Een vriendelijke opsteker voor onderwijspersoneel

19-12-2018 12:34 92 berichten
We doen niet veel goed. We houden te weinig orde, we zijn te streng. We geven teveel aandacht aan het zwakke kind in de klas, we geven te weinig aandacht aan het zwakke kind in de klas. Duits is stom. Frans is stom. Wiskunde is stom. Handvaardigheid is stom. Gymlessen zijn onzin, want kinderen sporten toch allang. Leer ze liever rekenen! Rekenen is stom, leer ze liever computers programmeren! We bereiden niet goed voor op het bedrijfsleven, we geven te weinig aandacht aan normen en waarden, we houden kinderen te vaak een hand boven het hoofd, we hebben een hekel aan bepaalde kinderen, we trekken andere kinderen voor, we rommelen maar wat aan, drinken te vaak koffie en hebben al-tijd vakantie.

Zou het niet leuk zijn om eens te delen wat voor positieve dingen wij of onze kinderen hebben meegemaakt op school? De vriendelijke woorden, de bemoedigingen.

Dit is inderdaad gewoon eigenbelang: na het zoveelste topic over slecht onderwijs heb ik echt een beetje behoefte aan wat positiviteit, voor ik dan toch maar weer terug het callcenter in ga.
Alle reacties Link kopieren
- Jullie hebben een prima salaris
- en lekker veel vakantie

zoiets?
Mijn oudste wordt door al het personeel fantastisch opgevangen/begeleid bij de overgang van groep 8 naar brugklas. Ze hadden prachtige praatjes bij de voorlichtingsdagen afgelopen januari en ze houden zich er woord voor woord aan :heart:
Mijn ongelooflijk verlegen dochter gaat morgen piano spelen bij de binnenkomst van de leerlingen en ouders voor het kerstdiner. Iedereen kan haar horen en iedereen kan haar zien. Van een meisje dat zich het liefste onder een tafel had verstopt, zodat niemand haar maar zag, naar een kind dat trots is op wat ze kan en dat aan iedereen wil laten zien. Natuurlijk hebben wij als ouders hier erg actief aan gewerkt, maar zonder de positieve bevestiging en de vriendelijkheid van haar leerkrachten had ze dit niet gedurfd. Ik vind dat heel erg mooi.
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 12:41
Mijn ongelooflijk verlegen dochter gaat morgen piano spelen bij de binnenkomst van de leerlingen en ouders voor het kerstdiner. Iedereen kan haar horen en iedereen kan haar zien. Van een meisje dat zich het liefste onder een tafel had verstopt, zodat niemand haar maar zag, naar een kind dat trots is op wat ze kan en dat aan iedereen wil laten zien. Natuurlijk hebben wij als ouders hier erg actief aan gewerkt, maar zonder de positieve bevestiging en de vriendelijkheid van haar leerkrachten had ze dit niet gedurfd. Ik vind dat heel erg mooi.

Kleine heldin :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in het onderwijs (VO) en gelukkig ervaar ik niet zoveel negativiteit als jij, maar het onderwijs staat inderdaad regelmatig in een slecht daglicht.
Ik spreek even voor mezelf, maar ik weet zeker dat al mijn collega's dezelfde intentie hebben (anders horen ze niet in het onderwijs, naar mijn mening):
Ik kijk naar iedere leerling en probeer in hem/haar het goede te zien. Dit wordt door leerlingen opgemerkt en ook zeker door een aantal ouders. Mijn doel is om de leerlingen wat bij te brengen in een veilige omgeving waar zij zichzelf kunnen zijn. Persoonlijke ontwikkeling, het ontwikkelen van vaardigheden en het opdoen van sociale contacten zijn zo belangrijk en in mijn ogen belangrijker dan een voldoende/onvoldoende. Ik sta iedere dag voor de klas voor die leerlingen, en dat maakt mij intens gelukkig! En dat dit gezien en gehoord wordt door anderen is alleen maar een kers op de taart!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al vanaf het begin van het schooljaar heel lovend over de leerkrachten van mijn dochter. Een fijne sfeer, veel creativiteit, rust in de klas. Mijn dochter heeft het enorm naar haar zin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hulde voor de docent van groep 8, die mij ondanks mijn relatief lage citoscore toch naar een plusklas van het atheneum liet gaan in plaats van de havo. Ik was slecht in rekenen maar heb het atheneum zonder moeite kunnen halen.
En een aantal docenten op het VO die soms precies de juiste dingen op het juiste moment wisten te zeggen waardoor een moeilijke periode weer wat makkelijker werd.
En hoewel ik met vriendinnen eindeloos kon mopperen over sommige docenten, we konden op iedereen wel iets aanmerken, heb ik aan bijna niemand slechte herinneringen overgehouden.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Lieve wiskundeleraren hebben mij onwijs geholpen in het laatste jaar van het middelbaren :heart:
Wil nog steeds een keer een bloemetje brengen voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-12-2018 12:41
Mijn ongelooflijk verlegen dochter gaat morgen piano spelen bij de binnenkomst van de leerlingen en ouders voor het kerstdiner. Iedereen kan haar horen en iedereen kan haar zien. Van een meisje dat zich het liefste onder een tafel had verstopt, zodat niemand haar maar zag, naar een kind dat trots is op wat ze kan en dat aan iedereen wil laten zien. Natuurlijk hebben wij als ouders hier erg actief aan gewerkt, maar zonder de positieve bevestiging en de vriendelijkheid van haar leerkrachten had ze dit niet gedurfd. Ik vind dat heel erg mooi.
Zorg je wel dat niet iedereen de doorgang blokkeert terwijl ze naar je wondertje kijken? Sommige kinderen/ouders willen graag doorlopen. :nut:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn kinderen maken een ontzettend positieve basisschooltijd door. Dat komt voor een groot deel door de leerkrachten, die een goede, veilige en gezellige sfeer weten neer te zetten. Ze hebben echt respect voor de kinderen.

Ik zou zelf absoluut niet geschikt zijn als leerkracht en kijk dus van een afstandje bewonderend toe hoe ze vele ballen tegelijk in de lucht houden.

Mijn oudste geloofde al heel jong niet meer in Sinterklaas. In groep 2, 3 en 4 was ze de enige die niet geloofde. Dat vond ze helemaal niet leuk. Ze had toen twee jaar dezelfde leerkracht. Die betrok haar op een slimme, ingenieuze manier bij de grotere kinderen die ook niet meer in Sint geloofden. Dat was erg prettig voor mijn kind, die naar haar eigen gevoel jarenlang zowel thuis (jonger zusje) als op school moest faken dat de Sint bestond.

Mijn jongste is een late herfstkleuter en het was in groep 2 dus de vraag of ze door zou kleuteren of naar groep 3 zou gaan. Wij waren huiverig om haar naar groep 3 te laten gaan en dachten dat ze er nog niet klaar voor was, maar de twee kleuterjuffen konden onderbouwd aangeven waarom ze wel door kon. En bleken achteraf volledig gelijk te hebben. Sowieso waren dit topjuffen die de eigenheid van elk kind accepteerden/respecteerden.

De meester die de oudste in groep 5 had, heeft ontzettend veel gedaan voor haar zelfvertrouwen. Wist precies de juiste toon aan te slaan en gaf haar zelfs inzicht in haar sterke en zwakke kanten.
Alle reacties Link kopieren
Ach, het meeste onderwijs dat ik als kind of als ouder heb gezien/ervaren was helemaal niet zo beroerd. En ik heb zowaar aardig wat echt heel goede leraren/docenten gezien.

Niet te druk maken om kritiek, als je je er druk over maakt is de kans vrij groot dat het niet voor jou bedoeld is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Zonder de tomeloze inzet van een ploegje docenten had zoon in z'n uppie de 100% slagingsscore van zijn jaar om zeep geholpen. Door hun geduld en 'je kan dit man, dat weten we, kom op, we slepen je er doorheen!' heeft ie het gered en nog met een redelijke eindlijst ook.

Alle reacties Link kopieren
Hulde voor de èchte kleuterjuffen van mijn zoontje! Als een verlegen, teruggetrokken jongetje begon hij met veel drama aan zijn basisschoolcarriere. Na een halfjaartje in het warmste bad wat hij maar kan krijgen is hij minstens 140 graden gedraaid!
Een bonk zelfvertrouwen die te pas en te onpas strooit met wijsheden als ‘van proberen kun je leren’ en ‘foutjes maken is goed, dan weet je de volgende keer hoe het moet!’ ‘Ik heb het nog nooit gedaan maar ik kan dat heus wel!’.

Dankjewel aan de allerliefste juffen die elke dag een klas vol 28 kleuters, waarvan er 6 geen Nederlands spreken, 4e al een etiketje hebben, toch ook nog oog hebben voor de kindjes die theoretisch perfect mee kunnen maar dus nog wat zelfvertrouwen kunnen gebruiken.
Nouschi schreef:
19-12-2018 12:59
Zorg je wel dat niet iedereen de doorgang blokkeert terwijl ze naar je wondertje kijken? Sommige kinderen/ouders willen graag doorlopen. :nut:
Ja, ik las al zoiets. Ze gaat gewoon Jingle Bells en Stille Nacht spelen, dus ik neem sterk aan dat iedereen gewoon doorloopt. Het is niet alsof ze Rachmaninow speelt :proud:
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig niet zoveel negativiteit ervaren, maar idd, 'we hebben zoveel vakantie', 'een paar uurtjes werken per dag en lekker vroeg thuis' en ga zo maar door. Nou, vacature's genoeg hoor, komt u maar.

Mooi topic!
Life is short. Eat dessert first.
Hier ook overwegend positieve ervaringen met leerkrachten! Sommige ouders daarentegen......
Ik was een erg onzeker kind op de middelbare school. Ik was slim, maar ik kwam, zoals genoegzaam bekend, niet uit een heel goed milieu. Mijn leraar Engels moet dat op de een of andere manier gemerkt hebben, want die zei zulke lieve dingen tegen mij. Ook gewoon letterlijk: "Je bent echt slim genoeg om hier te zijn." En dat was fijn, ik had dat echt nodig. Het is dus dankzij hem dat ik de arrogante trut ben die jullie nu lezen!
Hulde voor alle docenten en teamleiders die bleven geloven in de mogelijkheid dat zoon ooit een havo diploma zou halen. Die ons adviseerden hem vooral wel veel te laten sporten en werken, dat hij dat nodig had om energie te vinden voor al die vreselijke schoolse vakken.

Die hem op werkweek mee wilden als begeleider van twee havo toen hij wederom in vier havo zat. Die er alles aan deden om hem uiteindelijk op de opleiding van zijn dromen te krijgen.

In de meeste gevallen ging hier overigens alles gewoon goed en als het niet goed ging hebben we daar over gepraat en een oplossing gezocht.
Werkzaam in het onderwijs ervaar ik erg vaak het gevoel van een spagaat te moeten maken terwijl ik dat niet kan.

De belangen van het ene kind zijn soms heel anders dan de belangen van het andere kind. Kinderen en ouders kijken nog te vaak naar wat de andere kinderen moeten, mogen en kunnen.

Ja, Pietje mag drie dagen op rij naast de juf zitten omdat hij dat nu even nodig heeft. Dat betekent niet dat jouw kind achter wordt gesteld, als jouw kind dat nodig heeft doen we dat ook.
Andersom schreef:
19-12-2018 13:26
Werkzaam in het onderwijs ervaar ik erg vaak het gevoel van een spagaat te moeten maken terwijl ik dat niet kan.

De belangen van het ene kind zijn soms heel anders dan de belangen van het andere kind. Kinderen en ouders kijken nog te vaak naar wat de andere kinderen moeten, mogen en kunnen.

Ja, Pietje mag drie dagen op rij naast de juf zitten omdat hij dat nu even nodig heeft. Dat betekent niet dat jouw kind achter wordt gesteld, als jouw kind dat nodig heeft doen we dat ook.
Dit is juist wat ik zo ontzettend bewonder in leerkrachten. Dat ze in klassen met 30+ kinderen toch de energie/drive hebben om het individuele kind te zien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje gaat nog niet naar school, want die is 1.5, maar zelf had ik op school goede en slechte docenten. Speciale hulde aan mijn lerares Grieks, wat een gouden vrouw was dat. Superstreng, maar ook heel rechtvaardig, en zij wist echt je motivatie voor het vak op te wekken en je aan te steken met haar eigen enthousiasme en liefde voor het vak. Ik mis haar nog steeds :$ ben al 29 inmiddels :P

Overigens ben ik ook blij met de KDV-juffen van mijn zoontje, daar is echt een band gegroeid het afgelopen jaar en ik zie echt dat ze gek op elkaar zijn. Dat vind ik leuk en fijn om te zien. Ook heel fijn voor hem dat ze niet zo vaak wisselen en dat hij niet over een halfjaar weer naar een nieuwe groep moet (verticale groep).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lilalinda schreef:
19-12-2018 12:36
- Jullie hebben een prima salaris
- en lekker veel vakantie
Jaloers? Grijp je kans en ga een lerarenopleiding doen! Er is een groot lerarentekort in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Huh?! Waarom leerkrachten ophemelen.... doen ze toch ook niet over mij. En ik doe mijn werk ook heel goed!
Met minder vakanties en minder loon. En ja, ook ik moet wel eens buiten mijn werkuren naar een vergadering of in de avond uren iets doen.
Leerkrachten die complimenten verdienen, krijgen deze persoonlijk van mij te horen! En die zijn er veel! Die het beste uit onze dochter hebben gehaald en haar super kansen hebben geboden die wij nooit zullen vergeten!
Maar er zijn er ook bij die van mij te horen krijgen wat ik minder vind... van leerlingen verwachten dat ze na 3 maanden op t voortgezet onderwijs al super kunnen communiceren...
En zelf vergeten dingen door te geven!

Dus... vraag niet om complimenten, wie dan ook. Als je ze verdient , krijg je ze wel!
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-12-2018 13:30
Dit is juist wat ik zo ontzettend bewonder in leerkrachten. Dat ze in klassen met 30+ kinderen toch de energie/drive hebben om het individuele kind te zien.
Dit!

En extra hulde aan de juf die na 3 maanden groep 3 naar mij toe kwam en zei "het is allemaal nog niet officieel enzo hoor, en er moet nog veel overlegd worden, maar ik heb zijn tafeltje verplaatst naar de andere kant van de klas, dus hij leest en rekent nu met groep 4 mee", waarna kind veranderde van een combi tussen een verveelde puber en een driftbuipeuter in een normale 6-jarige.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven