Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
dinsdag 27 september 2022 om 12:54
Ik vraag me inderdaad af wat nu voordeliger is. Het betreft een jaren 70 matig geïsoleerd hoekhuis. Ik heb nu nacht op 17, dag op 18. Soms deden we de thermostaat 's avonds even kort hoger omdat het koud is als je stilzit.Urbanmom schreef: ↑27-09-2022 11:41De thermostaat staat op 18 en ik merk vanzelf wanneer de CV aanspringt. Kouder laat ik het niet worden want het huis opwarmen als het teveel is afgekoeld zou nog wel eens meer gasverbruik op kunnen leveren dan de temperatuur constant houden. Net als een airco in de zomer alleen aanzetten als het huis al teveel is opgewarmd want dan gebruikt de airco juist veel meer energie dan wanneer je de temperatuur een beetje constant houdt. Dat advies kregen we destijds van de installateur.
Ik zou de thermostaat voor de nacht best lager willen zetten (mits de rest van het gezin daar akkoord mee is), maar ik ben bang dat het dan teveel gas kost om alles weer op temperatuur te brengen.
Ik ben wel benieuwd welke dag/nacht temperaturen mensen in vergelijkbare huizen aanhouden.

dinsdag 27 september 2022 om 13:07
Elodea schreef: ↑27-09-2022 12:54Ik vraag me inderdaad af wat nu voordeliger is. Het betreft een jaren 70 matig geïsoleerd hoekhuis. Ik heb nu nacht op 17, dag op 18. Soms deden we de thermostaat 's avonds even kort hoger omdat het koud is als je stilzit.
Ik zou de thermostaat voor de nacht best lager willen zetten (mits de rest van het gezin daar akkoord mee is), maar ik ben bang dat het dan teveel gas kost om alles weer op temperatuur te brengen.
Ik ben wel benieuwd welke dag/nacht temperaturen mensen in vergelijkbare huizen aanhouden.
Heb je een slimme meter? Dan kan je het namelijk gewoon uitproberen. Neem een paar dagen met een vergelijkbare buitentemperatuur (niet nu maar als het kouder is, 10 graden of lager) en waarop je een zelfde aantal uren thuis bent. Dan doe je de ene dag de nachttemperatuur op 15 en den andere op 17. En dan vergelijk je het gasverbruik.
dinsdag 27 september 2022 om 13:09
Ik heb dat vorig jaar uitgeprobeerd. Omdat er altijd werd geroepen dat je je verwarming constant of redelijk constant moet houden qua verbruik heb ik dat jaren gedaan. Vorig jaar toen alles al duurder werd toch ingesteld dat het tussen 22.00 een 6:00 uur max 11 graden mag zijn en dat het rond 7:00 uur weer 18 graden moest zijn. En mijn verbruik was wel degelijk stukken minder.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

dinsdag 27 september 2022 om 13:12
Er zijn dus echt allerlei theorieën over, maar volgens mij verschilt het zo per huis/cv ketel/installatie dat er weinig algemeens over te zeggen is.Elodea schreef: ↑27-09-2022 12:54Ik vraag me inderdaad af wat nu voordeliger is. Het betreft een jaren 70 matig geïsoleerd hoekhuis. Ik heb nu nacht op 17, dag op 18. Soms deden we de thermostaat 's avonds even kort hoger omdat het koud is als je stilzit.
Ik heb ooit een jaar van december-februari s nachts de kachel gewoon aangelaten ivm heel klein kind met temperatuur issues. Ondertussen was ik overdag thuis, want verlof, dus de kachel ging overdag ook niet uit. Het was geen bijzonder zachte winter (inclusief meermalen sneeuw, schaatsmogelijkheid etc). Ik vreesde de rekening wel een beetje, maar uiteindelijk had ik dat jaar dus aanzienlijk minder gas gebruikt dan de jaren er voor en er na. Echt heel bizar, maar het was toch echt zo. In dat specifieke huis (bovenwoning jaren 20) was ik dus beter af (zowel financieel als voor het milieu) als ik de verwarming níet lager zette als ik er niet was of sliep.
In mijn huidige huis (middenwoning jaren 60, spouw na-isolatie, overal dubbel glas, dakisolatie, gewone radiatoren) heb ik hem s nachts/overdag als ik weg ben op 16 staan en als ik thuis ben op 20. Maar ik heb nooit geprobeerd of het beter zou zijn om dat anders te doen (kost best wat tijd, want je kunt het niet in 1 dag testen).
dinsdag 27 september 2022 om 13:15

dinsdag 27 september 2022 om 13:24
VGM1980 schreef: ↑27-09-2022 13:09Ik heb dat vorig jaar uitgeprobeerd. Omdat er altijd werd geroepen dat je je verwarming constant of redelijk constant moet houden qua verbruik heb ik dat jaren gedaan. Vorig jaar toen alles al duurder werd toch ingesteld dat het tussen 22.00 een 6:00 uur max 11 graden mag zijn en dat het rond 7:00 uur weer 18 graden moest zijn. En mijn verbruik was wel degelijk stukken minder.
Dat hangt dus inderdaad af van hoe goed het huis geïsoleerd is, maar ook hoe lang/vaak de verwarming op een hogere temperatuur moet staan.
Ik heb de thermostaat nu nog op 12 staan. Kamertemperatuur is nu 16,5, zie ik (kille dag)
Mijn huis is niet geweldig geïsoleerd. Zou ik ‘m op bijvoorbeeld 15 zetten, dan zou ik dus best veel uren stoken (in de nacht), omdat hij blijft aanslaan, terwijl ik dan lekker warm in bed lig. Zonde.
Straks als het kouder wordt zal hij waarschijnlijk op 12 blijven (misschien naar 13, even uitproberen) en gaat de thermostaat pas als ik thuis kom van het werk omhoog tot een uur voordat ik ga slapen naar 18,5 (vind ik een fijne temperatuur). Dat is dan tussen zeg 18.00 uur en 22.30 uur. Dat is in dit huis toch echt veel voordeliger dan de hele dag op een hogere temperatuur.
‘s Ochtends zet ik ‘m sowieso niet aan voor dat uurtje dat ik thuis ben. Dan is mijn lichaam nog warm van de nacht.
Werk ik thuis, dan zet ik ‘m in het begin van de middag vaak eerst op 15 of 16. Opwarmen voelt altijd als extra warm, vind ik, dus direct op 18,5 is niet nodig.
dinsdag 27 september 2022 om 13:28
Minder verbruik, maar ook evenredig veel minder warmte.LuciFee2022 schreef: ↑27-09-2022 12:45Led/infrarood panelen hebben wel vaak een lager wattage/verbruik dan gewone elektrakachels, soms wel 3 tot 6x minder.
Dus dat zou wel echt wat schelen als je dan toch wil verwarmen met elektra.
Om je kamer van 15 naar 18 graden te verwarmen heb je, ongeacht welke elektrische kachel, dezelfde hoeveelheid kWh nodig.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

dinsdag 27 september 2022 om 13:52
Volgens mij zit toch anders.
Voordeel is dat infrarood/led minder 3 tot 6x minder energie nodig hebt zelfde die ruimte verwarmen tot die temp.
Als je dat al wil een hele ruimte verwarmen. Vaak hoeft dat niet.
Het verwarmt ook snel juist de objecten, dus als je paneel slim plaats (of een verrijdbare koopt) je heel gericht kan verwarmen. Dat kan op lage temp.
Verrijdbaar kan ook met een elektrakachel maar als die 3 tot 6x meer verbruikt en hoger moet staan qua temp, dan zou ik nog nog steeds gaan voor led/infrarood en is dan echt wel flink goedkoper/minder qua dan andere elektrakachels.
Maar goed, komen er denk ik niet uit. Ik zou gaan voor led of infrarood maar alleen als je genoeg panelen hebt, anders is gewoon verwarmen geheid toch goedkoper.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 27-09-2022 13:55
14.61% gewijzigd

dinsdag 27 september 2022 om 13:54
bij infrarood verwarm je niet de kamer (de lucht), alleen jezelf of andere objecten in de kamer
dinsdag 27 september 2022 om 14:03
Dit is niet waar.LuciFee2022 schreef: ↑27-09-2022 13:52Volgens mij zit toch anders.
Voordeel is dat infrarood/led minder 3 tot 6x minder energie nodig hebt zelfde die ruimte verwarmen tot die temp.
Als je dat al wil een hele ruimte verwarmen. Vaak hoeft dat niet.
Het verwarmt ook snel juist de objecten, dus als je paneel slim plaats (of een verrijdbare koopt) je heel gericht kan verwarmen. Dat kan op lage temp.
Verrijdbaar kan ook met een elektrakachel maar als die 3 tot 6x meer verbruikt en hoger moet staan qua temp, dan zou ik nog nog steeds gaan voor led/infrarood en is dan echt wel flink goedkoper/minder qua dan andere elektrakachels.
Maar goed, komen er denk ik niet uit. Ik zou gaan voor led of infrarood maar alleen als je genoeg panelen hebt, anders is gewoon verwarmen geheid toch goedkoper.
Wat je daar onder zegt en wat smulrol zegt klopt wel. Maar dit werkt maar tot een zekere hoogte. Als de lucht te koud wordt, moeten die objecten toch echt de lucht gaan opwarmen om nog comfortabel te zijn.
Ledverwarming heb ik helemaal nog nooit van gehoord. Maar een klein straalkacheltje heb ik zelf ook. Vervangt bij ons de elektrische vloerverwarming in de badkamer.
kleinezon wijzigde dit bericht op 27-09-2022 18:53
9.86% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
dinsdag 27 september 2022 om 14:11
En werd het 's nachts dan ook echt 11 graden?VGM1980 schreef: ↑27-09-2022 13:09Ik heb dat vorig jaar uitgeprobeerd. Omdat er altijd werd geroepen dat je je verwarming constant of redelijk constant moet houden qua verbruik heb ik dat jaren gedaan. Vorig jaar toen alles al duurder werd toch ingesteld dat het tussen 22.00 een 6:00 uur max 11 graden mag zijn en dat het rond 7:00 uur weer 18 graden moest zijn. En mijn verbruik was wel degelijk stukken minder.
En heb je ook gecontroleerd voor weersomstandigheden? Als je dit hebt ingevoerd in een zachte winter, dan is het niet meer dan logisch dat je verbruik lager was.
Ik zou hem zelf 's nachts trouwens toch niet lager dan 15 zetten (als de rest van het gezin daar al akkoord mee wil gaan).
dinsdag 27 september 2022 om 14:13
Hier is het nog 19 graden.
Met een dik vest, sjaal en fleecedekentje over mijn benen gaat het wel om zo aan mijn bureau te zitten. Maar het voelt wel kil. Mijn wangen voelen nu bv koud aan.
Maar 19 graden vind ik nog te warm om de cv aan te zetten.
Maar hopen dat mijn lichaam straks went aan de lagere temperatuur.
Met een dik vest, sjaal en fleecedekentje over mijn benen gaat het wel om zo aan mijn bureau te zitten. Maar het voelt wel kil. Mijn wangen voelen nu bv koud aan.
Maar 19 graden vind ik nog te warm om de cv aan te zetten.
Maar hopen dat mijn lichaam straks went aan de lagere temperatuur.
dinsdag 27 september 2022 om 14:42
Elodea schreef: ↑27-09-2022 14:11En werd het 's nachts dan ook echt 11 graden?
En heb je ook gecontroleerd voor weersomstandigheden? Als je dit hebt ingevoerd in een zachte winter, dan is het niet meer dan logisch dat je verbruik lager was.
Ik zou hem zelf 's nachts trouwens toch niet lager dan 15 zetten (als de rest van het gezin daar al akkoord mee wil gaan).
Ja ik heb gezien dat het hier s'nachts op 13 graden stond. (de rest van het gezin gaan daar zeker mee akkoord, die hebben het om de 1 of andere reden nooit koud).
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
dinsdag 27 september 2022 om 16:15
Hier is het 19 graden, maar wel erg vochtig. Niets droogt meer, wat betreft de was zit ik met mijn handen in het haar. Ik heb geen droogtrommel, heel bewust omdat het het textiel zo schaadt. Het begint heel vervelend te worden, mijn wasmanden puilen uit, maar het gewassen goed is na drie dagen nog steeds niet droog.
En ik vind 19 graden te koud.

dinsdag 27 september 2022 om 16:30
Ventilator voor de was zetten. Binnen een dag is je was kurk droog.Lieneke schreef: ↑27-09-2022 16:15Hier is het 19 graden, maar wel erg vochtig. Niets droogt meer, wat betreft de was zit ik met mijn handen in het haar. Ik heb geen droogtrommel, heel bewust omdat het het textiel zo schaadt. Het begint heel vervelend te worden, mijn wasmanden puilen uit, maar het gewassen goed is na drie dagen nog steeds niet droog.
dinsdag 27 september 2022 om 17:14
Ik heb eindelijk durven kijken naar onze kosten de afgelopen maanden.
Wat me gelijk opviel, is dat de airco eigenlijk best meevalt qua verbruik (en dus kosten!) 0,35 kwh per uur, zo'n 35 cent per uur. Hij staat natuurlijk geen 24/7 aan.
Onze Amerikaanse koelkast verbruikt ook lang niet zo slecht als wat we dachten (dat was het enige wat er aan stond toen we op vakantie waren, dus dat is makkelijk te herleiden
) Die verbruikt 1,7 kwh per dag.
In augustus was de gas en (dus) stroomprijs wel echt om te huilen hoor; we betaalden tussen de 4,50 en 5,80 euro per kuub gas.... We waren één week op vakantie in augustus, en de cv gaat natuurlijk niet aan, dus met 10 kuub is het verbruik netjes, maar toch was het duur (58 euro)
Stroom was met 151 kwh best aanzienlijk, maar ja, vele nachten airco aangehad natuurlijk. Was 59 euro.
In september liggen de prijzen ietsjes lager, maar met bijna 10 kuub inmiddels, en 45 euro aan gas, nog steeds echt om te huilen. Stroom 110 kwh voor 25 euro. (In juli 121 kwh voor 15 euro....)
We zitten bij ANWB, dus betalen ieder uur een ander tarief
Wat me gelijk opviel, is dat de airco eigenlijk best meevalt qua verbruik (en dus kosten!) 0,35 kwh per uur, zo'n 35 cent per uur. Hij staat natuurlijk geen 24/7 aan.
Onze Amerikaanse koelkast verbruikt ook lang niet zo slecht als wat we dachten (dat was het enige wat er aan stond toen we op vakantie waren, dus dat is makkelijk te herleiden

In augustus was de gas en (dus) stroomprijs wel echt om te huilen hoor; we betaalden tussen de 4,50 en 5,80 euro per kuub gas.... We waren één week op vakantie in augustus, en de cv gaat natuurlijk niet aan, dus met 10 kuub is het verbruik netjes, maar toch was het duur (58 euro)

In september liggen de prijzen ietsjes lager, maar met bijna 10 kuub inmiddels, en 45 euro aan gas, nog steeds echt om te huilen. Stroom 110 kwh voor 25 euro. (In juli 121 kwh voor 15 euro....)
We zitten bij ANWB, dus betalen ieder uur een ander tarief

dinsdag 27 september 2022 om 17:31
Hier ook 16,5° C .
Behoorlijk fris dus, maar ik wil mijn verwarming nog echt niet aan. Ook dit jaar wil ik het weer redden tot aan de Zuidlaardermarkt (18 oktober). Mínstens.
Ik vond de overgang van erg warm (bloedheet) naar kil in huis ook erg snel gaan. Het is voor mijn gevoel niet eens zo lang geleden dat ik nog liep te puffen van de hitte.
En het verbaast me dat het niet wat langer zo rond een aangename 20 graden is gebleven in huis, maar dat het alweer snel onder de 18 kwam.
Ik woon in een hoekappartement, ramen op het zuiden, en afgelopen voorjaar geïsoleerd (o.a. spouwmuurisolatie, nieuwe ramen etc.) en er zijn ook wat zonnepanelen geïnstalleerd.
Mijn onderbuurman vertelde net dat het bij hem nu 16 graden is, dus het had nog erger gekund.
Tot nu toe red ik het met een deken, kruik, dikke sokken, extra kleding. En 2 katten, waarvan er altijd minstens één op schoot ligt.

Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
dinsdag 27 september 2022 om 17:40
Vandaag was de temperatuur hier zoals verwacht onder de 20 gezakt, maar nu weer vanzelf naar 20 opgewarmd. Zonder verwarming dus. Ik ben vandaag eigenlijk vrij maar moest toch even wat papierwerk doen voor mijn werk toen had ik het wel even fris maar daarvoor wel druk bezig geweest. Als ze zon nou maar door blijft komen dan warmt mijn huis snel op... Ik wil het eigenlijk gewoon minimaal net zo lang halen als vorig jaar (7 nov), dan heb ik niet voor niks die klussen in huis gedaan.

dinsdag 27 september 2022 om 18:00
Wat ik ervan begrepen heb is dit: het kost inderdaad vrij veel energie om in de ochtend op te stoken naar een hogere temperatuur. Maar juist als je een minder goed geïsoleerde woning hebt dan vervliegt de warmte tijdens het stoken alweer heel snel en kost het de cv dus uiteindelijk een stuk meer energie om de temperatuur altijd constant te houden. Als je ‘s nachts 8 uur lang op bijvoorbeeld 19 graden blijft stoken dan kost dat dus meer energie dan kortstondig in de ochtend de cv laten opstoken om van 15 graden naar 19 te komen.Elodea schreef: ↑27-09-2022 12:54Ik vraag me inderdaad af wat nu voordeliger is. Het betreft een jaren 70 matig geïsoleerd hoekhuis. Ik heb nu nacht op 17, dag op 18. Soms deden we de thermostaat 's avonds even kort hoger omdat het koud is als je stilzit.
Wij zetten de verwarming dus altijd laag in de nacht.
dinsdag 27 september 2022 om 18:03
10 kuub is toch netjes.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑27-09-2022 17:14Ik heb eindelijk durven kijken naar onze kosten de afgelopen maanden.
Onze Amerikaanse koelkast verbruikt ook lang niet zo slecht als wat we dachten (dat was het enige wat er aan stond toen we op vakantie waren, dus dat is makkelijk te herleiden) Die verbruikt 1,7 kwh per dag.
In augustus was de gas en (dus) stroomprijs wel echt om te huilen hoor; we betaalden tussen de 4,50 en 5,80 euro per kuub gas.... We waren één week op vakantie in augustus, en de cv gaat natuurlijk niet aan, dus met 10 kuub is het verbruik netjes, maar toch was het duur (58 euro)Stroom was met 151 kwh best aanzienlijk, maar ja, vele nachten airco aangehad natuurlijk. Was 59 euro.
We zitten bij ANWB, dus betalen ieder uur een ander tarief![]()
Ik zit nu op 7 m3 in september in mn eentje.

dinsdag 27 september 2022 om 18:16
Zet een ventilator aan en richt deze op de opgehangen was. Hier droogt de was op deze manier prima. Doe het al winters lang zo.Lieneke schreef: ↑27-09-2022 16:15Hier is het 19 graden, maar wel erg vochtig. Niets droogt meer, wat betreft de was zit ik met mijn handen in het haar. Ik heb geen droogtrommel, heel bewust omdat het het textiel zo schaadt. Het begint heel vervelend te worden, mijn wasmanden puilen uit, maar het gewassen goed is na drie dagen nog steeds niet droog.