Zonder makelaar huis verkopen

29-01-2011 15:45 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Ik ben benieuwed of iemand ervaring heeft met het verkopen van zijn woning zonder een makelaar. Zo ja wat komt er allemaal bij kijken en hoe kijk je er nu achteraf op terug, manier om in de toekomst opnieuw te doen? Ik loop al een tijdje rond met dit idee, mede omdat een tweetal mensen uit mijn omgeving interesse hebben getoond in mijn appartement en ik zodoende geen makelaar nodig, wellicht wel voor het papierwerk.

Alvast bedankt
Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Zo ja, dan zou ik daar eens gaan informeren.
Meerdere keren gedaan (eerst eigen flat, toen flat van vriend en 6 jaar later ons gezamelijk gekochte huis, zonder makelaar gekocht, en verkocht. Gaat prima!

De laatste keer hebben we wel makelaarsland gebruikt, de makelaar die voor (toen, in 2008) 1000 euro je huis op funda zette.

Op internet kun je goede voorbeelden vinden van koopcontracten. Zeker als je al een gegadigde hebt, dan zou ik geen makelaar in de arm nemen. Veelste duur! Waar je wel op moet letten is dat je een goede vraagprijs stelt. Dat was ook 1 van de redenen dat wij de laatste keer Makelaarsland in de arm genomen hebben. Zij taxeren ook professioneel.

Kijk wat je nodig hebt en niet zelf kan doen en koop dat desnoods los in bij een makelaar.

Succes en veel plezier!
Jahoor, kan makkelijk!

Kijk maar eens op makelaarsland.nl. Dat kost veel en veel minder dan een andere makelaar, en je huis staat toch op funda. Dat laatste is waar het om gaat. Kijk, de markt is nu zo slecht dat een makelaar de boel echt niet sneller verkocht krijgt. Er zijn nu eenmaal te weinig kopers... helaas................ ')
Ja hoor, wij hebben ons huidige huis zonder Makelaar gekocht. (beide partijen geen makelaar).

Volstrekt overbodig beroep: De Makelaar
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Makelaarsland vond ik erg drammerig. Heb ze gebeld om een vrijblijvende afspraak te maken, dat kon dus niet? Er werd gelijk een account aangemaakt en 10 minuten later werd ik al door een taxateur gebeld en ik zou op voorhand al 1000 euro moeten betalen ook al wordt mijn huis niet verkocht. Het heeft mij een halve ochtend gekost om mijn account weer verwijderd te krijgen. Zodra een taxateur mij zou bellen (na 10 min) dan was het niet vrijblijvend meer en zou ik aan de betaling van 1000 euro vastzitten. Vond het erg vervelend. Zat zelf te denken om mijn huis bijv via marktplaats aan te bieden of een andere site, te peilen wat de interesse is en mocht iemand interesse hebben dan wellicht de rest van de procedure door een makelaar te laten voltooien.
Is er in jouw woonplaats geen makelaar die deeldiensten aanbiedt?

Zo hebben wij een paar jaar geleden ons huis verkocht.

Het kostte iets van 1000 euro en ze deden bijna alles behalve de potentiele kopers rondleiden, dat deed ik zelf.

Oja, de foto's en de omschrijving heb ik ook zelf gemaakt, maar daar bakken ze vaak toch niks van .
Ja hoor, wij hebben ook al meerdere huizen zonder makelaar verkocht. Zeker als je al gegadigden hebt, heb je al helemaal geen makelaar nodig. Inderdaad, een volledig overbodig beroep.

De echt belangrijke zaken kun je via de notaris regelen. Let op: de kopers mogen de notaris kiezen. Als je dus overeenstemming over de prijs hebt, vraag je de kopers welke notaris zij willen. Vervolgens kan die notaris helpen met het koopcontract ed. Je kunt dat inderdaad ook van internet afhalen of via vereniging eigen huis bestellen (zitten wel wat kosten aan, als je geen lid bent).
Zou ik nooit doen. En zeker nu, in de crisis waarin de huizenmarkt stil ligt.... voordeel is wel dat er nu goed te onderhandelen is over courtage. Maar overbodig beroep: neuj.
Vorige huis heb ik via marktplaats verkocht, is wel 6 jaar geleden en zou nu waarschijnlijk niet meer lukken. Overigens heeft de makelaar bij wie het huis dat we vervolgensd kochten in de verkoop was (dus niet onze aankoopmakelaar die we niet hadden, maar de verkoopmakelaar van het huis dat we gingen kopen) toen het voorlopig koopcontract voor ons opgesteld. Gratis, hij wilde het huis van mijn vriend graag verkopen. :-)

Nu staat ons huis ook te koop en wel via 'de plaatselijke makelaar'. Misschien interessant om te vragen of je bij hen alleen de dienst 'voorlopig koopcontract' af kan nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven