Zorg voor katje haalbaar?
maandag 18 oktober 2010 om 15:08
Lieve mensen, ik ga dit toch even met jullie delen, want wil advies en ervaringen:
Ik kan een katje overnemen van iemand, een geweldig beest die een rustig plekje nodig heeft zonder andere dieren. Heb ik.
En nu ben ik de balans aan het opmaken en me aan 't bedenken of het allemaal echt haalbaar is, want:
- ik woon alleen
- ik werk
- ik ga ook weleens een weekend weg en op vakantie
Van alle deskundigen en liefhebbers hoor ik graag meningen!
Ik kan een katje overnemen van iemand, een geweldig beest die een rustig plekje nodig heeft zonder andere dieren. Heb ik.
En nu ben ik de balans aan het opmaken en me aan 't bedenken of het allemaal echt haalbaar is, want:
- ik woon alleen
- ik werk
- ik ga ook weleens een weekend weg en op vakantie
Van alle deskundigen en liefhebbers hoor ik graag meningen!
maandag 18 oktober 2010 om 15:18
Waarom dan niet, inderdaad. Harstikke leuk toch! De meeste mensen werken fulltime en zoveel hebben er katten.
Maar ik denk dat als je veel weg bent, het wel leuk is voor de kat om hem, als je dan wel thuis bent, extra aandacht te geven. Ik geef onze katten zelf ook de gelegenheid om dan 's nachts bij ons te zijn (hoeft niet eens per se in bed, maar doen wij wel, gezellig ). Want anders kunnen ze alleen 's avonds even bij je zijn en dat vind ik persoonlijk wel een beetje zielig.
Maar ik denk dat als je veel weg bent, het wel leuk is voor de kat om hem, als je dan wel thuis bent, extra aandacht te geven. Ik geef onze katten zelf ook de gelegenheid om dan 's nachts bij ons te zijn (hoeft niet eens per se in bed, maar doen wij wel, gezellig ). Want anders kunnen ze alleen 's avonds even bij je zijn en dat vind ik persoonlijk wel een beetje zielig.
maandag 18 oktober 2010 om 15:19
maandag 18 oktober 2010 om 15:19
He Kym, ik neem aan dat voor over 2 weken is?
En wat als je besluit over 2 jaar om weer ergens heen te gaan?
Voor de rest kunnen katten best goed alleen zijn en lijkt mij het zelf ook erg leuk. Maar ik doe het niet, omdat ik niet weet of ik hier blijf wonen en dan de kat weer weg moet doen en dat vind ik niet kunnen.
Voor de rest kunnen katten best goed alleen zijn en lijkt mij het zelf ook erg leuk. Maar ik doe het niet, omdat ik niet weet of ik hier blijf wonen en dan de kat weer weg moet doen en dat vind ik niet kunnen.
maandag 18 oktober 2010 om 15:24
Wat heeft de kat de hele dag te doen als jij weg bent (heeft-ie een buiten bijvoorbeeld)? Mag de kat wel bij je slapen? Wil je genoeg tijd uittrekken voor spel en interactie met je kat?
Als een kat zich gaat vervelen en/of niet genoeg contact kan hebben met de eigenaar kan dit resulteren in onzindelijkheid of slopen of kaal likken of (heftige)agressie of angstgedrag of totale apathie als gevolg van chronische stress.
Als een kat zich gaat vervelen en/of niet genoeg contact kan hebben met de eigenaar kan dit resulteren in onzindelijkheid of slopen of kaal likken of (heftige)agressie of angstgedrag of totale apathie als gevolg van chronische stress.
maandag 18 oktober 2010 om 15:35
maandag 18 oktober 2010 om 15:37
quote:vivagirl schreef op 18 oktober 2010 @ 15:19:
Voor de rest kunnen katten best goed alleen zijn en lijkt mij het zelf ook erg leuk. Maar ik doe het niet, omdat ik niet weet of ik hier blijf wonen en dan de kat weer weg moet doen en dat vind ik niet kunnen.Eens met Vivagirl (ja ik lees nog steeds mee in jullie topic )
Voor de rest kunnen katten best goed alleen zijn en lijkt mij het zelf ook erg leuk. Maar ik doe het niet, omdat ik niet weet of ik hier blijf wonen en dan de kat weer weg moet doen en dat vind ik niet kunnen.Eens met Vivagirl (ja ik lees nog steeds mee in jullie topic )
maandag 18 oktober 2010 om 15:38
quote:Kym schreef op 18 oktober 2010 @ 15:35:
De kat is al ouder, het is geen kitten meer. Nu is hij gewend met andere katten te zijn, maar dat gaat dus niet goed (vechten elkaar de tent uit).
En nee, is niet voor over twee weken VG, maar voor later dit jaar en nee, weer naar het buitenland staat niet bepaald op de planning.Ow Mosterd
De kat is al ouder, het is geen kitten meer. Nu is hij gewend met andere katten te zijn, maar dat gaat dus niet goed (vechten elkaar de tent uit).
En nee, is niet voor over twee weken VG, maar voor later dit jaar en nee, weer naar het buitenland staat niet bepaald op de planning.Ow Mosterd
maandag 18 oktober 2010 om 15:58
Het hangt een beetje van de kat af, maar meestal kan dit wel. Onze katten kunnen als het moet 2 nachtjes alleen blijven, dus een weekendje weg is geen probleem. Voor langer weg moet je wel iets regelen, in elk geval een buur of vriend die even eten wil komen geven en de kattenbak schoonmaakt. Daarnaast even een aai en kat is weer tevreden, zeker als ie gewend is dat je werkt en dus vaker alleen is. Een logeeradresje kan natuurlijk ook, dan is ie wat minder alleen. Maar dat lijkt me geen reden om geen kat te nemen als die behoefte heeft aan een rustig eigen plekje en jij dat kan bieden. Lekker doen dus!
maandag 18 oktober 2010 om 16:10
maandag 18 oktober 2010 om 16:17
Als de kat wel gewend is om alleen te zijn, kan dat prima. Wij werken beide en hebben twee katten. Wel heb ik een kattenluikje, zodat ze zelf kunnen weten of ze naar buiten of binnen willen (eentje die op hun chip werkt, zodat de buurkatten niet naar binnen kunnen) En als we een weekend weg gaan of twee weken op vakantie, dan zorg ik ervoor dat iemand ze iedere avond eten geeft. Meestal zijn dit mijn ouders, soms vrienden. Mijn katten leven al 9 jaar zo bij mij en zijn volgens mij heel gelukkig
maandag 18 oktober 2010 om 16:18
Overigens hebben wij er twee, dat vind ik toch wel weer anders dan één. Lijkt me toch minder eenzaam. Ze liggen nu ook weer zo in elkaar verstrengeld op de bank
Als wij een weekendje weg gaan (2 nachten) komt er altijd 1x iemand langs voor vers water en voer. Als wij een nachtje weg gaan komt er niemand langs. En de laatste keer dat we op vakantie gingen (3 wk) verbleven er vrienden in ons huis, ideaal!
Als wij een weekendje weg gaan (2 nachten) komt er altijd 1x iemand langs voor vers water en voer. Als wij een nachtje weg gaan komt er niemand langs. En de laatste keer dat we op vakantie gingen (3 wk) verbleven er vrienden in ons huis, ideaal!
maandag 18 oktober 2010 om 16:46
Ik werk ook onregelmatig en switch dus ook met voertijden. Heb niet het idee dat ze er last van hebben (al willen ze met mn 1e dag vrij na mn vroege diensten nog wel eens om 5 uur op mn kussen/hoofd staan maar later gaat t goed en laten ze me gewoon slapen.. )
Als ik weg ga vraag ik mn buurtjes/moeder/vriendinnen/nichtje of who ever. Gaat altijd goed! Ik zeg: Doen
Als ik weg ga vraag ik mn buurtjes/moeder/vriendinnen/nichtje of who ever. Gaat altijd goed! Ik zeg: Doen
maandag 18 oktober 2010 om 16:56
Hey Kym
Ja hoor kan makkelijk. Ik heb 2 katten en werk full time net als mijn vriend. Voor vakanties en weekendjes weg heb ik een oppas. Er is altijd wel iemand die eventjes in je huisje wilt vertoeven of anders kan de buurman/vrouw de kat wel eten geven.
Gezellig hoor, een kat in huis!! Ben je al terug?
Ja hoor kan makkelijk. Ik heb 2 katten en werk full time net als mijn vriend. Voor vakanties en weekendjes weg heb ik een oppas. Er is altijd wel iemand die eventjes in je huisje wilt vertoeven of anders kan de buurman/vrouw de kat wel eten geven.
Gezellig hoor, een kat in huis!! Ben je al terug?
maandag 18 oktober 2010 om 19:39