is de leus van de politie juist: "Zet ze in het licht". Dan worden ze namelijk veel makkelijker door buren gezien.
RP7 schreef:
Wij hebben ook best wat verlichting in de tuin maar het verbruikt amper stroom. Net even opgezocht en onze tuinlampen verbruiken 1 watt per lamp (we hebben er 6). Daarnaast zitten ze op een schakelklok en branden ze alleen in de avond en een stukje van de nacht. Dat is het mij wel waard want ik vind het altijd erg gezellig staan, en voor mijn gevoel helpt het toch wat bij het afschrikken van inbrekers.
PamelaCourson1 schreef:
28-09-2022 08:30
Ik heb gelezen dat de pomp van een oudere vloerverwarming zelfs veel verbruikt als hij uit staat.
Daar ga ik me ook eens in verdiepen.
RP7 schreef:
Alarm hebben we ook, ik ga er vanuit dat het niet veel stroom verbruikt. Ik denk ook dat mensen er zo aan gewend zijn dat ze er niet meer aan denken om het uit te zetten. De politie adviseer bij mijn weten altijd buitenverlichting ter preventie maar als er inderdaad niemand is die je kan betrappen heb je er nog niks aan.
madamecannibale schreef:
28-09-2022 10:09
Wij hebben ook best wat verlichting in de tuin maar het verbruikt amper stroom. Net even opgezocht en onze tuinlampen verbruiken 1 watt per lamp (we hebben er 6). Daarnaast zitten ze op een schakelklok en branden ze alleen in de avond en een stukje van de nacht. Dat is het mij wel waard want ik vind het altijd erg gezellig staan, en voor mijn gevoel helpt het toch wat bij het afschrikken van inbrekers.
Wij hebben zowel aan de voor-als achterkant een lamp branden 's nachts, werkt op sensor. De lampen verbruiken 4 watt(dus 2x4 watt).
Jellybean schreef:
28-09-2022 08:33
Hier ook veel minder.

Is je gevelverlichting al LED en/of aan te passen naar een lager wattage / bewegingssensor / solar?

Overigens kun je je ook aanmelden bij sites als Enerlogic (er zijn er meer, kijk maar op Milieucentraal) dan zie je je verbruik ook. Gratis met een vertraging van een dag.

Ja het zijn led lampen en er zit een licht sensor tussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven