Werk & Studie alle pijlers

Ver onder je niveau werken

28-09-2017 14:17 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige zomer ben ik afgestudeerd van het HBO. Helaas nog geen echte baan kunnen vinden en daardoor in de uitkering terecht gekomen. Nu willen ze dat ik aan de slag ga als.. postbezorger! Ik ben dan lekker bezig en het vult je CV aan zeggen ze. Maar ik ben vooral bang dat het niets toevoegt aan mijn CV want ik mis nu al relevante werkervaring. Ook is het lastig uit te leggen aan mijn omgeving en sociale kring: al dan niet bewust dat soort werk doen omdat je in je eigen sector niet aan de bak komt is tot daar aan toe maar wat als dit het gewoon is voor de komende paar jaar? Tegen je potentiële partner zeggen dat je fulltime postbezorger bent.. Geen vetpot en waarvoor heb ik dan al die jaren mijn best gedaan op school? Ik snap dat werken sowieso positief is, maar het is lastig om nog serieus gevonden te worden als ik door blijf solliciteren.

Hebben jullie ervaring met al die niet vrijwillig ver onder je niveau werken en voor het verdere verloop van je carrière?
Ik zou het niet doen.

Ooh edit. Ik lees vorige zomer. In dat geval zou ik opzoek gaan naar een functie in een andere richting dan waar je nu in zoekt.
Niet willen werken is mijn inziens nog vele malen erger.....
dat zegt wat over hoe jij als mens in het leven staat en tegen zaken aankijkt. Je hebt nog best wel wat te leren denk ik zo.
Les 1: nederigheid
Ja en?
FiIee schreef:
28-09-2017 14:18
Ik zou het niet doen. Je bent net pas afgestudeerd en bent dus waarschijnlijk pas een paar maanden opzoek.

Dus maar een uitkering blijven aanhouden? Ik heb liever iemand die alles met beide handen aanpakt dan iemand die wacht op de ideale baan.
Nee leven een uitkering staat lekker op je cv...

Pakken wat je pakken kan en stug door blijven solliciteren! Ik ben er juist erg van gecharmeerd als ik zie dat iemand lekker bezig is gebleven in plaats van werkloos thuis te blijven hangen. Daar wijs ik een cv absoluut niet op af.
FiIee schreef:
28-09-2017 14:18
Ik zou het niet doen. Je bent net pas afgestudeerd en bent dus waarschijnlijk pas een paar maanden opzoek.

Ooh edit. Ik lees vorige zomer. In dat geval zou ik opzoek gaan naar een functie in een andere richting dan waar je nu in zoekt.
Ik heb een uitkering dus ik heb ook niet veel keuze om het wel of niet te doen. Zij zien het vooral als bezig zijn en wat terug doen terwijl ik denk: dit voegt niks toe aan mijn CV. Heb dan gewoon een studie voor niks afgerond als ik verder ook nooit meer op mijn niveau terecht kom. Natuurlijk weet je dat niet, maar ik probeer het even vanuit de werkgever te bekijken die mijn CV binnenkrijgt.
lola712 wijzigde dit bericht op 28-09-2017 14:28
0.57% gewijzigd
Ik zou dat liever gaan doen dan de hele dag op mijn kont thuis zitten, ok even "vakantie" is wel lekker maar op een gegeven moment zou ik gewoon weer wat willen doen.
Ik heb na mijn afstuderen op de universiteit nog zo'n tweeënhalf jaar in de horeca gewerkt.
Er moest toch brood op de plank en mijn huidige werkgever vond het zeker wel positief dat ik mijn handjes heb laten wapperen in de tijd dat ik geen baan kon vinden.
Overigens ook mijn echtgenoot ontmoet in de bar waar ik toen werkte. En mijn sociale kring boeit het echt niet waar ik mijn geld mee verdien.
Wat een ontzettend hautaine houding heb jij. Zo ontzettend hoog is HBO ook weer niet hoor.
Waarom ga je niet verder studeren als er geen werk in je richting is?
En nog wat: postbezorger ís een echte baan. Dat het te min is voor iemand die pretendeert gestudeerd te hebben terwijl je een Hbo-opleiding hebt gedaan ligt echt aan jouw houding.
Als werkgever zou ik denken: die heeft pas arbeidsmentaliteit. Ipv thuis te zitten met een uitkering pakt ze tenminste aan.
Je kan het natuurlijk ook arrogant weigeren, zit je thuis zonder uitkering,
Wat zou een werkgever liever hebben? Iemand die zich te min voelt voor een baan onder haar niveau en daarom teert op een uitkering, of iemand die bereid is aan te pakken tot ze iets vindt dat bij haar opleiding past?
Ik zou er dolblij mee zijn.
Gratis beweging en geld verdienen.
Plus staat altijd beter op je cv dan hele dag niks doen.

Mijn broer heeft na zijn afstuderen (wo zelfs haha) een hele periode als vuilnisman gewerkt, want he er moet geld binnenkomen.
snoopylynn schreef:
28-09-2017 14:20
Niet willen werken is mijn inziens nog vele malen erger.....
dat zegt wat over hoe jij als mens in het leven staat en tegen zaken aankijkt. Je hebt nog best wel wat te leren denk ik zo.
Les 1: nederigheid
Eens. Denk je echt dat thuis zitten beter op je CV staat? Ik kan zo voorbeelden noemen van mensen die na hun WO opleiding een jaar in de thuiszorg hebben gewerkt, en pas later een baan aansluitend aan hun studie vonden.

Verder: is er überhaupt veel werk in jou branche? Heb je al iets van sollicitatietraining gehad, iemand naar je CV en brieven laten kijken etc?
happiness = reality - expectations
Ik zou gaan werken als postbezorger en daarnaast een stage/werkervaringsplek proberen te regelen in jouw branche.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
als je eigen geld zou hebben had je een keus. wat mij betreft nu niet. dus post bezorgen of zelf snel wat anders zoeken
En doooooor!
"Ook is het lastig uit te leggen aan mijn omgeving en sociale kring: al dan niet bewust dat soort werk doen omdat je in je eigen sector niet aan de bak komt is tot daar aan toe maar wat als dit het gewoon is voor de komende paar jaar?"

Daarentegen heb je erg een probleem mee om uit te leggen dat je een uitkering ontvangt omdat je je te goed voelt voor postbezorger.
Geen idee waarom maar je hebt wat teveel noten op je zang.

Een uitkeringsverstrekker is er niet om jouw CV op te leuken dat behoor je zelf te doen.
Pffff ik was zó ontzettend blij dat ik na bijna 2 jaar thuiszitten eindelijk ergens werd aangenomen!
Knettergek werd ik van mezelf nutteloos voelen en overal voor afgewezen te worden. En dan die sociale dienst die je leven nog een beetje moeilijker maakt en je behandelt alsof je stront bent. Ik zat er serieus over na te denken om er maar een eind aan te maken.
Mijn diploma zat me alleen maar in de weg want bezuinigingen en ik had te weinig werkervaring voor een baan in die richting (ook HBO trouwens). Voor lager geschoold werk moesten ze me ook al niet want overgekwalificeerd O_o

Gelukkig toch nog ergens terecht gekomen waar je diploma niet boeit, als je je handjes maar wil laten wapperen.
Nu sta ik dus plee's te schrobben in een verzorgingshuis. Veel mensen vinden me raar dat ik dit wil doen maar ik ben echt ontzettend dankbaar dat ik hier mocht komen werken. Ik wil niet weten wat er anders van me terecht was gekomen.

Dus werken onder je niveau? Beter dan niks doen lijkt mij.
Ik zou het aannemen óf op korte termijn naar een andere (soortgelijke) baan die jou wel leuk lijkt.
En in de tussentijd sollicitatie trainingen, je cv en brieven laten nakijken, veel (open) sollicitaties sturen. Misschien heb je nog tijd over en kun je nog een soort 'stage' gaan doen binnen jouw sector. Dat staat ook goed op je cv. Waarin ben je afgestudeerd?
lola712 schreef:
28-09-2017 14:21
Ik heb een uitkering dus ik heb ook niet veel keuze om het wel of niet te doen. Zij zien het vooral als bezig zijn en wat terug doen terwijl ik denk: dit voegt niks toe aan mijn CV. Heb dan gewoon een studie voor niks afgerond als ik verder ook nooit meer op mijn niveau terecht kom. Natuurlijk weet je dat niet, maar ik probeer het even vanuit de werkgever te bekijken die mijn CV binnenkrijgt.
Ik als werkgever zou het een plus vinden dat iemand, na een jaar een uitkering te hebben ontvangen, aan de slag gaat.

En het uitleggen aan je sociale kring???
Oke, je kunt nu ook denken: ik word gedwongen om postbezorger te worden. Als ik toch onder mijn niveau werk, kan ik het net zo goed binnen de bedrijfstak doen waar ik werken wil. Dan krijg je geld binnen (waarschijnlijk meer dan als postbezorger) én kun je iets op je cv zetten.

Pak-em-beet: als je manager bij ahold wil worden: bij Appie achter de kassa gaan zitten. Wil je de zorgsector in: schoonmaakster bij de thuishulp worden. Daarmee toon je arbeidsethos en kan je laten zien dat je echt graag binnen die sector wil werken.
zijn er geen uitzendbaantjes een beetje in de richting van je studie?
Zo ben ik, in de vorige eeuw, ook begonnen.

(en natuurlijk staat WEL werken altijd beter op je CV, dan niet werken. Iedere werkgever snapt dat er gewoon brood op de plank moet)
Wat heb je gestudeerd?
Ben je echt al dertien maanden afgestudeerd en sindsdien werkloos thuis ? Je schrijft namelijk 'vorige zomer'...

Hoezo niet een parttime of fulltime baan in de horeca, productie, administratie, callcenter of dagwerk via uitzendbureau. Ik ken genoeg mensen waaronder ikzelf, die na het afstuderen brood op de plank moesten hebben en al het werk aanpakten wat we tegen kwamen.

Sommige werkten net genoeg om de rekeningen te betalen en gebruikten de overige uren om een bedrijf op te zetten.

Ik vind het juist goed dat de het uwv/gemeente je aan het werk wil zetten. Ga met ze in overleg om te kijken naar de mogelijkheden. Maar gebruik van hun hulp in plaats van te zitten pruillippen.
Wat een onzin dat je minder kans zou hebben op een baan als je een baan 'onder niveau' aanneemt.

Na mijn studeren heb ik eerst een half jaar toiletten staan schrobben, ik was trots dat ik in ieder geval iets gevonden had en daarnaast bleef ik gewoon door solliciteren. Al had het een paar jaar geduurd, beter iets dan niets!

Nu een goed betaalde baan in de IT, mijn werkgever zag het juist als een teken van werklust en welwillendheid dat ik meteen na mijn studie alles aanpakte! Een andere sollicitant was afgewezen omdat ze een flink gat had in haar cv, denk daar ook maar over na ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven