Welk ras hond?

06-11-2018 22:07 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat er geen “huisdieren” onderdeel is op dit forum. Maar goed...

Wij fantaseren al lang over een hond.
En uiteraard denken we goed na over alle aspecten: we zijn niet naïef over de benodigde tijd, zorg en aandacht en kosten en gaan goed voorbereid te werk en zeker niet over één nacht ijs. We zijn enorme dierenliefhebbers. (Zo, dat scheelt weer een hoop reacties 😉).

Welk ras zouden jullie aanraden die aan de volgende voorkeuren voldoet:

- Middelgroot (niet zo klein als een Jack Russel, maar ook niet zo groot als een Mastiff)
- Kort haar, zo min mogelijk verharen.
- Neutrale geur: ik ben hier erg gevoelig voor en hou niet van die typische hondenlucht.
- Op de dagen dat we allebei werken regelen we de nodige oppas, maar qua karakter moet hij/zij wel een tijdje alleen kunnen zijn.
- We hebben 3 katten dus zal ook met andere huisdieren overweg moeten.
- Ik ben zelf minder mobiel. Iedere dag een paar keer wandelen gaat prima en zal ook voor mij juist gezond zijn, maar ik kan er niet mee gaan hardlopen ofzo. Op de dagen dat ik thuis ben zal hond genoeg moeten hebben aan korte wandelingen (waarbij meerdere keren per dag uiteraard niet erg is maar lange afstanden haal ik niet).

En ja, we overwegen ook asiel en zoeken op de nodige adoptie organisaties. Maar het is toch handig om een richtlijn te hebben qua ras.

Ben puur even benieuwd naar de ervaringen van anderen hier op het forum.
Een hond ruikt naar hond. De geurloze hond is nog niet uitgevonden, je hebt wel rassen die meer dan andere rassen ruiken.
Als je niet tegen een hondenlucht kan zou ik je afraden een hond te nemen.

Zelf heb ik een Alaskan malamut, ras die ik je absoluut niet zal aanraden.
Wat ik bij mijn hond merk is dat ik hem veel meer ruik als de verwarming aan is.

Verder elke hond heeft behoefte aan beweging. Je geeft aan geen lange afstanden te kunnen lopen, wat is een lange afstand voor jou?
Zelf heb ik last van chronische rugproblemen, lange afstanden lopen is hel kwa pijn. Daarom fiets ik geregeld met hem of mijn kinderen lopen lange afstanden.

Kwa het samengaan met katten;
Zou dan aanraden een puppy te nemen zodat ze samen opgroeien. Maar een puppy kost weer veel tijd in opvoeden en moet je het alleen thuis zijn trainen.
Dank voor alle reacties, daar leer ik veel van.

Enne... ik schreef niet voor niks “voorkeuren” ipv “eisen”. Ik snap maar al te goed dat deze ideale hond niet bestaat, maar wil graag het een tegen het ander afwegen.

2 van onze katten komen uit hetzelfde nest, toch laat de ene kat iedere dag een bak haar los, en de ander amper. Met een hond heb ik die garantie ook niet. Onze katten zijn op leeftijd en bijna dagelijks moet ik op de kattenbak na en stofzuigen, ook wel een “kotsje” opruimen. Ik ben dus niet vies van dieren, maar die natte hondenlucht.... die vind ik wel lastig. Zo heb ik nog nooit een (Duitse) herder ontmoet die niet stonk. De gradaties zijn er wel, en voer is een goeie tip, ik heb dat inderdaad gelezen dat dat veel verschil kan uitmaken.

Precies allemaal reden overigens dat we er echt goed over nadenken. Dierenleed gaat er bij ons niet in en een hond kiezen en die daarna weer terugbrengen is geen optie.
Onze katten reageren wel altijd goed op de Jack Russels van mijn zussen. Speels maar ze deinzen er niet voor terug en zijn zelfs nieuwsgierig.

Ik blijf de reacties hier lezen en als we uiteindelijk een keuze gemaakt hebben zal ik dat hier eens laten weten. Maar dat kan dus nog wel een aantal maanden duren.

Bedankt!
Klopt herders stinken enorm! En Jack Russels zijn hondjes met oneindig veel energie en ze blaffen de godganse dag door, altijd leuk voor je buren 😒
Neem aub een cavia!
Je zou een standaard kortharige tekkel (niet mini) kunnen overwegen.
Ik ben persoonlijk nog nooit een kortharige tekkel tegegekomen die een echte hondenlucht bij zich had (en geloof me, ik heb er veel gezien want ben er dol op
;-D
Ik vind ze heerlijk komisch.
Tekkels hebben geen grote lange wandelingen nodig. Meerdere korte passen goed bij hun karakter.
Geen ervaring met katten en tekkels.
Ze kunnen wel blaffen maar ik heb ook tekkels gezien die vrijwel niet blaffen.
Mijn man en ik hebben 8 jaar het gezelschap mogen hebben van een tekkel (kruising, hij stond hoger op z’n pootjes en had kortere oren) . Hij kwam uit het asiel en hij was een fantastisch maatje.
hemke schreef:
06-11-2018 22:43
Een Basenji, die heeft geen lichaamsgeur en is ook een trouwe hond bij mensen met allergie.
Maar lees je goed in praat met een fokker, wordt lid van de Basenjiclub op Facebook.
Daar zijn baasjes die bereid zijn om mensen te laten kennis maken met hun Basenji.
Het zijn inderdaad honden die weinig ruiken maar het zijn van oorsprong jachthonden. Ze zijn wel actief. Dus to moet tenminste 1 keer per dag een flink eind met ze lopen.
En ze zijn ontzettend eigenwijs! Het ras wordt niet voor niets een kat in hondenvel genoemd.
Ik lees zoveel tegens dat ik het ook gewoon bij 3 katten zou houden eerlijk gezegd.
Honden ruiken nou eenmaal sterker dan katten en een hond bij 3 katten zetten kan ook behoorlijk ingewikkeld zijn.
Mijn werkgever heeft sinds kort een Border Collie en volgens mij zijn ze verbaasd over hoeveel werk hij met zich mee neemt, hij verhaart vreselijk, je begint hem al te ruiken in huis, hij kan niet alleen zijn, springt in elke sloot die hij tegenkomt en wil nog wel eens bijten ook. Dus denk goed na over een hond.
MevrouwMikMak schreef:
07-11-2018 00:17
Een corgi zou ik niet doen, die korte pootjes en kapotte staarten van het schuren over de vloer leveren problemen op.
Ook hebben ze meer dan gemiddeld energie nodig: elke dag een paar uur rennen.
Die korte pootjes met een zwaar lichaam hmmm..... niet mijn keuze.
Hier een beschrijving van het ras, over geur geen woord.

http://www.hondenrassen.nl/rassen/welsh-corgi/

Ben benieuwd hoe je hem eruit vind zien vanaf de zijkant!!!!
Ik ken een corgi en vind het een koddig beestje. Hij blijft prima alleen thuis zonder iets te slopen gedurende de werkdag. Bij goed weer in de tuin. Hij rent af en toe rondjes, is goed opgevoed en geen idee wat betreft de staart. Zijn die niet gecoupeerd?

Even gegoogeld : corgi type pembroke heeft van nature een kort staartje, dus dat is het type wat mijn vrienden hebben.
redbulletje schreef:
06-11-2018 23:03
Een corgi!

Afbeelding
Goede suggestie, de Corgi's die ik ken houden wel van een blok om, maar lopen vaak in een rustig tempo en hoeven echt niet perse hele lange wandelingen te hebben.

Ik weet niet precies hoe mobiel je wel of niet bent, maar ik kan mijn (te) actieve hond heel blij maken met extra stukjes rennen aan de fiets. Ook zie ik buurtbewoners met een scootmobiel lange 'wandelingen' maken met hun hond. Wellicht kun je misschien toch meer met je hond gaan doen dan je nu denkt?
kopjekoffie70 schreef:
06-11-2018 22:34
En een tip i.v.m. minder mobiel; ik zag eens in een park een vrouw met een tennisracket en zij sloeg de bal dus een heel end weg en de hond bracht hem steeds terug. Leuke manier voor de hond om op een relatief klein gebied te kunnen rennen.

Zoiets is leuk tot de hond iets krijgt waardoor dat niet meer kan en je toch zult moeten lopen. Ik heb zelf een herder die al 5-6 jaar artrose heeft (is nu ruim 12) dus achter een bal geeft hem dagenlang pijn....

TO, ik zou geen hond nemen als ik jou was, hoe graag je het ook wilt. Je klinkt als iemand die een dier het beste wil geven en ik denk niet dat jij daartoe in staat bent vanwege je beperkte mobiliteit.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Labradoodle dan met al die eisen.
GinnyJones schreef:
06-11-2018 22:36
Als je al katten hebt zou ik kiezen voor een pup, dan kan hij opgroeien met de katten en vaak weet de hond dat dat de katten de baas zijn en laat hij ze met rust. Bij asielhonden weet men vaak niet of de hond bij katten kan en bij honden uit het buitenland weet je het helemaal niet. Of je dat risico moet willen nemen vraag ik me af.

Verder, elke hond ruikt en verhaart, sommigen kwijlen er ook nog bij of knagen de hoeken van de koffietafel. Dat is iets dat je op de koop toe moet nemen als je aan een dier begint.

Een beagel lijkt me best een goeie optie, het schijnen makkelijke honden te zijn.

Allesbehalve.
Verbinder schreef:
07-11-2018 02:49
Je zou een standaard kortharige tekkel (niet mini) kunnen overwegen.
Ik ben persoonlijk nog nooit een kortharige tekkel tegegekomen die een echte hondenlucht bij zich had (en geloof me, ik heb er veel gezien want ben er dol op
;-D
Ik vind ze heerlijk komisch.
Tekkels hebben geen grote lange wandelingen nodig. Meerdere korte passen goed bij hun karakter.
Geen ervaring met katten en tekkels.
Ze kunnen wel blaffen maar ik heb ook tekkels gezien die vrijwel niet blaffen.
Mijn man en ik hebben 8 jaar het gezelschap mogen hebben van een tekkel (kruising, hij stond hoger op z’n pootjes en had kortere oren) . Hij kwam uit het asiel en hij was een fantastisch maatje.
Ik heb zelf (standaard) teckels en reken er maar op dat ze veel beweging nodig hebben. Als je dat niet doet gaan ze hun eigen vermaak wel zoeken door bijvoorbeeld overmatig te blaffen. Het zijn ook geen honden die je (lang) alleen moet laten want van oorsprong zijn het meutehonden. Een teckel moet ook heel consequent opgevoed worden want voor je het weet zit jij onder de tafel en je teckel erop. Zeker geen aanrader in dit geval.
Nog een tip ivm de mobiliteit. Denkspelletjes voor de hond. Als je googeld vind je er heel veel. Worden ze ook moe van en het is een leuke manier om met je hond bezig te zijn.
every journey starts with a single step
firedraakje schreef:
07-11-2018 10:31
Nog een tip ivm de mobiliteit. Denkspelletjes voor de hond. Als je googeld vind je er heel veel. Worden ze ook moe van en het is een leuke manier om met je hond bezig te zijn.
Maar het verveelt snel en is geen vervanging voor beweging is mijn ervaring. Als je minder mobiel bent en een hond niet kunt geven wat nodig is, kan je het beter bij de katten laten. Elke hond heeft voldoende beweging nodig. Er zullen heus wel honden zijn die zich schikken maar ik vind dat zielig. Begin er dan gewoon maar niet aan. Voor je het weet valt het toch tegen en moet de hond weer weg.
Beagle is zoooo lief, maar heeft onwijs veel beweging nodig, eet alles wat hij tegenkom en heeft oren die alleen luisteren als ze daar zin in hebben. Ook met goede opvoeding.

Teckels zijn ook jachthonden die veel beweging nodig hebben hoor.

Labradoodle (of gewoon een poedel) hebben net zo goed erg veel beweging nodig.

Ik zou geen hond nemen.

Hier in de straat wonen 2 kleine hondjes, Maltezer en kruising Maltezer die beide weinig beweging krijgen. En beide hebben momenteel een blafband omdat ze zo extreem blaffen. Puur gebrek aan beweging.

Natuurlijk kunnen sommige honden het op regenachtige dagen wel af met kortere rondjes, maar de meeste niet hoor. En al helemaal niet meerdere dagen per week. Minimaal 1 ronde van minimaal 1 uur hebben bijna alle honden wel nodig. En als je toevallig een hond hebt die niet vervelend wordt als hij vaak veel minder beweging krijgt, betekend niet dat hij niet veel gelukkiger zou zijn als hij het wel zou krijgen.

Wat ik lees is de wil en de liefde er genoeg. Maar de situatie alles behalve ideaal.
Elke (middel)grote hond heeft dagelijks een goede wandeling nodig. En veel kleine rassen ook trouwens. Dat is echt essentieel voor de levenskwaliteit van de meeste honden.

Franse Bulldogs, mopshondjes en dat soort beestjes hoeven niet hele einden te lopen. Een blokje om en even los kunnen spelen in het park is voldoende. Maar je ruikt een hond nou eenmaal. De één veel erger dan de ander. Dat hoort erbij.

Ik heb zelf een Amerikaanse Bulldog gehad. Mijn beschermengel. :heart: Ik hield ongelofelijk veel van mijn hond, maar ik begin er (voorlopig) niet meer aan. Ten eerste: de pijn die ik voelde toen mijn hond dood ging kan ik niet eens beschrijven. Ten tweede: de verantwoordelijkheid die je hebt is ENORM groot. Ten derde: het klinkt misschien vreselijk, maar ik ben nogal gesteld op een schoon huis. Nu hoef ik dus niet meer als een bezetene 3x per dag te stofzuigen/dagelijks dweilen/etc. Ten vierde: de dierenarts kosten kunnen schrikbarend hoog oplopen als je pech hebt. Dat heb ik persoonlijk ondervonden.

Mocht ik toch ooit weer een hond willen, doe ik dat alleen als ik er nog eens 10.000x over heb nagedacht. En pas als ik groter woon (een huis met een serre oid). Parttime werk en verder altijd thuis ben. En als ik altijd duizenden euro’s achter de hand heb “voor het geval dat”. Voor nu ben ik eerlijk gezegd best best blij dat ik kan reizen. En mijn geld gewoon aan mezelf kan uitgeven zonder me zorgen te hoeven maken.
kopjekoffie70 schreef:
06-11-2018 22:34
En een tip i.v.m. minder mobiel; ik zag eens in een park een vrouw met een tennisracket en zij sloeg de bal dus een heel end weg en de hond bracht hem steeds terug. Leuke manier voor de hond om op een relatief klein gebied te kunnen rennen.
Voor mijn (jacht)hond die super veel beweging nodig had had ik een ballenwerper. Hij vond het heerlijk om te apporteren. Enige nadeel is dat je een groot hondenlosloop-veld in de buurt moet hebben, anders heb je er niks aan.
Afbeelding
Kijk eens op de site van De raad van Beheer.
Ga bij fokkers op bezoek.
Ga naar hondenshows....zie je heel veel vertegenwoordigers van de rassen .....praat met de eigenaren en fokkers.

Maak niet de fout door te denken dat kortharige honden geen of weinig haar verliezen......juist die korte haartjes gaan echt overal in zitten.

Honden zijn gewoon vieze dieren...of ze komen met dooie dieren aan, kotsen hun maaltijd uit op je tapijt, sommige vreten stront, rollen in koeienvlaaien, springen in stinksloten, likken andere honden onder de staart, likken in je gezicht, laten stinkscheten.....kortom....
kataravrouw schreef:
07-11-2018 23:15
Honden zijn gewoon vieze dieren...of ze komen met dooie dieren aan, kotsen hun maaltijd uit op je tapijt, sommige vreten stront, rollen in koeienvlaaien, springen in stinksloten, likken andere honden onder de staart, likken in je gezicht, laten stinkscheten.....kortom....
Blijkbaar kies ik altijd de verkeerde uit het nest uit, want mijn honden doen dit allemaal. :mrgreen: En waarom, waarom kotsen huisdieren altijd op de deurmat, terwijl de rest van het huis betegeld is? Is dat een soort complot?
Ohja Annayllop, ik heb nog eens een topic geopend over onze meurende vriend de hond. Weet waar je aan begint!

thuis/stinkt-jouw-hond-ook-naar-rotte-e ... ges/411079
nachtvlinder1977 schreef:
07-11-2018 22:54
Voor mijn (jacht)hond die super veel beweging nodig had had ik een ballenwerper. Hij vond het heerlijk om te apporteren. Enige nadeel is dat je een groot hondenlosloop-veld in de buurt moet hebben, anders heb je er niks aan.
Afbeelding
Die van mij rent er achteraan, pakt de bal, ziet/ ruikt iets anders, laat bal los.
Heeeeeel soms brengt hij hem terug. En ik maak dan altijd de fout om hem nog eens te gooien, want 2x terugbrengen ho maar.

Er zwerven in meren en sloten en velden zo'n 20 ballen van die van mij. Gelukkig is hij niet materialistisch :bye: :whistle:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
wiezel schreef:
07-11-2018 23:33
Die van mij rent er achteraan, pakt de bal, ziet/ ruikt iets anders, laat bal los.
Heeeeeel soms brengt hij hem terug. En ik maak dan altijd de fout om hem nog eens te gooien, want 2x terugbrengen ho maar.

Er zwerven in meren en sloten en velden zo'n 20 ballen van die van mij. Gelukkig is hij niet materialistisch :bye: :whistle:
Ik weet ook niet meer hoe ik dat mijn vorige hond heb geleerd. Mijn huidige viervoeters willen het namelijk niet. Die pakken inderdaad de bal en gaan dan wat anders doen.
nachtvlinder1977 schreef:
07-11-2018 23:35
Ik weet ook niet meer hoe ik dat mijn vorige hond heb geleerd. Mijn huidige viervoeters willen het namelijk niet. Die pakken inderdaad de bal en gaan dan wat anders doen.
Ik geef ze overigens groot gelijk. ALS hij de bal terugbrengt en ik gooi hem weer weg, staat hij altijd wat beteuterd te kijken "wat doe je nou? Ik breng hem net terug?!"
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven