Welk ras hond?

06-11-2018 22:07 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat er geen “huisdieren” onderdeel is op dit forum. Maar goed...

Wij fantaseren al lang over een hond.
En uiteraard denken we goed na over alle aspecten: we zijn niet naïef over de benodigde tijd, zorg en aandacht en kosten en gaan goed voorbereid te werk en zeker niet over één nacht ijs. We zijn enorme dierenliefhebbers. (Zo, dat scheelt weer een hoop reacties 😉).

Welk ras zouden jullie aanraden die aan de volgende voorkeuren voldoet:

- Middelgroot (niet zo klein als een Jack Russel, maar ook niet zo groot als een Mastiff)
- Kort haar, zo min mogelijk verharen.
- Neutrale geur: ik ben hier erg gevoelig voor en hou niet van die typische hondenlucht.
- Op de dagen dat we allebei werken regelen we de nodige oppas, maar qua karakter moet hij/zij wel een tijdje alleen kunnen zijn.
- We hebben 3 katten dus zal ook met andere huisdieren overweg moeten.
- Ik ben zelf minder mobiel. Iedere dag een paar keer wandelen gaat prima en zal ook voor mij juist gezond zijn, maar ik kan er niet mee gaan hardlopen ofzo. Op de dagen dat ik thuis ben zal hond genoeg moeten hebben aan korte wandelingen (waarbij meerdere keren per dag uiteraard niet erg is maar lange afstanden haal ik niet).

En ja, we overwegen ook asiel en zoeken op de nodige adoptie organisaties. Maar het is toch handig om een richtlijn te hebben qua ras.

Ben puur even benieuwd naar de ervaringen van anderen hier op het forum.
Ik zou nog een kat doen.
Afbeelding
Bij niet te groot en niet verharen denk ik aan een poedel, maar ik denk dat alle honden naar hond ruiken. Een hond die ook niet veel verhaard, maar veel werk geeft aan de vacht is een labradoodle. De exemplaren die ik ken zijn superlief, maar ik zou gek worden van het kammen.
Honden ruiken naar hond. Een keer in de zoveel tijd wassen helpt en is ook fijn voor de hond, maar een reukloze hond bestaat niet. Verharen doen ze bijna allemaal. Als ik alles zo lees zou ik geen hond nemen.
Het alleen zijn moet je een pup leren.dit kun je niet van te voren weten of het beestje dit kan. Honden.uit het asiel hebben meestal al een verleden en ligt er net aan wat het karakter is.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 06-11-2018 22:21
15.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn voor jou korte wandelingen?
every journey starts with a single step
nachtvlinder1977 schreef:
06-11-2018 22:15
Bij niet te groot en niet verharen denk ik aan een poedel, maar ik denk dat alle honden naar hond ruiken. Een hond die ook niet veel verhaard, maar veel werk geeft aan de vacht is een labradoodle. De exemplaren die ik ken zijn superlief, maar ik zou gek worden van het kammen.
Maar dat is wel een hond waar je echt mee moet gaan lopen en dat kan TO niet.

TO: als je een hond wilt die je alleen korte blokjes om wilt laten lopen, dan is een kleiner ras echt beter geschikt. En alle honden ruiken naar hond, ook als je ze met febreze besprinkelt.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
06-11-2018 22:09
Ik zou nog een kat doen.
Kan je niet lezen...
Ze willen een hond !
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval geen soort nemen dat in de mode is, want dan heb je kans op een doorgefokt exemplaar. Ik zou ook geen - maar dat is persoonlijke mening- ras nemen dat een ongezond uiterlijk moet hebben, zoals hijgende mopsen of chiwawa's met uitpuilende ogen. Als ie vaker alleen thuis is, kun je beter geen al te op mensen gericht ras nemen. Beagels werden van oorsprong in kennels gehouden en gebruikt voor de jacht, al leefden ze in die kennel wel in een roedel....
Schnauzers waren dacht ik stalhonden, om ongedierte weg te houden. En zo zijn er meer raskenmerken waarmee je kunt kijken wat bij je past.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
En een tip i.v.m. minder mobiel; ik zag eens in een park een vrouw met een tennisracket en zij sloeg de bal dus een heel end weg en de hond bracht hem steeds terug. Leuke manier voor de hond om op een relatief klein gebied te kunnen rennen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Als je al katten hebt zou ik kiezen voor een pup, dan kan hij opgroeien met de katten en vaak weet de hond dat dat de katten de baas zijn en laat hij ze met rust. Bij asielhonden weet men vaak niet of de hond bij katten kan en bij honden uit het buitenland weet je het helemaal niet. Of je dat risico moet willen nemen vraag ik me af.

Verder, elke hond ruikt en verhaart, sommigen kwijlen er ook nog bij of knagen de hoeken van de koffietafel. Dat is iets dat je op de koop toe moet nemen als je aan een dier begint.

Een beagel lijkt me best een goeie optie, het schijnen makkelijke honden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een schnauzer, zijn er in klein, middel en groot formaat. Ze verharen niet zo erg en staan er niet om bekend een sterke geur te hebben zoals sommige andere rassen. Je moet ze wel (laten) trimmen. Ze kunnen leren een tijdje alleen te zijn en gaan ook prima samen met andere dieren als ze daar als pup mee opgroeien.

Alleen hebben ze wel graag wat beweging, net zoals de meeste honden. Maar als je de hond ergens kunt laten loslopen dan rennen ze vaak heen en weer en maken dan veel grotere afstanden dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Een Basenji, die heeft geen lichaamsgeur en is ook een trouwe hond bij mensen met allergie.
Maar lees je goed in praat met een fokker, wordt lid van de Basenjiclub op Facebook.
Daar zijn baasjes die bereid zijn om mensen te laten kennis maken met hun Basenji.
Alle reacties Link kopieren
Handsoopy schreef:
06-11-2018 22:21
Kan je niet lezen...
Ze willen een hond !
Dan kan ik blijkbaar ook niet lezen want ik zou net zoals mevrouw jagersma ook een kat adviseren.
Maargoed.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
hemke schreef:
06-11-2018 22:43
Een Basenji, die heeft geen lichaamsgeur en is ook een trouwe hond bij mensen met allergie.
Maar lees je goed in praat met een fokker, wordt lid van de Basenjiclub op Facebook.
Daar zijn baasjes die bereid zijn om mensen te laten kennis maken met hun Basenji.
Ik had nog nooit van t ras gehoord maar wat een super leuk beestje zeg!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt nogal wat eisen (of restricties) aan een hond maar besef dat een hond ook eisen heeft.

En simpel gezegd, als je geen hondenlucht wil, dan denk ik dat je beter geen hond kunt nemen.
Een corgi!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op rashondenwijzer.nl en vooral naar alle erfelijke aandoeningen sommige rassen wel niet kunnen krijgen door al die inteelt. Zelf heb ik een middelgrote superlieve vuilnisbak die al 13 jaar is en oprecht nog super fit is. Rent en doet.. lijkt wel max 5. Zou zelf voor een leuke vuilnisbak gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist niet kiezen voor een pup als ik het zo lees. Opvoeden kost echt veel tijd en energie.

Misschien juist al een iets ouder dier, vanaf een jaar of drie zijn veel rassen wat rustiger.

Ik heb in principe een hond die je niet ‘ruikt’, maar het regent hier regelmatig en dan ruik je elke hond. Of hij duikt in de sloot, of of. Te vaak wassen wil je ook niet.

Verdiep je er wel echt goed in eventueel online via rassengroepen en dergelijke. Ik heb in een FB groep veel meer geleerd dan van de fokker of boeken.
Ook heb ik een zogenaamd middengroot ras, met ‘kleine’ ouders (+- 22kilo) en wordt deze i.p.v. de 25 kilo waarschijnlijk rond de 40 kilo, het kan zo maar met een pup.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
06-11-2018 22:36


Een beagel lijkt me best een goeie optie, het schijnen makkelijke honden te zijn.
Ik dacht altijd dat dat vreselijk eigenwijze beesten waren? Wel lief, maar zeker niet makkelijk.

Ik heb qua geur geluk met mijn hond. Natuurlijk ruikt hij zelf wel naar hond, maar mijn huis niet. En dat hoor ik van heel veel mensen, zijn allemaal verbaasd als mijn lomperd om de hoek staat. Maar dat schijnt ook wel deels te liggen aan goed voer.
Hij heeft een tijdje supermarktbrokken gegeten en hij ging echt anders/ sterker ruiken. (En hij werd er ook enigzins depri van, te weinig voedingsstoffen voor hem dus).

Kunnen jullie katten wel met een hond? Het is fijn als de hond ermee kan, maar als de katten hem niet accepteren/ er ongelukkig van worden, wat dan?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Stafford, verhaard wel natuurlijk maar het valt reuze mee in vergelijking met andere rassen. Is een actieve hond die ook goed alleen kan zijn ( dat moet je hem wel leren natuurlijk) en kan goed samen met andere dieren ( alleen niet echt goed met andere honden). Blaffen niet/nauwelijks ( tenminste de mijne blaft sowieso niet, mijn vorige soms als de bel ging), ze zijn waaks maar niet overdreven waaks en mijn hond is inmiddels 18 en de laatste 2 jaar heeft hij wel een hondengeur maar toen hij jong was had hij dat niet.

En sowieso ligt het ook erg aan je eigen hygiëne of je huis naar hond gaat stinken. Ik stofzuig en dweil elke dag, 2keer in de week gaat de hoes van zijn kussen in de was en als hij in de regen is geweest droog ik hem af en dan föhn ik hem dan heb je ook niet die vieze natte hond lucht ( wat bij honden met lange vacht/ruwe vacht altijd heel erg is).
Alle reacties Link kopieren
Beagles zijn bijna niet op te voeden en een Basenji is zeker geen begin hond. Dat zijn hele eigenwijze honden die je zeer goed moet trainen anders luisteren ze niet naar je. Ook zijn het jagers dus daar zul je wel wat actiever mee moeten zijn.
Ik zou in ieder geval wegblijven van de bulldogs en bulldog achtige en cavalier king Charles. Die rassen zouden verboden moeten worden. Ik ben zelf altijd wel fan van mixen. Zoveel rashonden hebben een hele waslijst aan problemen.
Hoeveel dagen werken jullie beiden en hoeveel dagen krijgt hij niet meer beweging dan een blokje om?
Het zit in geen enkel hondenkarakter dat hij graag alleen thuis zit. Het zijn roedeldieren.

Pas op met die broodfokkers uit het buitenland, kort geleden was er nog een afl. op tv met Alberto Stegeman die zou ik eens bekijken. Verenigingen, allemaal weldoeners volgens eigen zeggen dan, jaja.
Ze hebben gegarandeerd een hond die helemaal aan je wensen voldoet.
Niet stinkt, niet blaft, niet uitgelaten hoeft te worden en dagen alleen kan zijn. Tuurlijk.
Tot je de deur uitloopt, het dier doodziek blijkt te zijn en terugbrengen geen optie is.
Een hond die niet blaft, verhaard, ruikt en heb je al bedacht dat je poep op moet ruimen? Ruikt ook niet lekker.
Ik opteer ook voor de pluchen variant, wat je zoekt bestaat niet. Ook middenslag poedels hebben flink wat beweging nodig. Trimmen is prijzig al kan je dat misschien makkelijk betalen.

Doe anders eerst een maand lang of je een hond hebt. Maak een wandeling alsof je een hond uitlaat ook 's avonds laat en als het koud is en regent. Zet een klokje zodat je het niet vergeet. Elke dag stofzuigen en dweilen. Vind je het heerlijk weet je dat, baal je er al van nog voor er een hond is weet je dat het niet voor jou is.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
06-11-2018 22:36
Een beagel lijkt me best een goeie optie, het schijnen makkelijke honden te zijn.
Hele eigenwijze honden die veel beweging willen, en die je strak moet opvoeden (en zelfs dan geen garantie, want als zij een spoor ruiken pfft zijn ze pleite!). Weet niet of dat geschikt is.
Wat eten we vanavond?
Een corgi zou ik niet doen, die korte pootjes en kapotte staarten van het schuren over de vloer leveren problemen op.
Ook hebben ze meer dan gemiddeld energie nodig: elke dag een paar uur rennen.
Die korte pootjes met een zwaar lichaam hmmm..... niet mijn keuze.
Hier een beschrijving van het ras, over geur geen woord.

http://www.hondenrassen.nl/rassen/welsh-corgi/

Ben benieuwd hoe je hem eruit vind zien vanaf de zijkant!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven