Werk & Studie alle pijlers

Keuze maken - studie of reizen?

10-01-2013 11:10 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi forummers,

Ik heb momenteel grote moeite een keuze te maken tussen een aantal zaken die alle een hoge prioriteit voor me hebben.

Ik heb de droom om psychologie te studeren. Nu heb ik ontdekt dat ik in België voor een zeer laag collegegeldtarief dit kan gaan doen.

Die ontdekking deed me echt super goed!!

Maar nu twijfel ik of ik me al in moet schrijven voor dit studiejaar..

Ten eerste heb ik nu een aardig goede baan die ik niet superleuk vind, maar die me wel de gelegenheid geeft om aardig te sparen en met mijn collega's kan ik het heel goed vinden.

Ten tweede heb ik een hele sterke wens om een grote reis te maken van ca. 6-7 maanden, wat ik kan realiseren door dit gehele jaar te sparen.

Nu vind ik het moeilijk om het geduld op te brengen om hier nog een jaar te blijven werken, omdat ik het niet super leuk vind en weet dat psychologie mijn passie is. Maar ondertussen droom ik van mijn reis en kan ik die studie volgend jaar ook nog beginnen (ik ben dan 25). Al moet ik begin volgend jaar ook beginnen met het terugbetalen van de studieschuld van mijn vorige studie.

Bovendien hou ik heel erg veel van mijn vriend, die momenteel niet zo lekker in zijn vel zit en het bij hem (denk ik) hard aankomt als ik half dit jaar verhuis naar België.

Nu heb ik dus de volgende opties:

- Me inschrijven voor dit studiejaar, heel hard gaan sparen, in augustus naar België verhuizen en de droomreis even laten varen en keihard werken aan mijn lange termijn droom .

- Mezelf blijven motiveren voor de droomreis, keihard sparen en dit werk nog een jaar volhouden (ik moet namelijk ook überhaupt blij zijn om zo'n goede baan te hebben in deze tijden van crisis). De studie kan ik dan volgend jaar beginnen.

Ik ben op de een of andere manier erg bang om een keuze te maken, om de zekerheid te laten varen.. terwijl ik altijd zo stoer tegen andere zeg dat je je af en toe in onzekerheid moet storten om scherp te blijven.. hmm hypocriet? Ook heb ik het gevoel dat die studie anders misschien uit mijn vingers glipt, dat die er volgend jaar niet meer is.. maar dat is natuurlijk onzin..

Ook denk ik steeds dat ik dan te oud ben om te studeren, of dat ik het financieel niet ga redden, maar daar zijn allemaal oplossingen voor!

Ik snap dat de keuze uiteindelijk bij mij ligt, maar kan wel even wat meedenkers gebruiken . Of misschien moest ik het gewoon even opschrijven voor mezelf. Het zijn voor mijn gevoel zulke grote keuzes dat het me onzeker maakt!

Wat zouden jullie de beste keuze vinden?
Tja reizen kan je je hele leven nog, bij studeren wordt het lastiger naarmate je ouder wordt denk ik.Tot welke leeftijd heb je recht op eventueel lenen bij DUO? Want dat lijkt me ook wel cruciaal als je voltijd gaat studeren i.v.m. rondkomen. Of heb je daar een andere oplossing voor?

Aan de andere kant zou ik zeggen, ga reizen, psychologie is geen studie waar veel werk in is. Al is dat mijn rationele gedachte als je hart daar ligt moet je het natuurlijk gewoon doen.
Waarom heb je psychologie dan niet als eerste studie gedaan? Je hebt het namelijk over 'vorige studie'.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
De kosten voor een studie in België liggen natuurlijk een heel pak lager dan in Nederland, maar heb je na die grote reis wel voldoende spaargeld om jezelf te onderhouden voor een 5-jarige (neem voor de zekerheid maar 6 jarige) studie?
Hi Elmervrouw, goede vraag.

Dat komt omdat ik op mijn 16e begonnen ben met mijn vorige studie. Toen was ik nog erg jong en had ik maar wat gekozen. Uiteindelijk persoonlijk erg veel aan gehad, maar professioneel is het absoluut totaal niet de richting waarin ik me wil begeven (hier ben ik afgelopen jaar achter gekomen toen ik mezelf heb leren kennen mbv - jawel - een psycholoog , na een moeizaam afstuderen). Tsja en toen had ik dus al een studie afgerond.. en hier is het nu echt onbetaalbaar om een 2e bachelor te gaan doen!
quote:nephthys schreef op 10 januari 2013 @ 11:33:

De kosten voor een studie in België liggen natuurlijk een heel pak lager dan in Nederland, maar heb je na die grote reis wel voldoende spaargeld om jezelf te onderhouden voor een 5-jarige (neem voor de zekerheid maar 6 jarige) studie?

Ook een goede vraag, mijn idee was een bijbaan en dat wordt dan zeker keihard werken.

Maar soms moet je ook gewoon iets doen toch, zonder te ver vooruit te denken? Maar dat maakt me dus onzeker, omdat dan toch dit soort vragen bovenkomen die me er van kunnen weerhouden om m'n dromen na te jagen.
quote:Yukii schreef op 10 januari 2013 @ 11:33:

Hi Elmervrouw, goede vraag.

Dat komt omdat ik op mijn 16e begonnen ben met mijn vorige studie. Toen was ik nog erg jong en had ik maar wat gekozen. Uiteindelijk persoonlijk erg veel aan gehad, maar professioneel is het absoluut totaal niet de richting waarin ik me wil begeven (hier ben ik afgelopen jaar achter gekomen toen ik mezelf heb leren kennen mbv - jawel - een psycholoog , na een moeizaam afstuderen). Tsja en toen had ik dus al een studie afgerond.. en hier is het nu echt onbetaalbaar om een 2e bachelor te gaan doen!En ja, aangezien ik het grootste deel van het leven aan werk ga besteden, zou ik het graag met passie en plezier doen .
quote:Yukii schreef op 10 januari 2013 @ 11:35:

[...]

Ook een goede vraag, mijn idee was een bijbaan en dat wordt dan zeker keihard werken.

Maar soms moet je ook gewoon iets doen toch, zonder te ver vooruit te denken? Maar dat maakt me dus onzeker, omdat dan toch dit soort vragen bovenkomen die me er van kunnen weerhouden om m'n dromen na te jagen.

Een bijbaan zal dan zeker moeten om je onderhoud en appartement te betalen. Maar denk er ook aan dat voor vele Nederlanders een studie in België veel zwaarder is dan verwacht, en dat je dus wel eens veel minder tijd zou kunnen hebben om te werken.

Ik zou proberen wat ervaringen te vragen van Nederlanders die in België de studie doen, zodat je weet waar je je kan aan verwachten.
Heb je er rekening mee gehouden dat het collegegeld in België gedurende je studie wel eens flink omhoog zou kunnen gaan? Kan je je plannen dan nog steeds realiseren?
Ik zeg: ga zo snel mogelijk studeren, als je zelfstandig als psycholoog of in een maatschap aan de slag kunt heb je zo dat geld voor die (en elke) reis verdiend. Bovendien kom je er zo meteen achter of je relatie sterk genoeg is. Klinkt misschien heel hard maar jij bent de vriendin van je vriend en niet zijn therapeut - dus bewaak die (mooie liefdes-) relatie en stuur hem naar professionele hulp als dat nodig is. Redden jullie een tijdelijke verwijdering niet, kan je je afvragen of het dan wel gaat werken, er komen nog meer hetere vuren waarvoor je zult staan. (kinderen krijgen, huis kopen etc.) Kortom kies voor jezelf en je toekomst.
Dank je voor je antwoord, Yukii, en duidelijk ook. Eens met Shannaida. Ga voor je droom, nu ben je nog jong en is studeren makkelijker; reizen kan altijd nog.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik zou juist denken: eerst reizen! Als je eenmaal in een goede (droom)baan zit, is / vind je het vaak veel lastiger om verlof te nemen voor een lange reis. En voor psychologie is het helemaal niet erg om 'wat ouder' te zijn.
Hi Splinter,

Nu na even denken neigt mijn keuze toch ook naar eerst reizen, omdat dit makkelijker realiseerbaar is op wat kortere termijn (een jaar is ook wel weer lang..) en dat me misschien meer motiveert om daarna echt weer een paar jaar keihard te werken.. en wie weet doe ik tijdens die reis ook weer goede ideëen en inzichten op. Studeren kan op zich óók altijd nog, toch? Alles op zijn tijd..
Kan je doen, kan je laten. Ik heb mensen in mijn omgeving na een reis nooit toch hun tweede studie op zien pakken omdat ze dan weer geld nodig hadden dus een baan zochten en daar in bleven hangen (de gouden ketting) Wel mensen die weer later de balen hadden omdat ze eenmaal met kinderen (over 4 à 5 jaar gaat je klokje tikken) graag wat minder zouden willen werken en er financieel dan zo weinig overbleef... Met een studie als psychologe zal je dat niet hebben, je hebt in zo'n beroep alle mogelijkheden minder te gaan werken en toch genoeg over te houden of voor je zelf te beginnen en flexibeler te zijn. Als je t goed organiseert zou het héle plan kunnen mèt reis en mèt studie, en als je op je 16e begon met je eerste studie ben je misschien wel slim genoeg om dat voor elkaar te krijgen maar dan moet je wel kunnen organiseren...
quote:Yukii schreef op 10 januari 2013 @ 13:17:

Hi Splinter,

Nu na even denken neigt mijn keuze toch ook naar eerst reizen, omdat dit makkelijker realiseerbaar is op wat kortere termijn (een jaar is ook wel weer lang..) en dat me misschien meer motiveert om daarna echt weer een paar jaar keihard te werken.. en wie weet doe ik tijdens die reis ook weer goede ideëen en inzichten op. Studeren kan op zich óók altijd nog, toch? Alles op zijn tijd..

Ik noem het ook omdat ik zelf spijt heb dat ik niet eerst ben gaan reizen. Nu heb ik al jaren een baan, huis, hypotheek en is het veel ingewikkelder om weg te gaan. Of althans, dat denk ik.

Daarnaast ben ik min of meer in mijn studie gerold en ik weet zeker dat als ik die pas later was gaan doen, ik ook veel bewuster en serieuzer gestudeerd had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven