Zwevend toilet.

11-01-2013 12:56 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een toiletpot met de rioolbuis in de grond. Na 25 jaar willen wij het kleinste kamertje eens gaan renoveren.

Een toilet hangend aan de muur staat hoog op mijn wensenlijstje. Het ziet er mooi uit en het is handig met het schoonmaken van de vloer. Nu vraag ik me af of dat bij ons kan omdat de afvoer recht de grond in gaat. Ons toilet grenst aan onze eigen oprit en onze voortuin, ik weet niet in hoeverre je vanaf hier al de rioleringsbuis kunt ombuigen zodat hij door de muur gaat.

Hebben andere hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Meestal krijg je een soort voorzetmuurtje waar ze de leidingen in verwerken. De pot hangt dan aan dit muurtje. Is allemaal gemetselde, dus stevig.
quote:-anna- schreef op 11 januari 2013 @ 12:56:

Nu vraag ik me af of dat bij ons kan omdat de afvoer recht de grond in gaat. Ons toilet grenst aan onze eigen oprit en onze voortuin, ik weet niet in hoeverre je vanaf hier al de rioleringsbuis kunt ombuigen zodat hij door de muur gaat.

Dat is bijna altijd zo als je van 'pot op de grond' naar een zwevend toilet gaat. Wat je doet is je bouwt een klein muurtje, daar waar normaal een lage stortbak zit (de stortbak bouw je in het muurtje weg). Ook je afvoer sluit je dan aan in dat muurtje, dus horizontaal i.p.v. verticaal.

In het muurtje (waar je dan van die leuke mandjes, handdoekjes etc. op kan zetten), gaat de afvoer weer naar beneden.

Aansluiten op het huidige afvoerpunt doe je inderdaad met een flexibele buis. Je doet dit in de vloer van je toilet (bikken dus).

Hier zijn standaard pakketten voor en bouwfoldertjes bij alle DHZ-bouwmarkten. Succes!

N.B. het enige: je toiletruimte moet dus lang genoeg zijn, niet dat je na het plaatsen van het extra muurtje met je knieën tegen de wc-deur zit.
Haha Italy.
Eowyn, dus als ik het goed begrijp dan wordt de rioolbuis een stuk terug gebracht, vlak bij de muur uit de grond in plaats van (zowat) midden het toilet. Dat muurtje is geen probleem, het is groot genoeg.

Leuke foto Italy. Je zult maar heel erg moeten, haha.
quote:-anna- schreef op 11 januari 2013 @ 13:27:

Eowyn, dus als ik het goed begrijp dan wordt de rioolbuis een stuk terug gebracht, vlak bij de muur uit de grond in plaats van (zowat) midden het toilet.

Hangt er vanaf hoe de buis loopt in jullie toilet.

Maar als ik het goed begrijp, loopt ie bij jullie vanaf de muur naar de pot toe. Dan kan je hem inderdaad inkorten. Aansluiten doe je dan dus achter het voorzetmuurtje, meestal met een flexibele buis (wat ik al zei daar zijn standaard oplossingen voor). De zwevende toiletpot bevestig je dan weer aan het voorzetmuurtje. Achter het voorzetmuurtje zit weer een kant- en klare afvoer, stortbak etc. Bij zo'n pakket (je koopt een grote doos waar alles inzit) zit ook altijd een frame waar je alles aan hangt/in bevestigt. Daar bouw je dan het muurtje netjes omheen af en je ziet er niets meer van.

Dit is een voorbeeld: voorbeeld

Het is trouwens zeker wel ideaal, ook met schoonmaken.
En hier nog een beschrijving van een willekeurige bouwmarkt: wandcloset plaatsen
In oude woningen wil de rioolbuis ook nog wel eens min of meer recht de grond in gaan onder de pot. In dat geval kun je geloof ik de buis op de oude plek "afdoppen" en dan, via de kruipruimte, een nieuwe aansluiting maken die schuin op de oude afvoer uitkomt en dus alsnog achter het "muurtje" van het hangend toilet uit kan komen.
Oh, deze is nog veel duidelijker, een video!

video
Ja NummerZoveel, dat is nou net het probleem bij ons. De rioolbuis gaat recht de grond in onder de toiletpot. Dat met dat muurtje snap ik, maar om dat stuk riool ook daar achter te krijgen...Dan moet toch de vloer opengebroken worden om het stuk riool naar achter te verplaatsen of om onder de vloer een stuk er tussen te zetten van het nieuwe punt, achter het muurtje, naar het punt nu. Een kruipruimte hebben we nu. Ik vraag me af of het kan bij ons.

Een vriendin van mij heeft een zwevend toilet aan de onderkant netjes afgetimmerd om de rioolbuis uit het zicht te werken. Kun je er nog niet onder dweilen dus dat schiet niet op. Bovendien ziet het er een beetje raar uit, zo heeft een zwevend toilet totaal geen zin vind ik.

Dank jullie wel voor het meedenken!!
Maar via de kruipruimte moet dat dan toch gaan lukken? Buis afzagen, nieuwe aftakking maken schuin naar boven, en klaar. Toch?
Dat kan, je hebt een soort S bocht nodig.

De huidige afvoer dien je uit te hakken totdat deze buis(plaatje) onder vloer niveau komt. De ene kant sluit je aan op de huidige afvoer, de andere kant komt achter de voorzetwand uit.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Staat je wc tegen de buitenmuur aan of tegen een andere muur?

Mijn wc is onder het hoogste gedeelte van de trap. Aan de ene kant de keuken, zijmuur is de muur naar de buren en achter het andere muurtje bevind zich een trapkast. Mijn oude wc stond tegen de keukenmuur aan, in de nieuwe situatie heb ik de wc 180 graden gedraaid en de afvoer iets naar achteren gebracht. Het waterreservoir staat dus zegt maar in mijn trapkast......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven