Kinderen
alle pijlers
Klas wordt combinatieklas
dinsdag 18 juni 2019 23:51
De groep 3 van mijn kind wordt volgend jaar opgesplitst in een groep 3/4 en een groep 4/5. (Heel groep 3 wordt 4 dus, maar de ene helft komt met groep 3 in een klas, de andere helft met groep 5)
Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.
Nu denk ik (als vast vele ouders ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:
-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.
Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.
Nu denk ik (als vast vele ouders ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:
-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.
Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 23:54
1.57% gewijzigd
dinsdag 18 juni 2019 23:57
dinsdag 18 juni 2019 23:59
Kan ik ook om lachen. Ik herken me verder niet in de suggestie. Ik ga er vanuit dat de school zijn best doet om zorgvuldig te zijn, ik ga er echter niet vanuit dat ze perse dezelfde maatstaven hanteren en/ of tot dezelfde conclusies komen over wat het beste is voor mijn kind.
woensdag 19 juni 2019 00:08
Nou die 60+ (eigenlijk eerder 45-50 maar dat terzijde) oudergesprekken moeten ze toch voeren. 10 minuten gesprekken heet dat. Hoeft niet een exclusief gesprek hierover te zijn lijkt mij. Diezelfde ouders een mailtje sturen met de overwegingen op basis waarvan ze een indeling willen maken en ouders de gelegenheid geven daar een mail op terug te sturen lijk me ook niet idioot veel moeite eigenlijk.nachtvlinder1977 schreef: ↑19-06-2019 00:03Maar denk je echt dat het een optie is voor een school om met 60+ ouderparen in gesprek te gaan over de groepsindeling van 2 combi-klassen? Ik zou er alleen een punt van maken als kind weer in de klas komt bij een leerkracht met wie het niet botert.
woensdag 19 juni 2019 00:09
De leerkracht ziet je kind toch in de klas en hoe die daar is? Waarom zouden die geen zicht hebben over welk klas goed bij je kind zou passen? Concreet dan he, waarom zou de leerkracht hier niet professioneel in zijn?RegretteRien schreef: ↑18-06-2019 23:59Kan ik ook om lachen. Ik herken me verder niet in de suggestie. Ik ga er vanuit dat de school zijn best doet om zorgvuldig te zijn, ik ga er echter niet vanuit dat ze perse dezelfde maatstaven hanteren en/ of tot dezelfde conclusies komen over wat het beste is voor mijn kind.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 19 juni 2019 00:12
60 stel ouders emails sturen en daar dan weer antwoord op geven 'niet veel moeite'?? Want die 60 ouders willen dan natuurlijk ook een antwoord he, en op hun antwoord daar weer antwoord op. Natuurlijk is dat veel moeite.RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:08Nou die 60+ (eigenlijk eerder 45-50 maar dat terzijde) oudergesprekken moeten ze toch voeren. 10 minuten gesprekken heet dat. Hoeft niet een exclusief gesprek hierover te zijn lijkt mij. Diezelfde ouders een mailtje sturen met de overwegingen op basis waarvan ze een indeling willen maken en ouders de gelegenheid geven daar een mail op terug te sturen lijk me ook niet idioot veel moeite eigenlijk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 19 juni 2019 00:12
Misschien hebben ze op jullie school daar tijd voor? Veel scholen hebben een personeelstekort en een 4daagse week.RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:08Nou die 60+ (eigenlijk eerder 45-50 maar dat terzijde) oudergesprekken moeten ze toch voeren. 10 minuten gesprekken heet dat. Hoeft niet een exclusief gesprek hierover te zijn lijkt mij. Diezelfde ouders een mailtje sturen met de overwegingen op basis waarvan ze een indeling willen maken en ouders de gelegenheid geven daar een mail op terug te sturen lijk me ook niet idioot veel moeite eigenlijk.
Als 50 mensen mailen moet je dus 50 mails lezen en daar ook iets mee doen. Ondoenlijk lijkt mij.
woensdag 19 juni 2019 00:16
Ik ga er vanuit dat een leerkracht het beste voor heeft met kinderen. Ik ga er vanuit dat de school een aantal redelijke argumenten heeft gekozen om een groepsindeling te maken. Maar meer dan dat de kinderen op een briefje hebben mogen schrijven wie uit de klas ze het leukst vinden heb ik daar nog niet over gehoord. En ik heb zelf wel iets meer overwegingen dan dat. En ik vroeg me af welke overwegingen andere ouders daarbij nou relevant, achteraf belangrijk, of juist niet hebben gevonden.boebezoebe schreef: ↑19-06-2019 00:09De leerkracht ziet je kind toch in de klas en hoe die daar is? Waarom zouden die geen zicht hebben over welk klas goed bij je kind zou passen? Concreet dan he, waarom zou de leerkracht hier niet professioneel in zijn?
woensdag 19 juni 2019 00:22
Je zegt zelf dat ze het op de ouderavond toelichten. Dus dan hoor je het toch?RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:16Ik ga er vanuit dat een leerkracht het beste voor heeft met kinderen. Ik ga er vanuit dat de school een aantal redelijke argumenten heeft gekozen om een groepsindeling te maken. Maar meer dan dat de kinderen op een briefje hebben mogen schrijven wie uit de klas ze het leukst vinden heb ik daar nog niet over gehoord. En ik heb zelf wel iets meer overwegingen dan dat. En ik vroeg me af welke overwegingen andere ouders daarbij nou relevant, achteraf belangrijk, of juist niet hebben gevonden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 19 juni 2019 00:24
Ja, nadat ze de klassenindeling al hebben bekend gemaakt. Da's niet een hele nette volgorde vind je wel?boebezoebe schreef: ↑19-06-2019 00:22Je zegt zelf dat ze het op de ouderavond toelichten. Dus dan hoor je het toch?
woensdag 19 juni 2019 00:29
onmogelijk om op basis van individuele leerlingen een groepsindeling te maken. je maakt dit soort keuzes omdat er te weinig of teveel leerlingen zijn, andere overwegingen daar is toch helemaal geen tijd voorRegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:16Ik ga er vanuit dat een leerkracht het beste voor heeft met kinderen. Ik ga er vanuit dat de school een aantal redelijke argumenten heeft gekozen om een groepsindeling te maken. Maar meer dan dat de kinderen op een briefje hebben mogen schrijven wie uit de klas ze het leukst vinden heb ik daar nog niet over gehoord. En ik heb zelf wel iets meer overwegingen dan dat. En ik vroeg me af welke overwegingen andere ouders daarbij nou relevant, achteraf belangrijk, of juist niet hebben gevonden.
woensdag 19 juni 2019 00:30
je doet het nooit goed, als je achteraf de indeling bekend maakt zullen ouders zeggen: maar waarom nu pas die indeling was al bekendRegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:24Ja, nadat ze de klassenindeling al hebben bekend gemaakt. Da's niet een hele nette volgorde vind je wel?
woensdag 19 juni 2019 00:37
Ik vind dat een heel normale volgorde! Ik ben ook niet anders gewend.RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:24Ja, nadat ze de klassenindeling al hebben bekend gemaakt. Da's niet een hele nette volgorde vind je wel?
Als je jouw volgorde aan houdt:
50 mails, 50 mails terug. De moeder van Pietje die nog even naar school komt. De vader van Truus wil daar over ook nog even een gesprek met de juf. De moeder van Truus ook, want ze zijn gescheiden. Daar moet dan wel 10 minuten tussen zitten, want die willen elkaar niet tegen komen. Enz enz enz..... dat is toch niet te doen? Niets gek dat die werkdruk steeds hoger wordt.
woensdag 19 juni 2019 00:43
Mmm mja. Ik lees heus wel de tendens dat ik zo'n ouder ben die een 'precious little snowflake' zo nodig bijzonder moet maken. Nou heb ik nog een kind en daarvan kan ik rustig zeggen dat als die maar met 1 of 2 van zijn vriendjes zou zitten het ongetwijfeld goed zou komen. Geloof ik echt voor veel kinderen.
Voor dit kind vindt ik het echter oprecht ingewikkeld en weet ik niet zo goed of de gemaakte keuze de beste is. Is blijkbaar erg indigo-zeur-ouder van me. En dat je hanteerbare procedures kunt maken over inspraak ook. Ok, staat genoteerd.
Voor dit kind vindt ik het echter oprecht ingewikkeld en weet ik niet zo goed of de gemaakte keuze de beste is. Is blijkbaar erg indigo-zeur-ouder van me. En dat je hanteerbare procedures kunt maken over inspraak ook. Ok, staat genoteerd.
woensdag 19 juni 2019 00:46
Ja, die zien al volle email inboxen met zeurende ouders voor zich natuurlijk. Het is een mededeling, de klassenindeling, niet suggestie om uitgebreid over de redenen via email te bakkeleien.RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:24Ja, nadat ze de klassenindeling al hebben bekend gemaakt. Da's niet een hele nette volgorde vind je wel?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 19 juni 2019 00:52
De inspraak is dat je een andere school kan zoeken natuurlijk. Hoe zie je ook 'hanteerbare procedures' voor je als dit voor alle groepen moet gebeuren? de leerkrachten een werkweek laten besteden om aan alle wensen van alle ouders te voldoen? Want als Piet & Nel inspraak hebben, dan Saskia en Serge ook voor kind. Voor een school met 240 kinderen zou een uurtje per kind (zit je gauw aan met heen en weer mailen, lijsten maken, etc) al meer dan een volle werkweek kosten aan mankracht.RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 00:43Mmm mja. Ik lees heus wel de tendens dat ik zo'n ouder ben die een 'precious little snowflake' zo nodig bijzonder moet maken. Nou heb ik nog een kind en daarvan kan ik rustig zeggen dat als die maar met 1 of 2 van zijn vriendjes zou zitten het ongetwijfeld goed zou komen. Geloof ik echt voor veel kinderen.
Voor dit kind vindt ik het echter oprecht ingewikkeld en weet ik niet zo goed of de gemaakte keuze de beste is. Is blijkbaar erg indigo-zeur-ouder van me. En dat je hanteerbare procedures kunt maken over inspraak ook. Ok, staat genoteerd.
Verder is het voor kind toch ook een kwestie van hoe de ouders er mee omgaan. Als de ouders zich erover opwinden gaat het kind denken dat er iets mis is met de klas waar hij of zij in gaat komen. Hoe drukker jij je erover maakt, hoe meer je kind denkt dat het 'erg; is wat er staat te gebeuren.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 19 juni 2019 01:05
Nou ja, ik vind een mail maken niet zo ingewikkeld hoor.boebezoebe schreef: ↑19-06-2019 00:52De inspraak is dat je een andere school kan zoeken natuurlijk. Hoe zie je ook 'hanteerbare procedures' voor je als dit voor alle groepen moet gebeuren? de leerkrachten een werkweek laten besteden om aan alle wensen van alle ouders te voldoen? Want als Piet & Nel inspraak hebben, dan Saskia en Serge ook voor kind. Voor een school met 240 kinderen zou een uurtje per kind (zit je gauw aan met heen en weer mailen, lijsten maken, etc) al meer dan een volle werkweek kosten aan mankracht.
Verder is het voor kind toch ook een kwestie van hoe de ouders er mee omgaan. Als de ouders zich erover opwinden gaat het kind denken dat er iets mis is met de klas waar hij of zij in gaat komen. Hoe drukker jij je erover maakt, hoe meer je kind denkt dat het 'erg; is wat er staat te gebeuren.
Beste ouders
Vanwege geld/FTE/ belangrijke reden 3 gaan wij komend jaar de klas van uw kind opsplitsen. Wij gaan daarbij proberen kinderen met duidelijke vriendjes bij elkaar te houden, daarnaast kijken we naar groepsdynamiek in het geheel, wie het liefs paarse sokken draagt en welke kinderen bij voorkeur pindakaas eten. Mocht u voor uw kind nog andere redenen zien om in 3/4 danwel 4/5 te komen dan kunt u hier een mailbericht over sturen naar deschool@zeurouders.nl. Wij gaan hier NIET verder over corresponderen noch is er een mogelijkheid tot aparte gesprekken maar zullen berichten meenemen in een zorgvuldige afweging voor de groepsindeling. Wij vragen uw begrip voor deze drukke tijd op school en het vertrouwen dat we uw kleine sneeuwvlok in de best mogelijke klas gaan plaatsen. Liefs en kusjes van het team van De Kralenplank.
Ofzo.
Overigens heb ik kind er niet meer dan 3 minuten over gesproken, juist om wat jij zegt.
woensdag 19 juni 2019 01:11
Dan heb je het gevoel gehad inspraak te hebben en ben je nóg meer verbolgen als je kind ‘verkeerd’ is geplaatst.RegretteRien schreef: ↑19-06-2019 01:05Nou ja, ik vind een mail maken niet zo ingewikkeld hoor.
Beste ouders
Vanwege geld/FTE/ belangrijke reden 3 gaan wij komend jaar de klas van uw kind opsplitsen. Wij gaan daarbij proberen kinderen met duidelijke vriendjes bij elkaar te houden, daarnaast kijken we naar groepsdynamiek in het geheel, wie het liefs paarse sokken draagt en welke kinderen bij voorkeur pindakaas eten. Mocht u voor uw kind nog andere redenen zien om in 3/4 danwel 4/5 te komen dan kunt u hier een mailbericht over sturen naar deschool@zeurouders.nl. Wij gaan hier NIET verder over corresponderen noch is er een mogelijkheid tot aparte gesprekken maar zullen berichten meenemen in een zorgvuldige afweging voor de groepsindeling. Wij vragen uw begrip voor deze drukke tijd op school en het vertrouwen dat we uw kleine sneeuwvlok in de best mogelijke klas gaan plaatsen. Liefs en kusjes van het team van De Kralenplank.
Ofzo.
Overigens heb ik kind er niet meer dan 3 minuten over gesproken, juist om wat jij zegt.
•