Zonnebloem.

05-07-2013 10:37 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een wedstrijdje met de buurman. Wie kweekt de grootste zonnebloem.

Ik lig momenteel aan kop. Die van hem meet momenteel 45 cm, die van mij 75 cm. Je zou zeggen dat het een gelopen race is, maar ik ben een beetje bang dat ik net voor de finish strand. Ik heb namelijk helemaal geen verstand van zonnebloemen. Sowieso niet van planten. Ik ben eigenlijk een serieplantenmoordenaar. Zelfs kunstplanten gaan bij mij nog dood. (Bij wijze van spreken dan hè).

Wie heeft tips om mijn zonnebloem in leven te houden?
Ik doe niks....stop in de lente een zaadje in de grond en dan komt er een zonnebloem uit. Ik geef geen extra water, geen pokon. Hooguit dat ik de plant vastzet om te voorkomen dat hij omvalt.
Dat was ik ook van plan. Niks doen. Maar nu heb ik ineens een wedstrijdje.

Lust een zonnebloem pokon of zal ik er buxesmest bijgooien?
Ik heb er ook geen verstand van maar wat een leuke wedstrijd.

Misschien nog wat extra mest geven? En anders moet je maar denken, `het is maar een spelletje` .

Ik wil ook wel zonnebloemen, heb jij gewoon wat zonnebloempitten in de aarde gestopt? Zelf zit ik ook in de categorie `mijn kunstplanten begeven het zelfs` dus denk dat ik het aan de juiste persoon vraag.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik doe ook niks, maar de zonnebloem groeit mij al bijna voorbij.

Je hebt verschillende soorten, die van mij zouden 3 meter hoog kunnen worden. Je hebt ze ook van max 2,5e meter.
in geval van droogte zou ik wel bewateren aan het eind van de dag.

M_V, idd gewoon in de grond stoppen en wachten.

Mijn zonnebloemen staan overigens in de moestuin (om de komkommer tegenop te laten groeien), dus die krijgen af en toe wat vloeibare mest mee.
Ik heb inderdaad gewoon wat pitten in een pot gestopt MV. Ineens was er een plant. Ik ben zelf ook verbaasd.
En dit is niet zomaar een spelletje hè! Nu ik aan kop lig wil ik winnen ook.
En cake, jij mag niet meedoen als die van jou je al bijna voorbij groeit!
De hoogte ligt ook aan het soort. De ene wordt gewoon hoger dan de andere.

De kunst is om de zonnebloem niet te hard te laten groeien. Daardoor wordt de steel steviger en kan deze beter de bloemen dragen, zeggen ze.

Mijn zonnebloem meet inmiddels ruim 1.5 meter. Ik heb deze dan ook eerst voorgezaait in een bakje op de vensterbank en vervolgens een poosje in de kas gezet ivm het koude weer.

Zon en voldoende vocht zijn het belangrijkste voor de plant. Op een beschutte plek groet de zonnebloem harder.

Ik laat de uitgebloeide zonnebloem de gehele winter in de tuin staan, dit trekt behoorlijk wat vogels in de winter.
1,5 meter?

Dhalia mag ook niet meedoen.
We hebben trouwens eerlijk spel gespeeld. De pitten komen uit het zelfde zakje.
Praten tegen de plant schijnt ook te helpen.
quote:winkelfanaat schreef op 05 juli 2013 @ 11:02:

Praten tegen de plant schijnt ook te helpen.

Ga ik doen.
Flauw hoor om de concurrent uit te schakelen

Ik heb ook zonnebloemen in de tuin staan die het niet zo goed doen, die staan de hele ochtend en een deel van de middag in de schaduw. Die komen volgens mij net voorbij mijn knie.

Zon doet de bloemen dus ook heel erg goed.
Inderdaad, ik heb er 3 op een rij. Eentje heeft relatief veel schaduw en is dus nog niet zo groot als de andere 2. De plant doet zijn naam wat dat betreft echt eer aan.
Maar daar heb ik dus over nagedacht hè! Die van mij staat in een pot, dus ik versleep 'm iedere keer naar de zon.

Waar ik me nu wel een beetje zorgen over maak is of de pot niet te klein is.
Dan heb je inderdaad wel een grote pot nodig. Een zonnebloem krijgt een behoorlijk kluit. Ook wordt het water minder vastgehouden, dus vooral water blijven geven.
Shit! Daar was ik al bang voor. Is verpotten een optie? De buurman heeft wel in een hele grote pot gezaaid.
Ik heb zaadjes in m'n bak met 1,- aarde gegooid en nu heb ik mega zonnebloemen die nog niet uitgekomen zijn.. Ze zijn al bijna even lang als ik.. En dat was niet helemaal de bedoeling!
Jazeker, maar wel met beleid, anders breekt de steel. Leg de plant neer als je de oude pot eraf haalt. Het in de nieuwe pot zetten kan je misschien beter even met z'n 2-en doen. De ene kan dan de plant vasthouden, de ander de pot goed aanvullen. Zorg wel dat je een stok langs de plant hebt staan, ook tijdens het verpotten. Dat geeft extra stevigheid.

Vul de pot niet helemaal tot de rand, dat is makkelijker met water geven.

Met nieuwe potgrond heb je gelijk weer nieuwe bemesting.
Je kan ook wat chloor op de Zonnebloem van de buurman gieten, hehehehe! Gaat ie langzaam dood...
Azijn, dat helpt, daar win je mee. Mits je die op de plant van de buurman gooit en niet op die van jezelf.
Spreuken 18:2
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 11:29:

Shit! Daar was ik al bang voor. Is verpotten een optie? De buurman heeft wel in een hele grote pot gezaaid.Geen idee of je zonnebloemen kunt verpotten (ik heb net zulke groene vingers als jij), maar ik weet wel dat een kleine pot één van de hulpmiddelen is bij het kweken van bonsaiboompjes. Dus misschien moet je het toch maar proberen, de dood of de gladiolen.
Nog een nuttig linkje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven