Hoe zien jullie dit?

17-09-2018 11:57 79 berichten
Mijn vriend en zijn ex zijn al ruim 5 jaar uit elkaar waarvan 4 jaar officieel gescheiden.

Beide hebben ze allebei een nieuwe relatie, waarvan ex met nieuwe partner ook een kindje heeft gekregen.
De omgangsregeling is op papier, dat de kinderen om het weekend en de helft van de vakanties bij ons zijn en de rest bij hun moeder, dit werkte altijd perfect, tot dat ex officieel ging samenwonen met haar vriend, haar vriend en oudste zoon botsen enorm (oudste heeft asperger en kan enorme woede uitbarstingen hebben, en haar vriend komt vanuit een heel ander milieu met hele andere normen en waardes en ideeën over opvoeding).

Nu hebben mijn vriend en ik in overleg met ex (2 jaar geleden) besloten dat wij de oudste om de week in huis nemen zodat er in hun gezin meer rust is en minder ruzie en minder aanvaringen zijn. Ook voor de rust van de andere kinderen.
Dit is inmiddels 2 jaar geleden, inmiddels is het middelste kind 12 geworden en wilt ook graag om de week bij zijn vader zijn, omdat wij geen onderscheid gaan maken mag kind 2 ook om de week komen. Kind 3 is wel doordeweeks bij zijn moeder.

Nu betalen wij al die tijd gewoon de alimentatie zoals die bij scheiding is vast gelegd, maar hebben inmiddels al ruim 1 jaar, 2 kinderen de helft van de maand, nu eten deze kinderen ook bij ons de koelkast leeg, en maken wij ook meer kosten.

Gisteravond bij de overdracht van de kinderen vraag ik aan haar, goh is het mogelijk dat we eens gaan kijken naar de kinderalimentatie?
Wij betalen nog steeds het bedrag wat is berekend op dat de kids altijd bij jou zijn maar ze zijn inmiddels 2 weken per maand bij ons, waardoor wij ook meer kosten krijgen en jullie juist minder. ( zij heeft behoud van kinderbijslag en kindgebonden budget)

Ex gaat helemaal door het lint, want ik denk er veel te makkelijk over, zij heeft enorm veel kosten aan buitenschoolse opvang voor kind 4 ( welke niet van mijn vriend en zijn ex is) en komt daardoor niet uit. En wij hebben geen idee hoe veel meer kosten zijn heeft voor de gezamenlijke kinderen, als wij vragen welke kosten dat zijn en waarom zij daar nooit eerder over heeft gepraat?
Want buiten de alimentatie betalen wij ook mee aan de kosten voor de beugels, brillen, schoolgeld etc.

Het blijkt dus te gaan dat zij de kinderen overal maar alleen naar toe moet brengen zoals tandarts/ortho/therapie etc, iets wat ze ook nooit heeft gezegd.

Nu hebben wij tegen haar gezegd dat wij niet van de alimentatie af willen maar wel dat we 50 euro per maand minder willen betalen, zodat de extra kosten die wij hebben ook een beetje gedekt zijn.
En dat ik wel op de dagen dat ik vrij ben ( werk 3 dagen per week) echt wel een keer naar de tandarts/ortho etc wil rijden indien nodig maar dat ze die afspraken dan wel met mij in overleg moet maken want ik kan niet op stel en sprong vrij krijgen op mijn werk, wat bij haar wel mogelijk is.
Ook nemen wij de kinderen extra als het nodig is, bijv als er weer extreme ruzie is bij hun thuis in de weken dat de kids daar zijn, of als zij met kind 4 op vakantie gaan en de gezamenlijke kinderen niet mee mogen.
Dat zij gister zo door het lint ging dat heeft me echt geraakt, ja wij zijn niet 100% op de hoogte van alle kosten die zij heeft, maar ik wilde het gewoon bespreekbaar maken en kijken wat mogelijk is?

Hoe denken jullie hier over?

Sorry voor het lange verhaal, maar dacht dat achtergrond info is deze wel handig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij je erbuiten had moeten houden en niet bij een overdracht even tussen neus en lippen door eerder gemaakte afspraken moet willen aanpassen. Had het aan je vriend overgelaten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik er over denk: dat jij die opmerking over alimentatie aan je vriend over had moeten laten. Dat is iets wat zij samen op moeten lossen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zoals ik je verhaal lees heb jij de actie ondernomen. In mijn ogen moet jouw vriend dit zelf regelen, omdat het zijn kinderen zijn en niet de jouwe.
Heb hebt gelijk. Situatie is nu anders en dus tijd om de alimentatie te beoordelen.
Ik vind je punt heel redelijk maar ik zou dit bij je vriend laten.
Maar ik vind wel dat je je heel steunend naar alle kinderen en de situatie opstelt. Voor jou ook niet niks zo te horen.
Maar dit is iets tussen de exen.
Alle reacties Link kopieren
Jij vraagt haar om de alimentatie aan te passen en je vind het vreemd dat ze uit haar dak gaat?
Alimentatie is iets tussen je vriend en zijn ex.
Jij hebt daar helemaal niets mee te maken!
Ik heb indd deze actie ondernomen, omdat zijn ex elke keer als mijn vriend er over begint, zegt dat ze er op terug komt en dan niets meer laat weten.
Alle reacties Link kopieren
Wappert schreef:
17-09-2018 12:03
Heb hebt gelijk. Situatie is nu anders en dus tijd om de alimentatie te beoordelen.
To is geen partij in de alimentatie!
Dat is aan haar vriend en zijn ex.
dwab schreef:
17-09-2018 12:07
Ik heb indd deze actie ondernomen, omdat zijn ex elke keer als mijn vriend er over begint, zegt dat ze er op terug komt en dan niets meer laat weten.
Ik geef jullie groot gelijk.
Ze krijgt alimentatie voor een kind dat meer bij jullie is.
Dat zij extra kosten maakt met andere kinderen is niet jullie probleem.
Laat alles op nieuw berekenen en doe het op de officiële weg.
Alle reacties Link kopieren
dwab schreef:
17-09-2018 12:07
Ik heb indd deze actie ondernomen, omdat zijn ex elke keer als mijn vriend er over begint, zegt dat ze er op terug komt en dan niets meer laat weten.
Dan moet je je vriend een schop onder zijn kont verkopen.
Jij bent hier geen partij in.
dwab schreef:
17-09-2018 12:07
Ik heb indd deze actie ondernomen, omdat zijn ex elke keer als mijn vriend er over begint, zegt dat ze er op terug komt en dan niets meer laat weten.
En wat maakt dan dat jij hierop actie onderneemt? Heb je het hier met je vriend over gehad?
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
17-09-2018 12:10
Ik geef jullie groot gelijk.
Ze krijgt alimentatie voor een kind dat meer bij jullie is.
Dat zij extra kosten maakt met andere kinderen is niet jullie probleem.
Laat alles op nieuw berekenen en doe het op de officiële weg.
Dit wordt wel degelijk meegenomen in de berekening bij de rechtbank
granny71 schreef:
17-09-2018 12:11
Dit wordt wel degelijk meegenomen in de berekening bij de rechtbank
Dan is dat aan de rechtbank om dat te berekenen.
Alle reacties Link kopieren
Een herberening vd alimentatie lijkt me een redelijk verzoek. Ik zou het echter niet uit de losse pols doen. Heb je al een proefberekening gemaakt met trema of kart normen?

Je hebt haar nu overvallen, toch? zij was er niet mee bezig dus reageert ook impulsief. Ik zou er in een mail luchtig op terugkomen. Eerst waardering voor haar, en je extra hulp nogmaals aanbieden, dan aangeven dat het jouw wens is om te kijken of de alimentatie-afspraken nog passen bij huidige situatie (misschien gaat zij er wel op vooruit door inkomsval bij haar en extra kind). Je kan ook nog met een mediator afspraken maken over herziening, maar het lijkt mij fijner als het in goed overleg kan.

EDIT: ik snapte de vriend/vrouw/ex constructies is verhaal TO al niet. Begrijp nu dat je de vriendin bent vd ex? Rotsituatie voor jou, maar het is idd aan hen om dit te regelen. Blijf daar buiten. Bij negeren kan hij ook verzoek om herziening vragen bij rechtbank. Wel lief dat je wilt helpen met chauffeuren.
anoniem_371589 wijzigde dit bericht op 17-09-2018 12:19
18.68% gewijzigd
Franky77 schreef:
17-09-2018 12:13
Een herberening vd alimentatie lijkt me een redelijk verzoek. Ik zou het echter niet uit de losse pols doen. Heb je al een proefberekening gemaakt met trema of kart normen?

Je hebt haar nu overvallen, toch? zij was er niet mee bezig dus reageert ook impulsief. Ik zou er in een mail luchtig op terugkomen. Eerst waardering voor haar, en je extra hulp nogmaals aanbieden, dan aangeven dat het jouw wens is om te kijken of de alimentatie-afspraken nog passen bij huidige situatie (misschien gaat zij er wel op vooruit door inkomsval bij haar en extra kind). Je kan ook nog met een mediator afspraken maken over herziening, maar het lijkt mij fijner als het in goed overleg kan.
Vriend had het al een paar keer aangekaart en ex zou er op terug komen, dus zo impulsief was het niet.
Franky77 schreef:
17-09-2018 12:13
Een herberening vd alimentatie lijkt me een redelijk verzoek. Ik zou het echter niet uit de losse pols doen. Heb je al een proefberekening gemaakt met trema of kart normen?

Je hebt haar nu overvallen, toch? zij was er niet mee bezig dus reageert ook impulsief. Ik zou er in een mail luchtig op terugkomen. Eerst waardering voor haar, en je extra hulp nogmaals aanbieden, dan aangeven dat het jouw wens is om te kijken of de alimentatie-afspraken nog passen bij huidige situatie (misschien gaat zij er wel op vooruit door inkomsval bij haar en extra kind). Je kan ook nog met een mediator afspraken maken over herziening, maar het lijkt mij fijner als het in goed overleg kan.
Dit lijkt mij weloverwogen en goed om te doen, maar dan wel door de vader van de kinderen en niet TO zelf.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
17-09-2018 12:15
Vriend had het al een paar keer aangekaart en ex zou er op terug komen, dus zo impulsief was het niet.
Dan nog is het niet aan To om erop terug te komen!
granny71 schreef:
17-09-2018 12:11
Dit wordt wel degelijk meegenomen in de berekening bij de rechtbank
Inkomsten van de nieuwe vriend ook en ik denk dat ex van to's partner dit heel goed weet en daarom zo flipt.


(Overigens is het idioot dat ex voor nieuwe kinderen zou moeten betalen maar dat is mijn mening en staat even los van de wet. )
TO je vriend klinkt als een goedzak.
Alle reacties Link kopieren
Inhoudelijk heb je gelijk in die zin dat er in ieder geval opnieuw naar gekeken moet worden.
Maar qua aanpak heb je echt steken laten vallen. Ten eerste omdat jij je hierin gemengd hebt terwijl dit niet aan jou is. Ten tweede, omdat je tussen neus en lippen door een onderwerp hebt aangesneden dat gewoon niet geschikt is voor tussen neus en lippen. Beter had je een keer kunnen afspreken (of je vriend dus) om een kop koffie te drinken en even rustig voor dit gesprek te zitten.
Ik kan me voorstellen (terecht of niet) dat ex zich door deze aanpak enorm aangevallen en in de hoek gedrukt voelde en dat ze daardoor zo prikkelbaar heeft gereageerd. Als je het serieus wilt bespreken moet je haar ook de kans geven om het gesprek voor te bereiden, even de huishoudbegroting erbij te pakken en te kijken wat mogelijk is.
Die alimentatie heeft niks met jou te maken. Niet jouw kinderen en niet jouw geld.

Laat je partner gewoon aangeven dat hij het via de officiele weg gaat doen. Niets vragen aan haar. Gewoon mededelen. Door hem. En laat hem de procedure opstarten.
Ja wij hebben het hier al meerdere keren over gehad, en mijn vriend vind dat wij eigenlijk helemaal geen alimentatie meer hoeven te betalen, daar ben ik het niet mee eens omdat zij ook de kosten voor het sporten betaald, de overige kosten worden allemaal gedeeld.

Mijn vriend is wat dat betreft een zacht ei, en is heel bang dat zijn ex er voor zorgt dat hij de kinderen helemaal niet meer mag zien. Daarom heb ik in zijn bijzijn deze actie ondernomen, misschien niet helemaal handig, maar dit is nu eenmaal gebeurd.
granny71 schreef:
17-09-2018 12:17
Dan nog is het niet aan To om erop terug te komen!
Die stelling is hier allang al duidelijk, je mag mee helpen kinderen verzorgen voor de rest mag je je nergens mee bemoeien aldus de vele reacties die hier voorbij gaan.
Het is allemaal al duidelijk gemaakt aan de vele stiefouders hier.
TanteBedelia schreef:
17-09-2018 12:15
Vriend had het al een paar keer aangekaart en ex zou er op terug komen, dus zo impulsief was het niet.
Ik kan me zo voorstellen dat je hier als ex zijnde best een beetje giftig van wordt dat TO dit probeert te regelen. Het is tenslotte niet haar kind.
Ik begrijp het wel hoor van TO en kan me ook vinden in de heroverweging van de alimentatie en begrijp ook dat het erg frustrerend is om te moeten toezien dat er niks gebeurd. Het is echter niet TO's plaats. Hoe frustrerend ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven