Zorgen van een koophuis

07-12-2010 21:24 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 1 1/2 week geleden zijn mijn vriend en ik verhuisd. We hebben een koophuis uit 2001 wat door de vorige bewoner niet was onderhouden. Daarom is er een maandlang aan gewerkt voordat we erin trokken. Nu wist ik wel dat het nog niet helemaal klaar zou zijn, maar ik had niet verwacht dat er nog zoveel punten en zorgen zouden zijn. Soms zie ik door al die punten de pluspunten niet meer. Missschien zijn er hier mensen die het herkennen en kunnen we elkaar er doorheen helpen, ervoor zorgen dat we niks vergeten en dat we positief blijven.

Paar zorgen: transformator van badkamer spotjes is in 1e week al doorgebrand, zou de electriciteit wel goed zijn? Nog geen internet/telefoon. Om maar iets te noemen.
Nog geen internet is nou toch ook weer niet zo'n ramp? Dat is gewoon een kwestie van wachten tot ze het knopje in de centrale omzetten.

En maandenlang werken aan een huis uit 2001? Dat vind ik wel heel bizar. Wat hebben jullie dan allemaal moeten doen?
Een huis uit 2001?? In zo'n slechte staat? Je mag er toch van uit gaan dat zo'n huis nog in orde moet zijn?

Is er al iemand geweest die door het huis gaat om te bekijken of alles nog in orde is? Normaal doe je dat bij oudere woningen.
Een maandlang Wij zijn inmiddels drie jaar bezig

Maar ik herken je zorgen wel. Af en toe vraag ik me ook wel eens af of het huis niet scheefzakt, of die scheur in de muur niet groter wordt, of de bedrading niet gaar is, en of het dak stiekem niet zo lek als een mandje is. Ach ja, het staat al 100 jaar, dus het zal nog wel 100 jaar staan, houd ik mezelf dan maar voor
Veel dingen zijn geen ramp, het is alleen zo veel!

We hebben alle vloeren vervangen en alle plafonds en muren geschilderd, nieuwe badkamer (met inloopdouche en spotjes nu) toilet en keuken. Zolder en grote slaapkamer netjes laten afwerken. Euhm... Dat zijn de grootste punten wel. :-)
Kijk dat je bij een 100 jaar oud huis wat aan onderhoud moet doen lijkt me logisch maar een 9 jaar oude huis? Goed, kozijnen schilderen als die van hout zijn, maar verder heb je daar toch nog geen groot onderhoud aan (please zeg me dat het niet normaal is, ons nwe huis is 8 jaar oud, we hebben kunstof kozijnen en ik dacht dat we voorlopig er echt niet te veel aan zouden moeten doen).
We hebben het een maandlang laten doen door 2 werklieden.
Bij een huis uit 2001 zou ik me niet veel zorgen maken. Da's allemaal nog hartstikke nieuw (als het goed is).
Ja, verfen moet je standaard als je in een huis trekt, als de oude meubels van de muur zijn zie je ineens hoe hard dat nodig is.

Een vloer vervangen is toch ook niet het meeste werk.

Badkamer/wc vervangen vind ik redelijk snel, na 9 jaar. Vonden jullie het dan zo lelijk?

NOu ja, in ieder geval klinkt het mij niet als heel veel werk in de oren.
Tja, welkom in de wondere wereld van het bezitten van een huis. Er is altijd wel wat
Bij ons ook 6 weken (niet fulltime door 2 vakmannen) in een vrij nieuw huis (<5 jaar oud), maar dat kwam omdat wij meer eisen hadden dan de oude bewoners. Zo te lezen net als jullie.

Nieuwe keuken, toilet en douche. Alles schilderen (wat uiteraard erg logisch is) en een nieuwe vloet. Dat is 1 maand tijd, vind ik zelfs nog erg snel!
nou ja, nog geen internet had ik in mijn huurhuis ook, zeker 2 maanden niet, totdat ik toch echt wel heel erg duidelijk kon maken dat er vandaag nog iemand moest komen om het te fixen.

Ligt niet aan koophuis, maar aan je provider. (tenzij je iets gekocht heb zonder aansluitingen, maar dat lijkt mij met een huis uit 2001 niet het geval).

Wat kan er trouwens gruwelijk mis zijn met een huis uit 2001?

(ik woon altijd in hele, hele oude huizen)
Het grote werk is ook allemaal gereed. Nu gaat het om dingen als: verven van de trappen, nieuwe deurmat op maat kopen, gordijnen woonkamer, waterkracht warm water regelen, etc.

Badkamer hadden we specifieke eisen voor, dus was luxe keuze. En toen was t wel zo mooi de wc daarop aan te passen.
maar die dingen heb je toch ook als je in een huurhuis gaat wonen?
Ik vind eerlijk gezegd dat je overdrijft,

gordijnen woonkamer? Kies uit wat je mooi vind, bestel het en paar weken later is het klaar. Niets moeillijks aan.

Nieuwe deurmat? Moet zeker 100% bij de rest van je inrichting passen ofzo?

Hou op met zeuren en ga genieten van je mooie nieuwe huis.
Je denkt dat in 1 maand klussen alles geregeld is? Tuurlijk is het fijn als het af is, maar dat is gewoon niet realistisch. Leg je er bij neer.

WIj hebben in ons huis 9 maanden geklust voordat we er gingen wonen. En dan blijft er nog altijd wat. Inmiddels hebben we in 6 jaar weer van alles onder handen genomen. Je blijft bezig in een eigen huis. Dus succes ermee
Dit hoort bij elke verhuizing, of je nou naar huur of koop gaat. Adem even rustig in en uit en raap jezelf bijelkaar.
Wilde je de telefoon van de vorige bewoner overnemen dan?
Wij hebben het minimale van het minimale gedaan: de muren en plafond geverfd en de slaapkamers opnieuw behangen en nieuwe gordijnen laten zetten. Daar zijn we een week mee bezig geweest. Het huis was tien jaar oud. Telefoon, internet, dat zijn toch standaard dingen die ook in twee/drie dagen te regelen zijn? Of zit er geen telefoonaansluiting in jullie huis? Lijkt me sterk!
Denk ook niet dat het een drama is. Heb genoeg vervelende dingen meegemaakt in mijn leven om het te relativeren. Ik zeg alleen dat er nog zoveel kleine losse eindjes zijn en dat ik dat heb onderschat. Een hele boel makkelijke, kleine dingen kosten samen alsnog heel veel tijd.

Toen we in het huurhuis gingen wonen had ik dat niet, omdat toen alles er al in zat en onze eisen veel minder waren.
Internet hadden we ruim op tijd aangegeven. Meteen provider gebeld, daar staat alles goed, dus nu ligt vanuit hun de vraag bij Kpn. Zoals alles, geen ramp, maar wel wat gedoe
quote:SanneK schreef op 07 december 2010 @ 21:51:

Denk ook niet dat het een drama is. Heb genoeg vervelende dingen meegemaakt in mijn leven om het te relativeren. Ik zeg alleen dat er nog zoveel kleine losse eindjes zijn en dat ik dat heb onderschat. Een hele boel makkelijke, kleine dingen kosten samen alsnog heel veel tijd.

Toen we in het huurhuis gingen wonen had ik dat niet, omdat toen alles er al in zat en onze eisen veel minder waren.Dat is het volgens mij ook gewoon: in je huurhuis vond je de badkamer niet zo heel mooi, maar ach, het kan er mee door en nu in je koophuis moet het in eens perfect ofzo.
quote:SanneK schreef op 07 december 2010 @ 21:54:

Internet hadden we ruim op tijd aangegeven. Meteen provider gebeld, daar staat alles goed, dus nu ligt vanuit hun de vraag bij Kpn. Zoals alles, geen ramp, maar wel wat gedoeMaar dat heeft nog steeds niks met een koophuis te maken, maar een ongemak die je met verhuizen tegen kan komen.
quote:germanwings schreef op 07 december 2010 @ 21:43:

Ik vind eerlijk gezegd dat je overdrijft,

gordijnen woonkamer? Kies uit wat je mooi vind, bestel het en paar weken later is het klaar. Niets moeillijks aan.

Nieuwe deurmat? Moet zeker 100% bij de rest van je inrichting passen ofzo?

Hou op met zeuren en ga genieten van je mooie nieuwe huis.

Dat dus. Wat je opnoemt is gewoon normaal verhuizen en heeft niets te maken met koop of huur. Bij elk nieuw huis dat je betrekt ben je wel een paar weken/maanden bezig om dingen op de rails te krijgen. Dat hoort zo.

Ik snap dat je daar soms een baalmoment kan hebben, maar het is allemaal verre van een ramp. Dus heb wat geduld en deal with it.
quote:SanneK schreef op 07 december 2010 @ 21:24:

Zo'n 1 1/2 week geleden zijn mijn vriend en ik verhuisd. [...] is er een maandlang aan gewerkt voordat we erin trokken.

Paar zorgen: transformator van badkamer spotjes is in 1e week al doorgebrand, zou de electriciteit wel goed zijn? Nog geen internet/telefoon. Om maar iets te noemen.quote:SanneK schreef op 07 december 2010 @ 21:34:

We hebben het een maandlang laten doen door 2 werklieden.

ach gutte, kindje toch....

dat is geen verbouwen, hoor.

wij hebben een huisje van 100 jaar oud, waar zeker 60 jaar niks aan gedaan was.

alle kozijnen zijn verrot, daarnaast is het allemaal enkel glas.

er is vrijwel niks geïsoleerd, dus het tocht op de vreemdste plaatsen.

in de tuin zaten nog asgaten, waar ze de kolenkachel in leeggooiden. moet je allemaal laten afvoeren die grond.

toen we achter wilden beginnen met isoleren, bleek dat je zo tussen dak en muur naar buiten kon kijken. alle dakplaten verrot....

dus maar direct de hele berging gesloopt om helemaal opnieuw op te metselen en dan wat groter (lees: duurder.) kolenhok (ja, die zat er nog) er bij getrokken.

de douche aan de (ineens) buitenmuur laten zitten, twee deuren aan elkaar gespijkerd om te dienen als douchecabine.

en zo hebben we de hele winter gedoucht, buiten, dus.

we wilden laatst wat voegen uitkrabben om opnieuw te kunnen invoegen, viel de hele (buiten)muur om...

enz.. enz.. enz...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven