Vegetarisch eten: hoe zorg ik voor voldoende vitamines kind?
woensdag 11 maart 2020 om 21:42
Wij proberen steeds minder vlees te eten. Op het moment denk ik dat we in een week maximaal 2 keer per week vlees of vis eten en de rest vegetarisch. Ik verwacht dat dit over een tijdje nog minder zal zijn.
We eten ei, vleesvervangers, kikkererwten, linzen, bonen, noten etc. Ik vraag mij alleen af of we genoeg vitamines en mineralen binnen krijgen op een dag. En dan met name voor ons zoontje van 6 jaar.
Waar moet ik op letten om erop toe te zien dat ik ons zoontje een goed uitgebalanceerde voeding voorzet? Zou het goed zijn om extra vitamines te geven? Ik lees namelijk ook dat teveel vitamines schadelijk kunnen zijn.
Tips zijn heel welkom. Ik zie door de bomen het bos niet. Ook veel informatie waar ik mij bij afvraag of het juiste informatie is...
We eten ei, vleesvervangers, kikkererwten, linzen, bonen, noten etc. Ik vraag mij alleen af of we genoeg vitamines en mineralen binnen krijgen op een dag. En dan met name voor ons zoontje van 6 jaar.
Waar moet ik op letten om erop toe te zien dat ik ons zoontje een goed uitgebalanceerde voeding voorzet? Zou het goed zijn om extra vitamines te geven? Ik lees namelijk ook dat teveel vitamines schadelijk kunnen zijn.
Tips zijn heel welkom. Ik zie door de bomen het bos niet. Ook veel informatie waar ik mij bij afvraag of het juiste informatie is...
woensdag 11 maart 2020 om 21:55
Ik eet sinds mijn 9e geen vlees meer (en daarvoor weinig), dus al 30 jaar. In mijn jeugd waren er nog geen vleesvervangers, ik at voornamelijk plakken gebakken kaas, af en toe peulvruchten en zuivel.
En ik ben hartstikke gezond, altijd geweest!
Dus niet te zwaar aan tillen. Maar vitaminepillen voor vegetariers (slik ik tegenwoordig wel) kunnen geen kwaad, ivm risico op ijzer en b12 tekort.
Dus niet te zwaar aan tillen. Maar vitaminepillen voor vegetariers (slik ik tegenwoordig wel) kunnen geen kwaad, ivm risico op ijzer en b12 tekort.
TO: als jullie gewoon gevarieerd eten zijn supplementen helemaal niet nodig. In eieren, zuivel en vleesvervangers zit vitamine B12, dat is het enige stofje dat je niet uit plantaardige voeding kunt halen.
Met bonen/peulvruchten zit je al op de goede weg. Zitten eiwitten en vit B in.
Welke vitamines zitten er volgens jou in vlees waar je verder een tekort aan gaat krijgen?
Vit D komt meer uit melkproducten (en daar zijn ook vervangers voor).
Met af en toe vlees/vis krijg je niet snel tekorten. Visoliecapsules zijn goed, eventueel te vervangen door dezelfde olie maar dan uit zeewier.
En gefermenteerde dingen zijn niet voor niets al een tijd in opkomst; zuurkool, kombucha, karnemelk, kefir, kimchi, etc.
Welke vitamines zitten er volgens jou in vlees waar je verder een tekort aan gaat krijgen?
Vit D komt meer uit melkproducten (en daar zijn ook vervangers voor).
Met af en toe vlees/vis krijg je niet snel tekorten. Visoliecapsules zijn goed, eventueel te vervangen door dezelfde olie maar dan uit zeewier.
En gefermenteerde dingen zijn niet voor niets al een tijd in opkomst; zuurkool, kombucha, karnemelk, kefir, kimchi, etc.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 22:03
0.89% gewijzigd
woensdag 11 maart 2020 om 21:59
Wat is er ongezonder aan kipfilet dan een snede kaas op zijn brood?
Omdat zijn ouders persé vegi willen eten mag kind alleen nog kaas, choco en pindakaas op zijn brood naar school?
Die choco of van die mierzoete fruitjam is dan nog ongezonder
woensdag 11 maart 2020 om 22:01
woensdag 11 maart 2020 om 22:02
woensdag 11 maart 2020 om 22:03
kipfilet zit niks in, worst is bewerkt vlees en wordt afgeraden, ham is bevat ook niks interessants.
kaas bevat hele interessante aminozuren Histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine,, tryptofaan, tyrosine en valine zijn aminozuren waarvan de ADH-waarde voor 50 gram kaas tussen de 17% en de 37% ligt. Deze aminozuren zorgen voor veel lichaamsprocessen. Vooral het zenuwstelsel en de hersenfuncties hebben baat bij de aminozuren in kaas.
woensdag 11 maart 2020 om 22:03
Wel als het kind daardoor tekorten oploopt.
Zeker als ie straks geen 2 keer vlees en vis meer, maar 0 keer vlees en vis bij 't warme avondmaal krijgt.
Zij hoeft het spul zelf niet op te eten.
Liever dat mijn kind bovendien 2 keer per week een schel kipfilet tussen zijn brood krijgt dan dat ie 't zou gaan stelen van 't brood van zijn klasgenoten omdat ie zo'n zin heeft in nog een keer vlees.
woensdag 11 maart 2020 om 22:04
Ja want als je vegetarisch eet blijft er alleen nog choco, kaas en pindakaas over natuurlijk
woensdag 11 maart 2020 om 22:06
Dank voor alle reacties al!
Kind lust alles. We letten veel op voeding in die zin dat we gezond en gevarieerd eten. Weekmenu is echt iedere keer verschillend dus lastig om hier iets neer te zetten. Sowieso wel 6 van de 7 dagen voldoende groenten. Hij drinkt iedere dag een glas melk, 1 of 2 stuks fruit, soms kwark, handje noten, 2 sneetjes brood met kaas of smeerkaas (en nog met pindakaas), als we tussen de middag samen eten een ei en dus warm eten.
Over die groeicurve... geen idee hoe die van ons zoontje loopt. Hebben hem al heel lang niet opgemeten. Hij ziet er op zich gezond uit en is voldoende energiek. Ik wil alleen voorkomen dat er ergens toch iets ontbreekt in de voeding.
Ik las dat B12 niet altijd in vleesvervangers zit. Tekort zou daar bijvoorbeeld in kunnen zitten.
Kind lust alles. We letten veel op voeding in die zin dat we gezond en gevarieerd eten. Weekmenu is echt iedere keer verschillend dus lastig om hier iets neer te zetten. Sowieso wel 6 van de 7 dagen voldoende groenten. Hij drinkt iedere dag een glas melk, 1 of 2 stuks fruit, soms kwark, handje noten, 2 sneetjes brood met kaas of smeerkaas (en nog met pindakaas), als we tussen de middag samen eten een ei en dus warm eten.
Over die groeicurve... geen idee hoe die van ons zoontje loopt. Hebben hem al heel lang niet opgemeten. Hij ziet er op zich gezond uit en is voldoende energiek. Ik wil alleen voorkomen dat er ergens toch iets ontbreekt in de voeding.
Ik las dat B12 niet altijd in vleesvervangers zit. Tekort zou daar bijvoorbeeld in kunnen zitten.
woensdag 11 maart 2020 om 22:10
Haha!Marnamai schreef: ↑11-03-2020 22:03Wel als het kind daardoor tekorten oploopt.
Zeker als ie straks geen 2 keer vlees en vis meer, maar 0 keer vlees en vis bij 't warme avondmaal krijgt.
Zij hoeft het spul zelf niet op te eten.
Liever dat mijn kind bovendien 2 keer per week een schel kipfilet tussen zijn brood krijgt dan dat ie 't zou gaan stelen van 't brood van zijn klasgenoten omdat ie zo'n zin heeft in nog een keer vlees.
Vlees eet hij al nooit op brood.
Ik wil hem ook mijn overwegingen mee geven waarom ik wil minderen. En ik lig er echt niet wakker van als hij wel een keer vlees wil eten. Maar avondeten vind ik het fijn als hij daarin met ons optrekt. Overigens heb ik niet het idee dat ik hem iets misgun door dit zo te doen. Ik kan ook echt lekker eten maken zonder dat er vlees in zit
woensdag 11 maart 2020 om 22:12
Hij eet halvarine op brood, zo nu en dan avocado en ik maak eten in olijfolie.
woensdag 11 maart 2020 om 22:14
Zijn die vitaminepillen er speciaal voor vegetariërs en ook voor kinderen?xylo schreef: ↑11-03-2020 21:55Ik eet sinds mijn 9e geen vlees meer (en daarvoor weinig), dus al 30 jaar. In mijn jeugd waren er nog geen vleesvervangers, ik at voornamelijk plakken gebakken kaas, af en toe peulvruchten en zuivel.
woensdag 11 maart 2020 om 22:19
natuurlijk ga je geen supplementen geven als er geen tekort is.
een vegetarisch dieet is gewoon gezond, je komt niks te kort. Het gaat mis als je ook de zuivel en eieren gaat schappen
woensdag 11 maart 2020 om 22:20
woensdag 11 maart 2020 om 22:39
Met een vegetarisch dieet is een B12 te kort helemaal niet zo raar hoor. Ik zeg ook niet dat ze hele hoeveelheden vitamine moet gaan geven. Maar het kan wel.