Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zaterdag 5 november 2022 om 13:13
Krap 18 graden hier - zonder verwarming - dat gaat nog net, vind ik. Maar ik heb vanochtend wel een klein bijverwarmingskacheltje gekocht. Ik hoop dat ik een beetje een goede heb gekocht, want er zijn er zo veel! Mijn bedoeling is: Zuinig in gebruik, maar wel effectief om het hoekje van de kamer waar je zit wat op te warmen. We zullen zien! Het is er eentje die me heel prima lijkt, maar die nog geen reviews heeft waar je wat wijzer van zou kunnen worden:
https://www.bol.com/nl/nl/p/oneiro-s-lu ... 2008093611
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 5 november 2022 om 13:21
Vanmorgen was het hier 17 graden. Maar als we net uit bed komen, hebben wij daar nooit zo'n last van (hier gaat ook echt nooit de kachel aan, als we binnen een uur de deur uit moeten of zo). Gisteren en vandaag helaas geen zon te zien! Maar het lukt nog prima met gewoon een trui en warme sokken aan (die heb ik ook met 19 graden zonder zon aan) en eind van de middag gaan we toch weer weg 
Wel veel was boven in de slaapkamer, dus kan zijn dat we vanavond even de warme airco/ontvochtiger aanslingeren om het vocht uit onze slaapkamer te halen, want dat slaapt echt niet lekker (en met dit grauwe weer heeft een raam open zetten geen zin, hier aan de kust).
Wel veel was boven in de slaapkamer, dus kan zijn dat we vanavond even de warme airco/ontvochtiger aanslingeren om het vocht uit onze slaapkamer te halen, want dat slaapt echt niet lekker (en met dit grauwe weer heeft een raam open zetten geen zin, hier aan de kust).
zaterdag 5 november 2022 om 15:05
Ik heb net de verwarming op 18.5 gezet, het was 17. Het voelt nu heerlijk warm, de thermostaat geeft 18.5 aan maar de andere meter die ik heb 20.
Ik schrok vanochtend, de voorste poot van mijn nachtkasttafeltje zal vol blauwige schimmelplekjes. Snap niet hoe, woning heeft hr++ glas en is goed genoeg geisoleerd. Heb het tafeltje eruit gegooid en mijn bed en matrassen gecontroleerd, kon verder niks vinden maar vind het niet echt een fris idee.
Ik schrok vanochtend, de voorste poot van mijn nachtkasttafeltje zal vol blauwige schimmelplekjes. Snap niet hoe, woning heeft hr++ glas en is goed genoeg geisoleerd. Heb het tafeltje eruit gegooid en mijn bed en matrassen gecontroleerd, kon verder niks vinden maar vind het niet echt een fris idee.
zaterdag 5 november 2022 om 16:54
Hoe beter geisoleerd, hoe meer je moet ventileren. Anders krijg je juist schimmelvorming. Raam open dusMsBarclay schreef: ↑05-11-2022 15:05Ik heb net de verwarming op 18.5 gezet, het was 17. Het voelt nu heerlijk warm, de thermostaat geeft 18.5 aan maar de andere meter die ik heb 20.
zaterdag 5 november 2022 om 17:02
Zo doe ik dat al jaren (zonder de foto dan). Elke laatste van de maand schrijf ik de standen op en zit ze in een Excel bestand.
Ik kan het verbruik vanaf 2009 terugzien.
We hebben nu sinds kort wel een slimme meter; maar daarnaast blijf ik mijn bestand bijhouden.
zaterdag 5 november 2022 om 17:08
Ik heb ontvochtigers gekocht, je moet goed ventileren, hoe meer huis duurzaam is hoe meer ventileren.MsBarclay schreef: ↑05-11-2022 15:05Ik heb net de verwarming op 18.5 gezet, het was 17. Het voelt nu heerlijk warm, de thermostaat geeft 18.5 aan maar de andere meter die ik heb 20.
Maar dat hielp hier niet genoeg, we hebben in deze wijk sowieso allemaal megavochtproblemen.
zaterdag 5 november 2022 om 18:25
En hoe vaak staan je ramen open? Als je niet ventileert krijg je schimmel ja. Heeft niks met isolatie te maken.MsBarclay schreef: ↑05-11-2022 15:05Ik heb net de verwarming op 18.5 gezet, het was 17. Het voelt nu heerlijk warm, de thermostaat geeft 18.5 aan maar de andere meter die ik heb 20.
zaterdag 5 november 2022 om 20:02
800 watt, niet heel zuinig. Hij zou mij 64 cent per uur kosten.tonkje schreef: ↑05-11-2022 13:13Krap 18 graden hier - zonder verwarming - dat gaat nog net, vind ik. Maar ik heb vanochtend wel een klein bijverwarmingskacheltje gekocht. Ik hoop dat ik een beetje een goede heb gekocht, want er zijn er zo veel! Mijn bedoeling is: Zuinig in gebruik, maar wel effectief om het hoekje van de kamer waar je zit wat op te warmen. We zullen zien! Het is er eentje die me heel prima lijkt, maar die nog geen reviews heeft waar je wat wijzer van zou kunnen worden:
Hier voor de tweede keer in het seizoen de verwarming aan op 21 graden, omdat het hier maar 18,5 graden was en ik een gast had.